Povedomie o globálnom otepľovaní rastie

BRATISLAVA 25. januára (SITA/AFP) - Pred tridsiatimi rokmi bol pojem globálne otepľovanie známy iba niekoľkým klimatológom, ktorí varovali pred tým, že spaľovanie fosílnych palív značne poškodí podnebie ...

BRATISLAVA 25. januára (SITA/AFP) - Pred tridsiatimi rokmi bol pojem globálne otepľovanie známy iba niekoľkým klimatológom, ktorí varovali pred tým, že spaľovanie fosílnych palív značne poškodí podnebie na celej Zemi. Dnes sa však v mnohých prieskumoch verejnej mienky po svete ukazuje, že globálne otepľovanie je jedným z hlavných životných problémov, hneď po nezamestnanosti a terorizme. Na rovnakej úrovni s klimatickými zmenami sú pre ľudí otázky prosperity a prežitia. Otázka klimatických zmien sa v Európe stala mimoriadne podstatná po roku 2003, keď silné búrky zaplavili východnú časť kontinentu, pričom západ trpel obrovskými suchami. Podľa prieskumu zverejneného minulý rok v novembri v denníku Financial Times medzi obyvateľmi Nemecka, Francúzska, Veľkej Británie, Talianska a Španielska až 86 percent opýtaných verí, že za klimatické zmeny môžu ľudia a 45 percent sa obáva, že práve počasie bude pre nich a ich rodiny predstavovať v budúcnosti najväčšiu hrozbu. Viac ako 68 percent respondentov uviedlo, že veľmi alebo mierne podporujú zmeny v správaní, ktoré by viedli k zredukovaniu uhlíkových emisií, hlavného vinníka globálneho otepľovania. Takmer polovica opýtaných bola za zvýšenie poplatkov za leteckú dopravu.

V Nemecku je životné prostredie najpálčivejšou otázkou hneď po zamestnaní. Vo Francúzsku takmer jeden z dvoch opýtaných uviedol, že globálne otepľovanie je najväčšou výzvou 21. storočia pre ľudstvo. Vo Veľkej Británii, kde si vláda Tonyho Blaira na environmentálnych otázkach postavila väčšinu agendy, sa články spojené s klimatickými zmenami objavujú takmer denne. Pre porovnanie - až 90 percent Japoncov uviedlo, že environmentálne otázky ovplyvňujú ich život. V roku 2005 rozbehla japonská vláda mediálnu kampaň na zredukovanie uhlíkových emisií, vrátane odporúčaní nosiť voľnejšie oblečenie v lete, aby nebolo potrebné vo veľkej miere využívať klimatizáciu. Týmto spôsobom sa do ovzdušia nedostalo 460-tisíc ton oxidu uhličitého, čo je ekvivalent mesačného uhlíkového odpadu miliónu domácností. V USA sa otázky životného prostredia menia od jednotlivých štátov a miest. Jednou z najvážnejších hrozieb bol ničivý hurikán Katrina, pričom odborníci nevylučujú, že sa pri súčasnom stave počasia a podnebia budú podobné katastrofy opakovať.


Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  5. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 832
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 6 296
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 4 985
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 3 428
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 066
  6. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 2 658
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 2 559
  8. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 259
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 843
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 498