SME

Štrajk navigátorov môže byť aj neobmedzený

BRATISLAVA 21. februára (SITA) - Združenie riadiacich letovej prevádzky SR (ATCA SR) vyhlásilo na štvrtok 22. februára zatiaľ dvojhodinový štrajk od 10:00. Ako ďalej na stredajšej tlačovej konferencii ...

BRATISLAVA 21. februára (SITA) - Združenie riadiacich letovej prevádzky SR (ATCA SR) vyhlásilo na štvrtok 22. februára zatiaľ dvojhodinový štrajk od 10:00. Ako ďalej na stredajšej tlačovej konferencii uviedol hovorca štrajkového výboru ATCA SR Pavel Bugár, doteraz žiadne rokovania s manažmentom štátneho podniku Letové prevádzkové služby (LPS) neprebehli. V stredu o 14:30 by mali podľa Bugára zástupcovia štrajkového výboru rokovať s riaditeľom štátneho podniku LPS Romanom Bírom, ktorého rokovaním poveril minister dopravy Ľubomír Vážny, ako aj s predstaviteľom sekcie civilného letectva rezortu dopravy. Štrajk by sa mal dotknúť najmä preletov lietadiel cez naše územie. "Z Bratislavy a Košíc odlety a prílety lietadiel budú bez obmedzení," konštatoval Bugár s tým, že z Košíc budú odlety možné smerom na Maďarsko.

SkryťVypnúť reklamu

"Nevieme, ako rokovania prebehnú, ale stojíme za štrajkom," vyhlásil Bugár. K štrajku sa pripojili všetci riadiaci letovej prevádzky z letísk Sliač, Poprad-Tatry, Žilina a Piešťany, z Bratislavy a Košíc nie všetci. Ako uviedol Bugár, štrajk môže pokračovať neobmedzene, pokiaľ sa štrajkujúcim nezaručí 100-percentné akceptovanie ich požiadaviek, teda odvolanie riaditeľa podniku LPS Romana Bíra a štyri procesné veci týkajúce sa dodržiavania bezpečnostných predpisov. Ako zdôraznil prezident ATCA SR Ľuboš Laurenčík, požiadavky sa netýkajú sociálnych vecí. "Nechceme získavať ďalšie sociálne výhody, 18. decembra minulého roka sme podpísali kolektívnu zmluvu," dodal Laurenčík s tým, že im ide o bezpečnosť letovej prevádzky.

SkryťVypnúť reklamu

Predseda štrajkového výboru ATCA Igor Dobrík uviedol, že dopad štrajku nie je možné jednoducho kvantifikovať. "Lety cez naše územie budú presmerované, najviac to bude pociťovať Viedeň," konštatoval Dobrík s tým, že nevedia odhadnúť, koľko navigátorov sa podarí riaditeľovi zohnať do služby. Štrajkujúcich podľa neho môže zastúpiť "zopár vedúcich a metodici, ktorí majú licenciu". Ako však Dobrík dodal, prevádzku môžu udržať na dve až tri hodiny. Ak by však štrajk trval dlhšie, lety budú musieť byť presmerované. Od 10:00 pritom nebudú riadiaci letovej prevádzky poskytovať služby v priestore Bratislava, to znamená na území Slovenska. "Zabezpečovať budeme len lety pre záchranu ľudského života a pri živelných katastrofách," dodal Dobrík.

SkryťVypnúť reklamu

Štrajkujúci poukázali aj na nedostatky technického systému, s ktorým pracujú od jarných mesiacov roku 2005 a ktorý bol certifikovaný aj kontrolou Európskej komisie. "Ak bol nový systém certifikovaný, tak asi len papierovo," konštatoval člen štrajkového výboru Viktor Svoboda. Ako uviedol aj Bugár, k certifikácii vôbec neboli prizvaní navigátori, o účasti nadriadených na tomto procese však nevedel. Bugár upozornil aj nárast počtu vyšetrovaných prípadov zníženia rozstupov medzi lietadlami. "Kedysi to bolo tak dvakrát za rok, v druhom polroku vlaňajška to bolo šesť - až sedemkrát. Niekedy vznikne nebezpečná situácia z toho, že systém nie celkom presne pracuje," konštatoval Bugár.

Na nedostatky systému riadiaci letovej prevádzky podľa Bugára poukazovali ešte pred jeho zavedením. "Žiadali sme manažment, aby spravil takú tieňovú prevádzku, aby s novým systémom používal aj pôvodný, aby sa chyby prejavili. To sa nestalo, so systémom sme boli len oboznámení," zdôvodnil Bugár s tým, že systém nie je zlý, len má určité vady, ktoré sa prejavili pri jeho zavedení do prevádzky. "Boli postupne odstraňované, ale stále sa vyskytujú, niektoré viackrát. Písali sme hlásenia na poruchy systému," uviedol Bugár.

SkryťVypnúť reklamu

Štrajkujúci poukázali aj na nadčasy. "Pracovný čas sa v sezóne šplhá k 60 hodinám," uviedol Bugár s tým, že podľa zákona môžu odpracovať s nadčasmi najviac 48 hodín týždenne. Riešeniu situácie by podľa neho pomohlo viac riadiacich letovej prevádzky. "To je ale dlhodobý proces. Výcvik riadiaceho trvá dva roky, a ďalšie 2-3 kým nadobudne prax," uviedol Bugár.

Slovenskí letoví dispečeri vyzvali ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomíra Vážneho, aby odvolal súčasného riaditeľa štátneho podniku Letové prevádzkové služby (LPS) Romana Bíra pre nedostatočnú úroveň bezpečnosti letovej prevádzky. Navigátori zároveň žiadajú ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií zabezpečiť vykonanie opatrení, realizáciou ktorých bezpečnosť letovej prevádzky dosiahne úroveň požadovanú príslušnými právnymi predpismi. Vedomie nedostatočnej a naďalej neúnosnej úrovne bezpečnosti a s tým spojené riziká mimoriadneho rozsahu spôsobujú podľa ACTA riadiacim letovej prevádzky permanentnú nadmernú psychickú pracovnú záťaž.

SkryťVypnúť reklamu

Agentúra SITA vydá k správe aj zvukovú správu.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 836
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 414
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 864
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 463
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 134
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 887
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 369
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 1 888
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 168
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 75 006
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 271
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 697
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 475
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 582
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 16 879
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 10 707
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu