V STREDU O 14:30 BY MALI ZÁSTUPCOVIA ŠTRAJKOVÉHO VÝBORU ROKOVAŤ S RIADITEĽOM ŠTÁTNEHO PODNIKU LPS ROMANOM BÍROM, AKO AJ S PREDSTAVITEĽOM SEKCIE CIVILNÉHO LETECTVA REZORTU DOPRAVY

Štrajk navigátorov môže byť aj neobmedzený

BRATISLAVA 21. februára (SITA) - Združenie riadiacich letovej prevádzky SR (ATCA SR) vyhlásilo na štvrtok 22. februára zatiaľ dvojhodinový štrajk od 10:00. Ako ďalej na stredajšej tlačovej konferencii ...

BRATISLAVA 21. februára (SITA) - Združenie riadiacich letovej prevádzky SR (ATCA SR) vyhlásilo na štvrtok 22. februára zatiaľ dvojhodinový štrajk od 10:00. Ako ďalej na stredajšej tlačovej konferencii uviedol hovorca štrajkového výboru ATCA SR Pavel Bugár, doteraz žiadne rokovania s manažmentom štátneho podniku Letové prevádzkové služby (LPS) neprebehli. V stredu o 14:30 by mali podľa Bugára zástupcovia štrajkového výboru rokovať s riaditeľom štátneho podniku LPS Romanom Bírom, ktorého rokovaním poveril minister dopravy Ľubomír Vážny, ako aj s predstaviteľom sekcie civilného letectva rezortu dopravy. Štrajk by sa mal dotknúť najmä preletov lietadiel cez naše územie. "Z Bratislavy a Košíc odlety a prílety lietadiel budú bez obmedzení," konštatoval Bugár s tým, že z Košíc budú odlety možné smerom na Maďarsko.

"Nevieme, ako rokovania prebehnú, ale stojíme za štrajkom," vyhlásil Bugár. K štrajku sa pripojili všetci riadiaci letovej prevádzky z letísk Sliač, Poprad-Tatry, Žilina a Piešťany, z Bratislavy a Košíc nie všetci. Ako uviedol Bugár, štrajk môže pokračovať neobmedzene, pokiaľ sa štrajkujúcim nezaručí 100-percentné akceptovanie ich požiadaviek, teda odvolanie riaditeľa podniku LPS Romana Bíra a štyri procesné veci týkajúce sa dodržiavania bezpečnostných predpisov. Ako zdôraznil prezident ATCA SR Ľuboš Laurenčík, požiadavky sa netýkajú sociálnych vecí. "Nechceme získavať ďalšie sociálne výhody, 18. decembra minulého roka sme podpísali kolektívnu zmluvu," dodal Laurenčík s tým, že im ide o bezpečnosť letovej prevádzky.

Predseda štrajkového výboru ATCA Igor Dobrík uviedol, že dopad štrajku nie je možné jednoducho kvantifikovať. "Lety cez naše územie budú presmerované, najviac to bude pociťovať Viedeň," konštatoval Dobrík s tým, že nevedia odhadnúť, koľko navigátorov sa podarí riaditeľovi zohnať do služby. Štrajkujúcich podľa neho môže zastúpiť "zopár vedúcich a metodici, ktorí majú licenciu". Ako však Dobrík dodal, prevádzku môžu udržať na dve až tri hodiny. Ak by však štrajk trval dlhšie, lety budú musieť byť presmerované. Od 10:00 pritom nebudú riadiaci letovej prevádzky poskytovať služby v priestore Bratislava, to znamená na území Slovenska. "Zabezpečovať budeme len lety pre záchranu ľudského života a pri živelných katastrofách," dodal Dobrík.

Štrajkujúci poukázali aj na nedostatky technického systému, s ktorým pracujú od jarných mesiacov roku 2005 a ktorý bol certifikovaný aj kontrolou Európskej komisie. "Ak bol nový systém certifikovaný, tak asi len papierovo," konštatoval člen štrajkového výboru Viktor Svoboda. Ako uviedol aj Bugár, k certifikácii vôbec neboli prizvaní navigátori, o účasti nadriadených na tomto procese však nevedel. Bugár upozornil aj nárast počtu vyšetrovaných prípadov zníženia rozstupov medzi lietadlami. "Kedysi to bolo tak dvakrát za rok, v druhom polroku vlaňajška to bolo šesť - až sedemkrát. Niekedy vznikne nebezpečná situácia z toho, že systém nie celkom presne pracuje," konštatoval Bugár.

Na nedostatky systému riadiaci letovej prevádzky podľa Bugára poukazovali ešte pred jeho zavedením. "Žiadali sme manažment, aby spravil takú tieňovú prevádzku, aby s novým systémom používal aj pôvodný, aby sa chyby prejavili. To sa nestalo, so systémom sme boli len oboznámení," zdôvodnil Bugár s tým, že systém nie je zlý, len má určité vady, ktoré sa prejavili pri jeho zavedení do prevádzky. "Boli postupne odstraňované, ale stále sa vyskytujú, niektoré viackrát. Písali sme hlásenia na poruchy systému," uviedol Bugár.

Štrajkujúci poukázali aj na nadčasy. "Pracovný čas sa v sezóne šplhá k 60 hodinám," uviedol Bugár s tým, že podľa zákona môžu odpracovať s nadčasmi najviac 48 hodín týždenne. Riešeniu situácie by podľa neho pomohlo viac riadiacich letovej prevádzky. "To je ale dlhodobý proces. Výcvik riadiaceho trvá dva roky, a ďalšie 2-3 kým nadobudne prax," uviedol Bugár.

Slovenskí letoví dispečeri vyzvali ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomíra Vážneho, aby odvolal súčasného riaditeľa štátneho podniku Letové prevádzkové služby (LPS) Romana Bíra pre nedostatočnú úroveň bezpečnosti letovej prevádzky. Navigátori zároveň žiadajú ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií zabezpečiť vykonanie opatrení, realizáciou ktorých bezpečnosť letovej prevádzky dosiahne úroveň požadovanú príslušnými právnymi predpismi. Vedomie nedostatočnej a naďalej neúnosnej úrovne bezpečnosti a s tým spojené riziká mimoriadneho rozsahu spôsobujú podľa ACTA riadiacim letovej prevádzky permanentnú nadmernú psychickú pracovnú záťaž.

Agentúra SITA vydá k správe aj zvukovú správu.


Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 711
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 727
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 115
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 049
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 190
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 618
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 618
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 451
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 437
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 042