Haváriu lietadla nad Račou pripomína kríž

„Náš otec bol lesník. Bývali sme vtedy nad Račou v horárni. Počuli sme prenikavý hukot akoby prinízko letiaceho lietadla. Náhle zaznel výbuch a na oblohe sa zjavila žiara,“ spomína si na udalosť zo štvrtka 24. novembra 1966 po štyroch desaťročiach Milan B

Drevený kríž na mieste pádu Il-18 na Sakrakopci.(Zdroj: autor)

uchta (63), ktorý i dnes býva v bratislavskej Rači. Patril medzi prvých, čo v ten podvečer prišli na miesto nešťastia.

„Spolu s bratmi, so sestrou i susedom sme sa v padajúcom snehu vybrali za žiarou. Keď sme dorazili na svah Sakrakopec, vo svetle bateriek a dohorievajúceho benzínu a stúpajúceho dymu sme videli rozbitý trup lietadla, pri kabíne pilotov ležal v tmavosivej uniforme asi kapitán. Akoby len spal,“ hovorí.

V tom čase už po bulharskom turbovrtuľovom lietadle sovietskeho typu Il-18 pátrali aj požiarnici, vojaci, bezpečnostné zložky i zdravotníci. Našli ho asi 1800 metrov pod Bielym krížom, obľúbenou turistickou lokalitou. Záchranári však už nemali komu pomôcť. Obete začali ukladať do provizórnych stanov v lese a miesto katastrofy nadlho uzavreli aj pre rádioaktivitu, keďže lietadlo prevážalo zásielku rádioizotopu jódu.

O život prišlo 74 cestujúcich a 8 členov posádky dvanástich národností. Slováci medzi nimi neboli, zato piati Česi.

Lietadlo bulharskej spoločnosti TABSO linky Sofia - Budapešť - Praha pred pádom neočakávane pristálo na bratislavskom letisku pre nepriaznivé počasie nad Prahou. Keď sa situácia zmenila, o 16.30 h odštartovalo, o chvíľku sa však stratilo z obrazoviek kontrolnej veže. To už lámalo kmene stromov na svahu Sakrakopca.

Vysekaný pás lesa neskôr na podrobnejších mapách vyznačoval obdĺžnik s krížikom a pomenovaním „Smrtná lúka“. Nájsť ju dnes je zložité - len dvojkríž so šípkou vyrezaný na kôre statného buka ukazuje smer k miestu katas­trofy, 150-metrovú vzdialenosť k ďalšiemu buku, na ktorom je vyrezaný dátum katastofy „24. 11. 1966“. Odtiaľto už vidieť celú lúku s menšou mohylou z nakopených kameňov a obďaleč ďalšie návršie zo skál, v ktorých je drevený kríž a zvyšok plechu z vraku lietadla i hrdzavejúca kovová mriežka.

Po tragédii sa vyrojili špekulácie o jej príčinách, a to od konšpiratívnej vraždy bulharského generála Ivana Byčarova až po údajné popíjanie posádky tesne pred letom.

„Takéto niečo sa stalo prvýkrát od založenia civilného letectva u nás. Kapitán Lubomír Antonov pracoval v našej spoločnosti od roku 1948, patril medzi letcov prvej triedy a nalietal vyše troch miliónov kilometrov,“ tvrdil v Bratislave vtedajší generálny riaditeľ civilného letectva bývalej Bulharskej ľudovej republiky Lazar Beluchov.

Podľa niektorých informácií sa vraj už o päť dní po havárii komisii odborníkov podarilo nájsť výškomer lietadla a zistiť, že bratislavské letisko nariadilo výšku 745 metrov, čo by postačilo aj na prelet ponad blízky 594 metrov vysoký malokarpatský Veľký Javorník.

Záverečná oficiálna správa vyšetrovacej komisie napokon znela: „Komisia nemohla jednoznačne zistiť príčinu nehody lietadla. (...) Predpokladá, že naj­pravdepodobnejšou príčinou bolo nedostatočné zhodnotenie terénnych a poveternostných podmienok v okrsku letiska Bratislava posádkou lietadla a neprispôsobenie letu týmto podmienkam.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 31 232
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 22 197
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 070
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 341
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 116
  6. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 6 723
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 417
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 668
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 835
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 124