TVRDIA, ŽE BEZPEČNOSŤ LETOVEJ PREVÁDZKY NIE JE DOSŤ SPOĽAHLIVÁ

Leteckí navigátori sa búria

Dispečeri chcú vstúpiť do štrajku, lebo sa podľa nich znížila bezpečnosť letovej prevádzky. Śtrajk sa dotkne najmä preletov nad územím Slovenska.

Štrajk sa dotkne hlavne preletov nad Slovenskom. Prílety z Košíc a Bratislavy by nemali byť obmedzené. Je však možné, že niektoré lietadlá z Bratislavy, no najmä z Viedne, neodletia. Vo vzdušnom priestore Slovenska preletelo vlani denne 650 až 1400 lietad(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA/AP)

BRATISLAVA. Dnes by mali začať štrajk slovenskí leteckí dispečeri. Včera v podvečerných hodinách rokovali s vedením Letových prevádzkových služieb. Podľa našich informácií priebeh rokovania nenaznačoval, že sa dohodnú. Stretnutie sa skončilo po našej uzávierke.


Dvojhodinový štrajk sa začne o 10.00 hodine. Druhá fáza je naplánovaná od 17.00 hodiny do odvolania. K štrajku sa pripojili navigátori letovej prevádzky z letísk Sliač, Poprad-Tatry, Žilina a Piešťany. K protestu sa zatiaľ nepridali riadiaci bratislavského a košického letiska.

Podľa letových dispečerov sa už dlhší čas dostatočne nedodržiava úroveň bezpečnosti letovej prevádzky. Ich hlavnou úlohou je predchádzať zrážkam lietadiel vo vzdušnom priestore Slovenska. „V roku 2005 a 2006 došlo k závažnému zníženiu bezpečnosti letovej prevádzky. Vedenie o problémoch vedelo, no neriešilo ich,“ povedal prezident Združenia riadiacich letovej prevádzky Ľuboš Laurenčík.

Biró by mal odísť

Klesajúca úroveň bezpečnosti letovej prevádzky nad Slovenskom sa podľa združenia prejavila najmä vlani v druhom polroku, keď došlo k viacerým prípadom skrátenia vzdialenosti medzi lietadlami vo vzduchu pod predpísanú normu. Dispečeri preto žiadajú aj odvolanie šéfa Letových prevádzkových služieb Romana Birá.

Laurenčík povedal, že odvolanie riaditeľa je jedným z faktorov, ktorý môže ovplyvniť ukončenie štrajku. Minister dopravy Vážny však zatiaľ nevidí na to dôvod. Biró požiadavku dispečerov nekomentoval.

Letecký úrad zatiaľ nedostal oficiálnou cestou požiadavky štrajkového výboru, preto sa k nim včera nevyjadril. Podľa Augustína Klusa z úradu sa vlani uskutočnil audit Letových prevádzkových služieb, počas ktorého štátny podnik musel preukázať zhodu s požiadavkami európskej smernice. „Výsledkom bolo udelenie osvedčenia na poskytovanie leteckých navigačných služieb,“ povedal .

Vážny štrajk spochybnil

Podľa Vážneho nie je štrajk legitímny, „pretože to nie je o kolektívnej zmluve“. Advokát Tomáš Kamenec pripomenul, že ústava priznáva právo na štrajk. „Toto právo nemožno upierať preto, že existuje právna úprava, ktorá umožňuje štrajk len v prípade rokovania o kolektívnej zmluve,“ povedal.

Vážny nevidí problém v oblasti bezpečnosti letovej prevádzky. Podľa neho sú dôvodom štrajku požiadavky dispečerov na lepšie ohodnotenie. Mesačný zárobok navigátora dosahuje podľa ministra zhruba 200–tisíc korún. Mzdy letových navigátorov tento rok oproti vlaňajšku stúpli o dve percentá plus ďal­ších 1000 korún, tí však údajne žiadali navýšenie až o 20 percent.

Problémom je bezpečnosť

Dispečeri zdôvodňujú štrajk znižovaním úrovne bezpečnosti letovej prevádzky. Upozornili na sús­tavný pokles počtu riadiacich letovej prevádzky a nevyhovujúci pracovný režim v letných mesiacoch, keď je hustejšia premávka.

To podľa nich prispieva k nárastu psychickej záťaže a znižuje schopnosť plnej koncentrácie. Podľa nich sa takmer vôbec nevykonáva výcvik, pri ktorom sa majú pripraviť na možné neštandardné núdzové situácie.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 455
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 981
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 132
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 908
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 718
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 493
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 115
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 088
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 475