SME

Strasti a prednosti kruhového objazdu

Inak sa vyvíja nehodová lokalita na ceste I/67 v časti mesta Poprad. Najviac dopravných nehôd v roku 2004 vzniklo na okružnej križovatke spájajúcej cesty I/67- smer Kežmarok, Starý Smokovec, Rožňava a tri miestne komunikácie. Organizácia dopravy na križov

atke do novembra 2004 bola s vyznačenou prednosťou v jazde na ceste I/67. Po rekonštrukcii okružnej križovatky vznikli v okruhu dva priebežné jazdné pruhy a jeden pruh pre vozidlá odbočujúce vpravo. Prednosť v jazde majú vozidlá nachádzajúce sa v okruhu križovatky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aké dopravné normy boli použité pri ,,stavbe" kruhového objazdu pri Vojenskej nemocnici v Bratislave?

V súčasnosti moderné kruhové objazdy majú zmysel predovšetkým na miestach, kde je frekventovaná doprava a kde často dochádza k vážnym nehodám. Vznikajú tam, kde je potrebné napojiť tri a viac vetiev približne rovnako intenzívnej dopravy. Alebo na miestach, kde je nutné napojiť vedľajšiu komunikáciu na hlavnú a súčasne primäť vodiča ku zmene jazdy. Slúžia aj ako istá alternatíva mimoúrovňových križovatiek. Zabezpečia pomalý prejazd križovatky pri zachovaní plynulosti dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Kruhový objazd je v doprave jednoznačne prínosom

Podľa odborníkov z dopravy na kruhových objazdoch k haváriám prakticky nedochádza. A pokiaľ áno, tak to nie sú nehody s ťažko zranenými či nebodaj usmrtenými účastníkmi. Väčšinou si to odnesú len karosérie. Je to z dôvodu zníženia počtu kolíznych bodov. Pomalý, ale neustály pohyb vozidiel sa prejavuje vyššou kapacitou dopravy oproti klasickým križovatkám. Úprava stredového ostrovčeka by nemala znemožňovať vodičom výhľad na vozidlá, ktoré prichádzajú po okružnom páse od predchádzajúceho vjazdu.

Okružné križovatky nie sú

v doprave novým prvkom

Historicky prvé vznikli najskôr v USA, respektíve vo Veľkej Británii (tzv. "rondely") odtiaľ sa rozšírili do štátov Beneluxu a Francúzska. Stavali sa už pred desiatkami rokov. Na adresu slovenských kruhových objazdov hovorí Iveta Fedorová zo SSC. "V súčasnosti sa aj u nás výrazne presadzujú malé okružné križovatky. Pre ich projektovanie vydalo MDPT SR v r. 2002 Technické podmienky pre projektovanie okružných križovatiek na cestách a miestnych komunikáciách. Ich výhodou

SkryťVypnúť reklamu

je zvýšená bezpečnosť, porovnateľná výkonnosť s priesečnými križovatkami a nízke zriaďovacie a prevádzkové náklady. Zrovnoprávňujú všetky smery vstupujúce do križovatky a jednotným spôsobom jazdy riešia u iných typov križovatiek často problematický vstup z vedľajšieho smeru a ľavé odbočenie. Ich použitie však nie je univerzálne ako sa u nás často mylne domnievame."

Všeobecným trendom pri výstavbe kruhových objazdov je, že ich rozmery sa zmenšujú. Samozrejme pri zachovaní prejazdnosti všetkých typov automobilov, s cieľom znížiť rýchlosť vozidiel.

Slovenské a tie ostatné pravidlá

Problémy pri prechádzaní kruhovým objazdom má množstvo vodičov. Treba si zapamätať, že pokiaľ nie je premávka upravená dopravným značením stop, platí prednosť sprava. Na Slovensku sú vodiči zvyknutý, že pokiaľ už vošli do kruhového objazdu sú na hlavnej či už tam značenie je, alebo nie. Tento zlozvyk by sa, ale mohol vodičom na cestách v zahraničí vrátiť v podobe kolízie s autom vchádzajúcim do neoznačeného objazdu sprava.

SkryťVypnúť reklamu

Pri vchádzaní do kruhového objazdu sa smer neukazuje v Čechách a v ostatnej Európe. Na Slovensku, ale podľa učiteľa autoškoly ASA platí povinnosť ukázať smerovkou, každú zmenu smeru jazdy, teda aj pri vjazde aj pri výjazde z objazdu. Podľa českého ministerstva dopravy, ale vodič vlastne nemení smer a naviac nemá ani kam inam uhnúť ako vpravo. V Čechách teda vyhodením smerovky pri vchádzaní do objazdu riskujete pokutu. Ukázať smer pri vychádzaní z objazdu musia všetci vodiči v Európe - aby vodiči čakajúci na vjazd, boli včas informovaní o vašom úmysle a mohli sa pohnúť o chvíľku skôr. (bp)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 75 443
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 334
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 017
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 209
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 194
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 159
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 228
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  8. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 535
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 543
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 58 618
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 689
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 318
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 935
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 556
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 761
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu