EK chce zredukovať emisie CO2 u automobilov (2)

Brusel 7. februára (TASR) - Európska komisia (EK) dnes zverejnila svoje plány na zníženie množstva emisií oxidu uhličitého vypúšťaného autami z terajších ...

Brusel 7. februára (TASR) - Európska komisia (EK) dnes zverejnila svoje plány na zníženie množstva emisií oxidu uhličitého vypúšťaného autami z terajších približne 160 g/km na 130 g/km. Tento pokles sa má dosiahnuť úspornejšími motormi, pričom ďalšia redukcia o 10 g/km by sa docielila intenzívnejším využívaním biopalív a prostredníctvom nových technológií. Tie sa týkajú napríklad radenia rýchlosti, modernejších pneumatík alebo klimatizácie s nižšou spotrebou. Platiť by to malo pre všetky nové autá od roku 2012.

Komisár pre životné prostredie Stavros Dimas síce pôvodne požadoval stanovenie záväzného limitu 120 g/km dosiahnutého len prostredníctvom ekologickejších motorov, no nepodarilo sa mu to presadiť. Stratégia, ktorú mala EK pôvodne predložiť ešte pred dvoma týždňami, vyvolala interný spor v samotnej komisii, kde proti sebe postavila komisára Dimasa a jeho nemeckého kolegu, komisára pre priemysel a podnikanie Güntera Verheugena. Ten odmietal rýchle prijatie legislatívy a stanovenie záväzných hodnôt a požadoval, aby sa na znižovaní emisií CO2 podieľali okrem výrobcov aj biopalivá, nové technológie, či výchovná kampaň s cieľom viesť vodičov k zmene spôsobu šoférovania.

Podľa slovenského komisára Jána Figeľa komisia napokon uprednostnila tzv. integrovaný prístup, čo znamená, že na znížení emisií sa musia podieľať nielen výrobcovia, ale aj užívatelia a celý systém dopravy.

"V konkrétnostiach to znamená napríklad zvýšené požiadavky aj na také opatrenia, ako je minimálna efektívnosť klimatizácie v automobiloch, takisto očakávame zavedenie opatrení, ktoré budú sledovať hustenie pneumatík, radenie rýchlosti resp. spôsob jazdy a indikovať potrebu efektívneho spôsobu jazdy. Veľmi dôležitým príspevkom pre tento integrovaný prístup je rastúci podiel biopalív v celkovej spotrebe palív v osobných automobiloch," uviedol Figeľ.

Ak by takýto návrh EK prešiel, od roku 2012 by tak bol napríklad povinnou súčasťou výbavy predávaných nových vozidiel indikátor potreby preradiť prevodový stupeň, ktorý by bol umiestnený na palubnej doske.

"Vidíme to ako úsilie, ktoré musí byť širšie než len zamerané na producentov. Považujeme ho aj za rozumnejšie a spravodlivejšie a zároveň aj za istý prístup, ktorý potvrdzuje, že nielen priemysel, ktorý vyrába autá, ale aj spotrebitelia a tí, ktorí produkujú komponenty alebo palivá, môžu mať a majú mať podiel na lepšej environmentálnej politike Európy," obhajuje slovenský eurokomisár snahy komisie.

Brusel prišiel s návrhom po tom, ako výrobcovia automobilov nedokázali splniť svoj záväzok z roku 1998, že znížia do roku 2008-09 emisie na 140 g/km. Súčasný priemer je však 163 g/km, čo je podľa EK dôkazom, že vzhľadom na neschopnosť dosiahnuť ciele na báze dobrovoľnosti je potrebná legislatíva.

Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) upozorňuje, že navrhované kroky, vrátane zavádzania nových technológií, sa odrazia na vyšších cenách áut a povedú tiež k strate pracovných miest. Nesúhlasné hlasy sa ozvali aj z Nemecka ako popredného producenta automobilov.

K plánom EK sa musia vyjadriť Európsky parlament (EP) a členské krajiny EÚ.

"Myslím, že tento návrh má reálnu šancu byť východiskom pre celkový postup, to znamená, pre dohodu medzi štátmi, parlamentom a komisiou. Nakoniec, každá takáto legislatíva je veľmi citlivá, náročná, ale mám nádej, že tento prístup po konzultáciách a analýzach bude realistickým východiskom," konštatoval Figeľ.

Upozornenie:

TASR ponúka k správe zvukové záznamy.

Správa je rozšírená o 3., 4., 5., 6. a 10. odsek.

(spravodajkyňa TASR Monika Poláková) gl

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 364
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 9 008
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 092
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 486
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 727
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 606
  7. Kam do tepla v januári? 1 969
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 787
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 617
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 973