Haváriu lietadla nad Račou pripomína kríž

„Náš otec bol lesník. Bývali sme vtedy nad Račou v horárni. Počuli sme prenikavý hukot akoby prinízko letiaceho lietadla. Náhle zaznel výbuch a na oblohe sa zjavila žiara,“ spomína si na udalosť zo štvrtka 24. novembra 1966 po štyroch desaťročiach Milan B

Drevený kríž na mieste pádu Il-18 na Sakrakopci.(Zdroj: autor)

uchta (63), ktorý i dnes býva v bratislavskej Rači. Patril medzi prvých, čo v ten podvečer prišli na miesto nešťastia.

„Spolu s bratmi, so sestrou i susedom sme sa v padajúcom snehu vybrali za žiarou. Keď sme dorazili na svah Sakrakopec, vo svetle bateriek a dohorievajúceho benzínu a stúpajúceho dymu sme videli rozbitý trup lietadla, pri kabíne pilotov ležal v tmavosivej uniforme asi kapitán. Akoby len spal,“ hovorí.

V tom čase už po bulharskom turbovrtuľovom lietadle sovietskeho typu Il-18 pátrali aj požiarnici, vojaci, bezpečnostné zložky i zdravotníci. Našli ho asi 1800 metrov pod Bielym krížom, obľúbenou turistickou lokalitou. Záchranári však už nemali komu pomôcť. Obete začali ukladať do provizórnych stanov v lese a miesto katastrofy nadlho uzavreli aj pre rádioaktivitu, keďže lietadlo prevážalo zásielku rádioizotopu jódu.

O život prišlo 74 cestujúcich a 8 členov posádky dvanástich národností. Slováci medzi nimi neboli, zato piati Česi.

Lietadlo bulharskej spoločnosti TABSO linky Sofia - Budapešť - Praha pred pádom neočakávane pristálo na bratislavskom letisku pre nepriaznivé počasie nad Prahou. Keď sa situácia zmenila, o 16.30 h odštartovalo, o chvíľku sa však stratilo z obrazoviek kontrolnej veže. To už lámalo kmene stromov na svahu Sakrakopca.

Vysekaný pás lesa neskôr na podrobnejších mapách vyznačoval obdĺžnik s krížikom a pomenovaním „Smrtná lúka“. Nájsť ju dnes je zložité - len dvojkríž so šípkou vyrezaný na kôre statného buka ukazuje smer k miestu katas­trofy, 150-metrovú vzdialenosť k ďalšiemu buku, na ktorom je vyrezaný dátum katastofy „24. 11. 1966“. Odtiaľto už vidieť celú lúku s menšou mohylou z nakopených kameňov a obďaleč ďalšie návršie zo skál, v ktorých je drevený kríž a zvyšok plechu z vraku lietadla i hrdzavejúca kovová mriežka.

Po tragédii sa vyrojili špekulácie o jej príčinách, a to od konšpiratívnej vraždy bulharského generála Ivana Byčarova až po údajné popíjanie posádky tesne pred letom.

„Takéto niečo sa stalo prvýkrát od založenia civilného letectva u nás. Kapitán Lubomír Antonov pracoval v našej spoločnosti od roku 1948, patril medzi letcov prvej triedy a nalietal vyše troch miliónov kilometrov,“ tvrdil v Bratislave vtedajší generálny riaditeľ civilného letectva bývalej Bulharskej ľudovej republiky Lazar Beluchov.

Podľa niektorých informácií sa vraj už o päť dní po havárii komisii odborníkov podarilo nájsť výškomer lietadla a zistiť, že bratislavské letisko nariadilo výšku 745 metrov, čo by postačilo aj na prelet ponad blízky 594 metrov vysoký malokarpatský Veľký Javorník.

Záverečná oficiálna správa vyšetrovacej komisie napokon znela: „Komisia nemohla jednoznačne zistiť príčinu nehody lietadla. (...) Predpokladá, že naj­pravdepodobnejšou príčinou bolo nedostatočné zhodnotenie terénnych a poveternostných podmienok v okrsku letiska Bratislava posádkou lietadla a neprispôsobenie letu týmto podmienkam.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. OMV má riešenie na neohlásených kuriérov
  2. Z Park Avenue do Parku pod Kolibou
  3. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  4. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  5. Prežije tisícročia. Papier vyrábajú 2000 rokov starou metódou
  6. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov
  7. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle
  8. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami
  9. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí
  10. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku!
  1. Odborná exkurzia po vodných stavbách v Českej republike
  2. Diskusný stôl na tému Energetická certifikácia budov
  3. Druhy ochranných známok
  4. OMV má riešenie na neohlásených kuriérov
  5. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  6. Prežije tisícročia. Papier vyrábajú 2000 rokov starou metódou
  7. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  8. Modesta Real Estate úspešne sprostredkovala obchodnú transakciu
  9. Už viete, čo spravíte s ojazdenými, letnými pneumatikami?
  10. Z Park Avenue do Parku pod Kolibou
  1. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 25 331
  2. Prežije tisícročia. Papier vyrábajú 2000 rokov starou metódou 23 366
  3. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 18 160
  4. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle 9 689
  5. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku! 9 122
  6. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 8 096
  7. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 8 058
  8. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 7 058
  9. 8 vecí, ktoré môžu ohroziť úspešné podnikanie 6 642
  10. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov 3 797