SME
Pondelok, 17. máj, 2021 | Meniny má GizelaKrížovkyKrížovky
ZAVEDENIE ELEKTRONICKÉHO SPOPLATNENIE CIEST BUDE MAŤ DOPAD NA DOPRAVCOV, V KONEČNOM DÔSLEDKU SA TO VŠAK MÔŽE PREMIETNUŤ DO CIEN PRE KONEČNÝCH SPOTREBITEĽOV

Elektronické mýto na Slovensku pravdepodobne až v roku 2009

BRATISLAVA 13. septembra (SITA) - Pri zavedení elektronického mýta na Slovensku sa uvažuje s termínom 1. január 2009. Ako v rozhovore pre agentúru SITA uviedol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného ...

BRATISLAVA 13. septembra (SITA) - Pri zavedení elektronického mýta na Slovensku sa uvažuje s termínom 1. január 2009. Ako v rozhovore pre agentúru SITA uviedol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák aj na základe vyjadrení ministra dopravy, v najbližších dňoch až týždňoch by sa mal dostať do vlády zákon o elektronickom výbere mýta v SR a koncom roka by tento zákon mohol byť schválený v parlamente. "Niekedy na jar budúceho roka by mohol byť vyhlásený tender na dodávateľa a prevádzkovateľa. Je tak ešte pred nami určité obdobie, kedy by sme mohli všetko vylepšiť a pripraviť sa na zavedenie tohto systému," konštatoval Palčák.

Skryť Vypnúť reklamu

Okrem vypracovania nového zákona je však nutné vypracovať aj vykonávacie vyhlášky. "Vykonávacie vyhlášky je potrebné vypracovať ešte pred vyhlásením tendra," uviedol počas konferencie e-Toll Slovakia Tibor Schlosser, predseda združenia IDS Slovensko. Ako najdôležitejšie je pritom stanoviť podľa Palčáka rozsah spoplatnenej siete a sadzby za kilometer. "Je to dôležité nie len pre samotných užívateľov, ale aj pre potenciálnych záujemcov o vybudovanie tohto systému na Slovensku, ktorí to potrebujú vedieť kvôli určeniu ponúkanej ceny za dielo," vysvetlil Palčák. Ako ďalej uviedol, podľa predbežných výpočtov by mali nákladné vozidlá s hmotnosťou viac ako 3,5 tony platiť za kilometer prejdenej diaľnice 4 Sk až 5 Sk, na cestách I. triedy by sa mala táto sadzba v nižších úrovniach.

Skryť Vypnúť reklamu

Zavedenie elektronického mýta bude mať podľa Palčáka dopad tak na dopravcov, ako aj na obyvateľstvo. Zvýšené náklady totiž budú dopravcovia premietať do cien ich služieb. Podľa generálneho tajomníka Združenia cestných dopravcov Slovenskej republiky ČESMAD Slovakia Romana Kmenta by preto mala vláda spolupracovať s dopravcami a kompenzovať tieto zvýšené náklady napríklad návratkami spotrebnej dane či úpravou cestnej dane. Dopravcovia však nie sú jediní, ktorí pocítia zavedenie mýta. "Systém elektronického mýta sa v konečnom dôsledku premietne do cien pre konečných spotrebiteľov," reagoval prezident Zväzu logistiky a zasielateľstva SR František Komora. Ako však spresnil Palčák, premietnutie týchto poplatkov do spotrebiteľských cien by však obyvateľstvo nemalo výrazne zaťažiť. "Vláda by mala ustrážiť, aby elektronické mýto nepremietli dopravcovia a obchodníci do svojich cien umelo," podčiarkol Palčák. Vstup do eurozóny, ktorý súčasná vláda plánuje taktiež na rok 2009, by však podľa jeho slov nemal mať vplyv na ceny mýtneho.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri zavedení elektronického mýta je nutné vziať do úvahy nie len ekonomickú stránku projektu. "Elektronické mýto nie je možné zavádzať len z fiškálneho dôvodu. Je nutné hľadať aj doplnkové funkcie, ktoré môže systém ponúknuť," povedal prezident českého združenia pre cestnú telematiku Pavel Přibyl. Ide napríklad o monitoring vozového parku, e-call, sledovanie stavu vozovky či kvality dopravy. Z hľadiska finančných príjmov elektronického mýta existujú podľa Palčáka zatiaľ len predbežné odhady. Podľa nich príjem po zavedení spoplatnenia vychádza od 2 mld. Sk do 4,2 mld. Sk v závislosti od výšky mýta a rozsahu spoplatnených ciest. Kalkulácia tržieb podľa predpokladanej intenzity v roku 2006 vychádza podľa neho na jeden kilometer spoplatnenej komunikácie pre diaľnice na 4,2 mil. Sk až 4,5 mil. Sk, pre cesty I. triedy na 2,8 mil. Sk až 3,1 mil. Sk.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa predbežných informácií by sa elektronickým mýtom mali spoplatniť všetky diaľnice a rýchlostné cesty, uvažuje sa aj so spoplatnením súbežných ciest I. triedy. "Samosprávne kraje prezentovali snahu spoplatniť aj cesty II. a III. triedy," komentoval Palčák, avšak to či sa tak stane bude závisieť od politického rozhodnutia. Pre osobné vozidlá uvažuje Európska únia zaviesť elektronický systém spoplatnenia ciest v rokoch 2011 až 2012.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Po mesiacoch konečne jazdia na nových autách
  2. Príbehy investorov: Na čo si dávať pozor?
  3. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  4. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  5. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  6. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  7. Viete, ako dlho trvá stiahnuť 3 GB v 5G sieti?
  8. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80%
  9. Ako môžu deti stráviť zmysluplný čas s modernými technológiami?
  10. Aká je pravda o francúzskych autách?
  1. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  2. Ceny nehnuteľností stále rastú. Je čas investovať
  3. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  4. Bakalárske študijné programy na FVT
  5. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
  6. McDonald’s spustil službu McDelivery už aj v Prešove
  7. Slovak model of the short - time work (Kurzarbeit)
  8. Po mesiacoch konečne jazdia na nových autách
  9. Ako môžu deti stráviť zmysluplný čas s modernými technológiami?
  10. Viete, ako dlho trvá stiahnuť 3 GB v 5G sieti?
  1. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80% 13 594
  2. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 11 902
  3. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 9 291
  4. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 8 868
  5. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 8 342
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 104
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 457
  8. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 775
  9. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 625
  10. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 5 455
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu