SME
Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Najstarší kamenný most Nemecka

Jednou z najzaujímavejších pamiatok Bavorska je Steinerne Brücke (Kamenný most), najstarší nemecký kamenný most v Regensburgu. Most bol postavený v rokoch 1135 - 1146 z iniciatívy bavorskeho kniežaťa Heinricha Hrdého. Už v roku 1182 mu boli udelené ...

FOTO

Jednou z najzaujímavejších pamiatok Bavorska je Steinerne Brücke (Kamenný most), najstarší nemecký kamenný most v Regensburgu. Most bol postavený v rokoch 1135 - 1146 z iniciatívy bavorskeho kniežaťa Heinricha Hrdého. Už v roku 1182 mu boli udelené rôzne privilégiá a práva vrátane vlastnej pečate. Most sa stal predlohou aj pre stavbu ďalších mostov v Európe. Podľa tohto mosta bol naprojektovaný aj slávny pražský Karlov most.

Výnimočnosťou tohto mosta je, že stojí priamo na riečnej pôde a piliere nie sú chránené dreveným opevnením. Postupom času sa vzhľad mosta menil. Pôvodný mal tri veže, Schwarzer Turm (Čierna veža), Mittlerer Turm (Stredná veža) a Schuldturm alebo Brücktor, ktorá sa zachovala ako jediná. Dnes sa v nej nachádza múzeum. Most má dĺžku 336 metrov, výšku zhruba 5 metrov a stojí spolu na 14 pilieroch. Vnútro mosta je postavené zo zeleného a z vápenného pieskovca, vďaka čomu stojí dodnes.

Most bol významný už v minulosti ako dôležitý prechod cez rieku Dunaj, ktorý ako jediný spájal mestá Ulm a Viedeň. Kamenný most však otvoril aj hlavnú medzinárodnú obchodnú cestu medzi severnou Európou a Benátkami. V Regensburgu tak mohla nastať zlatá éra obchodu. V minulosti bol most intenzívne zaťažovaný dopravou ako frekventovaná linka, čo sa prejavuje aj dnes. Od roku 1997 cez most premáva len autobusová a cyklistická doprava. Most sa stal aj obľúbenou pešou zónou. V júli tohto roku sa most spolu s ostatnými pamiatkami starého centra mesta Regensburg stal súčasťou Svetového dedičstva UNESCO

Počas tridsaťročnej vojny v 17. storočí, jednej z najničivejších vojen v európskych dejinách, bol značne poškodený aj most Steinerne Brücke. Ďalšie škody na moste vznikali vplyvom povodní a poľadovíc. Obrovské škody na moste so sebou priniesla aj 2. svetová vojna. Most bolo treba zrekonštruovať.

V roku 1951 boli v rámci rekonštrukcie znovu postavené podklady a upevnili sa piliere. O šestnásť rokov neskôr došlo aj k obnove mostného oblúka. Ďalšie opravy na moste si vyžiadali mnohé faktory, ktoré zapríčinili ďalšie zničenie mosta, najmä zrážky, doprava či zmeny teplôt. Tieto faktory spôsobujú zmeny v štruktúre mosta, rôzne plesne, vodný kameň, diery a trhliny. Aby sa predišlo nepriaznivým prognózam, v roku 2004 sa začal výskum mosta. V roku 2005 bol zavedený monitorovací systém pre včasné zistenie škôd, ktorý varuje pred vzniknutím ďalších možných prasklín. Veľké trhliny boli vyplnené kameňom, celý most bol opevnený a doprava na moste je zredukovaná. Obyvatelia Regensburgu, ako aj vedci dúfajú, že sa predíde úplnému zničeniu mosta a naďalej zostane pýchou mesta.

V súčasnosti je tento most azda najkrajšou kultúrnou pamiatkou Regensburgu. Nachádza sa priamo v centre mesta a je na očiach nielen domácim obyvateľom, ale hlavne turistom, ktorí by ho radi obdivovali aj v budúcnosti, preto sa vedci budú snažiť zachovať pôvodnú podobu mosta. Ďalšie kroky ako predísť poškodeniu mosta sú: obmedzenie dopravy na poškodených častiach mosta, stanovenie maximálnej rýchlosti pre dopravu, zavedenie trvalého komplexného monitorovacieho systému a finálne otestovanie mosta po rekonštrukcii.

JANA ZÁHUMENSKÁ,

MARIANNA CÁRIKOVÁ,

LUCIA TEIGISZEROVÁ

Kamenný most sa tento rok spolu s ostatnými pamiatkami starého centra mesta Regensburg stal súčasťou Svetového dedičstva UNESCO. FOTO - ŠTUDENTI

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  2. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  3. 4-dňový pracovný režim spoločnosti NN Slovensko získal ocenenie
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  8. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 663
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 837
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 860
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 510
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 455
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 2 649
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 469
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 206
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 361
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 775
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 439
  4. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 5 183
  5. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 4 339
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 341
  7. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 3 311
  8. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 2 851
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu