SME
Sobota, 17. apríl, 2021 | Meniny má RudolfKrížovkyKrížovky

Haváriu lietadla nad Račou pripomína kríž

„Náš otec bol lesník. Bývali sme vtedy nad Račou v horárni. Počuli sme prenikavý hukot akoby prinízko letiaceho lietadla. Náhle zaznel výbuch a na oblohe sa zjavila žiara,“ spomína si na udalosť zo štvrtka 24. novembra 1966 po štyroch desaťročiach Milan B

Drevený kríž na mieste pádu Il-18 na Sakrakopci.Drevený kríž na mieste pádu Il-18 na Sakrakopci. (Zdroj: autor)

uchta (63), ktorý i dnes býva v bratislavskej Rači. Patril medzi prvých, čo v ten podvečer prišli na miesto nešťastia.

„Spolu s bratmi, so sestrou i susedom sme sa v padajúcom snehu vybrali za žiarou. Keď sme dorazili na svah Sakrakopec, vo svetle bateriek a dohorievajúceho benzínu a stúpajúceho dymu sme videli rozbitý trup lietadla, pri kabíne pilotov ležal v tmavosivej uniforme asi kapitán. Akoby len spal,“ hovorí.

V tom čase už po bulharskom turbovrtuľovom lietadle sovietskeho typu Il-18 pátrali aj požiarnici, vojaci, bezpečnostné zložky i zdravotníci. Našli ho asi 1800 metrov pod Bielym krížom, obľúbenou turistickou lokalitou. Záchranári však už nemali komu pomôcť. Obete začali ukladať do provizórnych stanov v lese a miesto katastrofy nadlho uzavreli aj pre rádioaktivitu, keďže lietadlo prevážalo zásielku rádioizotopu jódu.

Skryť Vypnúť reklamu

O život prišlo 74 cestujúcich a 8 členov posádky dvanástich národností. Slováci medzi nimi neboli, zato piati Česi.

Lietadlo bulharskej spoločnosti TABSO linky Sofia - Budapešť - Praha pred pádom neočakávane pristálo na bratislavskom letisku pre nepriaznivé počasie nad Prahou. Keď sa situácia zmenila, o 16.30 h odštartovalo, o chvíľku sa však stratilo z obrazoviek kontrolnej veže. To už lámalo kmene stromov na svahu Sakrakopca.

Vysekaný pás lesa neskôr na podrobnejších mapách vyznačoval obdĺžnik s krížikom a pomenovaním „Smrtná lúka“. Nájsť ju dnes je zložité - len dvojkríž so šípkou vyrezaný na kôre statného buka ukazuje smer k miestu katas­trofy, 150-metrovú vzdialenosť k ďalšiemu buku, na ktorom je vyrezaný dátum katastofy „24. 11. 1966“. Odtiaľto už vidieť celú lúku s menšou mohylou z nakopených kameňov a obďaleč ďalšie návršie zo skál, v ktorých je drevený kríž a zvyšok plechu z vraku lietadla i hrdzavejúca kovová mriežka.

Skryť Vypnúť reklamu

Po tragédii sa vyrojili špekulácie o jej príčinách, a to od konšpiratívnej vraždy bulharského generála Ivana Byčarova až po údajné popíjanie posádky tesne pred letom.

„Takéto niečo sa stalo prvýkrát od založenia civilného letectva u nás. Kapitán Lubomír Antonov pracoval v našej spoločnosti od roku 1948, patril medzi letcov prvej triedy a nalietal vyše troch miliónov kilometrov,“ tvrdil v Bratislave vtedajší generálny riaditeľ civilného letectva bývalej Bulharskej ľudovej republiky Lazar Beluchov.

Podľa niektorých informácií sa vraj už o päť dní po havárii komisii odborníkov podarilo nájsť výškomer lietadla a zistiť, že bratislavské letisko nariadilo výšku 745 metrov, čo by postačilo aj na prelet ponad blízky 594 metrov vysoký malokarpatský Veľký Javorník.

Skryť Vypnúť reklamu

Záverečná oficiálna správa vyšetrovacej komisie napokon znela: „Komisia nemohla jednoznačne zistiť príčinu nehody lietadla. (...) Predpokladá, že naj­pravdepodobnejšou príčinou bolo nedostatočné zhodnotenie terénnych a poveternostných podmienok v okrsku letiska Bratislava posádkou lietadla a neprispôsobenie letu týmto podmienkam.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  4. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  5. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  6. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  7. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  8. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  9. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  10. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  3. AURES Holdings sa vydáva na západ
  4. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  5. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  6. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  7. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  8. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  9. Reverzné inžinierstvo na FVT
  10. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 51 821
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 953
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 14 493
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 11 582
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 10 006
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 712
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 984
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 803
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 6 035
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 309
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu