NOVÝ MINISTER VÁŽNY CHCE ELEKTRONICKÝ VÝBER MÝTA NA SLOVENSKÝCH CESTÁCH ZAVIESŤ. PRIPRAVIL VŠAK NIEKOĽKO ZMIEN V ZÁKONE

Bez zákona tender na mýto nebude

BRATISLAVA - Slovensko by mohlo začať elektronicky vyberať mýto koncom roku 2008. Povedal to minister dopravy Ľubomír Vážny. Pôvodne sa uvažovalo, že mýto sa zavedie už na budúci rok.

Autodopravcovia budú elektronicky platiť za využívanie diaľnic, rýchlostných ciest a zrejme aj niektorých úsekov ciest prvej a druhej triedy. Pôjde o tie cesty, ktoré idú súbežne s diaľnicou alebo rýchlostnou cestou.

ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR

Minister však tvrdí, že sa nechce unáhliť „Slovensko nie je taká ekonomika, aby si mohla dovoliť experimenty a riešiť zavádzanie elektronického mýta ako pilotný projekt v rámci krajín v strednej Európe,“ povedal pre SME Vážny. Ešte pred voľbami ministerstvo pod vedením Pavla Prokopoviča hľadalo spôsob, ako vyhlásiť výberové konanie na zhotoviteľa a prevádzkovateľa mýtneho bez zákona o elektronickom mýtnom, ktorý pre predčasné voľby parlament prijať nestihol.

Slovensko by nemalo výber mýta odsúvať príliš dlho. Mohlo by to viesť k tomu, že by zahraniční autodopravcovia využívali slovenské cesty namiesto spoplatnených v Česku či Maďarsku. Cesty by sa tak viac zničili a ich oprava predražila.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák si myslí, že Slovensko by mohlo mýtne zaviesť už začiatkom roku 2008. „Stihnúť tento termín je však na hranici možností,“ dodal.

Stále chýba zákon

Zavedenie mýtneho sa odďaľuje, pretože doposiaľ nie je schválený zákon, ktorý by elektronický výber mýta umožňoval. Až potom sa môže vyhlásiť výberové konanie. Vyhlásenie tendra bez schválenej legislatívy prináša riziká. „Súťaž by sa mala konať v známom legislatívnom prostredí,“ povedal Palčák. Od znenia zákona sa budú odvíjať aj ponuky jednotlivých uchádzačov. Slovensko by sa tak vyhlo problémom, ktoré boli okolo súťaže v Česku. Rezort dopravy sa preto dostal do právnych sporov s niektorými účastníkmi tendra.

„Zákon je pripravený, ale treba ešte do neho zapracovať viaceré korekcie,“ povedal Vážny. Odhaduje, že to potrvá asi šesť týždňov. Riaditeľ sekcie dopravnej infraštruktúry na ministerstve dopravy Peter Barek hovorí, že by bolo ideálne, ak by sa Národná rada zaoberala zákonom o mýte v septembri alebo októbri. Ministerstvo totiž pred niekoľkými mesiacmi poslalo únii predpoklad, podľa ktorého by mal byť schválený už začiatkom jesene.

Spoplatnia sa aj iné cesty

Jednou zo zásad­ných­ úprav v návrhu zákona bude podľa ministra aj to, kam vybrané peniaze poputujú. „Chceme, aby nešli do štátneho rozpočtu, ale slúžili len na výstavbu diaľnic, rýchlostných ciest a na ich údržbu,“ povedal.

Elektronický výber mýta by mal podľa odhadov priniesť od roku 2009 asi 3 až 3,5 miliardy korún ročne. Odhady počítajú so spoplatnením nákladných áut nad 3,5 tony. Národná diaľničná spoločnosť predpokladá, že tento rok predá diaľničné nálepky pre všetky typy vozidiel za asi 1,9 miliardy korún.

Podľa Palčáka zo žilinského ústavu by sa mal rozsah spoplatnenia ciest v návrhu zákona prehodnotiť. Je dôležitý pre uchádzačov v tom, akú ponuku predložia a ktoré technické riešenie uprednostnia. Minister sa zatiaľ prikláňa k hybridnému systému, ktorý kombinuje satelitné a mikrovlnné riešenie. „Slovenský výber mýta by mal byť pripravený na to, aby sme vedeli bezpro­blémovo prejsť na satelitný systém Galileo,“ povedal minister. Galileo je projekt Európskej únie, ktorý má byť alternatívou pre americký pozičný systém GPS. Únia predpokladá, že zač­ne fungovať už v roku 2012.

Spoplatné budú okrem diaľnic aj rýchlostné cesty a zrejme aj niektoré cesty prvej a druhej triedy, ktoré vedú popri diaľnici. Odborníci z firiem­, uchádzajúcich sa o postavenie mýtneho systému na Slovensku, sa zhodujú v názore, že ak by to tak nebolo, kamionisti a vodiči nákladných áut by spoplatnené úseky obchádzali. V súčasnosti je spoplatnených spolu asi 820 kilometrov ciest.

Záujemcovia o mýtne

Kapsch

prevádzkuje mikrovlnné systémy napríklad v Rakúsku a v Česku,

Sanef

francúzsky prevádzkovateľ diaľnic a mýtnych systémov,

Autostrade

talianska skupina prevádzkovateľov mýtnych systémov,

ToSy

v konzorciu sú firmy Ascom, Fela a slovenské Elektrovod Holding Bratislava a Tesla Stropkov,

Siemens

firma vyrába palubné jednotky aj infraštruktúru pre výber mýta,

Satellic

dcérska firma Toll Collectu, ktorý prevádzkuje mýto v Nemecku. Ten je zase dcérou Deutsche Telekomu.

Zdroj: SME

Predpokladaný harmonogram

koniec roku 2006

  • NR SR schváli zákon o elektronickom výbere mýta,

1. januára 2007

  • zákon vstúpi do platnosti,

jún 2007

  • vyhlásenie tendra na zhotoviteľa mýtneho systému,

koniec roku 2007

  • vyhodnotenie súťaže a začiatok výstavby mýtneho systému,

druhý polrok 2008

  • začiatok fungovania mýtneho systému na Slovensku.

Zdroj: MDPT

Koľko sa bude platiť

Typ cesty suma dĺžka úsekov
Diaľnice 4 až 6 korún 320,8 km
Rýchlostné cesty 4 až 6 korún 122,6 km
cesty 1. triedy* 1,80 až 2 koruny 377,1 km

* - niektoré úseky, za ktoré sa platí aj dnes. Dĺžka úsekov hovorí len o spoplatnených cestách 1. triedy.

Zdroj: SME, Národná diaľničná spoločnosť

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 14 447
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 4 290
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 696
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 101
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 667
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 127
  7. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 995
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 900
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 558
  10. Splnený sen 505