SME
Utorok, 21. marec, 2023 | Meniny má Blahoslav

Diaľnice, čo svietia

Viete, čo môžete v noci vidieť na Zemi z Mesiaca? Hovorí sa, že len jednu vec: belgické diaľnice. Sú totiž od súmraku do svitania osvetlené.

Jeden úsek diaľnice je osvetlený aj v Bratislave – Petržalke.Jeden úsek diaľnice je osvetlený aj v Bratislave – Petržalke. (Zdroj: ČTK)

Svieti sa na 90 až 95 percentách z nich a s výnimkou krátkych tmavých úsekov po celej ich dĺžke, bez ohľadu na to, či diaľnica prechádza mestom, alebo ľudoprázdnou krajinou. Ide o svetový unikát. Mnoho iných štátov rozsvecuje diaľničné lampy v závislosti od času, miesta alebo hustoty prevádzky. Jediný Brusel zavelil plošne: buď svetlo!

Jadro a príliš veľa elektriny

Stalo sa tak v 70. rokoch, keď Belgicko postavilo prvé jadrové elektrárne, a štát mal zrazu výrazne viac elektriny než potreboval. Zjavné to bolo najmä v noci, keď prirodzene klesá spotreba prúdu.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže sa znižovanie výkonu elektrární ukázalo ako energeticky omnoho náročnejšie ako udržiavanie na stabilnej úrovni a vyvážať elektrinu do susedného Holandska vtedy ešte nešlo, Belgicko sa rozhodlo pustiť ju do drôtov pozdĺž diaľnic.

„Prúd bol v tom čase lacný a všetci chceli zvýšiť bezpečnosť na vyťažených hlavných ťa­hoch. Považovalo sa to za ideálne riešenie,“ hovorí Yves Fobelets z valónskeho ministerstva dopravy.

Elektrina zdražela

Časy sa však zmenili. Potreba energie stále rastie, rovnako ako jej cena, prípadný prebytok možno vyviezť za hranice.

Náklady na osvetlenie hraníc sú vysoké: frankofónne Valónsko stojí svietenie plus údržba lámp ročne viac ako 25 miliónov eur, rozpočet severného Flámska je 23 miliónov.

Samotné čísla, necelých 700 miliónov eur, by ešte také dramatické neboli, keby osvetlenie plnilo svoj účel. Lenže sa ukazuje, že to tak úplne nie je: nehodovosť na belgických diaľni­ciach v noci nie je výrazne menšia ako cez deň.

SkryťVypnúť reklamu

Z analýzy flámskeho dopravného inšpektorátu vyplynulo, že na 100 havárií na neosvetlených diaľniciach pripadá deväť mŕtvych, kým na osvetlených sedem. Údaje z Flámska sa však líšia: nehôd je na osvetlených diaľniciach o štvrtinu menej.

„Samotné osvetlenie nemá na bezpečnosť výrazný vplyv, psychologicky však pôsobí na správanie vodičov,“ vysvetľuje Yvon Loyaerts z valónskeho inšpektorátu. „Valóni sú menej disciplinovaní vodiči, takže zaradia vyššiu rýchlosť, a tým zvýšia riziko nehody. Flámi nie. Správajú sa rovnako. Pokles autohavárií je tu preto daný nízkou nočnou premávkou,“ dodáva Loyaerst.

Svietia menej

Regionálne vlády, ktoré diaľničné osvetlenie platia zo svo­jich rozpočtov, to berú na vedomie. Flámsko už osvetlenie obmedzilo v závislosti od hodiny a teraz v zime svieti len od jednej do piatej ráno. Valónov čoskoro čaká systém svietenia podľa hustoty premávky na danej diaľnici.

SkryťVypnúť reklamu

Ako spôsob úspory to ocenil eurokomisár pre energiu Andris Piebals. Slová odsúdenia pre Belgicko však predtým nemal.

„Iste to vyzerá ako zbytočný luxus, ale nie je to čierno–biely problém. Vodiči vrátane mňa svetlo vždy ocenia, keď šoférujú v noci. Je to pohodlné, cítim sa bezpečnejšie. V tomto zmysle je oveľa diskutabilnejšie napríklad osvetlenie budov len na okrasu,“ tvrdí Piebals.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  3. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  4. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  5. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  7. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Na čo myslieť pri prediktívnej údržbe?
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  3. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Spoločnosť AGEL SK a VŠZaSP podpísali zmluvu o spolupráci
  6. Čo všetko potrebujete vedieť, ak chcete tehlovú fasádu
  7. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  8. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 14 112
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 407
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 939
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 046
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 706
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 4 679
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 110
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 921
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Laponsko - výlet za polárnou žiarou
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Čachtice
  3. Monika Kusendová: Karibsko-mexické dobrodružstvá: na lodi, ostrovoch i pevnine
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liesek (I)
  5. Irena Šimuneková: Starohutský ľadopád /vodopád/
  6. Aleš Tvrdý: Sedem mŕtvych byvolov
  7. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  8. Soňa Kallová: Pri pobreží Indického oceánu, Keňa
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 001
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 698
  3. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 5 077
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 4 013
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 2 669
  6. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 497
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 350
  8. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 2 306
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu