SME

Branisko odstavila kuriózna havária

Vodiči by mali poznať výšku vozidla a s nadrozmerným nákladom sa tunelu vyhnúť. Zariadenie ich do vnútra aj tak nepustí.

Takto dopadol oceľový portál – ostal napichnutý na českom kamióne.Takto dopadol oceľový portál – ostal napichnutý na českom kamióne. (Zdroj: JANKA ŠTEFKOVÁ)

BRANISKO. Najmodernejší cestný tunel v strednej Európe pod horským masívom Branisko na východnom Slovensku bol po necelých štyroch mesiacoch opäť zatvorený.

Na rozdiel od októbrovej odstávky, ktorú si vyžiadala pravidelná kontrola a údržba zariadenia, tentoraz bola príčinou kuriózna havária. Český ka­mión vážne poškodil v pondelok večer zábranu, ktorá nedovolí, aby sa nadrozmerné vozidlá dostali do vnútra. Včera napoludnie tunel opäť sprejazdnili.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vodič automobilu s naloženým kontajnerom prichádzal od Prešova. Niekoľko sto metrov pred portálom si pravdepodobne nevšimol dopravnú značku, ktorá zakazuje vozidlám vyšším ako 4,5 metra vjazd do tunela. Kamión strhol kovovú konštrukciu, ktorú diaľničiari nazývajú orezávadlo, a ťahal ju za sebou asi tristo metrov.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem klasickej dopravnej značky je pred posledným východom z diaľnice aj premenlivá elektronická dopravná značka. „Tú si nemožno nevšimnúť. Špeciálne zariadenie oskenuje výšku každého vozidla. Keď prekračuje povolený limit, vydá signál na odbočenie. Keď ani tento príkaz vodič nerešpektuje, vystavuje sa riziku, že narazí do pevnej prekážky. Mal veľké šťastie, že sa jemu, a predovšetkým ostatným motoristom nič nestalo,“ povedal pre SME hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Ako uviedol, každý profesionálny vodič by mal poznať výšku svojho vozidla a pri výbere trasy by sa mal s nadmerným nákladom tunelu vyhnúť. Rovnaká havária sa stala v marci 2005. Tú istú mechanickú zábranu pred východným portálom odtrhol vodič nákladného auta, ktoré presiahlo výškový limit. Škoda vtedy dosiahla výšku 800-tisíc Sk.

SkryťVypnúť reklamu

„Súčasťou zábrany sú optické káble, signálne a ďalšie technologické zariadenia. Časť z nich si vyžiada opravu, časť výmenu. Škodu odhadujeme na milión korún,“ povedal Jánošík.

Podľa hovorcu havária paradoxne zabránila oveľa väčším škodám. „Keby tu mechanická zábrana nebola, každé vozidlo s nadlimitnou výškou by v telese tunela spôsobilo oveľa väčšiu škodu.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 66 545
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 186
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 794
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 662
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 173
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 029
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 162
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 244
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 513
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 78 459
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 825
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 259
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 891
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 314
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 754
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu