OSVETLENIE BELGICKÝCH DIAĽNIC JE PRÍLIŠ DRAHÉ

Diaľnice, čo svietia

Viete, čo môžete v noci vidieť na Zemi z Mesiaca? Hovorí sa, že len jednu vec: belgické diaľnice. Sú totiž od súmraku do svitania osvetlené.

Jeden úsek diaľnice je osvetlený aj v Bratislave – Petržalke.(Zdroj: ČTK)

Svieti sa na 90 až 95 percentách z nich a s výnimkou krátkych tmavých úsekov po celej ich dĺžke, bez ohľadu na to, či diaľnica prechádza mestom, alebo ľudoprázdnou krajinou. Ide o svetový unikát. Mnoho iných štátov rozsvecuje diaľničné lampy v závislosti od času, miesta alebo hustoty prevádzky. Jediný Brusel zavelil plošne: buď svetlo!

Jadro a príliš veľa elektriny

Stalo sa tak v 70. rokoch, keď Belgicko postavilo prvé jadrové elektrárne, a štát mal zrazu výrazne viac elektriny než potreboval. Zjavné to bolo najmä v noci, keď prirodzene klesá spotreba prúdu.

Keďže sa znižovanie výkonu elektrární ukázalo ako energeticky omnoho náročnejšie ako udržiavanie na stabilnej úrovni a vyvážať elektrinu do susedného Holandska vtedy ešte nešlo, Belgicko sa rozhodlo pustiť ju do drôtov pozdĺž diaľnic.

„Prúd bol v tom čase lacný a všetci chceli zvýšiť bezpečnosť na vyťažených hlavných ťa­hoch. Považovalo sa to za ideálne riešenie,“ hovorí Yves Fobelets z valónskeho ministerstva dopravy.

Elektrina zdražela

Časy sa však zmenili. Potreba energie stále rastie, rovnako ako jej cena, prípadný prebytok možno vyviezť za hranice.

Náklady na osvetlenie hraníc sú vysoké: frankofónne Valónsko stojí svietenie plus údržba lámp ročne viac ako 25 miliónov eur, rozpočet severného Flámska je 23 miliónov.

Samotné čísla, necelých 700 miliónov eur, by ešte také dramatické neboli, keby osvetlenie plnilo svoj účel. Lenže sa ukazuje, že to tak úplne nie je: nehodovosť na belgických diaľni­ciach v noci nie je výrazne menšia ako cez deň.

Z analýzy flámskeho dopravného inšpektorátu vyplynulo, že na 100 havárií na neosvetlených diaľniciach pripadá deväť mŕtvych, kým na osvetlených sedem. Údaje z Flámska sa však líšia: nehôd je na osvetlených diaľniciach o štvrtinu menej.

„Samotné osvetlenie nemá na bezpečnosť výrazný vplyv, psychologicky však pôsobí na správanie vodičov,“ vysvetľuje Yvon Loyaerts z valónskeho inšpektorátu. „Valóni sú menej disciplinovaní vodiči, takže zaradia vyššiu rýchlosť, a tým zvýšia riziko nehody. Flámi nie. Správajú sa rovnako. Pokles autohavárií je tu preto daný nízkou nočnou premávkou,“ dodáva Loyaerst.

Svietia menej

Regionálne vlády, ktoré diaľničné osvetlenie platia zo svo­jich rozpočtov, to berú na vedomie. Flámsko už osvetlenie obmedzilo v závislosti od hodiny a teraz v zime svieti len od jednej do piatej ráno. Valónov čoskoro čaká systém svietenia podľa hustoty premávky na danej diaľnici.

Ako spôsob úspory to ocenil eurokomisár pre energiu Andris Piebals. Slová odsúdenia pre Belgicko však predtým nemal.

„Iste to vyzerá ako zbytočný luxus, ale nie je to čierno–biely problém. Vodiči vrátane mňa svetlo vždy ocenia, keď šoférujú v noci. Je to pohodlné, cítim sa bezpečnejšie. V tomto zmysle je oveľa diskutabilnejšie napríklad osvetlenie budov len na okrasu,“ tvrdí Piebals.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  2. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  3. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  4. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  7. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  8. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 15 023
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 283
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 544
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 761
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 024
  6. Moskva alebo Petrohrad? 1 857
  7. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 805
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 630
  9. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 607
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 1 339