SME
Pondelok, 16. máj, 2022 | Meniny má Svetozár

Elektronické mýto na Slovensku pravdepodobne až v roku 2009

BRATISLAVA 13. septembra (SITA) - Pri zavedení elektronického mýta na Slovensku sa uvažuje s termínom 1. január 2009. Ako v rozhovore pre agentúru SITA uviedol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného ...

BRATISLAVA 13. septembra (SITA) - Pri zavedení elektronického mýta na Slovensku sa uvažuje s termínom 1. január 2009. Ako v rozhovore pre agentúru SITA uviedol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák aj na základe vyjadrení ministra dopravy, v najbližších dňoch až týždňoch by sa mal dostať do vlády zákon o elektronickom výbere mýta v SR a koncom roka by tento zákon mohol byť schválený v parlamente. "Niekedy na jar budúceho roka by mohol byť vyhlásený tender na dodávateľa a prevádzkovateľa. Je tak ešte pred nami určité obdobie, kedy by sme mohli všetko vylepšiť a pripraviť sa na zavedenie tohto systému," konštatoval Palčák.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem vypracovania nového zákona je však nutné vypracovať aj vykonávacie vyhlášky. "Vykonávacie vyhlášky je potrebné vypracovať ešte pred vyhlásením tendra," uviedol počas konferencie e-Toll Slovakia Tibor Schlosser, predseda združenia IDS Slovensko. Ako najdôležitejšie je pritom stanoviť podľa Palčáka rozsah spoplatnenej siete a sadzby za kilometer. "Je to dôležité nie len pre samotných užívateľov, ale aj pre potenciálnych záujemcov o vybudovanie tohto systému na Slovensku, ktorí to potrebujú vedieť kvôli určeniu ponúkanej ceny za dielo," vysvetlil Palčák. Ako ďalej uviedol, podľa predbežných výpočtov by mali nákladné vozidlá s hmotnosťou viac ako 3,5 tony platiť za kilometer prejdenej diaľnice 4 Sk až 5 Sk, na cestách I. triedy by sa mala táto sadzba v nižších úrovniach.

SkryťVypnúť reklamu

Zavedenie elektronického mýta bude mať podľa Palčáka dopad tak na dopravcov, ako aj na obyvateľstvo. Zvýšené náklady totiž budú dopravcovia premietať do cien ich služieb. Podľa generálneho tajomníka Združenia cestných dopravcov Slovenskej republiky ČESMAD Slovakia Romana Kmenta by preto mala vláda spolupracovať s dopravcami a kompenzovať tieto zvýšené náklady napríklad návratkami spotrebnej dane či úpravou cestnej dane. Dopravcovia však nie sú jediní, ktorí pocítia zavedenie mýta. "Systém elektronického mýta sa v konečnom dôsledku premietne do cien pre konečných spotrebiteľov," reagoval prezident Zväzu logistiky a zasielateľstva SR František Komora. Ako však spresnil Palčák, premietnutie týchto poplatkov do spotrebiteľských cien by však obyvateľstvo nemalo výrazne zaťažiť. "Vláda by mala ustrážiť, aby elektronické mýto nepremietli dopravcovia a obchodníci do svojich cien umelo," podčiarkol Palčák. Vstup do eurozóny, ktorý súčasná vláda plánuje taktiež na rok 2009, by však podľa jeho slov nemal mať vplyv na ceny mýtneho.

SkryťVypnúť reklamu

Pri zavedení elektronického mýta je nutné vziať do úvahy nie len ekonomickú stránku projektu. "Elektronické mýto nie je možné zavádzať len z fiškálneho dôvodu. Je nutné hľadať aj doplnkové funkcie, ktoré môže systém ponúknuť," povedal prezident českého združenia pre cestnú telematiku Pavel Přibyl. Ide napríklad o monitoring vozového parku, e-call, sledovanie stavu vozovky či kvality dopravy. Z hľadiska finančných príjmov elektronického mýta existujú podľa Palčáka zatiaľ len predbežné odhady. Podľa nich príjem po zavedení spoplatnenia vychádza od 2 mld. Sk do 4,2 mld. Sk v závislosti od výšky mýta a rozsahu spoplatnených ciest. Kalkulácia tržieb podľa predpokladanej intenzity v roku 2006 vychádza podľa neho na jeden kilometer spoplatnenej komunikácie pre diaľnice na 4,2 mil. Sk až 4,5 mil. Sk, pre cesty I. triedy na 2,8 mil. Sk až 3,1 mil. Sk.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa predbežných informácií by sa elektronickým mýtom mali spoplatniť všetky diaľnice a rýchlostné cesty, uvažuje sa aj so spoplatnením súbežných ciest I. triedy. "Samosprávne kraje prezentovali snahu spoplatniť aj cesty II. a III. triedy," komentoval Palčák, avšak to či sa tak stane bude závisieť od politického rozhodnutia. Pre osobné vozidlá uvažuje Európska únia zaviesť elektronický systém spoplatnenia ciest v rokoch 2011 až 2012.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  2. S jazykom vám pomôže elektronický prekladač Vasco Translator M3
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  2. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  6. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  7. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  1. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 12 695
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 11 468
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 187
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 311
  5. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 3 081
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 023
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 017
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 617
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  2. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  4. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  5. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  6. Natália Šepitková: V Dánsku sa nešibe ani neoblieva. Aké majú veľkonočné zvyky?
  7. Lubo Repka: Ingapirca je najvýznamnejšia archeologická lokalita v Ekvádore
  8. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIII - Kostol sv. Jána Krstiteľa, Pominovec
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 19 912
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 9 440
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 171
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 393
  5. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 4 772
  6. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 4 229
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 221
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 950
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu