Parná Kačena a dieslová Rába. FOTO – AUTOR
Skanzen je vyhľadávaným centrom turistov a svojou rázovitosťou a polohou na úpätí Račkovej doliny neraz zlákal aj filmárov. Naposledy Juraja Jakubiska a jeho nový film o Báthoryčke.
Skanzenu dominuje kaštieľ, kúria a predovšetkým gotický kostol z Liptovskej Mary, ktorého pôvodná veža a základy dodnes stoja na brehu vodného diela neďaleko hotela Bobrovník, pod keltskou osadou na Havránku.
Skanzen vybudovali pre záchranu pôvodných objektov z obcí v zátopovej oblasti priehrady Liptovská Mara.
Pôvodne sa uvažovalo o výstavbe dediny s vodnými stavbami. Malá vodná nádrž bola napokon dokončená minulý rok, no zatiaľ nepoháňa žiadne technické zariadenie.
O čom sa však v skanzene pôvodne vôbec neuvažovalo, bola lesná železnička. V kritickom stave ju napokon do skanzenu preniesli v z Liptovského Hrádku v roku 2002, čím sa začala písať nová kapitola Považskej lesnej železnice.
Záchrana železničky
Jedna z najkrajších a najdlhších lesných železníc na Slovensku premávala pôvodne údolím Čierneho Váhu medzi Liptovským Hrádkom a Liptovskou Tepličkou pod Kráľovou hoľou.
Budovať ju začali po roku 1912, no skratovým rozhodnutím úradov bola zrušená v roku 1972, nakoľko ekologickú dopravu mali nahradiť nákladné autá.
Časť trate i vozového parku sa po zrušení prevádzky podarilo vyhlásiť za technickú pamiatku, no nepodarilo sa zachrániť železnicu pred rozkrádaním, ktoré nemá obdobu. Od roku 1994 zmizlo takmer 10 kilometrov koľajníc a hrozilo aj rozkrádanie vzácnych parných lokomotív.
Nezáujem predošlého vedenia Liptovského múzea o železnice prelomila až jeho súčasná riaditeľka Iveta Zuskinová.
S prenesením železnice sa zrodila aj myšlienka oživiť ju v areáli skanzenu. Dodnes sa však nepodarilo postaviť trať vedúcu ku kostolu, podarilo sa však sprístupniť vozový park pre návštevníkov.
Navyše, tento rok bola opravená a zrenovovaná aj parná lokomotíva Kč 4 familiárne nazývaná Kačena.
Podujatia v skanzene
Pribylinský skanzen je známy pestrou ponukou programových podujatí, z ktorých si mnohé získali značnú popularitu. Medzi ne patria ovčiarska, remeselnícka či detská nedeľa alebo Jánsky jarmok.
Aj vďaka opravenej parnej mašinke ponuku obohatí ďalšie podujatie nazvané S parou na kolesách.
„Je mi jasné, že pôvodnú 107 - kilometrovú trať už neobnovíme, ale potešilo ma, že železnička po dlhých rokoch opäť ožila. Mašinku sme síce predvádzali iba po výhybni, ale fučala, dymila a parila ako za oných čias,“ povedal bezprostredne po prvej tohtoročnej akcii jeden zo záchrancov železnice a súčasný pracovník expozície v Pribyline Mário Brnický.
„Ak sa udeje zázrak, azda bude o pár rokov lesná železnička premávať v areáli skanzenu. A hoci už drevo asi nepovezie, ľudia si budú môcť nastúpiť ako kedysi. Stane sa tak živým dôkazom vyspelej techniky rokov minulých,“ dodáva.
Parná Kačena
Parná Kačena sa prvýkrát oficiálne predviedla verejnosti 9. a 30. júla a do konca prázdnin sa tak udeje ešte 13. augusta.
V zhruba trojhodinovom predstavení sa záujemcovia v živom programe dozvedia o histórii železnice , o jej premávke a na vlastné oči uvidia v prevádzke aj dieselovú Rábu, gébus a ďalšie vozidlá, ktoré postupne predvedú pracovníci múzea na zhruba 300 metrov dlhej trati. Kto vydrží dokonca, odmenou mu bude skromná, nefalšovaná rušňoparáda.
Otváracie hodiny
1. 5. - 30. 6. po - ne od 9.00 do 16.30 (posledný vstup o 15.30)
1. 7. - 15. 9. po - ne od 9.00 do 18.30 (posledný vstup o 17.30)
16. 9. - 31. 10. po- ne od 9.00 do 16.00 (posledný vstup o 15.00)
1. 11. - 30. 4. po - ne od 9.00 do 15.30 (posledný vstup o 14.30)
Ako do skanzenu
Múzeum je situované za obcou Pribylina v smere na Podbanské. Z diaľnice treba použiť výjazd pri Liptovskom Hrádku.
Programové podujatia do konca roka
6. 8. R emeselnícka nedeľa , 13. 8. S parou na kolesách, 20. 8. Z kuchyne starej mamy , 27. 8. Včelárska nedeľa , 24. 9. N edeľa sv. H uberta , 1. 10. N edeľa darov zeme , 3. 12. M ikuláš v skanzene , 28. 12. Vianoce v skanzene
Kontakt
032 42 Pribylina, tel.: 044/529 31 63
narmuzeum@post.sk, http://www.liptovskemuzeum.sk