SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky
TAKZVANÝ ZÁJAZD NA POSLEDNÚ CHVÍĽU MÔŽE BYŤ NIEKEDY LEN PREDAJ POSLEDNEJ IZBY V HOTELI S MINIMÁLNOU ZĽAVOU

Dovolenkári si želajú iba "last minute"

BRATISLAVA - Last minute, čiže lacnejší zájazd na poslednú chvíľu, vyhľadáva veľa klientov. Sú takí, ktorí inak na dovolenky do zahraničia ani ...

Zatiaľ čo jedni oddychujú, druhí na ich oddychu intenzívne pracujú. ILUSTRAČNÉ FOTO - AP

BRATISLAVA - Last minute, čiže lacnejší zájazd na poslednú chvíľu, vyhľadáva veľa klientov. Sú takí, ktorí inak na dovolenky do zahraničia ani nechodia. Ako last minute vzniká?

Cestovná kancelária ešte pred začiatkom sezóny podpíše zmluvu s partnerskou kanceláriou v danej destinácii, takzvaným partnerom, a za ubytovanie zaplatí vopred. Cestovná kancelária teda riskuje, že všetko neskôr nepredá. Keď ide o letecký zájazd, dopredu má zakúpené aj miesta v lietadle. Čas, kedy sa cestovka rozhodne, že zájazd ponúkne formou "last minute", je zhruba dva týždne pred konečným termínom.

Cena zájazdov last minute sa odvíja od toho, koľko predala vopred dohodnutých apartmánov. O čo väčšia strata hrozí cestovnej kancelárii v dôsledku nepredaných zájazdov, tým viac je ochotná spustiť na cene, povedal riaditeľ cestovnej kancelárie Čedok Adrian Siekel.

"Ľudia sú však rozmaznaní, a chceli by iba last minute. Tlačia ceny neuveriteľne dolu, a preto aj niektoré malé cestovky skrachujú," povedal riaditeľ nemenovanej košickej cestovnej kancelárie.

"Ľudia niekedy ani poriadne nerozumejú, čo znamená last minute, ale napriek tomu to chcú za každú cenu," tvrdí Siekel. Last minute pritom ani nemusí byť lacnejší. "Môže to byť predaj poslednej izby v hoteli, alebo môže ísť o minimálnu zľavu, napríklad 500 korún".

Malé alebo veľké zisky?

Aj napriek bohatej ponuke zájazdov vrátane last minute, Slováci stále málo cestujú. "V porovnaní s okolitými krajinami, napríklad Českom je to iba malá časť," povedala riaditeľka cestovnej kancelárie Darne Mária Demečková. Veľká konkurencia medzi cestovnými kanceláriami a malý počet slovenských turistov podľa nej znamená slabé zisky. "Cestovný ruch nie je o veľkých peniazoch," dodáva.

Niektoré veľké cestovné kancelárie majú však ročné obraty vyše miliardy korún.

CK sa snaží kvalitu kontrolovať

Ľudí môže do istej miery odrádzať od cestovania aj zlá skúsenosť s kvalitou služieb. V turistických destináciách sa o hladký priebeh dovolenky starajú delegáti. Riešia spory, nedorozumenia, často fungujú ako tlmočníci. Denne zároveň spolupracujú s partnerskou cestovnou kanceláriou.

Kvalitu apartmánov a služieb osobne chodí viackrát za sezónu kontrolovať aj zamestnanec cestovnej kancelárie. Napriek tomu sa stáva, že turista je na mieste nemilo prekvapený. "V katalógu je väčšinou fotka iba jedného typu izby, ale hotel môže mať aj osem rôznych typov," povedal riaditeľ Tip Travel Juraj Vitko. Ďalej sa stáva, že hotel najprv potvrdí viac rezervácií, aby sa zaistil. "Keď sa mu podarí zohnať dosť klientov a neskôr už nemá voľné kapacity, presunie nových hostí inde, hoci aj do horšieho," povedal Vitko.

Ak je zákazník oklamaný, má nárok na náhradu. Vymáha si ju od cestovnej kancelárie. Tá sa zas snaží získať odškodnenie od svojho partnera. Klienta však nezaujíma, či partner sankciu zaplatil. Cestovné kancelárie preto sťažovateľom bežne platia zo svojich peňazí, povedal Vitko. (ho)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 307
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 621
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 722
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 569
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 15 890
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 111
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 256
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 404
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 364
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 540
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu