SME

Bez zákona tender na mýto nebude

BRATISLAVA - Slovensko by mohlo začať elektronicky vyberať mýto koncom roku 2008. Povedal to minister dopravy Ľubomír Vážny. Pôvodne sa uvažovalo, že mýto sa zavedie už na budúci rok.

Autodopravcovia budú elektronicky platiť za využívanie diaľnic, rýchlostných ciest a zrejme aj niektorých úsekov ciest prvej a druhej triedy. Pôjde o tie cesty, ktoré idú súbežne s diaľnicou alebo rýchlostnou cestou.

ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR

Minister však tvrdí, že sa nechce unáhliť „Slovensko nie je taká ekonomika, aby si mohla dovoliť experimenty a riešiť zavádzanie elektronického mýta ako pilotný projekt v rámci krajín v strednej Európe,“ povedal pre SME Vážny. Ešte pred voľbami ministerstvo pod vedením Pavla Prokopoviča hľadalo spôsob, ako vyhlásiť výberové konanie na zhotoviteľa a prevádzkovateľa mýtneho bez zákona o elektronickom mýtnom, ktorý pre predčasné voľby parlament prijať nestihol.

Slovensko by nemalo výber mýta odsúvať príliš dlho. Mohlo by to viesť k tomu, že by zahraniční autodopravcovia využívali slovenské cesty namiesto spoplatnených v Česku či Maďarsku. Cesty by sa tak viac zničili a ich oprava predražila.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák si myslí, že Slovensko by mohlo mýtne zaviesť už začiatkom roku 2008. „Stihnúť tento termín je však na hranici možností,“ dodal.

Stále chýba zákon

Zavedenie mýtneho sa odďaľuje, pretože doposiaľ nie je schválený zákon, ktorý by elektronický výber mýta umožňoval. Až potom sa môže vyhlásiť výberové konanie. Vyhlásenie tendra bez schválenej legislatívy prináša riziká. „Súťaž by sa mala konať v známom legislatívnom prostredí,“ povedal Palčák. Od znenia zákona sa budú odvíjať aj ponuky jednotlivých uchádzačov. Slovensko by sa tak vyhlo problémom, ktoré boli okolo súťaže v Česku. Rezort dopravy sa preto dostal do právnych sporov s niektorými účastníkmi tendra.

„Zákon je pripravený, ale treba ešte do neho zapracovať viaceré korekcie,“ povedal Vážny. Odhaduje, že to potrvá asi šesť týždňov. Riaditeľ sekcie dopravnej infraštruktúry na ministerstve dopravy Peter Barek hovorí, že by bolo ideálne, ak by sa Národná rada zaoberala zákonom o mýte v septembri alebo októbri. Ministerstvo totiž pred niekoľkými mesiacmi poslalo únii predpoklad, podľa ktorého by mal byť schválený už začiatkom jesene.

Spoplatnia sa aj iné cesty

Jednou zo zásad­ných­ úprav v návrhu zákona bude podľa ministra aj to, kam vybrané peniaze poputujú. „Chceme, aby nešli do štátneho rozpočtu, ale slúžili len na výstavbu diaľnic, rýchlostných ciest a na ich údržbu,“ povedal.

Elektronický výber mýta by mal podľa odhadov priniesť od roku 2009 asi 3 až 3,5 miliardy korún ročne. Odhady počítajú so spoplatnením nákladných áut nad 3,5 tony. Národná diaľničná spoločnosť predpokladá, že tento rok predá diaľničné nálepky pre všetky typy vozidiel za asi 1,9 miliardy korún.

Podľa Palčáka zo žilinského ústavu by sa mal rozsah spoplatnenia ciest v návrhu zákona prehodnotiť. Je dôležitý pre uchádzačov v tom, akú ponuku predložia a ktoré technické riešenie uprednostnia. Minister sa zatiaľ prikláňa k hybridnému systému, ktorý kombinuje satelitné a mikrovlnné riešenie. „Slovenský výber mýta by mal byť pripravený na to, aby sme vedeli bezpro­blémovo prejsť na satelitný systém Galileo,“ povedal minister. Galileo je projekt Európskej únie, ktorý má byť alternatívou pre americký pozičný systém GPS. Únia predpokladá, že zač­ne fungovať už v roku 2012.

Spoplatné budú okrem diaľnic aj rýchlostné cesty a zrejme aj niektoré cesty prvej a druhej triedy, ktoré vedú popri diaľnici. Odborníci z firiem­, uchádzajúcich sa o postavenie mýtneho systému na Slovensku, sa zhodujú v názore, že ak by to tak nebolo, kamionisti a vodiči nákladných áut by spoplatnené úseky obchádzali. V súčasnosti je spoplatnených spolu asi 820 kilometrov ciest.

Záujemcovia o mýtne

Kapsch

prevádzkuje mikrovlnné systémy napríklad v Rakúsku a v Česku,

Sanef

francúzsky prevádzkovateľ diaľnic a mýtnych systémov,

Autostrade

talianska skupina prevádzkovateľov mýtnych systémov,

ToSy

v konzorciu sú firmy Ascom, Fela a slovenské Elektrovod Holding Bratislava a Tesla Stropkov,

Siemens

firma vyrába palubné jednotky aj infraštruktúru pre výber mýta,

Satellic

dcérska firma Toll Collectu, ktorý prevádzkuje mýto v Nemecku. Ten je zase dcérou Deutsche Telekomu.

Zdroj: SME

Predpokladaný harmonogram

koniec roku 2006

  • NR SR schváli zákon o elektronickom výbere mýta,

1. januára 2007

  • zákon vstúpi do platnosti,

jún 2007

  • vyhlásenie tendra na zhotoviteľa mýtneho systému,

koniec roku 2007

  • vyhodnotenie súťaže a začiatok výstavby mýtneho systému,

druhý polrok 2008

  • začiatok fungovania mýtneho systému na Slovensku.

Zdroj: MDPT

Koľko sa bude platiť

Typ cesty suma dĺžka úsekov
Diaľnice 4 až 6 korún 320,8 km
Rýchlostné cesty 4 až 6 korún 122,6 km
cesty 1. triedy* 1,80 až 2 koruny 377,1 km

* - niektoré úseky, za ktoré sa platí aj dnes. Dĺžka úsekov hovorí len o spoplatnených cestách 1. triedy.

Zdroj: SME, Národná diaľničná spoločnosť
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 752
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 506
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 443
  4. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 630
  5. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 525
  6. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 468
  7. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 266
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 020
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 197
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 873
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 530
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 149
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 143
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 647
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 9 768
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 501
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu