Žilina 5. februára (TASR) - Dopravné prepojenie medzi Žilinským a Moravskosliezskym krajom je veľkou bariérou, ktorá sa prejavuje nielen v turistickom ruchu či školstve, ale aj v bežnom živote. Počas dnešného stretnutia sa na tom v Žiline zhodli hajtman Moravskosliezskeho kraja Evžen Tošenovský a predseda Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Juraj Blanár.
Hajtman Moravskosliezskeho kraja zdôraznil, že v rokoch 2009 a 2010 sa situácia dramaticky vyhrotí, pretože začne výmena medzi veľkými investormi Hyundai v Nošoviciach a Kia v Tepličke nad Váhom. "Zhodli sme sa na tom, že sa budeme snažiť koordinovať kroky s ministerstvami, pretože rok 2009 bude naozaj zlomový. A z dopravy sa odvíjajú všetky kontakty medzi našimi krajmi, medzi ľuďmi, ktorí často využívali návštevy na obidvoch stranách hranice. Je to ohromný zdroj, ktorý podľa nášho názoru ešte veľmi málo využívame," povedal Tošenovský.
Na silnú kooperáciu slovenského závodu Kia a závodu Hyundai v českých Nošoviciach poukázal aj predseda ŽSK. "V ČR aj v SR je zadefinový systém v rámci európskych koridorov, ktorý je potrebné postupne napĺňať. Navyše, keď k nám prichádzajú významní investori, ktorí chcú navzájom kooperovať. Preto sme hovorili aj o tom, ako urýchliť prepojenie do okamihu, keď začne výroba v obidvoch závodoch naplno. V Nošoviciach sa plánuje niekedy v roku 2009, a to, čo by tu malo priniesť obrovský nárast intenzity dopravy, musíme už dnes predvídať," skonštatoval Blanár.
V priemyselnom parku v Nošoviciach končia podľa Tošenovského zhrnutie ornice a spoločnosť Hyundai by mala na jar začať stavbu a prevádzku spustiť v marci 2009. "Informácie, ktoré sme mali zo Žiliny, boli pre nás zásadné. Celé územie sme vykúpili ešte pred podpisom zmluvy. Spoločnosti Hyundai odovzdáme pripravené územie a oni si všetky ostatné záležitosti zaisťujú sami. Momentálne nemáme žiadne majetkové problémy," uviedol Tošenovský.
Predseda ŽSK pripomenul, že ministri dopravy ČR a SR ustanovili tím, ktorý má analyzovať situáciu prepojenia medzi ČR a SR. "To je dobudovanie D3 a R5 - prepojenie na hranicu s ČR a z druhej strany cesta 48 - prepojenie na hranicu so SR. Komisia by mala zmapovať pripravenosť výstavby a na základe toho by to malo byť zavedené do investičného plánu Národnej diaľničnej spoločnosti. Predpoklad bol, že prepojenie najhoršieho úseku od Čadce po Skalité by mohlo byť v rokoch 2010 až 2011," dodal Blanár.
UPOZORNENIE:
TASR ponúka k správe zvukové záznamy.
mj zll