Najstarší kamenný most Nemecka

Jednou z najzaujímavejších pamiatok Bavorska je Steinerne Brücke (Kamenný most), najstarší nemecký kamenný most v Regensburgu. Most bol postavený v rokoch 1135 - 1146 z iniciatívy bavorskeho kniežaťa Heinricha Hrdého. Už v roku 1182 mu boli udelené ...

FOTO

Jednou z najzaujímavejších pamiatok Bavorska je Steinerne Brücke (Kamenný most), najstarší nemecký kamenný most v Regensburgu. Most bol postavený v rokoch 1135 - 1146 z iniciatívy bavorskeho kniežaťa Heinricha Hrdého. Už v roku 1182 mu boli udelené rôzne privilégiá a práva vrátane vlastnej pečate. Most sa stal predlohou aj pre stavbu ďalších mostov v Európe. Podľa tohto mosta bol naprojektovaný aj slávny pražský Karlov most.

Výnimočnosťou tohto mosta je, že stojí priamo na riečnej pôde a piliere nie sú chránené dreveným opevnením. Postupom času sa vzhľad mosta menil. Pôvodný mal tri veže, Schwarzer Turm (Čierna veža), Mittlerer Turm (Stredná veža) a Schuldturm alebo Brücktor, ktorá sa zachovala ako jediná. Dnes sa v nej nachádza múzeum. Most má dĺžku 336 metrov, výšku zhruba 5 metrov a stojí spolu na 14 pilieroch. Vnútro mosta je postavené zo zeleného a z vápenného pieskovca, vďaka čomu stojí dodnes.

Most bol významný už v minulosti ako dôležitý prechod cez rieku Dunaj, ktorý ako jediný spájal mestá Ulm a Viedeň. Kamenný most však otvoril aj hlavnú medzinárodnú obchodnú cestu medzi severnou Európou a Benátkami. V Regensburgu tak mohla nastať zlatá éra obchodu. V minulosti bol most intenzívne zaťažovaný dopravou ako frekventovaná linka, čo sa prejavuje aj dnes. Od roku 1997 cez most premáva len autobusová a cyklistická doprava. Most sa stal aj obľúbenou pešou zónou. V júli tohto roku sa most spolu s ostatnými pamiatkami starého centra mesta Regensburg stal súčasťou Svetového dedičstva UNESCO

Počas tridsaťročnej vojny v 17. storočí, jednej z najničivejších vojen v európskych dejinách, bol značne poškodený aj most Steinerne Brücke. Ďalšie škody na moste vznikali vplyvom povodní a poľadovíc. Obrovské škody na moste so sebou priniesla aj 2. svetová vojna. Most bolo treba zrekonštruovať.

V roku 1951 boli v rámci rekonštrukcie znovu postavené podklady a upevnili sa piliere. O šestnásť rokov neskôr došlo aj k obnove mostného oblúka. Ďalšie opravy na moste si vyžiadali mnohé faktory, ktoré zapríčinili ďalšie zničenie mosta, najmä zrážky, doprava či zmeny teplôt. Tieto faktory spôsobujú zmeny v štruktúre mosta, rôzne plesne, vodný kameň, diery a trhliny. Aby sa predišlo nepriaznivým prognózam, v roku 2004 sa začal výskum mosta. V roku 2005 bol zavedený monitorovací systém pre včasné zistenie škôd, ktorý varuje pred vzniknutím ďalších možných prasklín. Veľké trhliny boli vyplnené kameňom, celý most bol opevnený a doprava na moste je zredukovaná. Obyvatelia Regensburgu, ako aj vedci dúfajú, že sa predíde úplnému zničeniu mosta a naďalej zostane pýchou mesta.

V súčasnosti je tento most azda najkrajšou kultúrnou pamiatkou Regensburgu. Nachádza sa priamo v centre mesta a je na očiach nielen domácim obyvateľom, ale hlavne turistom, ktorí by ho radi obdivovali aj v budúcnosti, preto sa vedci budú snažiť zachovať pôvodnú podobu mosta. Ďalšie kroky ako predísť poškodeniu mosta sú: obmedzenie dopravy na poškodených častiach mosta, stanovenie maximálnej rýchlosti pre dopravu, zavedenie trvalého komplexného monitorovacieho systému a finálne otestovanie mosta po rekonštrukcii.

JANA ZÁHUMENSKÁ,

MARIANNA CÁRIKOVÁ,

LUCIA TEIGISZEROVÁ

Kamenný most sa tento rok spolu s ostatnými pamiatkami starého centra mesta Regensburg stal súčasťou Svetového dedičstva UNESCO. FOTO - ŠTUDENTI

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 940
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 158
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 749
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 110
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 419
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 405
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 301
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 184
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 143
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 118