meckej strane hranice sa totiž jednoducho prestal tankovať benzín. Je totiž omnoho drahší: o 15 až 35 eurocentov za liter. Šoféri sa radšej zastavia na lacnejšom rakúskom alebo českom čerpadle. Nezriedka si zájdu do obchodu niečo nakúpiť či zajesť do reštaurácie. Celkový národohospodársky výpadok sa podľa bavorského ministerského predsedu Edmunda Stoibera v celom Nemecku medzičasom vyšplhal na šesť až sedem miliárd eur.
Bavori chcú mýto pre osobné automobily
Bavorská vládna strana CSU vytvorila pred časom expertnú skupinu na čele so spolkovým ministrom hospodárstva Michaelom Glosom. Výsledkom úvah o benzínovom turizme je návrh zaviesť diaľničnú známku. Na rok by stála 120 eur, na dva mesiace 30 eur a týždňová desať. Výhodou diaľničnej známky by bola skutočnosť, že by ju museli zaplatiť aj cudzinci, ktorí dosiaľ používajú nemecké autostrády zadarmo. Súčasne CSU zamýšľa znížiť daň na benzín o 15 centov na liter a na naftu o desať centov. Tým by sa pre takmer všetkých nemeckých šoférov vykompenzovali náklady na diaľničnú známku. Výsledok: cena benzínu v Nemecku by sa viac-menej vyrovnala rakúskej a veľkou mierou priblížila k českej. Navyše, do nemeckej štátnej pokladnice by prispievali aj cudzinci - automobilisti. Už existujúce mýto pre nákladné automobily by sa zvýšilo priamoúmerne k poklesu ceny nafty.
Zvyšok Nemecka je proti
Myšlienka zaviesť mýto aj pre osobné automobily je v Nemecku pomerne obohranou pesničkou. CSU s ňou prichádza niekoľkokrát do roka, lebo Bavorsko je benzínovým turizmom najviac postihnuté. A takisto pravidelne ju apriórne odmietajú tak politici vo federálnej vláde, ktorí sa obávajú hnevu voličov pred ďalším finančným bremenom, ako aj predstavitelia spolkových krajín, ktoré nehraničia s benzínovo lacnejším zahraničím. Proti je aj automobilový klub ADAC, ktorý patrí medzi najvplyvnejšie záujmové skupiny v Nemecku.
Nečudo, že sociálnodemokratický spolkový minister dopravy Wolfgang Tiefensee jednoznačne odmietol bavorské plány. Zdôraznil, že takýmito myšlienkami sa vôbec nezaoberá. Predstaviteľka opozičnej strany Zelených označila Stoiberov návrh za „vianočnú rozprávku“. Dokonca aj predstaviteľ sesterskej Kresťanskodemokratickej únie Klaus Lippold vyhlásil, že diaľničná známka je „ekologicky choromyseľná a nanajvýš nespravodlivá, pretože subvencuje tých, čo veľa jazdia“.
Pri nákladiakoch mýto funguje
Podľa komentátora denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung Stefana Dietricha „pozornosti ADAC iste neušlo, akí nahnevaní sa vracajú zo zahraničia domov nemeckí turisti, keď musia platiť za používanie diaľnic a niekedy osobitne aj za tunely“. Na adresu ministra dopravy poznamenal, že Tiefensee si bude musieť vymyslieť niečo iné než stereotypné: „mýto pre osobné automobily nie je žiadnym riešením“. Veď ten istý Tiefensee iba prednedávnom velebil mýto pre nákladné automobily, ktoré funguje bez porúch a štátnej pokladnici prinieslo viac peňazí, ako sa rátalo v prognózach.