SME
Piatok, 2. jún, 2023 | Meniny má Xénia, Oxana

Leteckí navigátori sa búria

Dispečeri chcú vstúpiť do štrajku, lebo sa podľa nich znížila bezpečnosť letovej prevádzky. Śtrajk sa dotkne najmä preletov nad územím Slovenska.

Štrajk sa dotkne hlavne preletov nad Slovenskom. Prílety z Košíc a Bratislavy by nemali byť obmedzené. Je však možné, že niektoré lietadlá z Bratislavy, no najmä z Viedne, neodletia. Vo vzdušnom priestore Slovenska preletelo vlani denne 650 až 1400 lietadŠtrajk sa dotkne hlavne preletov nad Slovenskom. Prílety z Košíc a Bratislavy by nemali byť obmedzené. Je však možné, že niektoré lietadlá z Bratislavy, no najmä z Viedne, neodletia. Vo vzdušnom priestore Slovenska preletelo vlani denne 650 až 1400 lietad (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA/AP)

BRATISLAVA. Dnes by mali začať štrajk slovenskí leteckí dispečeri. Včera v podvečerných hodinách rokovali s vedením Letových prevádzkových služieb. Podľa našich informácií priebeh rokovania nenaznačoval, že sa dohodnú. Stretnutie sa skončilo po našej uzávierke.


Dvojhodinový štrajk sa začne o 10.00 hodine. Druhá fáza je naplánovaná od 17.00 hodiny do odvolania. K štrajku sa pripojili navigátori letovej prevádzky z letísk Sliač, Poprad-Tatry, Žilina a Piešťany. K protestu sa zatiaľ nepridali riadiaci bratislavského a košického letiska.

Podľa letových dispečerov sa už dlhší čas dostatočne nedodržiava úroveň bezpečnosti letovej prevádzky. Ich hlavnou úlohou je predchádzať zrážkam lietadiel vo vzdušnom priestore Slovenska. „V roku 2005 a 2006 došlo k závažnému zníženiu bezpečnosti letovej prevádzky. Vedenie o problémoch vedelo, no neriešilo ich,“ povedal prezident Združenia riadiacich letovej prevádzky Ľuboš Laurenčík.

Biró by mal odísť

Klesajúca úroveň bezpečnosti letovej prevádzky nad Slovenskom sa podľa združenia prejavila najmä vlani v druhom polroku, keď došlo k viacerým prípadom skrátenia vzdialenosti medzi lietadlami vo vzduchu pod predpísanú normu. Dispečeri preto žiadajú aj odvolanie šéfa Letových prevádzkových služieb Romana Birá.

Laurenčík povedal, že odvolanie riaditeľa je jedným z faktorov, ktorý môže ovplyvniť ukončenie štrajku. Minister dopravy Vážny však zatiaľ nevidí na to dôvod. Biró požiadavku dispečerov nekomentoval.

Letecký úrad zatiaľ nedostal oficiálnou cestou požiadavky štrajkového výboru, preto sa k nim včera nevyjadril. Podľa Augustína Klusa z úradu sa vlani uskutočnil audit Letových prevádzkových služieb, počas ktorého štátny podnik musel preukázať zhodu s požiadavkami európskej smernice. „Výsledkom bolo udelenie osvedčenia na poskytovanie leteckých navigačných služieb,“ povedal .

Vážny štrajk spochybnil

Podľa Vážneho nie je štrajk legitímny, „pretože to nie je o kolektívnej zmluve“. Advokát Tomáš Kamenec pripomenul, že ústava priznáva právo na štrajk. „Toto právo nemožno upierať preto, že existuje právna úprava, ktorá umožňuje štrajk len v prípade rokovania o kolektívnej zmluve,“ povedal.

Vážny nevidí problém v oblasti bezpečnosti letovej prevádzky. Podľa neho sú dôvodom štrajku požiadavky dispečerov na lepšie ohodnotenie. Mesačný zárobok navigátora dosahuje podľa ministra zhruba 200–tisíc korún. Mzdy letových navigátorov tento rok oproti vlaňajšku stúpli o dve percentá plus ďal­ších 1000 korún, tí však údajne žiadali navýšenie až o 20 percent.

Problémom je bezpečnosť

Dispečeri zdôvodňujú štrajk znižovaním úrovne bezpečnosti letovej prevádzky. Upozornili na sús­tavný pokles počtu riadiacich letovej prevádzky a nevyhovujúci pracovný režim v letných mesiacoch, keď je hustejšia premávka.

To podľa nich prispieva k nárastu psychickej záťaže a znižuje schopnosť plnej koncentrácie. Podľa nich sa takmer vôbec nevykonáva výcvik, pri ktorom sa majú pripraviť na možné neštandardné núdzové situácie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Generácie Y a Z budú musieť dlhšie pracovať a viac sporiť
  2. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu
  3. Cítite sa unavení, bez nálady a vaše problémy sa nezlepšujú?
  4. Ako si správne vybrať sporiaci účet?
  5. Palubná jednotka Shell EETS otvára európske hranice
  6. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  7. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem
  8. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  1. Generácie Y a Z budú musieť dlhšie pracovať a viac sporiť
  2. Ako si správne vybrať sporiaci účet?
  3. HYPONÁJOM, odložte hypotéku a svoj nový byt splácajte už teraz
  4. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  5. Oznamujeme nominácie na Orange Podcast roka 2023
  6. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu v Levoči
  7. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu
  8. Slováci si čoraz častejšie kupujú jazdené „kombíky“ na úver
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 14 379
  2. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 8 910
  3. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 7 823
  4. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 6 107
  5. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 5 052
  6. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 3 066
  7. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori? 2 832
  8. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“ 2 261
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Dušan Király: Saigon s deravou topánkou
  2. Martin Majzlan: Nepál – kráľovstvo bohov
  3. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Dlhá
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  5. Vladimír Benčík: Rím - Tajomstvá Vatikánskych múzeí (1. časť)
  6. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  7. Iveta Bakitová: Laponsko - výlet za polárnou žiarou
  8. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Čachtice
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 132 220
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 23 863
  3. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 18 757
  4. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 11 354
  5. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 11 086
  6. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 7 380
  7. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 260
  8. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 6 981
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu