Na hluk pri pristávaní si už zvykli

ZEMPLÍN - Obyvateľom obcí na slovensko-ukrajinskej hranici strpčuje život neďaleké medzinárodné letisko v Užhorode. Denne vzlietajú a pristávajú desiatky dopravných lietadiel. Väčšina z nich klesá a stúpa tesne ponad slovenské obce Nižné Nemecké, Záhor, J

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA)

enkovce, Pinkovce a Bežovce.

Obyvatelia najvýchodnejšej časti Slovenska tvrdia, že podľa odletu lietadiel z Ukrajiny sa už časovo orientujú. „Ráno, keď idem do práce, sa nemusím vôbec pozerať na hodinky. Pravidelne, presne o pol siedmej, počujem hrmot vznášajúceho sa lietadla,“ hovorí starosta Záhora Ján Hric. Obec je od užhorodského letiska vzdialená vzdušnou čiarou len tri kilometre.

Starostovia tvrdia, že pred pár rokmi sa ľudia na hluk spôsobný leteckou dopravou sťažovali, ale vraj si už zvykli. To, či je hladina hluku v danej lokalite v norme, je otázne. Podľa ministerstva dopravy zatiaľ nijaké merania neprebehli.

Najväčšie problémy však majú hospodárske zvieratá. „V dôsledku leteckej dopravy tu došlo k znečisteniu pozemkov a pasienkov. Kravy, ktoré sa tu pásli, mali zväčšenú pečeň a ďalšie problémy,“ vysvetľuje starosta Nižného Nemeckého Vladimír Stanko. Pred rokmi pracoval na štátnych majetkoch. Problém so zamorením pôdy a pastvín mohli podľa neho spôsobiť neekologické palivá, ktoré lietadlá pred rokmi používali. „Teraz sa už chovu kráv takmer nikto nevenuje, takže či je znečistená pôda a zeleň, nevieme,“ dodáva starosta Záhora Ján Hric. Niekedy sa dedinčania chodili sťažovať na obecné úrady, ale teraz je vraj pokoj.

Medzi Slovenskom a Ukrajinou existuje bilaterálna dohoda o prevádzkovaní letiska v Užhorode. Dohoda rieši aj otázky spojené s monitorovaním a riešením hluku. Doteraz nie sú známe výsledky týchto meraní „Zabezpečenie monitorovania a zaznamenávanie hodnôt aj vyhodnocovanie vplyvu hluku je v prípravnom procese a pre časový sklz sa zatiaľ nezačalo s vyhodnocovaním,“ povedal vedúci oddelenia dopravnej politiky a legislatívy ministerstva dopravy Ján Breja.

Podľa ministerstva je ukrajinská strana viazaná dohodou hradiť náklady na protihlukové opatrenia na našom území, ak by dohodnutou prevádzkou došlo k prekročeniu prípustných hodnôt. „Podľa našich poznatkov vzhľadom na nízku frekvenciu letov takýto stav ešte nenastal,“ dodal Breja.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Už aj seniori presadajú do SUV
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 637
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 620
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 530
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 496
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 092
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 995
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 872
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 686
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676