TVRDIA, ŽE BEZPEČNOSŤ LETOVEJ PREVÁDZKY NIE JE DOSŤ SPOĽAHLIVÁ

Leteckí navigátori sa búria

Dispečeri chcú vstúpiť do štrajku, lebo sa podľa nich znížila bezpečnosť letovej prevádzky. Śtrajk sa dotkne najmä preletov nad územím Slovenska.

Štrajk sa dotkne hlavne preletov nad Slovenskom. Prílety z Košíc a Bratislavy by nemali byť obmedzené. Je však možné, že niektoré lietadlá z Bratislavy, no najmä z Viedne, neodletia. Vo vzdušnom priestore Slovenska preletelo vlani denne 650 až 1400 lietad(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA/AP)

BRATISLAVA. Dnes by mali začať štrajk slovenskí leteckí dispečeri. Včera v podvečerných hodinách rokovali s vedením Letových prevádzkových služieb. Podľa našich informácií priebeh rokovania nenaznačoval, že sa dohodnú. Stretnutie sa skončilo po našej uzávierke.


Dvojhodinový štrajk sa začne o 10.00 hodine. Druhá fáza je naplánovaná od 17.00 hodiny do odvolania. K štrajku sa pripojili navigátori letovej prevádzky z letísk Sliač, Poprad-Tatry, Žilina a Piešťany. K protestu sa zatiaľ nepridali riadiaci bratislavského a košického letiska.

Podľa letových dispečerov sa už dlhší čas dostatočne nedodržiava úroveň bezpečnosti letovej prevádzky. Ich hlavnou úlohou je predchádzať zrážkam lietadiel vo vzdušnom priestore Slovenska. „V roku 2005 a 2006 došlo k závažnému zníženiu bezpečnosti letovej prevádzky. Vedenie o problémoch vedelo, no neriešilo ich,“ povedal prezident Združenia riadiacich letovej prevádzky Ľuboš Laurenčík.

Biró by mal odísť

Klesajúca úroveň bezpečnosti letovej prevádzky nad Slovenskom sa podľa združenia prejavila najmä vlani v druhom polroku, keď došlo k viacerým prípadom skrátenia vzdialenosti medzi lietadlami vo vzduchu pod predpísanú normu. Dispečeri preto žiadajú aj odvolanie šéfa Letových prevádzkových služieb Romana Birá.

Laurenčík povedal, že odvolanie riaditeľa je jedným z faktorov, ktorý môže ovplyvniť ukončenie štrajku. Minister dopravy Vážny však zatiaľ nevidí na to dôvod. Biró požiadavku dispečerov nekomentoval.

Letecký úrad zatiaľ nedostal oficiálnou cestou požiadavky štrajkového výboru, preto sa k nim včera nevyjadril. Podľa Augustína Klusa z úradu sa vlani uskutočnil audit Letových prevádzkových služieb, počas ktorého štátny podnik musel preukázať zhodu s požiadavkami európskej smernice. „Výsledkom bolo udelenie osvedčenia na poskytovanie leteckých navigačných služieb,“ povedal .

Vážny štrajk spochybnil

Podľa Vážneho nie je štrajk legitímny, „pretože to nie je o kolektívnej zmluve“. Advokát Tomáš Kamenec pripomenul, že ústava priznáva právo na štrajk. „Toto právo nemožno upierať preto, že existuje právna úprava, ktorá umožňuje štrajk len v prípade rokovania o kolektívnej zmluve,“ povedal.

Vážny nevidí problém v oblasti bezpečnosti letovej prevádzky. Podľa neho sú dôvodom štrajku požiadavky dispečerov na lepšie ohodnotenie. Mesačný zárobok navigátora dosahuje podľa ministra zhruba 200–tisíc korún. Mzdy letových navigátorov tento rok oproti vlaňajšku stúpli o dve percentá plus ďal­ších 1000 korún, tí však údajne žiadali navýšenie až o 20 percent.

Problémom je bezpečnosť

Dispečeri zdôvodňujú štrajk znižovaním úrovne bezpečnosti letovej prevádzky. Upozornili na sús­tavný pokles počtu riadiacich letovej prevádzky a nevyhovujúci pracovný režim v letných mesiacoch, keď je hustejšia premávka.

To podľa nich prispieva k nárastu psychickej záťaže a znižuje schopnosť plnej koncentrácie. Podľa nich sa takmer vôbec nevykonáva výcvik, pri ktorom sa majú pripraviť na možné neštandardné núdzové situácie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 9 892
  2. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 604
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 7 973
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 458
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 122
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 805
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 440
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 907
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 509
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 195