Len niekoľko desiatok zo 600 CK na Slovensku už má poistenie proti úpadku
Bratislava 28. marca (TASR) - Od 1. apríla tohto roka musia byť
cestovné kancelárie (CK) v SR zmluvne poistené pre prípad úpadku. Na
trhu operuje v ...
TASR
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Bratislava 28. marca (TASR) - Od 1. apríla tohto roka musia byť cestovné kancelárie (CK) v SR zmluvne poistené pre prípad úpadku. Na trhu operuje v rámci aktívneho zahraničného cestovného ruchu (CR) okolo 600 CK, z nich však iba niekoľko desiatok má už splnenú túto povinnosť, vyplývajúcu zo zákona o zájazdoch, podmienkach podnikania CK a cestovných agentúr (CA).
Aj keď zákon vstúpil do platnosti 1. októbra minulého roka, stanovil pre CK a CA šesťmesačné prechodné obdobie na doladenie ich činnosti s novými kritériami normy.
Pre každú CK, ktorá k 1. aprílu nemení svoj štatút, vznikla povinnosť poistenia sa proti úpadku, pričom mnohé CK tak robili prostredníctvom najmä Unionu, Slovenskej poisťovne a Kooperativy aj roky predtým. Po schválení všeobecných poistných podmienok Úradom pre finančný trh môže poistenie proti úpadku vykonávať 10 komerčných poisťovní. Pôvodne vzhľadom na vysoké finančné riziko uvažovali o vytvorení poistného poolu, ale po odrieknutí zahraničného zaisťovateľa táto možnosť definitívne zanikla. Tým, že okrem Unionu týmto poisťovniam chýba zahraničný zaisťovateľ, môžu svoje služby ponúkať iba do predpísaného limitu.
CK zhodne konštatujú, že nový zákon, podčiarkujúci ochranu klienta, ktorý vycestuje s CK do zahraničia, má svoje opodstatnenie. Ak totiž CK nedodrží zmluvné podmienky zájazdu, má klient nárok reklamovať služby, za ktoré si zaplatil, navyše i požadovať od CK nápravu vzniknutého stavu, respektíve vrátenie časti alebo celej sumy peňazí. V súčasnosti spolupráca poisťovní a CK v rámci predbežného súhlasu o uzavretí poistenia proti úpadku pokračuje, ale veľmi pomaly, čo priznali obe strany. Dôvody sú rôzne, ale prevládajú prieťahy pri predkladaní dokladov o audite hospodárenia, ktoré musí CK poisťovni predložiť v predstihu, čo pri časovej tiesni, spojenej so zostavovaním katalógu destinácií a získaním výroku audítora, je pre CK značne komplikované. Výhodu majú tie CK, hlavne veľké, ktoré služby tej istej poisťovne využívajú viac rokov k obojstrannej spokojnosti.
Od apríla bude teda každá CK povinná odovzdať zákazníkovi so zmluvou i doklad o poistení zájazdu pre prípad úpadku. Podľa nových pravidiel zákona sa môžu ceny zájazdov zvýšiť pri zmene kurzu slovenskej koruny o 5 %, ale 20 dní pred začiatkom zájazdu už nie.
Ak sa však CK nepodarilo do 1. apríla uzavrieť poistenie, zákon jej dovoľuje pretransformovať sa na CA ako subjekt pasívneho CR. Pre CA zo zákona o zájazdoch nevyplýva povinnosť uzavrieť poistenie. V súčasnosti sa už na trhu etablovalo niekoľko vysoko profesionálnych subjektov - CA, ktoré sa orientujú predovšetkým na rezervácie a predaj leteniek, vybavovanie víz a transferov pre cestujúcich ako aj provízny predaj zájazdov. Mnohé zostávajú v tejto pozícii naďalej, niektoré z trhu vypadnú rovnako ako tie CK, ktoré v danom konkurenčnom prostredí ponúkali produkty a služby iba občas alebo neobstáli s ponukou u klientely.
Popri Slovenskej asociácii CK (SACK), ktorá združuje 160 CK i niekoľko CA, sa počas aplikácie zákona o zájazdoch vyprofilovala Slovenská asociácia CA v Nitre. Vznikla vo februári tohto roka s cieľom zastupovať a presadzovať záujmy CA, ktoré podnikajú najmä na základe živnostenského listu.
SACK v súvislosti s napätím okolo dolaďovania litery zákona o zájazdoch podotýka, že vina je aj u poisťovní, ktoré neprišli včas s ponukou poistenia pre prípad úpadku. Nie je vylúčené, že sa bude termín na doladenie zákona pre CK predlžovať, odhaduje situáciu SACK.