NÁKUP DOVOLENIEK S PREDSTIHOM BY MALI VYUŽIŤ HLAVNE RODINY S DEŤMI, MÔŽU ZÍSKAŤ VIAC ZLIAV

Kúpou dovolenky sa dá ešte ušetriť

Cestovné kancelárie ponúkajú do konca marca zľavy, ktoré sú výhodnejšie ako pri last minute.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SITA)

BRATISLAVA. Ak si ľudia v súčasnosti kúpia dovolenku na leto, môžu ušetriť takmer 20 percent. Výška zliav závisí od termínu a miesta pobytu.

Väčšina cestovných kancelárií ponúka takzvané first momenty do konca marca. Cestovky budú letné dovolenky predávať so zľavami aj v apríli, tie však už budú nižšie. First momenty sú hlavne pre ľudí, ktorí si musia letnú dovolenku vo svojom zamestnaní plánovať aj niekoľko mesiacov dopredu.

K zľavám za skorý nákup ponúkajú cestovné kancelárie aj rôzne iné akcie. Napríklad pre deti, dôchodcov, rodiny s deťmi alebo bonusy pre verných zákazníkov. Skorší nákup dovoleniek uprednostňujú najmä rodiny s deťmi. „V neskoršom období musia za izby platiť plnú sumu,“ povedal obchodný riaditeľ Travel.sk Anton Brandys.

Cestovky okrem tradičných zliav, lákajú zákazníkov aj na rôzne darčeky alebo služby zadarmo.

Výhodou je väčší výber

Ak si klient kúpi zájazd dopredu, vyhne sa stresom so zháňaním dovolenky na poslednú chvíľu. „Dovolenku, ktorú si ľudia naplánujú s predstihom, si zvyčajne viac vychutnajú,“ povedal Brandys.

V prospech nákupov s predstihom hovorí podľa Zuzany Hajkovej z Tip Travel okrem výhodnej ceny aj širšia ponuka dovoleniek. „Luxusné hotely sa od mája takmer nedajú kúpiť,“ doplnil Marcel Siekel z Firo tour.

Niektoré obľúbené ubytovacie zariadenia sú už teraz naplnené. Podobne rýchlo sa vypredajú izby pre rodičov s deťmi. Na poslednú chvíľu majú problém nájsť si spoločné ubytovanie aj väčšie skupiny turistov, ktorú chcú bývať v jednom hoteli.

Záujem o nákup first moment zájazdov v posledných rokoch rastie. Podľa údajov cestovných kancelárii stúpli objednávky tento rok medziročne o 14 percent.

Prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr Róbert Kohlmann si myslí, že klienti sa poučili z minulosti. „Už nechcú zažiť, že si nemôžu vybrať miesta, ktoré sa im páčia,“ povedal.

Nevýhodou first momentov je, že záujemcom o dovolenku sa môže z rôznych dôvodov zmeniť situácia. Keď potom zákazník stornuje zájazd, cestovná kancelária mu vráti len časť zaplatenej sumy alebo musí zaplatiť sankciu. „V takomto prípade si môže človek zájazd poistiť. Poisťovňa zaňho preberie riziko,“ povedal Kohlmann.

Drahšiu dovolenku si ľudia môžu kúpiť aj na splátky. Skoro každá cestovná kancelária ponúka postupné splácanie.

Ponuka „last minute“ môže sklamať

Opakom first momentu je tzv. last minute, teda nákup dovolenky na poslednú chvíľu. Pri kúpe dovolenky na poslednú chvíľu sa môže stať, že ponúkané zájazdy nebudú spĺňať požiadavky zákazníka. „Tí, ktorí čakajú na last minute, sú často sklamaní. Výber hotelov a počet izieb v ponuke je obmedzený,“ povedala riaditeľka marketingu CK Satur Mária Gallová.

Zľavy za last minute pritom nie sú vyššie ako pri first momentoch. „V prázdninových termínoch sme predávali zájazdy s priemernou zľavou päť až desať percent, pričom momentálne zľavy sú vyššie,“ povedal riaditeľ CK Turancar Pavol Komora.

Ceny dovoleniek sa veľmi nemenia

Rastúci kurz koruny voči euru a doláru nepomohol k nižším cenám zájazdov.Pre silnejšiu korunu však môžu dovolenkári v zahraničí lacnejšie nakupovať.

Ceny letných zájazdov stoja približne rovnako ako minulý rok. „Zvyšujúca sa cena služieb sa kompenzuje so silnejšou korunou,“ povedal Tibor Bajaník z cestovnej kancelárii Fifo. Bez silnejšej koruny by zájazdy zrejme zdraželi.

Hotelieri majú vyššie náklady na údržbu a prevádzku hotelov, preto ceny zdvihli. „Zvýšili sa aj ceny leteniek pre vyššie prevádzkové náklady, poistenie leteckých spoločností, ako aj pre nákupy nového lietadlového parku,“ povedal Michal Znášik z Aeolusu.

Na ceny zájazdov vplýva aj to, aké podmienky sa cestovným kanceláriám podarí so zahraničnými partnermi dohodnúť.

Cestovky lákajú zákazníkov aj ponukou nových služieb. Poskytujú napríklad opatrovateľskú službu. „Tento rok môžu využiť rodičia opatrovateľské služby pre deti počas dovolenky,“ povedala Zuzana Poláková z Tip Tour.

Cestovné kancelárie prispôsobujú svoju ponuku miest a krajín trendom v cestovnom ruchu aj kúpnej sile obyvateľstva. Destinácie vyberajú aj na základe dotazníkov klientov. Tento rok sa podľa informácií dobre predáva Chorvátsko, Bulharsko, Grécko, Turecko či Španielsko. Úspešne sa predávajú aj novinky na trhu. Napríklad grécke ostrovy Lesbos, Rodos a Čierna Hora. Ponuky sú rozšírené aj o poznávacie zájazdy a športovo-relaxačné pobyty.


Prehľad zľiav

Cestovná kancelária Zľava Termín
Firo tour 10 - 12 % 31. 3.
Fifo 10 % 31. 3.
Kartago 12 % 28. 2.
10 % 15. 4.
Tip tour 5 % 28. 2.
3% 31. 3.
1% 30. 4.
Koala do 17% 31. 3.
Aeolus 10 - 15% 30. 4.
Turancar 10 - 15% 31. 3.
Čedok 10 - 12% 28. 2.
8 - 10% 31. 3.
Pegas 8% 28. 2.
5% 31. 3.
Tip travel 14 - 17% 28. 2.
Ruefa 10 - 14% 31. 3.
Travel.sk 5 - 17% 15. 4.
Satur do 14% 31. 3.

Zdroj: cestovné kancelárie

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 476
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 976
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 699
  4. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 3 477
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 522
  6. Splnený sen 1 335
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 1 293
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 162
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 944
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 869