SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Práva cestujúcich v leteckej doprave sa posilnili a týkajú sa všetkých letov

Bratislava 29. júna (TASR) - Práva cestujúcich v leteckej doprave sa posilnili a týkajú sa letov bežných, chartrových aj organizovaných nízkonákladovými ...

Bratislava 29. júna (TASR) - Práva cestujúcich v leteckej doprave sa posilnili a týkajú sa letov bežných, chartrových aj organizovaných nízkonákladovými spoločnosťami. Európska únia (EÚ) totiž vlani schválila nariadenie, ktoré je pokrokovejšie a rozširuje práva cestujúcich. "Zákony sú však len prvým krokom. Aby skutočne fungovali na zemi, a hlavne vo vzduchu, mali by ľudia o nich vedieť," uviedla na dnešnom stretnutí s novinármi Antonia Fokkema z Generálneho riaditeľstva Európskej komisie (EK) pre zdravie a ochranu spotrebiteľa.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako ďalej dodala, kampaňou "Trvajte na svojich právach", chcú docieliť, aby spoločnosti pôsobiace v oblasti leteckej prepravy poskytovali zákazníkom spoľahlivé a kompletné informácie. "Existujú spotrebiteľské organizácie ako Združenie slovenských spotrebiteľov (ZSS), ktoré im poskytujú informácie a v prípade potreby aj poradenstvo," dodala Fokkema.

Nariadenie, účinné od 17. februára 2005, stanovuje práva, ktoré má cestujúci pri odmietnutí nástupu na palubu. V prípade nazývanom overbooking, teda vtedy, keď je v lietadle menej miest ako je počet cestujúcich, sa môže cestujúci miesta vzdať a vtedy mu je ako protihodnota ponúknutá náhradná doprava do konečnej destinácie alebo finančná náhrada letenky. Ak sa cestujúci miesta nevzdá, letecká spoločnosť je povinná poskytnúť mu finančné náhrady v závislosti od vzdialenosti destinácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Nariadenie EÚ zároveň určuje, čo môže cestujúci žiadať pri dlhom meškaní, či zrušení letu, alebo pri strate batožiny. Ako uviedol Miroslav Tulák zo ZSS, v prípade straty batožiny môže byť určitou satisfakciou finančná náhrada za škodu. "Ak sa ako pasažier stretnete s niektorým z týchto problémov, je potrebné okamžite sa obrátiť na zástupcu leteckej spoločnosti prevádzkujúcej váš let a požiadať ho o pomoc," vysvetlila právnička Zuzana Olexová.

Podľa marketingovej manažérky Slovenských aerolínií Tatiany Jonákovej nariadenie len určitým spôsobom sprísnilo vyplácanie kompenzácií. "Pre nás ako leteckú spoločnosť vznikla povinnosť informovať cestujúcich o ich právach, ktoré majú. Vyriešili sme to formou letákov, ktoré sú k dispozícii na check-inoch, na gate-och pre cestujúcich, a taktiež na webovej stránke," vysvetlila Jonáková.

Skryť Vypnúť reklamu

Hlavným zámerom kampane "Trvajte na svojich právach" je nadviazať dialóg medzi cestovnými kanceláriami a spotrebiteľskými zväzmi, a tiež medzi EK a slovenskou vládou o právach spotrebiteľov. Cieľom európskej kampane je najmä informovať spotrebiteľov o právach, ktoré majú, a tiež podnietiť k tomu, aby trvali na ich dodržiavaní.

Kampaň sa začala koncom mája tohto roka a okrem Slovenska sa uskutočňuje aj v Českej republike a Slovinsku. V SR ju zastrešuje Združenie slovenských spotrebiteľov, Asociácia spotrebiteľov Slovenska a spotrebiteľské združenie A3S.

UPOZORNENIE:

TASR ponúka k správe zvukové záznamy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 488
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 682
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 966
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 981
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 103
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 618
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 741
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 710
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 584
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 093
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu