Najstarší kamenný most Nemecka

Jednou z najzaujímavejších pamiatok Bavorska je Steinerne Brücke (Kamenný most), najstarší nemecký kamenný most v Regensburgu. Most bol postavený v rokoch 1135 - 1146 z iniciatívy bavorskeho kniežaťa Heinricha Hrdého. Už v roku 1182 mu boli udelené ...

FOTO

Jednou z najzaujímavejších pamiatok Bavorska je Steinerne Brücke (Kamenný most), najstarší nemecký kamenný most v Regensburgu. Most bol postavený v rokoch 1135 - 1146 z iniciatívy bavorskeho kniežaťa Heinricha Hrdého. Už v roku 1182 mu boli udelené rôzne privilégiá a práva vrátane vlastnej pečate. Most sa stal predlohou aj pre stavbu ďalších mostov v Európe. Podľa tohto mosta bol naprojektovaný aj slávny pražský Karlov most.

Výnimočnosťou tohto mosta je, že stojí priamo na riečnej pôde a piliere nie sú chránené dreveným opevnením. Postupom času sa vzhľad mosta menil. Pôvodný mal tri veže, Schwarzer Turm (Čierna veža), Mittlerer Turm (Stredná veža) a Schuldturm alebo Brücktor, ktorá sa zachovala ako jediná. Dnes sa v nej nachádza múzeum. Most má dĺžku 336 metrov, výšku zhruba 5 metrov a stojí spolu na 14 pilieroch. Vnútro mosta je postavené zo zeleného a z vápenného pieskovca, vďaka čomu stojí dodnes.

Most bol významný už v minulosti ako dôležitý prechod cez rieku Dunaj, ktorý ako jediný spájal mestá Ulm a Viedeň. Kamenný most však otvoril aj hlavnú medzinárodnú obchodnú cestu medzi severnou Európou a Benátkami. V Regensburgu tak mohla nastať zlatá éra obchodu. V minulosti bol most intenzívne zaťažovaný dopravou ako frekventovaná linka, čo sa prejavuje aj dnes. Od roku 1997 cez most premáva len autobusová a cyklistická doprava. Most sa stal aj obľúbenou pešou zónou. V júli tohto roku sa most spolu s ostatnými pamiatkami starého centra mesta Regensburg stal súčasťou Svetového dedičstva UNESCO

Počas tridsaťročnej vojny v 17. storočí, jednej z najničivejších vojen v európskych dejinách, bol značne poškodený aj most Steinerne Brücke. Ďalšie škody na moste vznikali vplyvom povodní a poľadovíc. Obrovské škody na moste so sebou priniesla aj 2. svetová vojna. Most bolo treba zrekonštruovať.

V roku 1951 boli v rámci rekonštrukcie znovu postavené podklady a upevnili sa piliere. O šestnásť rokov neskôr došlo aj k obnove mostného oblúka. Ďalšie opravy na moste si vyžiadali mnohé faktory, ktoré zapríčinili ďalšie zničenie mosta, najmä zrážky, doprava či zmeny teplôt. Tieto faktory spôsobujú zmeny v štruktúre mosta, rôzne plesne, vodný kameň, diery a trhliny. Aby sa predišlo nepriaznivým prognózam, v roku 2004 sa začal výskum mosta. V roku 2005 bol zavedený monitorovací systém pre včasné zistenie škôd, ktorý varuje pred vzniknutím ďalších možných prasklín. Veľké trhliny boli vyplnené kameňom, celý most bol opevnený a doprava na moste je zredukovaná. Obyvatelia Regensburgu, ako aj vedci dúfajú, že sa predíde úplnému zničeniu mosta a naďalej zostane pýchou mesta.

V súčasnosti je tento most azda najkrajšou kultúrnou pamiatkou Regensburgu. Nachádza sa priamo v centre mesta a je na očiach nielen domácim obyvateľom, ale hlavne turistom, ktorí by ho radi obdivovali aj v budúcnosti, preto sa vedci budú snažiť zachovať pôvodnú podobu mosta. Ďalšie kroky ako predísť poškodeniu mosta sú: obmedzenie dopravy na poškodených častiach mosta, stanovenie maximálnej rýchlosti pre dopravu, zavedenie trvalého komplexného monitorovacieho systému a finálne otestovanie mosta po rekonštrukcii.

JANA ZÁHUMENSKÁ,

MARIANNA CÁRIKOVÁ,

LUCIA TEIGISZEROVÁ

Kamenný most sa tento rok spolu s ostatnými pamiatkami starého centra mesta Regensburg stal súčasťou Svetového dedičstva UNESCO. FOTO - ŠTUDENTI

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 037
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 351
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 868
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 573
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 564
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 345
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 286
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 266
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 187
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 102