Podľa riaditeľky obchodu a marketingu Tatranských lanových dráh Danky Veleckej bude motor novej lanovky ekologickejší a tichší. „Nové vozne budú presklené s modernejším a praktickejším dizajnom,“ povedala.
Nepôjde len výmenu vozňov, ale celej technológie vrátane najmodernejších zabezpečovacích zariadení.
Súčasná lanovka začala premávať v roku 1970 pri príležitosti majstrovstiev sveta v lyžovaní. „Vtedy to bola najmodernejšia technika. Rýchlosť päť metrov za sekundu, prepravná kapacita 900 osôb za hodinu – to boli vtedy špičkové parametre,“ povedal náčelník lanových dráh v Starom Smokovci Miloslav Klinko.
Ten na lanovke pôsobí 33 rokov, a preto pozná takmer celú jej históriu. Klinko spomína, že lanovka podávala extrémne výkony najmä v období masového socialistického turizmu, keď bolo normou previezť sa ňou aj trikrát za deň.
„Do začiatku roku 2006 lanovka prepravila 34,125 milióna osôb, uskutočnila 372 500 jázd a stihla nabehať 720-tisíc kilometrov,“ skonštatoval Klinko.
Richard Habiňák, ktorý ňou pravidelne cestuje na Hrebienok do práce, je zvedavý, čo nová zmena prinesie. „Zasadenie tejto lanovky do prírody je svetový unikát a má svoje osobitné čaro. Aj keď ňou idem už neviem koľkýkrát, vždy sa z toho teším.“ Myslí si, že lanovka má podobný vplyv aj na turistov. „Namiesto toho, aby hore vyšli pešo, radšej si zaplatia a vystoja dlhý rad na lístky.“
Celkové náklady rekonštrukcie smokoveckej pozemnej lanovky dosiahnu približne štvrť miliardy korún.
Stará lanovka by podľa plánu mala premávať ešte do polovice septembra. Po dvoch mesiacoch prípravných prác by mala nová moderná kabína vyraziť približne týždeň pred Vianocami.
Vizualizácia novej tatranskej pozemnej lanovky. Náklady na rekonštrukciu budú okolo štvrť miliardy.
FOTO – AUTOR