SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky
V STREDU O 14:30 BY MALI ZÁSTUPCOVIA ŠTRAJKOVÉHO VÝBORU ROKOVAŤ S RIADITEĽOM ŠTÁTNEHO PODNIKU LPS ROMANOM BÍROM, AKO AJ S PREDSTAVITEĽOM SEKCIE CIVILNÉHO LETECTVA REZORTU DOPRAVY

Štrajk navigátorov môže byť aj neobmedzený

BRATISLAVA 21. februára (SITA) - Združenie riadiacich letovej prevádzky SR (ATCA SR) vyhlásilo na štvrtok 22. februára zatiaľ dvojhodinový štrajk od 10:00. Ako ďalej na stredajšej tlačovej konferencii ...

BRATISLAVA 21. februára (SITA) - Združenie riadiacich letovej prevádzky SR (ATCA SR) vyhlásilo na štvrtok 22. februára zatiaľ dvojhodinový štrajk od 10:00. Ako ďalej na stredajšej tlačovej konferencii uviedol hovorca štrajkového výboru ATCA SR Pavel Bugár, doteraz žiadne rokovania s manažmentom štátneho podniku Letové prevádzkové služby (LPS) neprebehli. V stredu o 14:30 by mali podľa Bugára zástupcovia štrajkového výboru rokovať s riaditeľom štátneho podniku LPS Romanom Bírom, ktorého rokovaním poveril minister dopravy Ľubomír Vážny, ako aj s predstaviteľom sekcie civilného letectva rezortu dopravy. Štrajk by sa mal dotknúť najmä preletov lietadiel cez naše územie. "Z Bratislavy a Košíc odlety a prílety lietadiel budú bez obmedzení," konštatoval Bugár s tým, že z Košíc budú odlety možné smerom na Maďarsko.

Skryť Vypnúť reklamu

"Nevieme, ako rokovania prebehnú, ale stojíme za štrajkom," vyhlásil Bugár. K štrajku sa pripojili všetci riadiaci letovej prevádzky z letísk Sliač, Poprad-Tatry, Žilina a Piešťany, z Bratislavy a Košíc nie všetci. Ako uviedol Bugár, štrajk môže pokračovať neobmedzene, pokiaľ sa štrajkujúcim nezaručí 100-percentné akceptovanie ich požiadaviek, teda odvolanie riaditeľa podniku LPS Romana Bíra a štyri procesné veci týkajúce sa dodržiavania bezpečnostných predpisov. Ako zdôraznil prezident ATCA SR Ľuboš Laurenčík, požiadavky sa netýkajú sociálnych vecí. "Nechceme získavať ďalšie sociálne výhody, 18. decembra minulého roka sme podpísali kolektívnu zmluvu," dodal Laurenčík s tým, že im ide o bezpečnosť letovej prevádzky.

Skryť Vypnúť reklamu

Predseda štrajkového výboru ATCA Igor Dobrík uviedol, že dopad štrajku nie je možné jednoducho kvantifikovať. "Lety cez naše územie budú presmerované, najviac to bude pociťovať Viedeň," konštatoval Dobrík s tým, že nevedia odhadnúť, koľko navigátorov sa podarí riaditeľovi zohnať do služby. Štrajkujúcich podľa neho môže zastúpiť "zopár vedúcich a metodici, ktorí majú licenciu". Ako však Dobrík dodal, prevádzku môžu udržať na dve až tri hodiny. Ak by však štrajk trval dlhšie, lety budú musieť byť presmerované. Od 10:00 pritom nebudú riadiaci letovej prevádzky poskytovať služby v priestore Bratislava, to znamená na území Slovenska. "Zabezpečovať budeme len lety pre záchranu ľudského života a pri živelných katastrofách," dodal Dobrík.

Skryť Vypnúť reklamu

Štrajkujúci poukázali aj na nedostatky technického systému, s ktorým pracujú od jarných mesiacov roku 2005 a ktorý bol certifikovaný aj kontrolou Európskej komisie. "Ak bol nový systém certifikovaný, tak asi len papierovo," konštatoval člen štrajkového výboru Viktor Svoboda. Ako uviedol aj Bugár, k certifikácii vôbec neboli prizvaní navigátori, o účasti nadriadených na tomto procese však nevedel. Bugár upozornil aj nárast počtu vyšetrovaných prípadov zníženia rozstupov medzi lietadlami. "Kedysi to bolo tak dvakrát za rok, v druhom polroku vlaňajška to bolo šesť - až sedemkrát. Niekedy vznikne nebezpečná situácia z toho, že systém nie celkom presne pracuje," konštatoval Bugár.

Na nedostatky systému riadiaci letovej prevádzky podľa Bugára poukazovali ešte pred jeho zavedením. "Žiadali sme manažment, aby spravil takú tieňovú prevádzku, aby s novým systémom používal aj pôvodný, aby sa chyby prejavili. To sa nestalo, so systémom sme boli len oboznámení," zdôvodnil Bugár s tým, že systém nie je zlý, len má určité vady, ktoré sa prejavili pri jeho zavedení do prevádzky. "Boli postupne odstraňované, ale stále sa vyskytujú, niektoré viackrát. Písali sme hlásenia na poruchy systému," uviedol Bugár.

Skryť Vypnúť reklamu

Štrajkujúci poukázali aj na nadčasy. "Pracovný čas sa v sezóne šplhá k 60 hodinám," uviedol Bugár s tým, že podľa zákona môžu odpracovať s nadčasmi najviac 48 hodín týždenne. Riešeniu situácie by podľa neho pomohlo viac riadiacich letovej prevádzky. "To je ale dlhodobý proces. Výcvik riadiaceho trvá dva roky, a ďalšie 2-3 kým nadobudne prax," uviedol Bugár.

Slovenskí letoví dispečeri vyzvali ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomíra Vážneho, aby odvolal súčasného riaditeľa štátneho podniku Letové prevádzkové služby (LPS) Romana Bíra pre nedostatočnú úroveň bezpečnosti letovej prevádzky. Navigátori zároveň žiadajú ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií zabezpečiť vykonanie opatrení, realizáciou ktorých bezpečnosť letovej prevádzky dosiahne úroveň požadovanú príslušnými právnymi predpismi. Vedomie nedostatočnej a naďalej neúnosnej úrovne bezpečnosti a s tým spojené riziká mimoriadneho rozsahu spôsobujú podľa ACTA riadiacim letovej prevádzky permanentnú nadmernú psychickú pracovnú záťaž.

Skryť Vypnúť reklamu

Agentúra SITA vydá k správe aj zvukovú správu.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  3. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  4. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  5. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  6. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  9. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  10. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  1. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  2. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  3. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  4. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  5. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 079
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 6 663
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 259
  4. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 104
  5. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 962
  6. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 280
  7. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 197
  8. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 452
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 182
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 653
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Pavel Dvořák: Sú Číňania šťastnejší?
  2. Vladimír Benčík: Vietnam – viete že sa na vietnamskom trhu dá kúpiť láska i šťastie?
  3. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne
  4. Lubo Repka: Zakladajúce štáty USA – Massachusetts
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 16. - Kto objavil Antarktídu - Bransfield, Bellingshausen alebo Palmer?
  6. Alžbeta Szomolaiová: Zo Stratenej na Havraniu skalu
  7. Blanka Ulaherová: Sobota v údolí Wachau - od Richarda Levie srdce až po šnicľu v žemli
  8. Martin Majzlan: Kirgizsko - Z konského sedla až po pláže Issyk-Kul
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 670
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 13 382
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 8 787
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 406
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 644
  6. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 5 461
  7. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 946
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 466
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
Skryť Zatvoriť reklamu