SME
Štvrtok, 28. september, 2023 | Meniny má Václav

Zo zatvorenej colnice zostalo len torzo

Necelé tri mesiace ostávajú Slovensku, aby na 98 kilometroch hranice s Ukrajinou aspoň čiastočne vybudovalo účinný systém, ktorý ochráni štáty Európskej únie pred pašerákmi a nelegálnou migráciou.

Osobná doprava je presmerovaná na hraničný priechod v Ubli.Osobná doprava je presmerovaná na hraničný priechod v Ubli. (Zdroj: PRE SME – RÓBERT SÁNDOR)

VYŠNÉ NEMECKÉ, SOBRANCE, UBĽA. V júni sa k nám chystá hodnotiaca komisia, ktorá preverí našu pripravenosť na vstup do schengenského priestoru. V porovnaní s ďalšími krajinami, ktoré budujú prísne stráženú vonkajšiu hranicu spoločného domu, sme na tom najhoršie.

Začiatkom tohto roku mala Európska komisia 166 vážnych pripomienok na našu adresu. „Veríme si na 110 percent, že do ďalšej hodnotiacej správy tieto úlohy splníme,“ zdôraznil koncom minulého mesiaca počas návštevy ministra vnútra Českej republiky Ivana Langera slovenský šéf rezortu Róbert Kaliňák.

SkryťVypnúť reklamu

Presmerovaná hranica

Priechod vo Vyšnom Nemeckom, ktorý únia najviac kritizovala, uzavreli pre osobnú dopravu a chodcov 19. februára.

Obyvatelia Uble mali z presmerovania osobnej dopravy na priechod za ich dedinou obavy. Starostka Nadežda Sirková zorganizovala pracovné stretnutie s hraničnými a dopravnými policajtmi a zástupcami ministerstva vnútra. Požiadala ich, aby obci pomohli kontrolami dodržiavania rýchlosti, v prípade návalov reguláciou dopravy.

Dalo sa očakávať, že stovky ľudí z celej pohraničnej oblasti, ktorí na Ukrajinu denne cestovali za lacnými cigaretami, alkoholom a pohonnými hmotami cez priechod vo Vyšnom Nemeckom, húfne pocestujú týmto smerom.

„Našťastie naše katastrofické scenáre sa nesplnili. Akurát nám komplikujú život odstavené autá, ktorých majitelia idú cez hranicu za nakupovať pešo,“ hovorí starostka.

SkryťVypnúť reklamu

Vyšné Nemecké

Hraničný priechod vo Vyš­nom Nemeckom prešiel generálnou opravou v roku 1992. Pri slávnostnom otvorení málokto mohol čo i len tušiť, že o pár rokov ho budú musieť z väčšej časti asanovať a postaviť nanovo. Až teraz sa zistilo, že budova nie je zakreslená v katastrálnej mape.

Aby sa vôbec mohli práce začať, museli „čiernu stavbu“ legalizovať.

Dnes vyzerá ako po bombovom útoku. Niektoré objekty zbúrali, zmizla strecha nad odbavovacím colným priestorom, kusy vytrhaného asfaltového koberca zhŕňa bager. Pri pohľade na torzo colnice, ktorá má prejsť zásadnou rekonštrukciou, sú pochybnosti o dodržaní júnového termínu prirodzené.

„Za plnej prevádzky, ako sa pôvodne plánovalo, by sme to do júna určite nestihli. Výrazne pomohlo presmerovanie osobnej dopravy a peších turistov na priechod v Ubli. Práce pokračujú podľa harmonogramu. Koncom mája vás tu rád privítam,“ ubezpečuje Ladislav Brada, námestník riaditeľa a hovorca Colného úradu v Čiernej nad Tisou.

SkryťVypnúť reklamu

Brána do civilizácie

V deň, keď uzavreli priechod, začali s búracími prácami. Minulý týždeň asanáciu ukončili, začína sa s výstavbou.

Nový priechod bude mať namiesto doterajších dvoch pruhov v oboch smeroch päť. Oddelená bude nákladná doprava od osobnej, osobitné pruhy budú pre občanov únie a iných krajín, zvláštny priestor bude pre pe­ších. Treba vybudovať halu na podrobné prehliadky, vybaviť priechod monitorovacím zariadením, kamerovým systémom, meračmi žiarenia a ďalšími zariadeniami so špičkovou technológiou.

Na rekonštrukciu priechodu vyčlenila Európska komisia zo Schengenského prechodného fondu viac ako 800-tisíc eur. Ďalších vyše 150-tisíc eur zaplatí v rámci spolufinancovania Colné riaditeľstvo.

„Pašeráci to budú mať neporovnateľne ťažšie. Rekonštrukcia by mala vytvoriť dôstojnejšie podmienky pre cestujúcich, colníkov i policajtov, zjednodušenie našej práce, plynulejšie odbavovanie. Verím, že priechod bude civilizovanou bránou do civilizovanej Európy,“ myslí si Brada.

SkryťVypnúť reklamu

Zelená hranica robí starosti

Achillovou pätou je zelená hranica v horách na severe. Podľa odborníkov až 80 percent jej dĺžky je nedostupných terénnymi automobilmi, niekde sa nedostanú hliadky hraničnej polície ani pešo. Ťažký terén a nedostatočná kontrola vyhovujú prevádzačom nelegálnych migrantov. Ochranu umožní jedine špičková technika a personálne posilnenie hraničnej polície.

Mešká najmä budovanie technických zariadení. Vláda podpísala zmluvu s víťazom tendra, spoločnosťou Ericsson, až koncom minulého roku, aj keď výsledky výberového konania boli známe už v lete.

Navyše, firma až po fyzickej prehliadke hraničnej čiary zistila, že navrhované riešenie technického zabezpečenia je v extrémne členitom horskom teréne nevyhovujúce a projekt musela prepracovať. Pri jeho príprave totiž vychádzala zo satelitných snímok hranice. Reálne geografické podmienky priamo v teréne sú však diametrálne odlišné.

SkryťVypnúť reklamu

Problémy sú aj s terénnymi automobilmi. V roku 2005 dostali hraničiari 42 Landroverov. Pri každodennej záťaži v lesoch na zelenej hranici sa ukázalo, že majú konštrukčnú chybu motora. Vlani v decembri minulého roka 29 kusov stiahli a reklamovali. „Firma ich technicky upravuje tak, aby boli prevádzkyschopné. Teraz ich testujeme,“ povedal riaditeľ Riaditeľstva hraničnej polície v Sobranciach Miroslav Uchnár.

Hranicu má strážiť kamerový systém, termovízia, senzory, ktoré zachytia pohyb osôb, vrtuľník a ďalšia techniku na zber a vyhodnocovanie informácií. Od dnes budú napríklad testovať na priechodoch zariadenie, ktoré dokáže identifikovať v dopravných prostriedkoch vrátane vlakov nelegálne prevážané osoby.

Najlepší z najlepších

Jedinou devízou sú ľudia. V súčasnosti pracuje na hranici 618 policajtov, z toho 76 žien. Ich počet by mal v budúcnosti vzrásť na 700. „Máme si z čoho vyberať. Ročne evidujeme okolo tisíc žiadostí. Policajti musia byť jazykovo vybavení, fyzicky i psychicky mimoriadne odolní. Dostanú sa k nám len najlepší z najlepších.“

SkryťVypnúť reklamu

Podplukovník Uchnár je napriek problémom optimista: „Do júna by mali byť technické veci aspoň čiastočne hotové.“

(Ne)chcený Schengen

Názory ľudí na budúcu schengenskú hranicu sú rôzne. Jedni majú obavu, že na hranici s Ukrajinou vyrastie nová železná opona, druhí si myslia, že pre ich bezpečnosť je potrebná.

„Dobre strážená hranica obci len pomôže,“ usmieva sa starost­ka.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Ak podceníte pri stavbe tento detail, pripravte sa na vyššie účty za kúrenie
  2. Volia podľa TikToku, Youtube a Instagramu. Ovplyvnia mladí voľby?
  3. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  4. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  5. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  6. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  7. Všetkým lepí pred voľbami
  8. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  1. TIPOS prichádza s aplikáciou, ktorá zjednoduší stávkovanie
  2. V PLANEO sú teraz spotrebiče až o 200 eur lacnejšie!
  3. Autosalón Autoshow Nitra opäť v plnej sile!
  4. Medzinárodný jazzový festival vstúpi do 27. ročníka
  5. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  6. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  7. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  8. Zvonenie v ušiach?!
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 16 409
  2. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 14 541
  3. Všetkým lepí pred voľbami 10 595
  4. Hladinka smeruje do Košíc! 7 981
  5. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 789
  6. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 133
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 4 762
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 143
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Blanka Ulaherová: V Madride, tri minúty od Guerniky
  2. Matej Peluha: Podporuje svoje dieťa aby bol samovražedný atentátnik. Ako sme si sadli s Talibanom na čaj.
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Klin (III)
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Malé Zlievce
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami: Čakanovce - Galamba
  6. Andrej Šverha: Rakúske Alpy, láska na prvý pohľad
  7. Dušan Király: Saigon s deravou topánkou
  8. Martin Majzlan: Nepál – kráľovstvo bohov
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 66 191
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 192
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 39 121
  4. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 422
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 471
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 840
  7. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 30 647
  8. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 23 097
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu