SME
Utorok, 3. august, 2021 | Meniny má JergušKrížovkyKrížovky
KOMÁRŇANSKÝ SYSTÉM PATRÍ K NAJVÝZNAMNEJŠÍM A NAJZACHOVANEJŠÍM SVOJHO DRUHU NA SVETE

Pevnosť sa uchádza o zápis UNESCO

Pevnostný systém v Komárne, ktorý začali budovať v 16. storočí a v polovici 19. storočia sa stal najväčšou obrannou stavbou Rakúsko-Uhorska, sa možno stane súčasťou svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.

Vchod do najstaršej časti pevnostného systému v Komárne. Začali ho budovať v 16. storočí na mieste stredovekého hradu.Vchod do najstaršej časti pevnostného systému v Komárne. Začali ho budovať v 16. storočí na mieste stredovekého hradu. (Zdroj: SME - PAVOL FUNTÁL)

Pevnostný systém v Komárne, ktorý začali budovať v 16. storočí a v polovici 19. storočia sa stal najväčšou obrannou stavbou Rakúsko-Uhorska, sa možno stane súčasťou svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.

KOMÁRNO. Bol by to piaty slovenský zápis po Banskej Štiavnici, Spišskom hrade, Vlkolínci a Bardejove.

O zápise sa bude rozhodovať na budúci rok a ide o spoločný zápis Slovenska a Maďarska, keďže časť pevnosti sa nachádza na druhej strane Dunaja. Obe krajiny podpísali návrh na zápis do UNESCO minulý týždeň v Komárne. Nominačný projekt vypracovali ešte vlani.

Expert na komárňanský pevnostný systém Ľudovít Gráfel hovorí, že pevnosť začala vznikať v 16. storočí za turcekých vojen. Pôvodný stredoveký hrad pri sútoku Dunaja a Váhu začali prestavovať na pevnosť. Vznikla stará pevnosť, ktorá je dodnes zachovaná.

Časom pevnosť rozširovali, budovali ďalšie línie, neskôr aj „predmostia“ na druhej strane Dunaja. Po dokončení mal systém niekoľko kilometrov. Obranné „prstence“ majú v niektorých miestach šírku aj desať metrov.

Najhodnotnejšiu ústrednú pevnosť neďaleko brehu Dunaja využívali za starého režimu sovietski vojaci, ktorí ju značne zdevastovali.

Pevnosť poznačili Sovieti

Obrovský vyasfaltovaný „buzerplac“ pred starou polorozpadnutou kasárňou, na stene ktorej sú namaľovaní ruskí vojaci v baraniciach, pri „buzerplaci“ červená tribúnka s prístreškom pre ruských generálov so znakom a hviezdou. Z tribúnky ruskí generáli pozerali na nastúpených vojakov pred starou kasárňou. Dnes je najstaršia kasáreň v ústrednej komárňanskej pevnosti dosť poškodená. Časť historickej pevnosti v Komárne, ktorá sa uchádza o zápis do svetového a kultúrneho dedičstva UNESCO, nezmazateľne poznačili sovietski vojaci za minulého režimu.

Ústredná časť pevnosti je hneď pri Dunaji. Po vstupe za asi desaťmetrový múr pevnosti sa návštevník dostáva do miesta, ktoré vyzerá ako opustené mesto. Stará kasáreň bez okien, dverí, polozdevastovaná, s poškodenou strechou. V kasárni dlhé stometrové chodby, v niektorých miestnostiach pôvodné drevené podlahy v poslednom štádiu hnitia. Budova je dlhá 520 metrov, vedú v nej rovné chodby. Dokonalý filmový ateliér. V skutočnosti je to jedna z najvýznamnej­ších a najpôsobivejších pamiatok u nás.

„Teraz sme tu mali štáb Českej televízie. Lialo, ale kameraman bol nadšený, nevedel pustiť kameru z ruky. Tri hodiny robil zábery z každého uhla,“ hovoril včera expert a autor publikácií o pevnosti Ľudovít Gráfel. Chodby a miestnosti polkilometrovej starej kasárne dopĺňajú maľby strieľajúcich ruských tankov, hoci je to budova z 19. storočia.

V najstaršej časti (starej pevnosti), ktorú začali budovať v 16. storočí, si za minulého režimu sovietska generalita urobila bazén na relaxáciu, ale aj kuchyňu a sklady potravín. Dodnes trčia zo steny plastové rúrky zo záchodov pri bazéne, v sklade sú na ste­nách ruské nápisy „kvasená kapusta“ a „solené uhorky“, pod ktorými sú betónové kade.

(rf)

Začiatok novšej časti ústrednej pevnosti s kasárňami z 19. storočia. FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

Budovanie opevnenia

1546 – výstavba starej pevnosti Komárna

1557 – dokončená komárňanská bastiónová pevnosť

1570 – povodeň v Komárne - pevnosť značne zničená

1572 - 1592 – opätovná výstavba starej pevnosti

1663 - 1673 – výstavba novej pevnosti

1783 – zemetrasenie v Komárne - zničená pevnosť

l808 – obnova starej aj novej pevnosti

1810 – postavená kasáreň v novej pevnosti

1815 – postavená veliteľská budova v novej pevnosti

1839-1847 – výstavba palatínskej línie z kameňa a tehál

1849 – opevňovanie Monoštorskej vyvýšeniny

1866 – stavba vážskej línie, predsunutých pevností dunajská, vážska a monoštorská

1877 – dobudovaný celý bastiónový pevnostný systém v Komárne

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  2. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  3. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  4. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  5. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  6. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  7. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  8. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  9. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  10. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  1. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  4. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  5. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  6. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  7. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  8. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  9. Môže pivo spojiť Prešov s Veľkým Šarišom?
  10. Vodného slalomára privítal doma aj jeho hlavný partner BILLA
  1. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 507
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 855
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 955
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 906
  5. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 3 793
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 615
  7. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 3 372
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 669
  9. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 2 215
  10. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách? 2 133
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu