SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Práva cestujúcich v leteckej doprave sa posilnili a týkajú sa všetkých letov

Bratislava 29. júna (TASR) - Práva cestujúcich v leteckej doprave sa posilnili a týkajú sa letov bežných, chartrových aj organizovaných nízkonákladovými ...

Bratislava 29. júna (TASR) - Práva cestujúcich v leteckej doprave sa posilnili a týkajú sa letov bežných, chartrových aj organizovaných nízkonákladovými spoločnosťami. Európska únia (EÚ) totiž vlani schválila nariadenie, ktoré je pokrokovejšie a rozširuje práva cestujúcich. "Zákony sú však len prvým krokom. Aby skutočne fungovali na zemi, a hlavne vo vzduchu, mali by ľudia o nich vedieť," uviedla na dnešnom stretnutí s novinármi Antonia Fokkema z Generálneho riaditeľstva Európskej komisie (EK) pre zdravie a ochranu spotrebiteľa.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako ďalej dodala, kampaňou "Trvajte na svojich právach", chcú docieliť, aby spoločnosti pôsobiace v oblasti leteckej prepravy poskytovali zákazníkom spoľahlivé a kompletné informácie. "Existujú spotrebiteľské organizácie ako Združenie slovenských spotrebiteľov (ZSS), ktoré im poskytujú informácie a v prípade potreby aj poradenstvo," dodala Fokkema.

Nariadenie, účinné od 17. februára 2005, stanovuje práva, ktoré má cestujúci pri odmietnutí nástupu na palubu. V prípade nazývanom overbooking, teda vtedy, keď je v lietadle menej miest ako je počet cestujúcich, sa môže cestujúci miesta vzdať a vtedy mu je ako protihodnota ponúknutá náhradná doprava do konečnej destinácie alebo finančná náhrada letenky. Ak sa cestujúci miesta nevzdá, letecká spoločnosť je povinná poskytnúť mu finančné náhrady v závislosti od vzdialenosti destinácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Nariadenie EÚ zároveň určuje, čo môže cestujúci žiadať pri dlhom meškaní, či zrušení letu, alebo pri strate batožiny. Ako uviedol Miroslav Tulák zo ZSS, v prípade straty batožiny môže byť určitou satisfakciou finančná náhrada za škodu. "Ak sa ako pasažier stretnete s niektorým z týchto problémov, je potrebné okamžite sa obrátiť na zástupcu leteckej spoločnosti prevádzkujúcej váš let a požiadať ho o pomoc," vysvetlila právnička Zuzana Olexová.

Podľa marketingovej manažérky Slovenských aerolínií Tatiany Jonákovej nariadenie len určitým spôsobom sprísnilo vyplácanie kompenzácií. "Pre nás ako leteckú spoločnosť vznikla povinnosť informovať cestujúcich o ich právach, ktoré majú. Vyriešili sme to formou letákov, ktoré sú k dispozícii na check-inoch, na gate-och pre cestujúcich, a taktiež na webovej stránke," vysvetlila Jonáková.

Skryť Vypnúť reklamu

Hlavným zámerom kampane "Trvajte na svojich právach" je nadviazať dialóg medzi cestovnými kanceláriami a spotrebiteľskými zväzmi, a tiež medzi EK a slovenskou vládou o právach spotrebiteľov. Cieľom európskej kampane je najmä informovať spotrebiteľov o právach, ktoré majú, a tiež podnietiť k tomu, aby trvali na ich dodržiavaní.

Kampaň sa začala koncom mája tohto roka a okrem Slovenska sa uskutočňuje aj v Českej republike a Slovinsku. V SR ju zastrešuje Združenie slovenských spotrebiteľov, Asociácia spotrebiteľov Slovenska a spotrebiteľské združenie A3S.

UPOZORNENIE:

TASR ponúka k správe zvukové záznamy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Budovanie zelenej značky
  6. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  7. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 327
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 147
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 505
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 106
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 691
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 541
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 543
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 457
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 379
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 290
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu