SME

Starú zubačku nahradí nová lanovka

STARÝ SMOKOVEC – Pre súčasnú pozemnú lanovku zo Starého Smokovca na Hrebienok, tzv. zubačku, je táto zima vo Vysokých Tatrách posledná. Na budúce Vianoce by po komplexnej rekonštrukcii mala premávať moderná kabína novej generácie.

Na starej zubačke sa preveziete do polovice septembra.Na starej zubačke sa preveziete do polovice septembra. (Zdroj: AUTOR)

Podľa riaditeľky obchodu a marketingu Tatranských lano­vých dráh Danky Veleckej bude motor novej lanovky ekologickejší a tichší. „Nové vozne budú presklené s modernejším a praktickejším dizajnom,“ povedala.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nepôjde len výmenu vozňov, ale celej technológie vrátane najmodernejších zabezpečova­cích zariadení.

Súčasná lanovka začala premávať v roku 1970 pri príležitosti majstrovstiev sveta v lyžovaní. „Vtedy to bola najmodernejšia technika. Rýchlosť päť metrov za sekundu, prepravná kapacita 900 osôb za hodinu – to boli vtedy špičkové parametre,“ povedal náčelník lanových dráh v Starom Smokovci Miloslav Klinko.

SkryťVypnúť reklamu

Ten na lanovke pôsobí 33 rokov, a preto pozná takmer celú jej históriu. Klinko spomína, že lanovka podávala extrémne výkony najmä v období masového socialistického turizmu, keď bolo normou previezť sa ňou aj trikrát za deň.

„Do začiatku roku 2006 lanovka prepravila 34,125 milióna osôb, uskutočnila 372 500 jázd a stihla nabehať 720-tisíc kilometrov,“ skonštatoval Klinko.

Richard Habiňák, ktorý ňou pravidelne cestuje na Hrebienok do práce, je zvedavý, čo nová zmena prinesie. „Zasadenie tejto lanovky do prírody je svetový unikát a má svoje osobitné čaro. Aj keď ňou idem už neviem koľkýkrát, vždy sa z toho teším.“ Myslí si, že lanovka má podobný vplyv aj na turistov. „Namiesto toho, aby hore vyšli pešo, radšej si zaplatia a vystoja dlhý rad na lístky.“

SkryťVypnúť reklamu

Celkové náklady rekonštrukcie smokoveckej pozemnej lanovky dosiahnu približne štvrť miliardy korún.

Stará lanovka by podľa plánu mala premávať ešte do polovice septembra. Po dvoch mesiacoch prípravných prác by mala nová moderná kabína vyraziť približne týždeň pred Vianocami.

Vizualizácia novej tatranskej pozemnej lanovky. Náklady na rekonštrukciu budú okolo štvrť miliardy.

FOTO – AUTOR

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  4. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  6. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  7. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 73 896
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 297
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 978
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 315
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 182
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 143
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 207
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 447
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 537
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 63 761
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 828
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 289
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 920
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 471
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 759
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu