SME
Pondelok, 10. máj, 2021 | Meniny má ViktóriaKrížovkyKrížovky
TVRDIA, ŽE BEZPEČNOSŤ LETOVEJ PREVÁDZKY NIE JE DOSŤ SPOĽAHLIVÁ

Leteckí navigátori sa búria

Dispečeri chcú vstúpiť do štrajku, lebo sa podľa nich znížila bezpečnosť letovej prevádzky. Śtrajk sa dotkne najmä preletov nad územím Slovenska.

Štrajk sa dotkne hlavne preletov nad Slovenskom. Prílety z Košíc a Bratislavy by nemali byť obmedzené. Je však možné, že niektoré lietadlá z Bratislavy, no najmä z Viedne, neodletia. Vo vzdušnom priestore Slovenska preletelo vlani denne 650 až 1400 lietadŠtrajk sa dotkne hlavne preletov nad Slovenskom. Prílety z Košíc a Bratislavy by nemali byť obmedzené. Je však možné, že niektoré lietadlá z Bratislavy, no najmä z Viedne, neodletia. Vo vzdušnom priestore Slovenska preletelo vlani denne 650 až 1400 lietad (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA/AP)

BRATISLAVA. Dnes by mali začať štrajk slovenskí leteckí dispečeri. Včera v podvečerných hodinách rokovali s vedením Letových prevádzkových služieb. Podľa našich informácií priebeh rokovania nenaznačoval, že sa dohodnú. Stretnutie sa skončilo po našej uzávierke.


Dvojhodinový štrajk sa začne o 10.00 hodine. Druhá fáza je naplánovaná od 17.00 hodiny do odvolania. K štrajku sa pripojili navigátori letovej prevádzky z letísk Sliač, Poprad-Tatry, Žilina a Piešťany. K protestu sa zatiaľ nepridali riadiaci bratislavského a košického letiska.

Podľa letových dispečerov sa už dlhší čas dostatočne nedodržiava úroveň bezpečnosti letovej prevádzky. Ich hlavnou úlohou je predchádzať zrážkam lietadiel vo vzdušnom priestore Slovenska. „V roku 2005 a 2006 došlo k závažnému zníženiu bezpečnosti letovej prevádzky. Vedenie o problémoch vedelo, no neriešilo ich,“ povedal prezident Združenia riadiacich letovej prevádzky Ľuboš Laurenčík.

Biró by mal odísť

Klesajúca úroveň bezpečnosti letovej prevádzky nad Slovenskom sa podľa združenia prejavila najmä vlani v druhom polroku, keď došlo k viacerým prípadom skrátenia vzdialenosti medzi lietadlami vo vzduchu pod predpísanú normu. Dispečeri preto žiadajú aj odvolanie šéfa Letových prevádzkových služieb Romana Birá.

Laurenčík povedal, že odvolanie riaditeľa je jedným z faktorov, ktorý môže ovplyvniť ukončenie štrajku. Minister dopravy Vážny však zatiaľ nevidí na to dôvod. Biró požiadavku dispečerov nekomentoval.

Letecký úrad zatiaľ nedostal oficiálnou cestou požiadavky štrajkového výboru, preto sa k nim včera nevyjadril. Podľa Augustína Klusa z úradu sa vlani uskutočnil audit Letových prevádzkových služieb, počas ktorého štátny podnik musel preukázať zhodu s požiadavkami európskej smernice. „Výsledkom bolo udelenie osvedčenia na poskytovanie leteckých navigačných služieb,“ povedal .

Vážny štrajk spochybnil

Podľa Vážneho nie je štrajk legitímny, „pretože to nie je o kolektívnej zmluve“. Advokát Tomáš Kamenec pripomenul, že ústava priznáva právo na štrajk. „Toto právo nemožno upierať preto, že existuje právna úprava, ktorá umožňuje štrajk len v prípade rokovania o kolektívnej zmluve,“ povedal.

Vážny nevidí problém v oblasti bezpečnosti letovej prevádzky. Podľa neho sú dôvodom štrajku požiadavky dispečerov na lepšie ohodnotenie. Mesačný zárobok navigátora dosahuje podľa ministra zhruba 200–tisíc korún. Mzdy letových navigátorov tento rok oproti vlaňajšku stúpli o dve percentá plus ďal­ších 1000 korún, tí však údajne žiadali navýšenie až o 20 percent.

Problémom je bezpečnosť

Dispečeri zdôvodňujú štrajk znižovaním úrovne bezpečnosti letovej prevádzky. Upozornili na sús­tavný pokles počtu riadiacich letovej prevádzky a nevyhovujúci pracovný režim v letných mesiacoch, keď je hustejšia premávka.

To podľa nich prispieva k nárastu psychickej záťaže a znižuje schopnosť plnej koncentrácie. Podľa nich sa takmer vôbec nevykonáva výcvik, pri ktorom sa majú pripraviť na možné neštandardné núdzové situácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  3. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  4. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  5. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  6. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  7. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  8. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  9. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  10. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  1. New financial contribution for meals vs. meal vouchers
  2. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  3. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  4. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  5. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  6. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  7. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  8. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  9. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  10. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  1. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 319
  2. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 570
  3. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 863
  4. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 831
  5. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 9 717
  6. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 8 732
  7. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 517
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 7 202
  9. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 6 227
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 168
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu