Zatiaľ čo jedni oddychujú, druhí na ich oddychu intenzívne pracujú. ILUSTRAČNÉ FOTO - AP
BRATISLAVA - Last minute, čiže lacnejší zájazd na poslednú chvíľu, vyhľadáva veľa klientov. Sú takí, ktorí inak na dovolenky do zahraničia ani nechodia. Ako last minute vzniká?
Cestovná kancelária ešte pred začiatkom sezóny podpíše zmluvu s partnerskou kanceláriou v danej destinácii, takzvaným partnerom, a za ubytovanie zaplatí vopred. Cestovná kancelária teda riskuje, že všetko neskôr nepredá. Keď ide o letecký zájazd, dopredu má zakúpené aj miesta v lietadle. Čas, kedy sa cestovka rozhodne, že zájazd ponúkne formou "last minute", je zhruba dva týždne pred konečným termínom.
Cena zájazdov last minute sa odvíja od toho, koľko predala vopred dohodnutých apartmánov. O čo väčšia strata hrozí cestovnej kancelárii v dôsledku nepredaných zájazdov, tým viac je ochotná spustiť na cene, povedal riaditeľ cestovnej kancelárie Čedok Adrian Siekel.
"Ľudia sú však rozmaznaní, a chceli by iba last minute. Tlačia ceny neuveriteľne dolu, a preto aj niektoré malé cestovky skrachujú," povedal riaditeľ nemenovanej košickej cestovnej kancelárie.
"Ľudia niekedy ani poriadne nerozumejú, čo znamená last minute, ale napriek tomu to chcú za každú cenu," tvrdí Siekel. Last minute pritom ani nemusí byť lacnejší. "Môže to byť predaj poslednej izby v hoteli, alebo môže ísť o minimálnu zľavu, napríklad 500 korún".
Malé alebo veľké zisky?
Aj napriek bohatej ponuke zájazdov vrátane last minute, Slováci stále málo cestujú. "V porovnaní s okolitými krajinami, napríklad Českom je to iba malá časť," povedala riaditeľka cestovnej kancelárie Darne Mária Demečková. Veľká konkurencia medzi cestovnými kanceláriami a malý počet slovenských turistov podľa nej znamená slabé zisky. "Cestovný ruch nie je o veľkých peniazoch," dodáva.
Niektoré veľké cestovné kancelárie majú však ročné obraty vyše miliardy korún.
CK sa snaží kvalitu kontrolovať
Ľudí môže do istej miery odrádzať od cestovania aj zlá skúsenosť s kvalitou služieb. V turistických destináciách sa o hladký priebeh dovolenky starajú delegáti. Riešia spory, nedorozumenia, často fungujú ako tlmočníci. Denne zároveň spolupracujú s partnerskou cestovnou kanceláriou.
Kvalitu apartmánov a služieb osobne chodí viackrát za sezónu kontrolovať aj zamestnanec cestovnej kancelárie. Napriek tomu sa stáva, že turista je na mieste nemilo prekvapený. "V katalógu je väčšinou fotka iba jedného typu izby, ale hotel môže mať aj osem rôznych typov," povedal riaditeľ Tip Travel Juraj Vitko. Ďalej sa stáva, že hotel najprv potvrdí viac rezervácií, aby sa zaistil. "Keď sa mu podarí zohnať dosť klientov a neskôr už nemá voľné kapacity, presunie nových hostí inde, hoci aj do horšieho," povedal Vitko.
Ak je zákazník oklamaný, má nárok na náhradu. Vymáha si ju od cestovnej kancelárie. Tá sa zas snaží získať odškodnenie od svojho partnera. Klienta však nezaujíma, či partner sankciu zaplatil. Cestovné kancelárie preto sťažovateľom bežne platia zo svojich peňazí, povedal Vitko. (ho)