SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky
OKRES SVIDNÍK

V Údolí smrti sa bojovalo ako za vojnových čias

KAPIŠOVÁ - Po dvoch rokoch sa opäť v Údolí smrti pod Duklou bojovalo. Čiastočná rekonštrukcia tvrdej bitky medzi nemeckou 1. tankovou armádou a sovietskou 38. armádou počas karpatsko-duklianskej operácie prilákala do Kapišovej okolo sedemtisíc divákov.

Boj v ťažkom a otvorenom teréne trval jeden a pol hodiny. FOTO PRE SME - VERONIKA JANUŠKOVÁ

Z otvoreného priesmyku sa ozývala strelecká kanonáda, bojové pokriky 250 vojakov zo slovenských, českých aj poľských klubov vojenskej histórie a rachot historickej vojenskej techniky. Nechýbali tanky, obrnené transportéry, guľomety, mínomety či pušky.

"Bol som v čase týchto bojov len chlapec, skrýval som sa v lesoch, aby ma Nemci neprinútili kopať zákopy. Aké to bolo, vidím až teraz po rokoch. Tí vojaci to mali veru ťažké," povedal nám dnes 83-ročný Andrej Červeňák z Beňadikoviec (okres Svidník).

Viaceré deti sa na rekonštrukciu bojov v historických uniformách dívali ako na akčný film. V dave zaznela aj taká otázka: "Mamka, a naozaj toho vojaka zastrelili? Prečo sa nepostaví," pýtal sa Jurko Klíma mamy, s ktorou pricestoval z Michaloviec. Jedna z tamojších základných škôl, podobne ako z iných okresov, zorganizovala výlet, aby žiaci zažili hodinu dejepisu naživo.

Keď bolo po boji a pyrotechnici skontrolovali bojové pole, deti sa rozbehli do terénu a zbierali nábojnice, stratené odznaky z uniforiem a, samozrejme, nenechali si ujsť príležitosť fotiť sa s vojakmi. Medzi členmi klubov sme však našli aj ženy. "Ja to robím už asi štyri roky. Začal manžel, pridali sa i deti," prezradila nám Monika Blahová z Jihlavy, predavačka metrového textilu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 940
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 441
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 684
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 200
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 114
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 313
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 569
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 685
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 382
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 973
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu