SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Príroda ako najlepšia telocvičňa v každom veku

Chlad, ľad, sneh. Výzvy na prekonanie vlastnej lenivosti v najbližších mesiacoch. Pravidelný a výdatný pohyb v zime je dôležitý pre posilnenie nášho imunitného systému a zabránime ním aj typickému priberaniu na hmotnosti.

Najlepšou telocvičňou je príroda. V prostredí, v ktorom dokonale okysličíme organizmus a sme schopní zaťažiť ho tak, aby sme ho motivovali. Zlého počasia sa báť netreba, musíme sa len adekvátne obliecť a vybrať si vhodný druh športovej aktivity. Tá je, samozrejme, závislá najmä od našej fyzickej kondície, od veku i od pohlavia.

Najvšeobecnejšie športy sú lyžovanie a korčuľovanie. "Pre neskúsených je najlepšie začať lyžovať na bežkách. Takáto zimná turistika deti asi nebude baviť, ale pre stredný vek a seniorov má svoje čaro a je dobrou prípravou na zjazdové lyžovanie. To je už náročnejší pohyb, okrem rýchlejšej jazdy treba zvládnuť aj základy slalomovej techniky," odporúča skúsená telovýchovná lekárka Alena Urvayová.

Skryť Vypnúť reklamu

Vždy si treba dopredu zvážiť svoje reálne možnosti, na začiatok vyberať kratšie trate bez výraznej zmeny reliéfu. "Každý si myslí, že sa na lyžiach len vezie. Je to však aktívny pohyb so zvýšeným energetickým výdajom. Ten poklesom vonkajšej teploty stúpa a keď ho už nemáme čím nahradiť z vlastných zdrojov, nastáva lokálne a neskôr aj celkové podchladenie, čo môže byť vážnou komplikáciou," upozorňuje na možné riziká.

Chlad a hlavne veterné počasie znižuje výrazne teplotu povrchu tela. Nie je však múdre

obliekať sa veľmi teplo, radšej pohodlne a viacvrstvovo. Dve - tri vrstvy bavlnenej bielizne by mohli stačiť pre tých, ktorí chcú naozaj športovať a nie iba postávať. Takéto oblečenie saje dobre pot a chráni dostatočne pred chladom. Keď je príjemná suchá zima, na hlave stačí čelenka. Nutnosťou sú vždy rukavice a nakrémovaná tvár, ruky, chodidlá až po členky. Obuv neprepúšťajúca vlhko. Platí zásada - hlava, ruky aj nohy by mali zostať v suchu a teple. "Inak vzniká nebezpečenstvo podchladenia na tzv. posledných častiach organizmu, kde je cievny aparát najzraniteľnejší. Bürgerova choroba vzniká častým a prudkým menením prostredia teplo - chlad - vlhko," hovorí lekárka Urvayová.

Skryť Vypnúť reklamu

Horúce či studené nápoje na lyžovačku?

Dopĺňanie tekutín je dôležité aj v zime. Odporúčajú sa vlažné nápoje s teplotou 30 až 35 stupňov Celzia. Mali by sme uprednostniť bylinkové, tzv. pľúcne čaje, ktoré sú dobré pre dýchacie cesty. Napríklad mäta pieporná, šalvia či repík osladené glukopurom.

Príliš teplý nápoj totiž nadmerne prekrvuje organizmus. Dať si varené víno alebo čaj s rumom počas intenzívneho pohybu v prírode môže byť nebezpečné. Alkohol znižuje kontrolu pohybu a zvyšuje prekrvenie tela, stúpa riziko omrzlín, zvlášť vo veternom počasí. Napríklad desaťkilometrová rýchlosť vetra znižuje teplotu povrchu tela o jeden stupeň. Podchladenie sa môže prejaviť stratou orientácie i koncentrácie. Alkohol ani cigarety k športovaniu rozhodne nepatria. A kto už bez nich nevydrží, nech si ich radšej vychutná až po návrate domov. Do ruksaku je okrem nápoja lepšie pribaliť energetickú tyčinku müsli na doplnenie vydanej energie.

Skryť Vypnúť reklamu

Športové disciplíny po päťdesiatke

Zimná turistika a pohyb na bežkách sú vhodné prakticky pre každého, nemusia sa ich obávať ani astmatici a alergici. Vlhké prostredie ani sneženie im neškodí. Opatrnejší by mali byť ľudia s vysokým krvným tlakom a tí, ktorí majú časté problémy s hornými dýchacími cestami. Na chladné počasie by sa mali najprv aklimatizovať nenáročnými prechádzkami a pri studenom veternom počasí radšej nešportovať vôbec.

Korčuľovanie v exteriéri na prírodných alebo na umelo vytvorených ľadových plochách patrí k najobľúbenejším zimným športom od útleho veku. Prináša však viac rizík úrazov. Prilba na hlave, chrániče na kolenách i lakťoch a rukavice majú byť preto samozrejmosťou. "Korčuľovanie je prirodzený valivý pohyb, máme tendenciu zachytávať sa, najčastejšie sú preto úrazy rúk. Ten kto sa hýbe po celý rok, má dobrú ohybnosť a môže si tento dynamický pohyb dovoliť aj v zrelšom veku. Zvýšená záťaž zraku, koncentrácie pozornosti vyvoláva určitú stresovú situáciu. Po päťdesiatom roku života treba už veľmi kriticky zvažovať funkčnú zdatnosť organizmu," vraví Urvayová.

Skryť Vypnúť reklamu

U mužov sú obľúbené skupinové halové športy. V kolektíve je športovanie príjemnejšie, ale aj dynamickejšie, intenzívnejšie a preto pre niekoho nebezpečnejšie. Mieru záťaže si totiž neurčujeme my, ale spoluhráči. Kto nie je dostatočne pripravený, hrozí mu natrhnutie achillovej šľachy a dokonca aj infarkt. Rizikovou skupinou sú nevyšportovaní manažéri okolo štyridsiatky. Najmä keď sa v túžbe dosiahnuť vyšší výkon posilnia kofeínovým alebo vysoko energetickým nápojom, no ich organizmus na maximálny výkon nastavený nie je. Pri vrchole fyzického zaťaženia organizmus ľahšie podľahne akútnej viróze. VIKTÓRIA STANOVÁ

Na čo by sme nemali zabudnúť

- hýbať sa treba pravidelne aspoň päťkrát v týždni po pol hodine, stačí intenzívna prechádzka, kedy zaťažujeme približne šestinu tela

Skryť Vypnúť reklamu

- dobré je tiež nepoužívať výťah a niekoľko poschodí prejsť radšej pešo

- hoci je pri zimných športoch menej fraktúr ako v lete, najčastejšie sa úrazy na lyžiach stávajú medzi 11. a 12. hodinou a po 17. hodine (úrazy z vyčerpania a pri povestnej "rozlúčkovej jazde")

- aj v zime sa treba chrániť pred slnečným žiarením - používať okuliare a zbytočne sa neopaľovať, pretože slnko už neposkytuje dostatok vitamínu D, stačí zásoba, ktorú sme si vytvorili od apríla do septembra

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 746
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 037
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 155
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 870
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 763
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 563
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 772
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 138
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 953
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 618
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu