Bratislava 9. novembra (TASR) - Zavedenie elektronického mýta by podľa poslanca Národnej rady (NR) SR Petra Pelegriniho nemalo diskriminovať regióny. Uviedol to na medzinárodnom diskusnom fóre "Spoplatnenie cestnej siete v rámci SR - kľúčové aspekty procesu", ktoré zorganizoval Ekonomický a sociálny inštitút (ESI) v stredu v Bratislave.
"Vezmite si len situáciu, že v jednom regióne majú diaľnicu, kde by sa malo podľa momentálneho návrhu zákona zaviesť mýto a v druhom nie, čiže niektorí budú platením znevýhodnení a navyše dopad by to malo určite aj na výmenu tovaru, obchod, ale i ceny, ako aj na kvalitu ciest a finančné možnosti v ich údržbe, či budovaní nových komunikácií v danej oblasti," povedal Pelegrini.
Ako TASR informovala Oľga Janíková z ESI, na podujatí sa tiež zúčastnili zástupcovia Rakúska, Švajčiarska, Talianska i Nemecka, kde už elektronické mýto majú. Zhodli sa v tom, že okrem obrovských finančných príjmov z vyberania mýta, nie je zanedbateľný ani environmentálny prínos. V dôsledku zavedenia elektronického mýta totiž začali prepravcovia vo väčšej miere využívať ekologickejšiu železnicu a efektívnejšie prepravovali náklad. Nakoľko sa výška mýtneho stanovuje aj podľa úrovne emisií, boli mnohí prepravcovia nútení obnoviť aj vozový park, čo znížilo vypúšťanie škodlivín do prostredia. Ročné výnosy z elektronického mýta sú v Nemecku približne 3 miliardy EUR, v prepočte 108,3 miliardy SKK, vo Švajčiarsku je to 800 miliónov EUR.
"Nie je v našom záujme robiť preteky v spoplatňovaní ciest. Treba zvážiť každý krok a vidieť problém v širších súvislostiach," konštatoval Pelegrini. Podľa neho je dôležité stanoviť výšku mýtneho so zohľadnením potrieb a nákladov prevádzkovateľa, ale aj možností prepravcov.
O podobe zákona o spoplatnení ciest rozhodnú poslanci na decembrovom zasadaní. Parlament totiž 17. októbra posunul do druhého čítania návrh zákona o elektronickom výbere mýta, ktorý má zaviesť spoplatnenie diaľnic, rýchlostných ciest a vybraných úsekov ciest 1. triedy pre nákladné autá nad 3,5 tony od 1. januára 2009.
Podľa návrhu by nemali elektronické mýto platiť vozidlá nad 3,5 tony, ktoré patria ministerstvám vnútra a obrany a ich rozpočtovým organizáciám, vozidlá NATO a ozbrojených síl, ktoré sa budú v SR pohybovať, colná správa, záchranná zdravotná služba, hasiči a verejná autobusová doprava.
Ako uviedol Pelegrini, výsledkom parlamentných rokovaní by mal byť rámcový zákon, ktorý vytvorí možnosti na následné "flexibilné vládne nariadenia a najmä neumožní rôznym lobistickým tlakom napríklad prejudikovať konkrétnu technológiu, či prevádzkovateľa."
(1 EUR = 36,100 SKK)