SME

Česi budú mať kilometer za 5 korún

PRAHA - Dopravcovia nákladných áut nad 12 ton budú v roku 2007 platiť elektronické mýtne v priemere 4,05 českej koruny za kilometer (5,30 slovenskej). Rozhodla o tom včera česká vláda. Povedal to premiér Mirek Topolánek s tým, že sadzba bude platiť jeden

rok, a potom vláda fungovanie projektu znovu vyhodnotí.

Vláda sa podľa Topolánka zaoberala tým, či stanovená sadzba nepostihne malých dopravcov. Tí však podľa neho vo väčšine prípadov vlastnia nákladné vozidlá do 12 ton, a preto sa ich týka spoplatnenie prostredníctvom diaľničných známok, nie mýtneho.

Sadzba sa bude líšiť podľa toho, či kamión pôjde vo dne alebo v noci, podľa počtu náprav a plnenia emisných limitov. V praxi tak vodiči nákladných áut za jazdu po diaľnici zaplatia od 1,30 do 5,40 koruny za kilometer (od 1,70 do 7 slovenských korún).

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy na budúci rok ráta s celkovým čistým príjmom z výberu mýta 2,8 miliardy českých korún (3,6 miliardy slovenských). „Pri podobných projektoch sa veľmi často nadhodnocujú príjmy a podhodnocujú výdavky. „Bilancia mýtneho v budúcom roku bude podstatne horšia ako tá, ktorá bola prezentovaná,“ povedal minister financií Vlastimil Tlustý.

Návrh bývalého ministra dopravy Milana Šimonovského počítal so siedmimi tarifami, čo kritizovali hlavne dopravcovia ako príliš zložité riešenie. Jednu sadz­bu podľa združenia Česmad Bohemia podporujú aj pre väčšiu transparentnosť pri kalkulácii cien pre svojich objednávateľov.

Minister dopravy Aleš Řebríček už predtým povedal, že návrh je kompromisom medzi požiadavkami dopravcov na čo najväčšiu jednoduchosť a prehľadnosť systému a obavami z obchádzok spoplatnených úsekov. Pokiaľ sa v budúcnosti ukáže, že vodiči spoplatnené úseky obchádzajú, je ministerstvo dopravy pripravené rozšíriť škálu sadzieb.

SkryťVypnúť reklamu

V susedných krajinách sadzba zohľadňuje aj počty náprav a množstvo emisií. V Rakúsku, kde musia mýtne platiť nákladné autá už od 3,5 tony, sa sadzby pohybujú v prepočte od 5,07 do 7,60 slovenskej koruny za kilometer. V Nemecku sú sadzby nižšie, vodiči platia v prepočte od 3,50 do 5,45 koruny za kilometer.

V Českej republike pri najvyššej možnej sadzbe 5,40 českej koruny zaplatia dopravcovia napríklad za cestu z Prahy do Brna, čo je zhruba 200 kilometrov, celkovo 1080 korún (1400 slovenských korún). Jazda v noci vyjde kamió­ny v Česku lacnejšie. Z Prahy do Brna sa dostanú pri najlacnejšej sadzbe mýtneho 1,30 koruny za kilometer za 260 českých korún.

Na Slovensku sa zatiaľ čaká na schválenie zákona, ktorý elektronický výber mýta umožní. Ten sa zrejme ešte bude meniť v parlamente cez poslanecké návrhy, čo považuje ministerstvo dopravy za rýchlejší postup, ako keby pripravilo novú novelu. U nás však budú, na rozdiel od Česka, platiť mýtne všetky autá nad 3,5 tony. Uvažuje sa, že poplatky u nás budú od 1,80 koruny za kilometer na niektorých úsekoch ciest 1. triedy až do 6 korún na diaľniciach.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: ik

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 752
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 497
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 443
  4. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 640
  5. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 551
  6. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 472
  7. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 267
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 020
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 187
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 870
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 528
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 145
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 143
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 647
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 9 959
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 489
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu