Povedomie o globálnom otepľovaní rastie

BRATISLAVA 25. januára (SITA/AFP) - Pred tridsiatimi rokmi bol pojem globálne otepľovanie známy iba niekoľkým klimatológom, ktorí varovali pred tým, že spaľovanie fosílnych palív značne poškodí podnebie ...

BRATISLAVA 25. januára (SITA/AFP) - Pred tridsiatimi rokmi bol pojem globálne otepľovanie známy iba niekoľkým klimatológom, ktorí varovali pred tým, že spaľovanie fosílnych palív značne poškodí podnebie na celej Zemi. Dnes sa však v mnohých prieskumoch verejnej mienky po svete ukazuje, že globálne otepľovanie je jedným z hlavných životných problémov, hneď po nezamestnanosti a terorizme. Na rovnakej úrovni s klimatickými zmenami sú pre ľudí otázky prosperity a prežitia. Otázka klimatických zmien sa v Európe stala mimoriadne podstatná po roku 2003, keď silné búrky zaplavili východnú časť kontinentu, pričom západ trpel obrovskými suchami. Podľa prieskumu zverejneného minulý rok v novembri v denníku Financial Times medzi obyvateľmi Nemecka, Francúzska, Veľkej Británie, Talianska a Španielska až 86 percent opýtaných verí, že za klimatické zmeny môžu ľudia a 45 percent sa obáva, že práve počasie bude pre nich a ich rodiny predstavovať v budúcnosti najväčšiu hrozbu. Viac ako 68 percent respondentov uviedlo, že veľmi alebo mierne podporujú zmeny v správaní, ktoré by viedli k zredukovaniu uhlíkových emisií, hlavného vinníka globálneho otepľovania. Takmer polovica opýtaných bola za zvýšenie poplatkov za leteckú dopravu.

V Nemecku je životné prostredie najpálčivejšou otázkou hneď po zamestnaní. Vo Francúzsku takmer jeden z dvoch opýtaných uviedol, že globálne otepľovanie je najväčšou výzvou 21. storočia pre ľudstvo. Vo Veľkej Británii, kde si vláda Tonyho Blaira na environmentálnych otázkach postavila väčšinu agendy, sa články spojené s klimatickými zmenami objavujú takmer denne. Pre porovnanie - až 90 percent Japoncov uviedlo, že environmentálne otázky ovplyvňujú ich život. V roku 2005 rozbehla japonská vláda mediálnu kampaň na zredukovanie uhlíkových emisií, vrátane odporúčaní nosiť voľnejšie oblečenie v lete, aby nebolo potrebné vo veľkej miere využívať klimatizáciu. Týmto spôsobom sa do ovzdušia nedostalo 460-tisíc ton oxidu uhličitého, čo je ekvivalent mesačného uhlíkového odpadu miliónu domácností. V USA sa otázky životného prostredia menia od jednotlivých štátov a miest. Jednou z najvážnejších hrozieb bol ničivý hurikán Katrina, pričom odborníci nevylučujú, že sa pri súčasnom stave počasia a podnebia budú podobné katastrofy opakovať.


Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  9. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  10. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 524
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 612
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 970
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 662
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 569
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 404
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 316
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 301
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 153