SME
Sobota, 16. október, 2021 | Meniny má VladimíraKrížovkyKrížovky
PRE DIAĽNICU MEDZI BRATISLAVOU A TRNAVOU SA UŽ PRIPRAVUJE PRÍSLUŠNÉ DOPRAVNÉ ZNAČENIE. NA PREŤAŽENÝCH ÚSEKOCH SÚ VRAJ KAMIÓNY HROZBOU

Kamióny sa niekde nebudú môcť predbiehať

BRATISLAVA - Na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou sa kamionisti o niekoľko týždňov navzájom nebudú môcť predbiehať. Ministerstvá dopravy a vnútra už pripravujú príslušné dopravné značenie. Združenie kamionistov Česmad s rozhodnutím nesúhlasí.

„Kamióny nám robia najväčšie problémy na diaľniciach. Keď sú nehody, bývajú časté obmedzenia. Nás ako majiteľov cestnej siete to poškodzuje. Boli by sme proti sebe, keby sme s obmedzením nesúhlasili,“ tvrdí Marcel Jánošík z Národnej diaľničnej spoločnosti.

FOTO – SITA

Ministerstvá argumentujú najmä tým, že úsek Bratislava - Trnava je preťažený a sú na ňom časté nehody. Kamióny na predbiehanie potrebujú veľa času a diaľnicu blokujú.

Kamionisti zas tvrdia, že ak nebudú môcť prebehnúť pomalú starú tatrovku, na diaľniciach bude ešte horšie. Za tatrovkou sa vytvorí pomalá kolóna kamiónov, v rýchlejšom pruhu zasa kolóna osobných áut. Marcelovi Jánošíkovi z Národnej diaľničnej spoločnosti sa zdá tento argument nezmyselný.

Policajti chcú zároveň so zákazom predbiehania sa kamiónov na tomto úseku zvýšiť minimálnu rýchlosť, ktorou autá po diaľnici musia ísť. Ešte nerozhodli, aká rýchlosť to bude.

O zákaze predbiehania sa kamionistov začal hovoriť minister vnútra za Smer Robert Kaliňák pred rokom, keď bol opozičným poslancom. Spolupracoval na návrhu s koaličným Jirkom Malchárkom, ale ten sa neskôr stal ministrom hospodárstva. Zvažovali aj celoplošný zákaz prebiehania, aj zákaz len na niektorých úsekoch. Dnes s ideou súhlasia polícia, ministerstvo dopravy aj Národná diaľničná spoločnosť.

Viktor Plézel z policajného prezídia hovorí, že ministerstvo dopravy už vydalo rozhodnutie o zákaze pre úsek Bratislava - Trnava, a jeho platnosť závisí len od nariadenia ministerstva a projektu značenia. Zákaz pre ka­mióny podľa neho pomôže zvýšiť plynulosť na najnehodovejšom úseku diaľnice u nás. „Či pribudnú ďalšie úseky, ešte uvidíme. V roku 2008 bude nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách, ktorý môže riešiť viac.“

Riadne schvaľovacie konanie projektu značenia podľa Jánošíka môže trvať aj dva mesiace. Národná diaľničná spoločnosť však jednoznačne zákaz podporuje.

Diaľničný úsek Bratislava - Trnava je najfrekventovanejšou diaľnicou u nás. Ročne tam na jeden kilometer diaľnice pripadá 7,4 nehody, kým napríklad na diaľnici medzi Košicami a Prešovom je to 1,8 nehody. Podľa údajov automatického sčítania dopravy Slovenskej správy ciest jazdilo v roku 2004 na prvom úseku diaľnice medzi Vajnormi a Sencom denne priemerne vyše 35-tisíc áut, z toho 5,5-tisíca kamiónov. Ich počet sa bude zvyšovať s tým, ako bude stúpať produkcia nových automobiliek.

Zákaz predbiehania na diaľniciach majú aj iní

Vo viacerých krajinách Európy sú dlhé úseky diaľnic, kde sa kamióny nesmú predbiehať, hovorí Vladimír Michal zo Stella centra. „Napríklad v Nemecku je na niektorých úsekoch značkami určený zákaz.“ Podobne v Rakúsku. Ide o najvyťaženejšie diaľnice alebo miesta, kde sú dlhé stúpania.

V Česku dlho diskutovali o zákaze predbiehania sa kamiónov, veta o ňom sa dostala aj do zákona. Karel Pospíšil z Ústredného automotoklubu ČR hovorí, že po veľkej kritike poslanci zákaz pozastavili. „Kritici tvrdili, že kamióny majú istú rýchlosť, a keď dobehnú pomalú Aviu, vytvorí sa za ňou kolóna. Hovorili, že upchatý by bol aj pravý pruh, ktorý by šiel pomaly, aj ľavý, kde by išli osobné autá,“ povedal.

V zákone je dnes podľa Pospíšila veľmi vágna formulácia, že kamionista nesmie predbiehať iné vozidlo, ak na predbiehanie nemá dostatočnú rýchlosť. „Lenže nik nestanovil, čo je dostatočná rýchlosť. Takže predbiehať sa normálne môže,“ hovorí. Výnimku tvoria trojpruhové diaľnice, kde kamionista nesmie predbiehať v treťom, najrýchlejšom pruhu.

(rf)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  4. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  5. Ľudia v núdzi potrebujú pomoc, nakúpte potraviny aj pre nich
  6. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  7. ŠFRB:Výstavbu a kúpu nájomných bytov podporujeme reálnymi krokmi
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  9. Bratislavu bude sprevádzať luxus
  10. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  10. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 14 001
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 515
  3. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 049
  4. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 5 476
  5. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 5 268
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 4 215
  7. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 972
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 717
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 079
  10. Chceš sa podieľať na tvorbe novín? Pridaj sa k nám 2 978
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Túlačky okolo Štrbských plies
  2. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky LXXXVIII - Zámok Plumlov /CZ/
  3. Pavel Dvořák: Život na Slovensku očami Číňanov
  4. Pavel Dvořák: Sú Číňania šťastnejší?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 18. - Preteky v lokalizácii južného pólu 1/2 - Dumont d'Urville
  6. Vladimír Benčík: Vietnam – viete že sa na vietnamskom trhu dá kúpiť láska i šťastie?
  7. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne
  8. Lubo Repka: Zakladajúce štáty USA – Massachusetts
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 17 696
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 8 808
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 6 965
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 163
  5. Karol Labaš: S čím sa Richard Raši verejne nechváli 5 523
  6. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 4 252
  7. Peter Chudý: Pribudnú ďalšie „biele kone“ v policajnej uniforme, prečo vyšetrovateľka Santusová neabsolvovala detektor lži, aké sú dôvody jej konca na inšpekcii? 3 750
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 328
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  2. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu