SME
Nedeľa, 4. december, 2022 | Meniny má Barbora, Barbara

Štrajk navigátorov môže byť aj neobmedzený

BRATISLAVA 21. februára (SITA) - Združenie riadiacich letovej prevádzky SR (ATCA SR) vyhlásilo na štvrtok 22. februára zatiaľ dvojhodinový štrajk od 10:00. Ako ďalej na stredajšej tlačovej konferencii ...

BRATISLAVA 21. februára (SITA) - Združenie riadiacich letovej prevádzky SR (ATCA SR) vyhlásilo na štvrtok 22. februára zatiaľ dvojhodinový štrajk od 10:00. Ako ďalej na stredajšej tlačovej konferencii uviedol hovorca štrajkového výboru ATCA SR Pavel Bugár, doteraz žiadne rokovania s manažmentom štátneho podniku Letové prevádzkové služby (LPS) neprebehli. V stredu o 14:30 by mali podľa Bugára zástupcovia štrajkového výboru rokovať s riaditeľom štátneho podniku LPS Romanom Bírom, ktorého rokovaním poveril minister dopravy Ľubomír Vážny, ako aj s predstaviteľom sekcie civilného letectva rezortu dopravy. Štrajk by sa mal dotknúť najmä preletov lietadiel cez naše územie. "Z Bratislavy a Košíc odlety a prílety lietadiel budú bez obmedzení," konštatoval Bugár s tým, že z Košíc budú odlety možné smerom na Maďarsko.

SkryťVypnúť reklamu

"Nevieme, ako rokovania prebehnú, ale stojíme za štrajkom," vyhlásil Bugár. K štrajku sa pripojili všetci riadiaci letovej prevádzky z letísk Sliač, Poprad-Tatry, Žilina a Piešťany, z Bratislavy a Košíc nie všetci. Ako uviedol Bugár, štrajk môže pokračovať neobmedzene, pokiaľ sa štrajkujúcim nezaručí 100-percentné akceptovanie ich požiadaviek, teda odvolanie riaditeľa podniku LPS Romana Bíra a štyri procesné veci týkajúce sa dodržiavania bezpečnostných predpisov. Ako zdôraznil prezident ATCA SR Ľuboš Laurenčík, požiadavky sa netýkajú sociálnych vecí. "Nechceme získavať ďalšie sociálne výhody, 18. decembra minulého roka sme podpísali kolektívnu zmluvu," dodal Laurenčík s tým, že im ide o bezpečnosť letovej prevádzky.

SkryťVypnúť reklamu

Predseda štrajkového výboru ATCA Igor Dobrík uviedol, že dopad štrajku nie je možné jednoducho kvantifikovať. "Lety cez naše územie budú presmerované, najviac to bude pociťovať Viedeň," konštatoval Dobrík s tým, že nevedia odhadnúť, koľko navigátorov sa podarí riaditeľovi zohnať do služby. Štrajkujúcich podľa neho môže zastúpiť "zopár vedúcich a metodici, ktorí majú licenciu". Ako však Dobrík dodal, prevádzku môžu udržať na dve až tri hodiny. Ak by však štrajk trval dlhšie, lety budú musieť byť presmerované. Od 10:00 pritom nebudú riadiaci letovej prevádzky poskytovať služby v priestore Bratislava, to znamená na území Slovenska. "Zabezpečovať budeme len lety pre záchranu ľudského života a pri živelných katastrofách," dodal Dobrík.

SkryťVypnúť reklamu

Štrajkujúci poukázali aj na nedostatky technického systému, s ktorým pracujú od jarných mesiacov roku 2005 a ktorý bol certifikovaný aj kontrolou Európskej komisie. "Ak bol nový systém certifikovaný, tak asi len papierovo," konštatoval člen štrajkového výboru Viktor Svoboda. Ako uviedol aj Bugár, k certifikácii vôbec neboli prizvaní navigátori, o účasti nadriadených na tomto procese však nevedel. Bugár upozornil aj nárast počtu vyšetrovaných prípadov zníženia rozstupov medzi lietadlami. "Kedysi to bolo tak dvakrát za rok, v druhom polroku vlaňajška to bolo šesť - až sedemkrát. Niekedy vznikne nebezpečná situácia z toho, že systém nie celkom presne pracuje," konštatoval Bugár.

Na nedostatky systému riadiaci letovej prevádzky podľa Bugára poukazovali ešte pred jeho zavedením. "Žiadali sme manažment, aby spravil takú tieňovú prevádzku, aby s novým systémom používal aj pôvodný, aby sa chyby prejavili. To sa nestalo, so systémom sme boli len oboznámení," zdôvodnil Bugár s tým, že systém nie je zlý, len má určité vady, ktoré sa prejavili pri jeho zavedení do prevádzky. "Boli postupne odstraňované, ale stále sa vyskytujú, niektoré viackrát. Písali sme hlásenia na poruchy systému," uviedol Bugár.

SkryťVypnúť reklamu

Štrajkujúci poukázali aj na nadčasy. "Pracovný čas sa v sezóne šplhá k 60 hodinám," uviedol Bugár s tým, že podľa zákona môžu odpracovať s nadčasmi najviac 48 hodín týždenne. Riešeniu situácie by podľa neho pomohlo viac riadiacich letovej prevádzky. "To je ale dlhodobý proces. Výcvik riadiaceho trvá dva roky, a ďalšie 2-3 kým nadobudne prax," uviedol Bugár.

Slovenskí letoví dispečeri vyzvali ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomíra Vážneho, aby odvolal súčasného riaditeľa štátneho podniku Letové prevádzkové služby (LPS) Romana Bíra pre nedostatočnú úroveň bezpečnosti letovej prevádzky. Navigátori zároveň žiadajú ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií zabezpečiť vykonanie opatrení, realizáciou ktorých bezpečnosť letovej prevádzky dosiahne úroveň požadovanú príslušnými právnymi predpismi. Vedomie nedostatočnej a naďalej neúnosnej úrovne bezpečnosti a s tým spojené riziká mimoriadneho rozsahu spôsobujú podľa ACTA riadiacim letovej prevádzky permanentnú nadmernú psychickú pracovnú záťaž.

SkryťVypnúť reklamu

Agentúra SITA vydá k správe aj zvukovú správu.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 14 694
  2. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 8 116
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 418
  4. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 998
  5. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 351
  6. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 146
  7. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 678
  8. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 1 325
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  5. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 248 099
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 6 577
  3. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 767
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 3 570
  5. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 3 341
  6. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 790
  7. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 338
  8. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 2 194
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
SkryťZatvoriť reklamu