SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Najstarší kamenný most Nemecka

Jednou z najzaujímavejších pamiatok Bavorska je Steinerne Brücke (Kamenný most), najstarší nemecký kamenný most v Regensburgu. Most bol postavený v rokoch 1135 - 1146 z iniciatívy bavorskeho kniežaťa Heinricha Hrdého. Už v roku 1182 mu boli udelené ...

FOTO

Jednou z najzaujímavejších pamiatok Bavorska je Steinerne Brücke (Kamenný most), najstarší nemecký kamenný most v Regensburgu. Most bol postavený v rokoch 1135 - 1146 z iniciatívy bavorskeho kniežaťa Heinricha Hrdého. Už v roku 1182 mu boli udelené rôzne privilégiá a práva vrátane vlastnej pečate. Most sa stal predlohou aj pre stavbu ďalších mostov v Európe. Podľa tohto mosta bol naprojektovaný aj slávny pražský Karlov most.

Výnimočnosťou tohto mosta je, že stojí priamo na riečnej pôde a piliere nie sú chránené dreveným opevnením. Postupom času sa vzhľad mosta menil. Pôvodný mal tri veže, Schwarzer Turm (Čierna veža), Mittlerer Turm (Stredná veža) a Schuldturm alebo Brücktor, ktorá sa zachovala ako jediná. Dnes sa v nej nachádza múzeum. Most má dĺžku 336 metrov, výšku zhruba 5 metrov a stojí spolu na 14 pilieroch. Vnútro mosta je postavené zo zeleného a z vápenného pieskovca, vďaka čomu stojí dodnes.

Most bol významný už v minulosti ako dôležitý prechod cez rieku Dunaj, ktorý ako jediný spájal mestá Ulm a Viedeň. Kamenný most však otvoril aj hlavnú medzinárodnú obchodnú cestu medzi severnou Európou a Benátkami. V Regensburgu tak mohla nastať zlatá éra obchodu. V minulosti bol most intenzívne zaťažovaný dopravou ako frekventovaná linka, čo sa prejavuje aj dnes. Od roku 1997 cez most premáva len autobusová a cyklistická doprava. Most sa stal aj obľúbenou pešou zónou. V júli tohto roku sa most spolu s ostatnými pamiatkami starého centra mesta Regensburg stal súčasťou Svetového dedičstva UNESCO

Počas tridsaťročnej vojny v 17. storočí, jednej z najničivejších vojen v európskych dejinách, bol značne poškodený aj most Steinerne Brücke. Ďalšie škody na moste vznikali vplyvom povodní a poľadovíc. Obrovské škody na moste so sebou priniesla aj 2. svetová vojna. Most bolo treba zrekonštruovať.

V roku 1951 boli v rámci rekonštrukcie znovu postavené podklady a upevnili sa piliere. O šestnásť rokov neskôr došlo aj k obnove mostného oblúka. Ďalšie opravy na moste si vyžiadali mnohé faktory, ktoré zapríčinili ďalšie zničenie mosta, najmä zrážky, doprava či zmeny teplôt. Tieto faktory spôsobujú zmeny v štruktúre mosta, rôzne plesne, vodný kameň, diery a trhliny. Aby sa predišlo nepriaznivým prognózam, v roku 2004 sa začal výskum mosta. V roku 2005 bol zavedený monitorovací systém pre včasné zistenie škôd, ktorý varuje pred vzniknutím ďalších možných prasklín. Veľké trhliny boli vyplnené kameňom, celý most bol opevnený a doprava na moste je zredukovaná. Obyvatelia Regensburgu, ako aj vedci dúfajú, že sa predíde úplnému zničeniu mosta a naďalej zostane pýchou mesta.

V súčasnosti je tento most azda najkrajšou kultúrnou pamiatkou Regensburgu. Nachádza sa priamo v centre mesta a je na očiach nielen domácim obyvateľom, ale hlavne turistom, ktorí by ho radi obdivovali aj v budúcnosti, preto sa vedci budú snažiť zachovať pôvodnú podobu mosta. Ďalšie kroky ako predísť poškodeniu mosta sú: obmedzenie dopravy na poškodených častiach mosta, stanovenie maximálnej rýchlosti pre dopravu, zavedenie trvalého komplexného monitorovacieho systému a finálne otestovanie mosta po rekonštrukcii.

JANA ZÁHUMENSKÁ,

MARIANNA CÁRIKOVÁ,

LUCIA TEIGISZEROVÁ

Kamenný most sa tento rok spolu s ostatnými pamiatkami starého centra mesta Regensburg stal súčasťou Svetového dedičstva UNESCO. FOTO - ŠTUDENTI

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 645
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 166
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 160
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 870
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 665
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 459
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 779
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 145
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 958
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 619
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu