Strasti a prednosti kruhového objazdu

Inak sa vyvíja nehodová lokalita na ceste I/67 v časti mesta Poprad. Najviac dopravných nehôd v roku 2004 vzniklo na okružnej križovatke spájajúcej cesty I/67- smer Kežmarok, Starý Smokovec, Rožňava a tri miestne komunikácie. Organizácia dopravy na križov

atke do novembra 2004 bola s vyznačenou prednosťou v jazde na ceste I/67. Po rekonštrukcii okružnej križovatky vznikli v okruhu dva priebežné jazdné pruhy a jeden pruh pre vozidlá odbočujúce vpravo. Prednosť v jazde majú vozidlá nachádzajúce sa v okruhu križovatky.

Aké dopravné normy boli použité pri ,,stavbe" kruhového objazdu pri Vojenskej nemocnici v Bratislave?

V súčasnosti moderné kruhové objazdy majú zmysel predovšetkým na miestach, kde je frekventovaná doprava a kde často dochádza k vážnym nehodám. Vznikajú tam, kde je potrebné napojiť tri a viac vetiev približne rovnako intenzívnej dopravy. Alebo na miestach, kde je nutné napojiť vedľajšiu komunikáciu na hlavnú a súčasne primäť vodiča ku zmene jazdy. Slúžia aj ako istá alternatíva mimoúrovňových križovatiek. Zabezpečia pomalý prejazd križovatky pri zachovaní plynulosti dopravy.

Kruhový objazd je v doprave jednoznačne prínosom

Podľa odborníkov z dopravy na kruhových objazdoch k haváriám prakticky nedochádza. A pokiaľ áno, tak to nie sú nehody s ťažko zranenými či nebodaj usmrtenými účastníkmi. Väčšinou si to odnesú len karosérie. Je to z dôvodu zníženia počtu kolíznych bodov. Pomalý, ale neustály pohyb vozidiel sa prejavuje vyššou kapacitou dopravy oproti klasickým križovatkám. Úprava stredového ostrovčeka by nemala znemožňovať vodičom výhľad na vozidlá, ktoré prichádzajú po okružnom páse od predchádzajúceho vjazdu.

Okružné križovatky nie sú

v doprave novým prvkom

Historicky prvé vznikli najskôr v USA, respektíve vo Veľkej Británii (tzv. "rondely") odtiaľ sa rozšírili do štátov Beneluxu a Francúzska. Stavali sa už pred desiatkami rokov. Na adresu slovenských kruhových objazdov hovorí Iveta Fedorová zo SSC. "V súčasnosti sa aj u nás výrazne presadzujú malé okružné križovatky. Pre ich projektovanie vydalo MDPT SR v r. 2002 Technické podmienky pre projektovanie okružných križovatiek na cestách a miestnych komunikáciách. Ich výhodou

je zvýšená bezpečnosť, porovnateľná výkonnosť s priesečnými križovatkami a nízke zriaďovacie a prevádzkové náklady. Zrovnoprávňujú všetky smery vstupujúce do križovatky a jednotným spôsobom jazdy riešia u iných typov križovatiek často problematický vstup z vedľajšieho smeru a ľavé odbočenie. Ich použitie však nie je univerzálne ako sa u nás často mylne domnievame."

Všeobecným trendom pri výstavbe kruhových objazdov je, že ich rozmery sa zmenšujú. Samozrejme pri zachovaní prejazdnosti všetkých typov automobilov, s cieľom znížiť rýchlosť vozidiel.

Slovenské a tie ostatné pravidlá

Problémy pri prechádzaní kruhovým objazdom má množstvo vodičov. Treba si zapamätať, že pokiaľ nie je premávka upravená dopravným značením stop, platí prednosť sprava. Na Slovensku sú vodiči zvyknutý, že pokiaľ už vošli do kruhového objazdu sú na hlavnej či už tam značenie je, alebo nie. Tento zlozvyk by sa, ale mohol vodičom na cestách v zahraničí vrátiť v podobe kolízie s autom vchádzajúcim do neoznačeného objazdu sprava.

Pri vchádzaní do kruhového objazdu sa smer neukazuje v Čechách a v ostatnej Európe. Na Slovensku, ale podľa učiteľa autoškoly ASA platí povinnosť ukázať smerovkou, každú zmenu smeru jazdy, teda aj pri vjazde aj pri výjazde z objazdu. Podľa českého ministerstva dopravy, ale vodič vlastne nemení smer a naviac nemá ani kam inam uhnúť ako vpravo. V Čechách teda vyhodením smerovky pri vchádzaní do objazdu riskujete pokutu. Ukázať smer pri vychádzaní z objazdu musia všetci vodiči v Európe - aby vodiči čakajúci na vjazd, boli včas informovaní o vašom úmysle a mohli sa pohnúť o chvíľku skôr. (bp)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 8 006
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 720
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 671
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 307
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 999
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 609
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 320
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 295
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 173
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 903