EK chce zredukovať emisie CO2 u automobilov (2)

Brusel 7. februára (TASR) - Európska komisia (EK) dnes zverejnila svoje plány na zníženie množstva emisií oxidu uhličitého vypúšťaného autami z terajších ...

Brusel 7. februára (TASR) - Európska komisia (EK) dnes zverejnila svoje plány na zníženie množstva emisií oxidu uhličitého vypúšťaného autami z terajších približne 160 g/km na 130 g/km. Tento pokles sa má dosiahnuť úspornejšími motormi, pričom ďalšia redukcia o 10 g/km by sa docielila intenzívnejším využívaním biopalív a prostredníctvom nových technológií. Tie sa týkajú napríklad radenia rýchlosti, modernejších pneumatík alebo klimatizácie s nižšou spotrebou. Platiť by to malo pre všetky nové autá od roku 2012.

Komisár pre životné prostredie Stavros Dimas síce pôvodne požadoval stanovenie záväzného limitu 120 g/km dosiahnutého len prostredníctvom ekologickejších motorov, no nepodarilo sa mu to presadiť. Stratégia, ktorú mala EK pôvodne predložiť ešte pred dvoma týždňami, vyvolala interný spor v samotnej komisii, kde proti sebe postavila komisára Dimasa a jeho nemeckého kolegu, komisára pre priemysel a podnikanie Güntera Verheugena. Ten odmietal rýchle prijatie legislatívy a stanovenie záväzných hodnôt a požadoval, aby sa na znižovaní emisií CO2 podieľali okrem výrobcov aj biopalivá, nové technológie, či výchovná kampaň s cieľom viesť vodičov k zmene spôsobu šoférovania.

Podľa slovenského komisára Jána Figeľa komisia napokon uprednostnila tzv. integrovaný prístup, čo znamená, že na znížení emisií sa musia podieľať nielen výrobcovia, ale aj užívatelia a celý systém dopravy.

"V konkrétnostiach to znamená napríklad zvýšené požiadavky aj na také opatrenia, ako je minimálna efektívnosť klimatizácie v automobiloch, takisto očakávame zavedenie opatrení, ktoré budú sledovať hustenie pneumatík, radenie rýchlosti resp. spôsob jazdy a indikovať potrebu efektívneho spôsobu jazdy. Veľmi dôležitým príspevkom pre tento integrovaný prístup je rastúci podiel biopalív v celkovej spotrebe palív v osobných automobiloch," uviedol Figeľ.

Ak by takýto návrh EK prešiel, od roku 2012 by tak bol napríklad povinnou súčasťou výbavy predávaných nových vozidiel indikátor potreby preradiť prevodový stupeň, ktorý by bol umiestnený na palubnej doske.

"Vidíme to ako úsilie, ktoré musí byť širšie než len zamerané na producentov. Považujeme ho aj za rozumnejšie a spravodlivejšie a zároveň aj za istý prístup, ktorý potvrdzuje, že nielen priemysel, ktorý vyrába autá, ale aj spotrebitelia a tí, ktorí produkujú komponenty alebo palivá, môžu mať a majú mať podiel na lepšej environmentálnej politike Európy," obhajuje slovenský eurokomisár snahy komisie.

Brusel prišiel s návrhom po tom, ako výrobcovia automobilov nedokázali splniť svoj záväzok z roku 1998, že znížia do roku 2008-09 emisie na 140 g/km. Súčasný priemer je však 163 g/km, čo je podľa EK dôkazom, že vzhľadom na neschopnosť dosiahnuť ciele na báze dobrovoľnosti je potrebná legislatíva.

Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) upozorňuje, že navrhované kroky, vrátane zavádzania nových technológií, sa odrazia na vyšších cenách áut a povedú tiež k strate pracovných miest. Nesúhlasné hlasy sa ozvali aj z Nemecka ako popredného producenta automobilov.

K plánom EK sa musia vyjadriť Európsky parlament (EP) a členské krajiny EÚ.

"Myslím, že tento návrh má reálnu šancu byť východiskom pre celkový postup, to znamená, pre dohodu medzi štátmi, parlamentom a komisiou. Nakoniec, každá takáto legislatíva je veľmi citlivá, náročná, ale mám nádej, že tento prístup po konzultáciách a analýzach bude realistickým východiskom," konštatoval Figeľ.

Upozornenie:

TASR ponúka k správe zvukové záznamy.

Správa je rozšírená o 3., 4., 5., 6. a 10. odsek.

(spravodajkyňa TASR Monika Poláková) gl

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 498
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 865
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 708
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 697
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 810
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 606
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 288
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 270
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 186
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 792