EK chce zredukovať emisie CO2 u automobilov (2)

Brusel 7. februára (TASR) - Európska komisia (EK) dnes zverejnila svoje plány na zníženie množstva emisií oxidu uhličitého vypúšťaného autami z terajších ...

Brusel 7. februára (TASR) - Európska komisia (EK) dnes zverejnila svoje plány na zníženie množstva emisií oxidu uhličitého vypúšťaného autami z terajších približne 160 g/km na 130 g/km. Tento pokles sa má dosiahnuť úspornejšími motormi, pričom ďalšia redukcia o 10 g/km by sa docielila intenzívnejším využívaním biopalív a prostredníctvom nových technológií. Tie sa týkajú napríklad radenia rýchlosti, modernejších pneumatík alebo klimatizácie s nižšou spotrebou. Platiť by to malo pre všetky nové autá od roku 2012.

Komisár pre životné prostredie Stavros Dimas síce pôvodne požadoval stanovenie záväzného limitu 120 g/km dosiahnutého len prostredníctvom ekologickejších motorov, no nepodarilo sa mu to presadiť. Stratégia, ktorú mala EK pôvodne predložiť ešte pred dvoma týždňami, vyvolala interný spor v samotnej komisii, kde proti sebe postavila komisára Dimasa a jeho nemeckého kolegu, komisára pre priemysel a podnikanie Güntera Verheugena. Ten odmietal rýchle prijatie legislatívy a stanovenie záväzných hodnôt a požadoval, aby sa na znižovaní emisií CO2 podieľali okrem výrobcov aj biopalivá, nové technológie, či výchovná kampaň s cieľom viesť vodičov k zmene spôsobu šoférovania.

Podľa slovenského komisára Jána Figeľa komisia napokon uprednostnila tzv. integrovaný prístup, čo znamená, že na znížení emisií sa musia podieľať nielen výrobcovia, ale aj užívatelia a celý systém dopravy.

"V konkrétnostiach to znamená napríklad zvýšené požiadavky aj na také opatrenia, ako je minimálna efektívnosť klimatizácie v automobiloch, takisto očakávame zavedenie opatrení, ktoré budú sledovať hustenie pneumatík, radenie rýchlosti resp. spôsob jazdy a indikovať potrebu efektívneho spôsobu jazdy. Veľmi dôležitým príspevkom pre tento integrovaný prístup je rastúci podiel biopalív v celkovej spotrebe palív v osobných automobiloch," uviedol Figeľ.

Ak by takýto návrh EK prešiel, od roku 2012 by tak bol napríklad povinnou súčasťou výbavy predávaných nových vozidiel indikátor potreby preradiť prevodový stupeň, ktorý by bol umiestnený na palubnej doske.

"Vidíme to ako úsilie, ktoré musí byť širšie než len zamerané na producentov. Považujeme ho aj za rozumnejšie a spravodlivejšie a zároveň aj za istý prístup, ktorý potvrdzuje, že nielen priemysel, ktorý vyrába autá, ale aj spotrebitelia a tí, ktorí produkujú komponenty alebo palivá, môžu mať a majú mať podiel na lepšej environmentálnej politike Európy," obhajuje slovenský eurokomisár snahy komisie.

Brusel prišiel s návrhom po tom, ako výrobcovia automobilov nedokázali splniť svoj záväzok z roku 1998, že znížia do roku 2008-09 emisie na 140 g/km. Súčasný priemer je však 163 g/km, čo je podľa EK dôkazom, že vzhľadom na neschopnosť dosiahnuť ciele na báze dobrovoľnosti je potrebná legislatíva.

Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) upozorňuje, že navrhované kroky, vrátane zavádzania nových technológií, sa odrazia na vyšších cenách áut a povedú tiež k strate pracovných miest. Nesúhlasné hlasy sa ozvali aj z Nemecka ako popredného producenta automobilov.

K plánom EK sa musia vyjadriť Európsky parlament (EP) a členské krajiny EÚ.

"Myslím, že tento návrh má reálnu šancu byť východiskom pre celkový postup, to znamená, pre dohodu medzi štátmi, parlamentom a komisiou. Nakoniec, každá takáto legislatíva je veľmi citlivá, náročná, ale mám nádej, že tento prístup po konzultáciách a analýzach bude realistickým východiskom," konštatoval Figeľ.

Upozornenie:

TASR ponúka k správe zvukové záznamy.

Správa je rozšírená o 3., 4., 5., 6. a 10. odsek.

(spravodajkyňa TASR Monika Poláková) gl

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Za palivo Shell BMW domov
  3. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  7. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  8. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  1. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  2. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  3. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  6. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  7. Za palivo Shell BMW domov
  8. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  9. Za tankovanie môžete platiť mobilom
  10. Shell zásadne inovoval celý sortiment palív
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 20 965
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 345
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 068
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 12 737
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 628
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 5 983
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 126
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 5 039
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 874
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 481