SME
Sobota, 23. október, 2021 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Príroda ako najlepšia telocvičňa v každom veku

Chlad, ľad, sneh. Výzvy na prekonanie vlastnej lenivosti v najbližších mesiacoch. Pravidelný a výdatný pohyb v zime je dôležitý pre posilnenie nášho imunitného systému a zabránime ním aj typickému priberaniu na hmotnosti.

Najlepšou telocvičňou je príroda. V prostredí, v ktorom dokonale okysličíme organizmus a sme schopní zaťažiť ho tak, aby sme ho motivovali. Zlého počasia sa báť netreba, musíme sa len adekvátne obliecť a vybrať si vhodný druh športovej aktivity. Tá je, samozrejme, závislá najmä od našej fyzickej kondície, od veku i od pohlavia.

Najvšeobecnejšie športy sú lyžovanie a korčuľovanie. "Pre neskúsených je najlepšie začať lyžovať na bežkách. Takáto zimná turistika deti asi nebude baviť, ale pre stredný vek a seniorov má svoje čaro a je dobrou prípravou na zjazdové lyžovanie. To je už náročnejší pohyb, okrem rýchlejšej jazdy treba zvládnuť aj základy slalomovej techniky," odporúča skúsená telovýchovná lekárka Alena Urvayová.

Skryť Vypnúť reklamu

Vždy si treba dopredu zvážiť svoje reálne možnosti, na začiatok vyberať kratšie trate bez výraznej zmeny reliéfu. "Každý si myslí, že sa na lyžiach len vezie. Je to však aktívny pohyb so zvýšeným energetickým výdajom. Ten poklesom vonkajšej teploty stúpa a keď ho už nemáme čím nahradiť z vlastných zdrojov, nastáva lokálne a neskôr aj celkové podchladenie, čo môže byť vážnou komplikáciou," upozorňuje na možné riziká.

Chlad a hlavne veterné počasie znižuje výrazne teplotu povrchu tela. Nie je však múdre

obliekať sa veľmi teplo, radšej pohodlne a viacvrstvovo. Dve - tri vrstvy bavlnenej bielizne by mohli stačiť pre tých, ktorí chcú naozaj športovať a nie iba postávať. Takéto oblečenie saje dobre pot a chráni dostatočne pred chladom. Keď je príjemná suchá zima, na hlave stačí čelenka. Nutnosťou sú vždy rukavice a nakrémovaná tvár, ruky, chodidlá až po členky. Obuv neprepúšťajúca vlhko. Platí zásada - hlava, ruky aj nohy by mali zostať v suchu a teple. "Inak vzniká nebezpečenstvo podchladenia na tzv. posledných častiach organizmu, kde je cievny aparát najzraniteľnejší. Bürgerova choroba vzniká častým a prudkým menením prostredia teplo - chlad - vlhko," hovorí lekárka Urvayová.

Skryť Vypnúť reklamu

Horúce či studené nápoje na lyžovačku?

Dopĺňanie tekutín je dôležité aj v zime. Odporúčajú sa vlažné nápoje s teplotou 30 až 35 stupňov Celzia. Mali by sme uprednostniť bylinkové, tzv. pľúcne čaje, ktoré sú dobré pre dýchacie cesty. Napríklad mäta pieporná, šalvia či repík osladené glukopurom.

Príliš teplý nápoj totiž nadmerne prekrvuje organizmus. Dať si varené víno alebo čaj s rumom počas intenzívneho pohybu v prírode môže byť nebezpečné. Alkohol znižuje kontrolu pohybu a zvyšuje prekrvenie tela, stúpa riziko omrzlín, zvlášť vo veternom počasí. Napríklad desaťkilometrová rýchlosť vetra znižuje teplotu povrchu tela o jeden stupeň. Podchladenie sa môže prejaviť stratou orientácie i koncentrácie. Alkohol ani cigarety k športovaniu rozhodne nepatria. A kto už bez nich nevydrží, nech si ich radšej vychutná až po návrate domov. Do ruksaku je okrem nápoja lepšie pribaliť energetickú tyčinku müsli na doplnenie vydanej energie.

Skryť Vypnúť reklamu

Športové disciplíny po päťdesiatke

Zimná turistika a pohyb na bežkách sú vhodné prakticky pre každého, nemusia sa ich obávať ani astmatici a alergici. Vlhké prostredie ani sneženie im neškodí. Opatrnejší by mali byť ľudia s vysokým krvným tlakom a tí, ktorí majú časté problémy s hornými dýchacími cestami. Na chladné počasie by sa mali najprv aklimatizovať nenáročnými prechádzkami a pri studenom veternom počasí radšej nešportovať vôbec.

Korčuľovanie v exteriéri na prírodných alebo na umelo vytvorených ľadových plochách patrí k najobľúbenejším zimným športom od útleho veku. Prináša však viac rizík úrazov. Prilba na hlave, chrániče na kolenách i lakťoch a rukavice majú byť preto samozrejmosťou. "Korčuľovanie je prirodzený valivý pohyb, máme tendenciu zachytávať sa, najčastejšie sú preto úrazy rúk. Ten kto sa hýbe po celý rok, má dobrú ohybnosť a môže si tento dynamický pohyb dovoliť aj v zrelšom veku. Zvýšená záťaž zraku, koncentrácie pozornosti vyvoláva určitú stresovú situáciu. Po päťdesiatom roku života treba už veľmi kriticky zvažovať funkčnú zdatnosť organizmu," vraví Urvayová.

Skryť Vypnúť reklamu

U mužov sú obľúbené skupinové halové športy. V kolektíve je športovanie príjemnejšie, ale aj dynamickejšie, intenzívnejšie a preto pre niekoho nebezpečnejšie. Mieru záťaže si totiž neurčujeme my, ale spoluhráči. Kto nie je dostatočne pripravený, hrozí mu natrhnutie achillovej šľachy a dokonca aj infarkt. Rizikovou skupinou sú nevyšportovaní manažéri okolo štyridsiatky. Najmä keď sa v túžbe dosiahnuť vyšší výkon posilnia kofeínovým alebo vysoko energetickým nápojom, no ich organizmus na maximálny výkon nastavený nie je. Pri vrchole fyzického zaťaženia organizmus ľahšie podľahne akútnej viróze. VIKTÓRIA STANOVÁ

Na čo by sme nemali zabudnúť

- hýbať sa treba pravidelne aspoň päťkrát v týždni po pol hodine, stačí intenzívna prechádzka, kedy zaťažujeme približne šestinu tela

Skryť Vypnúť reklamu

- dobré je tiež nepoužívať výťah a niekoľko poschodí prejsť radšej pešo

- hoci je pri zimných športoch menej fraktúr ako v lete, najčastejšie sa úrazy na lyžiach stávajú medzi 11. a 12. hodinou a po 17. hodine (úrazy z vyčerpania a pri povestnej "rozlúčkovej jazde")

- aj v zime sa treba chrániť pred slnečným žiarením - používať okuliare a zbytočne sa neopaľovať, pretože slnko už neposkytuje dostatok vitamínu D, stačí zásoba, ktorú sme si vytvorili od apríla do septembra

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  2. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  6. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  7. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  8. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 755
  2. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 8 075
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 6 571
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 143
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 685
  6. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 476
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 473
  8. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 768
  9. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 2 596
  10. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 427
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Pavel Dvořák: Instantná polievka ako SYMBOL LUXUSU?
  2. Irena Šimuneková: Túlačky okolo Štrbských plies
  3. Pavel Dvořák: Život na Slovensku očami Číňanov
  4. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky LXXXVIII - Zámok Plumlov /CZ/
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 18. - Preteky v lokalizácii južného pólu 1/2 - Dumont d'Urville
  6. Pavel Dvořák: Sú Číňania šťastnejší?
  7. Vladimír Benčík: Vietnam – viete že sa na vietnamskom trhu dá kúpiť láska i šťastie?
  8. Lubo Repka: Zakladajúce štáty USA – Massachusetts
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 435
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 14 928
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 10 260
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 147
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 579
  6. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 505
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 4 457
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží 4 265
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu