BRATISLAVA 8. septembra (SITA) - Najprijateľnejším variantom pre rýchlodráhovú električku z Petržalky po Šafárikovo námestie v Bratislave je podľa ministerstva životného prostredia (MŽP) trasa na povrchu i na estakádach. Uvádza sa to v záverečnom stanovisku MŽP k navrhovanej výstavbe rýchlodráhy, do ktorého môžu občania nahliadnuť do 27. septembra na pracovisku Služby občanom na prízemí bratislavského magistrátu na Primaciálnom námestí. MŽP posudzovalo tri varianty vedenia trasy, na estakádach, po povrchu a čiastočne zapustenú pod úroveň terénu. "Pre veľký počet neurčitostí nie je možné jednoznačne odporučiť variant na realizáciu, environmentálne najprijateľnejšia sa javí kombinácia estakádneho a povrchového variantu," uvádza sa v záverečnom stanovisku.
Podľa MŽP na Slovensku chýba legislatíva pre "električkovú rýchlodráhu", pre chýbajúce normy a predpisy nie je preto možné dostatočne posúdiť rozsah, technické riešenie a vplyv jednotlivých objektov na životné prostredie. Ministerstvo bratislavskému magistrátu odporúča, aby dopracoval technické riešenie vybraného variantu tak, aby dopravný systém spĺňal všetky požiadavky pre prepravu cestujúcich a aby bol prijateľný pre obyvateľov z okolia trasy rýchlodráhy. Mesto by malo doriešiť bezbariérové priechody, križovanie trate s existujúcimi komunikáciami, pri rekonštrukcii Starého mosta by sa malo dbať na požiadavky vodohospodárov a doriešiť trasovanie súbežných komunikácií. MŽP tiež požaduje aktualizovať hlukovú štúdiu, keďže typ vozidla, ktorý bude z Petržalky do centra mesta premávať, ešte nie je známy.
Výstavba rýchlodráhy a nákup nízkopodlažných električiek by mala stáť osem miliárd korún, mesto ju plánuje sčasti financovať z 3,2 miliardového úveru, ktorý si vzalo v roku 2004 a chce sa uchádzať aj o štátne dotácie. V tomto roku na ňu vedenie mesta vyčlenilo 120 miliónov, ďalší rok 1,7 miliardy korún, stavať by ju mali vyše dvoch rokov. Plánovaný začiatok výstavby magistrát odhaduje na budúci rok. Trať rýchlodráhy by mala viesť z Janíkovho dvora na juhu Petržalky popri Draždiaku, cez Háje, Bosákovu, Einsteinovu a Viedenskú cestu a cez Dunaj po zrekonštruovanom Starom moste na Šafárikovo námestie. Na rýchlodráhe by mali premávať odhlučnené, nízkopodlažné električky, ktoré môžu dosiahnuť rýchlosť 80 kilometrov za hodinu. Na dodávateľa vozidiel pre nosný systém MHD mesto vypíše medzinárodný tender. Nový systém si vyžiada aj reorganizáciu autobusovej dopravy v Petržalke.