SME
Piatok, 31. marec, 2023 | Meniny má Benjamín

Kamióny sa niekde nebudú môcť predbiehať

BRATISLAVA - Na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou sa kamionisti o niekoľko týždňov navzájom nebudú môcť predbiehať. Ministerstvá dopravy a vnútra už pripravujú príslušné dopravné značenie. Združenie kamionistov Česmad s rozhodnutím nesúhlasí.

„Kamióny nám robia najväčšie problémy na diaľniciach. Keď sú nehody, bývajú časté obmedzenia. Nás ako majiteľov cestnej siete to poškodzuje. Boli by sme proti sebe, keby sme s obmedzením nesúhlasili,“ tvrdí Marcel Jánošík z Národnej diaľničnej spoločnosti.

FOTO – SITA

Ministerstvá argumentujú najmä tým, že úsek Bratislava - Trnava je preťažený a sú na ňom časté nehody. Kamióny na predbiehanie potrebujú veľa času a diaľnicu blokujú.

Kamionisti zas tvrdia, že ak nebudú môcť prebehnúť pomalú starú tatrovku, na diaľniciach bude ešte horšie. Za tatrovkou sa vytvorí pomalá kolóna kamiónov, v rýchlejšom pruhu zasa kolóna osobných áut. Marcelovi Jánošíkovi z Národnej diaľničnej spoločnosti sa zdá tento argument nezmyselný.

Policajti chcú zároveň so zákazom predbiehania sa kamiónov na tomto úseku zvýšiť minimálnu rýchlosť, ktorou autá po diaľnici musia ísť. Ešte nerozhodli, aká rýchlosť to bude.

O zákaze predbiehania sa kamionistov začal hovoriť minister vnútra za Smer Robert Kaliňák pred rokom, keď bol opozičným poslancom. Spolupracoval na návrhu s koaličným Jirkom Malchárkom, ale ten sa neskôr stal ministrom hospodárstva. Zvažovali aj celoplošný zákaz prebiehania, aj zákaz len na niektorých úsekoch. Dnes s ideou súhlasia polícia, ministerstvo dopravy aj Národná diaľničná spoločnosť.

Viktor Plézel z policajného prezídia hovorí, že ministerstvo dopravy už vydalo rozhodnutie o zákaze pre úsek Bratislava - Trnava, a jeho platnosť závisí len od nariadenia ministerstva a projektu značenia. Zákaz pre ka­mióny podľa neho pomôže zvýšiť plynulosť na najnehodovejšom úseku diaľnice u nás. „Či pribudnú ďalšie úseky, ešte uvidíme. V roku 2008 bude nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách, ktorý môže riešiť viac.“

Riadne schvaľovacie konanie projektu značenia podľa Jánošíka môže trvať aj dva mesiace. Národná diaľničná spoločnosť však jednoznačne zákaz podporuje.

Diaľničný úsek Bratislava - Trnava je najfrekventovanejšou diaľnicou u nás. Ročne tam na jeden kilometer diaľnice pripadá 7,4 nehody, kým napríklad na diaľnici medzi Košicami a Prešovom je to 1,8 nehody. Podľa údajov automatického sčítania dopravy Slovenskej správy ciest jazdilo v roku 2004 na prvom úseku diaľnice medzi Vajnormi a Sencom denne priemerne vyše 35-tisíc áut, z toho 5,5-tisíca kamiónov. Ich počet sa bude zvyšovať s tým, ako bude stúpať produkcia nových automobiliek.

Zákaz predbiehania na diaľniciach majú aj iní

Vo viacerých krajinách Európy sú dlhé úseky diaľnic, kde sa kamióny nesmú predbiehať, hovorí Vladimír Michal zo Stella centra. „Napríklad v Nemecku je na niektorých úsekoch značkami určený zákaz.“ Podobne v Rakúsku. Ide o najvyťaženejšie diaľnice alebo miesta, kde sú dlhé stúpania.

V Česku dlho diskutovali o zákaze predbiehania sa kamiónov, veta o ňom sa dostala aj do zákona. Karel Pospíšil z Ústredného automotoklubu ČR hovorí, že po veľkej kritike poslanci zákaz pozastavili. „Kritici tvrdili, že kamióny majú istú rýchlosť, a keď dobehnú pomalú Aviu, vytvorí sa za ňou kolóna. Hovorili, že upchatý by bol aj pravý pruh, ktorý by šiel pomaly, aj ľavý, kde by išli osobné autá,“ povedal.

V zákone je dnes podľa Pospíšila veľmi vágna formulácia, že kamionista nesmie predbiehať iné vozidlo, ak na predbiehanie nemá dostatočnú rýchlosť. „Lenže nik nestanovil, čo je dostatočná rýchlosť. Takže predbiehať sa normálne môže,“ hovorí. Výnimku tvoria trojpruhové diaľnice, kde kamionista nesmie predbiehať v treťom, najrýchlejšom pruhu.

(rf)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Prihlás sa do programu She's Next na podporu žien-podnikateliek
  3. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  4. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  5. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu aj mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  6. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  7. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  8. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  1. MetLife prináša novinky v skupinovom poistení pre zamestnancov
  2. Prihlás sa do programu She's Next na podporu žien-podnikateliek
  3. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  4. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  5. Unilabs Slovensko otvára v Boroch najmodernejšie laboratórium
  6. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  7. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  8. Vyberáme si najkrajšiu obnovenú pamiatku, hlasuje sa online
  1. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte 29 223
  2. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO? 22 056
  3. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur. 13 187
  4. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 11 192
  5. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 5 803
  6. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 5 283
  7. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 3 979
  8. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 3 251
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  2. Vladimír Benčík: Rím - Tajomstvá Vatikánskych múzeí (1. časť)
  3. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  4. Iveta Bakitová: Laponsko - výlet za polárnou žiarou
  5. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Čachtice
  6. Monika Kusendová: Karibsko-mexické dobrodružstvá: na lodi, ostrovoch i pevnine
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liesek (I)
  8. Irena Šimuneková: Starohutský ľadopád /vodopád/
  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 42 484
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 25 990
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 974
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 8 855
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 791
  6. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 4 631
  7. Ján Šeďo: Medveď s telemetrickým obojkom trhá človeka ohľaduplne ! 4 163
  8. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien 4 118
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
SkryťZatvoriť reklamu