Strasti a prednosti kruhového objazdu

Inak sa vyvíja nehodová lokalita na ceste I/67 v časti mesta Poprad. Najviac dopravných nehôd v roku 2004 vzniklo na okružnej križovatke spájajúcej cesty I/67- smer Kežmarok, Starý Smokovec, Rožňava a tri miestne komunikácie. Organizácia dopravy na križov

atke do novembra 2004 bola s vyznačenou prednosťou v jazde na ceste I/67. Po rekonštrukcii okružnej križovatky vznikli v okruhu dva priebežné jazdné pruhy a jeden pruh pre vozidlá odbočujúce vpravo. Prednosť v jazde majú vozidlá nachádzajúce sa v okruhu križovatky.

Aké dopravné normy boli použité pri ,,stavbe" kruhového objazdu pri Vojenskej nemocnici v Bratislave?

V súčasnosti moderné kruhové objazdy majú zmysel predovšetkým na miestach, kde je frekventovaná doprava a kde často dochádza k vážnym nehodám. Vznikajú tam, kde je potrebné napojiť tri a viac vetiev približne rovnako intenzívnej dopravy. Alebo na miestach, kde je nutné napojiť vedľajšiu komunikáciu na hlavnú a súčasne primäť vodiča ku zmene jazdy. Slúžia aj ako istá alternatíva mimoúrovňových križovatiek. Zabezpečia pomalý prejazd križovatky pri zachovaní plynulosti dopravy.

Kruhový objazd je v doprave jednoznačne prínosom

Podľa odborníkov z dopravy na kruhových objazdoch k haváriám prakticky nedochádza. A pokiaľ áno, tak to nie sú nehody s ťažko zranenými či nebodaj usmrtenými účastníkmi. Väčšinou si to odnesú len karosérie. Je to z dôvodu zníženia počtu kolíznych bodov. Pomalý, ale neustály pohyb vozidiel sa prejavuje vyššou kapacitou dopravy oproti klasickým križovatkám. Úprava stredového ostrovčeka by nemala znemožňovať vodičom výhľad na vozidlá, ktoré prichádzajú po okružnom páse od predchádzajúceho vjazdu.

Okružné križovatky nie sú

v doprave novým prvkom

Historicky prvé vznikli najskôr v USA, respektíve vo Veľkej Británii (tzv. "rondely") odtiaľ sa rozšírili do štátov Beneluxu a Francúzska. Stavali sa už pred desiatkami rokov. Na adresu slovenských kruhových objazdov hovorí Iveta Fedorová zo SSC. "V súčasnosti sa aj u nás výrazne presadzujú malé okružné križovatky. Pre ich projektovanie vydalo MDPT SR v r. 2002 Technické podmienky pre projektovanie okružných križovatiek na cestách a miestnych komunikáciách. Ich výhodou

je zvýšená bezpečnosť, porovnateľná výkonnosť s priesečnými križovatkami a nízke zriaďovacie a prevádzkové náklady. Zrovnoprávňujú všetky smery vstupujúce do križovatky a jednotným spôsobom jazdy riešia u iných typov križovatiek často problematický vstup z vedľajšieho smeru a ľavé odbočenie. Ich použitie však nie je univerzálne ako sa u nás často mylne domnievame."

Všeobecným trendom pri výstavbe kruhových objazdov je, že ich rozmery sa zmenšujú. Samozrejme pri zachovaní prejazdnosti všetkých typov automobilov, s cieľom znížiť rýchlosť vozidiel.

Slovenské a tie ostatné pravidlá

Problémy pri prechádzaní kruhovým objazdom má množstvo vodičov. Treba si zapamätať, že pokiaľ nie je premávka upravená dopravným značením stop, platí prednosť sprava. Na Slovensku sú vodiči zvyknutý, že pokiaľ už vošli do kruhového objazdu sú na hlavnej či už tam značenie je, alebo nie. Tento zlozvyk by sa, ale mohol vodičom na cestách v zahraničí vrátiť v podobe kolízie s autom vchádzajúcim do neoznačeného objazdu sprava.

Pri vchádzaní do kruhového objazdu sa smer neukazuje v Čechách a v ostatnej Európe. Na Slovensku, ale podľa učiteľa autoškoly ASA platí povinnosť ukázať smerovkou, každú zmenu smeru jazdy, teda aj pri vjazde aj pri výjazde z objazdu. Podľa českého ministerstva dopravy, ale vodič vlastne nemení smer a naviac nemá ani kam inam uhnúť ako vpravo. V Čechách teda vyhodením smerovky pri vchádzaní do objazdu riskujete pokutu. Ukázať smer pri vychádzaní z objazdu musia všetci vodiči v Európe - aby vodiči čakajúci na vjazd, boli včas informovaní o vašom úmysle a mohli sa pohnúť o chvíľku skôr. (bp)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  2. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  3. Poďte kontrolovať novinárov denníka SME
  4. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  5. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  6. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  7. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  8. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  9. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  10. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Poďte kontrolovať novinárov denníka SME
  4. Prognózy pre slovensky realitný trh v roku 2019
  5. Ako ušetriť s virtuálnym sídlom ?
  6. Rozhodnite o tom, aký projekt podporí Tesco vo vašom okolí!
  7. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  8. Ľadový expres dopraví ľudí za lyžovačkou bez prestupov
  9. Relaxačná zóna v záhrade
  10. TRUCK režim zdarma pro autokameru s navigaciou MiVue Drive 60 LM
  1. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 18 484
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 17 660
  3. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 15 616
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu? 7 533
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 7 145
  6. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 5 057
  7. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 4 839
  8. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV 2 939
  9. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 2 931
  10. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 2 844