SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky
V NEMECKU HĽADAJÚ SPÔSOB, KTORÝM BY OBMEDZILI „BENZÍNOVÝ“ TURIZMUS. ĽUDIA Z POHRANIČIA TOTIŽ CHODIA TANKOVAŤ ZA HRANICE

Nemci sa sporia pre diaľničné nálepky

Bavorskej vláde je už dlhší čas tŕňom v oku takzvaný „benzínový turizmus“. Pod týmto pojmom sa skrýva správanie sa občanov v prihraničných oblastiach a počas prázdnin aj ozajstných turistov, nachádzajúcich sa na ceste do Rakúska či Českej republiky. Na ne

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA/AP)

meckej strane hranice sa totiž jednoducho prestal tankovať benzín. Je totiž omnoho drahší: o 15 až 35 eurocentov za liter. Šoféri sa radšej zastavia na lacnejšom rakúskom alebo českom čerpadle. Nezriedka si zájdu do obchodu niečo nakúpiť či zajesť do reštaurácie. Celkový národohospodársky výpadok sa podľa bavorského ministerského predsedu Edmunda Stoibera v celom Nemecku medzičasom vyšplhal na šesť až sedem miliárd eur.

Bavori chcú mýto pre osobné automobily

Bavorská vládna strana CSU vytvorila pred časom expertnú skupinu na čele so spolkovým ministrom hospodárstva Michaelom Glosom. Výsledkom úvah o benzínovom turizme je návrh zaviesť diaľničnú známku. Na rok by stála 120 eur, na dva mesiace 30 eur a týždňová desať. Výhodou diaľničnej známky by bola skutočnosť, že by ju museli zaplatiť aj cudzinci, ktorí dosiaľ používajú nemecké autostrády zadarmo. Súčasne CSU zamýšľa znížiť daň na benzín o 15 centov na liter a na naftu o desať centov. Tým by sa pre takmer všetkých nemec­kých šoférov vykompenzovali náklady na diaľničnú známku. Výsledok: cena benzínu v Nemecku by sa viac-menej vyrovnala rakúskej a veľkou mierou priblížila k českej. Navyše, do nemeckej štátnej pokladnice by prispievali aj cudzinci - automobilisti. Už existujúce mýto pre nákladné automobily by sa zvýšilo priamoúmerne k poklesu ceny nafty.

Skryť Vypnúť reklamu

Zvyšok Nemecka je proti

Myšlienka zaviesť mýto aj pre osobné automobily je v Nemecku pomerne obohranou pesničkou. CSU s ňou prichádza niekoľkokrát do roka, lebo Bavorsko je benzínovým turizmom najviac postihnuté. A takisto pravidelne ju apriórne odmietajú tak politici vo federálnej vláde, ktorí sa obávajú hnevu voličov pred ďalším finančným bremenom, ako aj predstavitelia spolkových krajín, ktoré nehraničia s benzínovo lacnejším zahraničím. Proti je aj automobilový klub ADAC, ktorý patrí medzi najvplyvnejšie záujmové skupiny v Nemecku.

Nečudo, že sociálnodemokratický spolkový minister dopravy Wolfgang Tiefensee jednoznačne odmietol bavorské plány. Zdôraznil, že takýmito myšlienkami sa vôbec nezaoberá. Predstaviteľka opozičnej strany Zelených označila Stoiberov návrh za „vianočnú rozprávku“. Dokonca aj predstaviteľ sesterskej Kresťanskodemokratickej únie Klaus Lippold vyhlásil, že diaľničná známka je „ekologicky choromyseľná a nanajvýš nespravodlivá, pretože subvencuje tých, čo veľa jazdia“.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri nákladiakoch mýto funguje

Podľa komentátora denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung Stefana Dietricha „pozornosti ADAC iste neušlo, akí nahnevaní sa vracajú zo zahraničia domov nemeckí turisti, keď musia platiť za používanie diaľnic a niekedy osobitne aj za tunely“. Na adresu ministra dopravy poznamenal, že Tiefensee si bude musieť vymyslieť niečo iné než stereotypné: „mýto pre osobné automobily nie je žiadnym riešením“. Veď ten istý Tiefensee iba prednedávnom velebil mýto pre nákladné automobily, ktoré funguje bez porúch a štátnej pokladnici prinieslo viac peňazí, ako sa rátalo v prognó­zach.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 651
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 688
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 565
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 856
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 465
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 226
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 565
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 388
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 074
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 10 922
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu