Ako sa putuje za vínom

Vinohradníctvo sa v mnohých oblastiach počas obdobia centrálne plánovaného socialistického hospodárstva u nás vyvíjalo smerom symbiózy človeka s prírodou a minimalizovaním jeho zásahov do ekosystému.

Vinohrady sa stali súčasťou krajinotvorby. Cieľom nie je lámať rekordy v hektárových výnosoch, ale vyrobiť víno čo najvyššej kvality.

Jednotlivé regióny si budujú svoje vínne cesty, ktoré sú chrbtovou kosťou spoločnej marketingovej stratégie, a to pritiahnuť čo najviac domácich i zahraničných turistov. Na to je potrebné ponúknuť aj štandardné ubytovacie a stravovacie zariadenia s regionálnou gastronómiou a aj iné možnosti oddychu a zábavy.

Po spoločenských zmenách v roku 1989 dáva vínna turistika nové možnosti najmä malým firmám realizovať značnú časť svojej produkcie formou priameho predaja s poskytovaním štandardných služieb cestovného ruchu konečnému zákazníkovi.

Pretože všetky tieto činnosti pohlcujú veľa času, ako nevyhnutné sa javí vytváranie profesijných združení vinohradníkov a vinárov a budovanie vínnych ciest podľa vzoru v zahraničí.

Malokarpatská vínna cesta

Vďaka blízkosti Bratislavy a možnosti čerpať skúsenosti v neďalekých rakúskych oblastiach Burgenlandu a Dolného Rakúska je Malokarpatská vínna cesta už v pokročilejšom štádiu budovania s reálnymi výsledkami.

Novými aktivitami je Svätomartinské požehnanie mladého vína.

Ďalším podujatím, ktoré sa už pár rokov teší záujmu širokej verejnosti, sú jarné ochutnávky vín. Sú to verejné degustácie vín domácich i zahraničných výrobcov, ktoré slúžia na prezentáciu novovznikajúcich firiem a zároveň porovnanie kvality s konkurenciou. Prvou takouto ochutnávkou boli Vínne trhy Pezinok 1996.

Z hľadiska propagácie regiónu a vínnej turistiky má najväčší úspech Deň otvorených pivníc. Počas tohto podujatia majú milovníci vína a regionálnej gastronómie jedinečnú možnosť navštíviť pivničné priestory a prevádzky takmer 100 firiem a ochutnať ich produkty.

Nitrianska kráľovská vínna cesta

Založená bola v roku 2003 a svojou rozlohou je najväčšou na Slovensku. Spája viac od seba vzdialených vinohradníckych obcí a lokalít, preto netvorí taký kompaktný celok ako Malokarpatská vínna cesta.

Vo svojej činnosti nadväzuje na Hornonitrianske vínne trhy, ktoré sa od roku 2001 každoročne konajú v Bojniciach.

Snaží sa o propagáciu regiónu spájaním vínnej kultúry s historickými pamiatkami a stretnutiami s osobnosťami jednotlivých lokalít.

Odborný charakter mávajú vinárske akcie "Odklínanie vína", ktoré sa od roku 2004 konali v piatich obciach regiónu. Kultúrno-spoločenský charakter má súťaž Kráľovná vín a Putovanie za vínom. Významná bola jej prezentácia v rámci medzinárodnej konferencie o francúzskej hudbe na Slovensku.

Paletu vznikajúcich a budujúcich vínnych ciest dopĺňa ešte Tokajská vínna cesta propagujúca svetoznámu vinohradnícku oblasť Tokaj.

Kamenínska vínna cesta zastrešuje oblasť okolo Štúrova od roku 1999. Rozšírila sa na 16 obcí dolného Pohronia a je súčasťou vínnej magistrály.

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  2. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  3. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  4. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  5. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  6. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  7. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  10. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 16 834
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 246
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 665
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 409
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 546
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 983
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 391
  8. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 913
  9. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 3 052
  10. Najužitočnejšia appka 2 782