KONCOM JESENE 2006 PLÁNUJE SLOVNAFT UVIESŤ NA DOMÁCI TRH 95-OKTÁNOVÝ BENZÍN S BIOZLOŽKOU

Na čerpačkách Slovnaftu bude od pondelka na predaj bionafta

BRATISLAVA 29. septembra (SITA) - Bratislavská rafinéria Slovnaft bude od pondelka 2. októbra predávať na všetkých svojich čerpacích staniciach už len motorovú bionaftu. Ide o naftu s biozložkou MERO ...

BRATISLAVA 29. septembra (SITA) - Bratislavská rafinéria Slovnaft bude od pondelka 2. októbra predávať na všetkých svojich čerpacích staniciach už len motorovú bionaftu. Ide o naftu s biozložkou MERO (metylester repky olejnej) s obsahom do 5 %. "Spoločnosť tak splní zámer vlády SR stanovený v Národnom programe pre implementáciu biopalív, podľa ktorého má v roku 2006 podiel biozložiek dosiahnuť v palivách využívaných na dopravné účely 2 % energetického obsahu," komentovala hovorkyňa Slovnaftu Hana Šimková. Dodala, že tento podiel by sa mal v roku 2010 zvýšiť na 5,75 % a Slovnaft včas splní aj požiadavky Európskej únie v tejto oblasti. Šimková zároveň uviedla, že 95-oktánový benzín s biozložkou plánuje Slovnaft na domáci trh uviesť koncom jesene 2006.

Cenové prispôsobenie sa novej skutočnosti vykoná Slovnaft v dvoch krokoch. Na jednej strane je oslobodenie biozložiek od spotrebnej dane, čo sa na cene nafty pre koncového užívateľa prejaví pozitívne vo výške okolo 14,5 haliera na jedno percento obsahu MERO, druhú stranu predstavuje vyššia cena biozložky MERO na medzinárodných trhoch, ako je čistá cena tradičnej nafty. "Prvý krok uskutočnil Slovnaft na svojich čerpacích staniciach v piatok 29. septembra, keď pozitívny efekt nižšej spotrebnej dane už v plnej miere preniesol na koncových užívateľov," uviedla Šimková. V druhom kroku, po vykonaní potrebných zmien v systéme, začne Slovnaft podľa nej v cenotvorbe zohľadňovať cenu MERO na medzinárodnom trhu. "Biopalivá sú v súčasnosti vo svete konkurencieschopné len vďaka rôznym podporám zo strany štátu, ako je to napríklad v SR. Pri súčasnej cene MERO výška daňovej úľavy kompenzuje pre zákazníkov túto vyššiu cenu biozložky. V budúcnosti, ak by sa na medzinárodných trhoch zvýšila cena MERO, to tak však nemusí byť," zdôraznila Šimková.

S cieľom vytvoriť transparentné podmienky pre oblasť štátnej podpory a zníženia vplyvu daňovej úľavy na štátny rozpočet SR, podporuje Slovnaft zavedenie tzv. systému daňovej diferenciácie. Jeho podstata podľa Šimkovej spočíva v zaťažení biopalív štandardnou sadzbou spotrebnej dane, avšak pre palivá obsahujúce biozložku v nižšej hodnote, ako je pevná hodnota stanovená zákonom, resp. pre palivá bez biozložky by sa uplatnila nová vyššia sadzba dane. "Takýmto spôsobom by štátny rozpočet neprišiel o časť príjmov zo spotrebných daní, o ktoré cez daňové úľavy prichádza," povedala Šimková.

Biozložka MERO, ktorú pridáva Slovnaft do motorovej nafty, sa vyrába zo semena repky olejnej. Spoločnosť v súčasnosti zabezpečuje okolo 65 % potreby MERO z dovozu, a to predovšetkým z ČR, Poľska a Nemecka. Podiel domácich zdrojov by sa však mal zvýšiť už v poslednom štvrťroku 2007, kedy akciové spoločnosti Slovnaft a Envien začnú v spoločnom podniku v Leopoldove vyrábať MERO v ročnom objeme 100 tis. ton. Od pondelka pritom bude Slovnaft predávať len bionaftu a prémiovú naftu EVO diesel, ktorá neobsahuje biozložku.

Rafinéria Slovnaft vyrába naftu s biozložkou od posledného kvartálu 2005. Spoločnosť však produkt predávala len na zahraničných trhoch, predovšetkým v Rakúsku a Nemecku. Majoritným akcionárom Slovnaftu je maďarská ropná a plynárenská spoločnosť MOL, ktorá drží v rukách 98,4 % akcií spoločnosti.


Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 557
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 858
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 488
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 118
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 003
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 975
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 772
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 517
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 297
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 890