SME
Utorok, 29. november, 2022 | Meniny má Vratko

Nové diaľnice už budú mať ploty proti divej zveri

Stopy po brzdení, červené fľaky na asfalte, sklo, kúsok nárazníka. Na diaľniciach, kde nie sú ploty, sú takéto značky po zrážkach áut so zvieratami pomerne časté. Niektoré staršie úseky diaľnic sú stále bez oplotenia aj v miestach, kde žije množstvo ...

Časť diaľnice D2 okolo Malaciek je oplotená. Z oboch strán diaľnice sú borovicové lesy s množstvom migrujúcich zvierat.FOTO SME - PAVOL FUNTÁLČasť diaľnice D2 okolo Malaciek je oplotená. Z oboch strán diaľnice sú borovicové lesy s množstvom migrujúcich zvierat.FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

Stopy po brzdení, červené fľaky na asfalte, sklo, kúsok nárazníka. Na diaľniciach, kde nie sú ploty, sú takéto značky po zrážkach áut so zvieratami pomerne časté. Niektoré staršie úseky diaľnic sú stále bez oplotenia aj v miestach, kde žije množstvo zvierat.

Marcel Jánošík z Národnej diaľničnej spoločnosti hovorí, že pri všetkých nových diaľniciach už ploty stavajú. Popri rýchlostných cestách budú zatiaľ ploty len v niektorých miestach.

,,Je to otázka financií, ale dnes už takmer všade otvárame nové diaľnice s plotmi. Pri nových úsekoch je to bežná súčasť, staré musíme dobudovávať dodatočne," hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Projekty výstavby diaľnic podliehajú posudzovaniu vplyvov na životné prostredie a ministerstvo životného prostredia už väčšinou ploty žiada.

Oplotenie nepatrí medzi drahé časti diaľnice. Dva metre vysoké pletivo stojí bežne v predaji do 70 korún bez DPH za jeden meter, stĺpik do 200 korún. Na kilometer diaľnice tak pletivo stojí na obe strany 140-tisíc plus stĺpy, pripevňovacie drôty a práca.

V porovnaní s celkovou cenou kilometra diaľnice je to zanedbateľná suma. Kilometer diaľnice stojí od 300 do 700 miliónov korún v závislosti od terénu. Kompletne oplotená je napríklad severná diaľnica v Maďarsku, ktorou sa dá dostať z Košíc do Bratislavy.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák hovorí, že normy neriešia striktne, či oplotenie pri diaľnici musí alebo nemusí byť. Hovoria iba o tom, ako má oplotenie vyzerať, čo má spĺňať. ,,V minulosti sa často hovorilo o financiách, lebo aj keď ploty postavili, pomerne rýchlo boli zničené. Ale podľa mňa investícia do plotov jednoznačne stojí za to, sú dôležité z hľadiska bezpečnosti," hovorí Palčák.

SkryťVypnúť reklamu

Pri argumentoch za stavbu plotov sa často spomína prípad spred niekoľkých rokov, keď na diaľnici medzi Sencom a Trnavou zrazilo audi dva diviaky a potom narazilo do betónového mosta. Obaja pasažieri zahynuli.

RICHARD FILIPKO

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fakulta s urýchľovačom či observatóriom? U nás možné
  2. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  3. Malý Cambridge: Aká je idea Trnavskej univerzity
  4. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  5. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  7. Počúvaj hlas svojho srdca a študuj, čo ťa baví...
  8. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  1. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  2. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  3. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  4. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  5. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  6. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  7. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  8. Statute of limitations in consumer relations
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 28 376
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 589
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 879
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 671
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 664
  6. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 576
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 044
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 866
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  5. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 51 923
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 614
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 114
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 353
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 4 213
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 996
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 983
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 708
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu