SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky
PRE DIAĽNICU MEDZI BRATISLAVOU A TRNAVOU SA UŽ PRIPRAVUJE PRÍSLUŠNÉ DOPRAVNÉ ZNAČENIE. NA PREŤAŽENÝCH ÚSEKOCH SÚ VRAJ KAMIÓNY HROZBOU

Kamióny sa niekde nebudú môcť predbiehať

BRATISLAVA - Na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou sa kamionisti o niekoľko týždňov navzájom nebudú môcť predbiehať. Ministerstvá dopravy a vnútra už pripravujú príslušné dopravné značenie. Združenie kamionistov Česmad s rozhodnutím nesúhlasí.

„Kamióny nám robia najväčšie problémy na diaľniciach. Keď sú nehody, bývajú časté obmedzenia. Nás ako majiteľov cestnej siete to poškodzuje. Boli by sme proti sebe, keby sme s obmedzením nesúhlasili,“ tvrdí Marcel Jánošík z Národnej diaľničnej spoločnosti.

FOTO – SITA

Ministerstvá argumentujú najmä tým, že úsek Bratislava - Trnava je preťažený a sú na ňom časté nehody. Kamióny na predbiehanie potrebujú veľa času a diaľnicu blokujú.

Kamionisti zas tvrdia, že ak nebudú môcť prebehnúť pomalú starú tatrovku, na diaľniciach bude ešte horšie. Za tatrovkou sa vytvorí pomalá kolóna kamiónov, v rýchlejšom pruhu zasa kolóna osobných áut. Marcelovi Jánošíkovi z Národnej diaľničnej spoločnosti sa zdá tento argument nezmyselný.

Policajti chcú zároveň so zákazom predbiehania sa kamiónov na tomto úseku zvýšiť minimálnu rýchlosť, ktorou autá po diaľnici musia ísť. Ešte nerozhodli, aká rýchlosť to bude.

O zákaze predbiehania sa kamionistov začal hovoriť minister vnútra za Smer Robert Kaliňák pred rokom, keď bol opozičným poslancom. Spolupracoval na návrhu s koaličným Jirkom Malchárkom, ale ten sa neskôr stal ministrom hospodárstva. Zvažovali aj celoplošný zákaz prebiehania, aj zákaz len na niektorých úsekoch. Dnes s ideou súhlasia polícia, ministerstvo dopravy aj Národná diaľničná spoločnosť.

Viktor Plézel z policajného prezídia hovorí, že ministerstvo dopravy už vydalo rozhodnutie o zákaze pre úsek Bratislava - Trnava, a jeho platnosť závisí len od nariadenia ministerstva a projektu značenia. Zákaz pre ka­mióny podľa neho pomôže zvýšiť plynulosť na najnehodovejšom úseku diaľnice u nás. „Či pribudnú ďalšie úseky, ešte uvidíme. V roku 2008 bude nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách, ktorý môže riešiť viac.“

Riadne schvaľovacie konanie projektu značenia podľa Jánošíka môže trvať aj dva mesiace. Národná diaľničná spoločnosť však jednoznačne zákaz podporuje.

Diaľničný úsek Bratislava - Trnava je najfrekventovanejšou diaľnicou u nás. Ročne tam na jeden kilometer diaľnice pripadá 7,4 nehody, kým napríklad na diaľnici medzi Košicami a Prešovom je to 1,8 nehody. Podľa údajov automatického sčítania dopravy Slovenskej správy ciest jazdilo v roku 2004 na prvom úseku diaľnice medzi Vajnormi a Sencom denne priemerne vyše 35-tisíc áut, z toho 5,5-tisíca kamiónov. Ich počet sa bude zvyšovať s tým, ako bude stúpať produkcia nových automobiliek.

Zákaz predbiehania na diaľniciach majú aj iní

Vo viacerých krajinách Európy sú dlhé úseky diaľnic, kde sa kamióny nesmú predbiehať, hovorí Vladimír Michal zo Stella centra. „Napríklad v Nemecku je na niektorých úsekoch značkami určený zákaz.“ Podobne v Rakúsku. Ide o najvyťaženejšie diaľnice alebo miesta, kde sú dlhé stúpania.

V Česku dlho diskutovali o zákaze predbiehania sa kamiónov, veta o ňom sa dostala aj do zákona. Karel Pospíšil z Ústredného automotoklubu ČR hovorí, že po veľkej kritike poslanci zákaz pozastavili. „Kritici tvrdili, že kamióny majú istú rýchlosť, a keď dobehnú pomalú Aviu, vytvorí sa za ňou kolóna. Hovorili, že upchatý by bol aj pravý pruh, ktorý by šiel pomaly, aj ľavý, kde by išli osobné autá,“ povedal.

V zákone je dnes podľa Pospíšila veľmi vágna formulácia, že kamionista nesmie predbiehať iné vozidlo, ak na predbiehanie nemá dostatočnú rýchlosť. „Lenže nik nestanovil, čo je dostatočná rýchlosť. Takže predbiehať sa normálne môže,“ hovorí. Výnimku tvoria trojpruhové diaľnice, kde kamionista nesmie predbiehať v treťom, najrýchlejšom pruhu.

(rf)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  2. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  3. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  5. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  6. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  7. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  8. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  9. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  10. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 694
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 19 868
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 132
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 446
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 098
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 749
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 436
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 262
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 137
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 6 529
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu