BRANISKO. Najmodernejší cestný tunel v strednej Európe pod horským masívom Branisko na východnom Slovensku bol po necelých štyroch mesiacoch opäť zatvorený.
Na rozdiel od októbrovej odstávky, ktorú si vyžiadala pravidelná kontrola a údržba zariadenia, tentoraz bola príčinou kuriózna havária. Český kamión vážne poškodil v pondelok večer zábranu, ktorá nedovolí, aby sa nadrozmerné vozidlá dostali do vnútra. Včera napoludnie tunel opäť sprejazdnili.
Vodič automobilu s naloženým kontajnerom prichádzal od Prešova. Niekoľko sto metrov pred portálom si pravdepodobne nevšimol dopravnú značku, ktorá zakazuje vozidlám vyšším ako 4,5 metra vjazd do tunela. Kamión strhol kovovú konštrukciu, ktorú diaľničiari nazývajú orezávadlo, a ťahal ju za sebou asi tristo metrov.
Okrem klasickej dopravnej značky je pred posledným východom z diaľnice aj premenlivá elektronická dopravná značka. „Tú si nemožno nevšimnúť. Špeciálne zariadenie oskenuje výšku každého vozidla. Keď prekračuje povolený limit, vydá signál na odbočenie. Keď ani tento príkaz vodič nerešpektuje, vystavuje sa riziku, že narazí do pevnej prekážky. Mal veľké šťastie, že sa jemu, a predovšetkým ostatným motoristom nič nestalo,“ povedal pre SME hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Ako uviedol, každý profesionálny vodič by mal poznať výšku svojho vozidla a pri výbere trasy by sa mal s nadmerným nákladom tunelu vyhnúť. Rovnaká havária sa stala v marci 2005. Tú istú mechanickú zábranu pred východným portálom odtrhol vodič nákladného auta, ktoré presiahlo výškový limit. Škoda vtedy dosiahla výšku 800-tisíc Sk.
„Súčasťou zábrany sú optické káble, signálne a ďalšie technologické zariadenia. Časť z nich si vyžiada opravu, časť výmenu. Škodu odhadujeme na milión korún,“ povedal Jánošík.
Podľa hovorcu havária paradoxne zabránila oveľa väčším škodám. „Keby tu mechanická zábrana nebola, každé vozidlo s nadlimitnou výškou by v telese tunela spôsobilo oveľa väčšiu škodu.“