Bratislava 29. júna (TASR) - Práva cestujúcich v leteckej doprave sa posilnili a týkajú sa letov bežných, chartrových aj organizovaných nízkonákladovými spoločnosťami. Európska únia (EÚ) totiž vlani schválila nariadenie, ktoré je pokrokovejšie a rozširuje práva cestujúcich. "Zákony sú však len prvým krokom. Aby skutočne fungovali na zemi, a hlavne vo vzduchu, mali by ľudia o nich vedieť," uviedla na dnešnom stretnutí s novinármi Antonia Fokkema z Generálneho riaditeľstva Európskej komisie (EK) pre zdravie a ochranu spotrebiteľa.
Ako ďalej dodala, kampaňou "Trvajte na svojich právach", chcú docieliť, aby spoločnosti pôsobiace v oblasti leteckej prepravy poskytovali zákazníkom spoľahlivé a kompletné informácie. "Existujú spotrebiteľské organizácie ako Združenie slovenských spotrebiteľov (ZSS), ktoré im poskytujú informácie a v prípade potreby aj poradenstvo," dodala Fokkema.
Nariadenie, účinné od 17. februára 2005, stanovuje práva, ktoré má cestujúci pri odmietnutí nástupu na palubu. V prípade nazývanom overbooking, teda vtedy, keď je v lietadle menej miest ako je počet cestujúcich, sa môže cestujúci miesta vzdať a vtedy mu je ako protihodnota ponúknutá náhradná doprava do konečnej destinácie alebo finančná náhrada letenky. Ak sa cestujúci miesta nevzdá, letecká spoločnosť je povinná poskytnúť mu finančné náhrady v závislosti od vzdialenosti destinácie.
Nariadenie EÚ zároveň určuje, čo môže cestujúci žiadať pri dlhom meškaní, či zrušení letu, alebo pri strate batožiny. Ako uviedol Miroslav Tulák zo ZSS, v prípade straty batožiny môže byť určitou satisfakciou finančná náhrada za škodu. "Ak sa ako pasažier stretnete s niektorým z týchto problémov, je potrebné okamžite sa obrátiť na zástupcu leteckej spoločnosti prevádzkujúcej váš let a požiadať ho o pomoc," vysvetlila právnička Zuzana Olexová.
Podľa marketingovej manažérky Slovenských aerolínií Tatiany Jonákovej nariadenie len určitým spôsobom sprísnilo vyplácanie kompenzácií. "Pre nás ako leteckú spoločnosť vznikla povinnosť informovať cestujúcich o ich právach, ktoré majú. Vyriešili sme to formou letákov, ktoré sú k dispozícii na check-inoch, na gate-och pre cestujúcich, a taktiež na webovej stránke," vysvetlila Jonáková.
Hlavným zámerom kampane "Trvajte na svojich právach" je nadviazať dialóg medzi cestovnými kanceláriami a spotrebiteľskými zväzmi, a tiež medzi EK a slovenskou vládou o právach spotrebiteľov. Cieľom európskej kampane je najmä informovať spotrebiteľov o právach, ktoré majú, a tiež podnietiť k tomu, aby trvali na ich dodržiavaní.
Kampaň sa začala koncom mája tohto roka a okrem Slovenska sa uskutočňuje aj v Českej republike a Slovinsku. V SR ju zastrešuje Združenie slovenských spotrebiteľov, Asociácia spotrebiteľov Slovenska a spotrebiteľské združenie A3S.
UPOZORNENIE:
TASR ponúka k správe zvukové záznamy.