SME

Ako doviezť ojazdené vozidlo zo zahraničia

Pred vyše rokom, 1. marca 2005 nadobudol účinnosť zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Priniesol viacero zmien, k najvýznamnejším patrili nové pravidlá pre dovoz jednotlivých vozidiel zo zahranič

ia. Mnohí v očakávaní úplnej liberalizácie doviezli staršie a lacné autá ešte predtým, než boli nové pravidlá jasné. Ako sa ukázalo, často šlo o vozidlá s minimálnymi šancami na prihlásenie do evidencie na Slovensku. Aj dnes sa ešte možno stretnúť s nie celkom presnými informáciami o postupe pri dovoze jednotlivých vozidiel. Tým, ktorých lákajú nízke ceny zahraničných autobazárov, by nasledujúce riadky mohli naznačiť schodnú cestu v spleti predpisov, úradov a inštitúcií, ktorou sa dovezené auto nakoniec dá "dostať na značky".

SkryťVypnúť reklamu

Uznanie typového schválenia ES - najbežnejší spôsob pre dovoz osobného automobilu, motocykla alebo traktora.

Ak chcete doviezť osobný automobil (kategória M1), najschodnejšou cestou je požiadať obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie príslušný podľa vášho miesta bydliska o uznanie typového schválenia Európskeho spoločenstva (ES). Okrem osobných automobilov sa tento spôsob dá použiť i pre motocykle (vozidlá kategórie L) a traktory (kategória T). Keďže v tomto prípade nejde o schválenie, ale len o uznanie už udeleného schválenia, celý proces sa podstatne zjednodušuje. Podmienkou, samozrejme je, aby vozidlo typové schválenie ES naozaj malo. Akceptovaným dokladom o tom je osvedčenie o zhode vozidla CoC, bežne známe skôr pod názvom certifikát konformity. K certifikátu konformity sa môžete dopracovať buď priamo u výrobcu vozidla, ktorý ho vydáva k novému vozidlu, alebo oň môžete požiadať jeho zástupcu (tzv. importéra). K žiadosti na obvodný úrad treba okrem tohto certifikátu predložiť doklad o nadobudnutí vozidla, pôvodný doklad o evidencii (technický preukaz) alebo doklad o vyradení z evidencie v krajine pôvodu, doklad o zaplatení poplatku do recyklačného fondu a pri vozidlách dovezených z nečlenských krajín únie i doklad o prepustení do voľného obehu. Čaká vás ešte návšteva STK, kde musíte úspešne absolvovať technickú kontrolu pravidelnú a emisnú kontrolu zvláštnu (tá však rozsahom približne zodpovedá bežnej emisnej kontrole pravidelnej). Emisná kontrola odpadá pri vozidlách, ktoré jej nepodliehajú, ako napríklad vozidlá s benzínovým motorom a riadeným katalyzátorom alebo motocykle. To, či má v bazáre vyhliadnutý automobil typové schválenie ES (tzv. globálnu homologizáciu), si môžete jednoducho overiť priamo na mieste. Číslo typového schválenia ES sa totiž uvádza na výrobnom štítku. Ak na ňom nájdete charakteristický reťazec znakov začínajúci písmenom "e" (napr. e11*98/14*0123), je isté, že vozidlo má typové schválenie ES a máte šancu k nemu zohnať certifikát konformity. Vo všeobecnosti sa s typovým schválením ES u osobných vozidiel možno stretnúť pri typoch schvaľovaných od roku 1996, v niektorých prípadoch i starších. Vybrať si auto bez čísla typového schválenia ES na štítku nemožno odporúčať, ani keď k nemu certifikát konformity priamo dostanete. Podľa platného usmernenia pre STK sú takéto autá pri technickej kontrole hodnotené ako keby typové schválenie ES nemali, nesplnia teda podmienky pre ďalšie pokračovanie konania na obvodnom úrade.

SkryťVypnúť reklamu

Uznanie typového schválenia - najbežnejší spôsob pre dovoz nákladného automobilu alebo prípojného vozidla (pre iné vozidlá prichádza do úvahy tiež, i keď s miernymi komplikáciami)

Ak ste zistili, že certifikát konformity nemožno na váš automobil zohnať, alebo dovážate napríklad nákladné vozidlo, potom možno požiadať obvodný úrad o uznanie typového schválenia jednotlivo dovezeného vozidla. Prichádza do úvahy pre vozidlo akejkoľvek kategórie, musí však byť dovezené z členskej krajiny EÚ. Rovnako, ako v prvom prípade, tiež nejde o schválenie, ale o uznanie schválenia, čiže opäť možno očakávať isté zjednodušenia. Výrazným obmedzením však je, že dovezené vozidlo musí byť zhodné s typom vozidla, ktorý je u nás schválený typovo (hromadne). Navyše toto typové schválenie v SR musí byť platné. To celú vec komplikuje, keďže typové schválenia sa vydávajú len na určitý čas. Ak sa vozidlá daného typu už nepredávajú, platnosť typového schválenia sa zvyčajne nepredlžuje. Znamená to, že často ani pomerne mladé vozidlá nemožno týmto spôsobom prihlásiť. Potvrdenie o tom, že vozidlo je zhodné s typovo schváleným, vydáva výhradne zástupca výrobcu (importér) v SR. Výrobca môže potvrdenie vydať iba vtedy, ak má sídlo v SR. Súčasťou potvrdenia musí byť tzv. základný technický opis (ZTO), ktorý je dokladom o typovom schválení na Slovensku. Aby bolo potvrdenie jednoznačne priraditeľné ku konkrétnemu vozidlu, musí v ňom byť uvedené identifikačné číslo vozidla VIN (výrobné číslo). K žiadosti na obvodný úrad treba okrem potvrdenia a ZTO predložiť doklad o nadobudnutí vozidla, pôvodný doklad o evidencii (technický preukaz) alebo doklad o vyradení z evidencie v krajine pôvodu a doklad o zaplatení poplatku do recyklačného fondu. Podobne, ako v prvom prípade, vás čaká ešte návšteva STK, kde musíte úspešne prejsť technickou kontrolu pravidelnou a emisnou kontrolou zvláštnou. Emisná kontrola opäť odpadá pri vozidlách, ktoré jej nepodliehajú. Ak budete zvažovať tento spôsob dovozu, možno odporúčať, aby ste si vopred u importéra overili, či vám na vyhliadnuté vozidlo príslušné potvrdenie a platné ZTO vydá.

SkryťVypnúť reklamu

Uznanie typového schválenia vozidla,

ktoré mal slovenský občan vo svojom vlastníctve aspoň 12 mesiacov - takmer žiadne technické obmedzenia

Najmenej komplikovaný spôsob dovozu je podmienený asi najťažšie splniteľnou požiadavkou. Ak však máte vozidlo preukázateľne v zahraničí vo vlastníctve najmenej 12 mesiacov a ste slovenským občanom, potom z technického hľadiska neplatia takmer žiadne obmedzenia. Na obvodnom úrade treba požiadať o uznanie typového schválenia ES alebo uznanie typového schválenia jednotlivo dovezeného vozidla vo vlastníctve občana SR najmenej 12 mesiacov. K žiadosti treba priložiť pôvodný doklad o evidencii (technický preukaz) alebo doklad

o vyradení z evidencie v krajine pôvodu, doklad o zaplatení poplatku do recyklačného fondu a pri vozidlách dovezených z krajín mimo únie i doklad o prepustení do voľného obehu. Ak ide o uznanie typového schválenia ES, potom by ste navyše mali predložiť i CoC. Výhodnejšie je preto začať konanie na uznanie typového schválenia (bez ES), ušetríte si starosti so zháňaním tohto dokladu. Na STK stačí úspešne absolvovať technickú kontrolu pravidelnú, emisná sa v tomto prípade nevyžaduje, iba ak by si to vo svojom rozhodnutí výslovne vyžiadal obvodný úrad.

SkryťVypnúť reklamu

Schválenie vozidla - staršie vozidlá

majú len malú šancu uspieť

Na záver ten najťažší prípad - samotné schvaľovanie dovezeného jednotlivého vozidla. Ak nepochodíte žiadnym z vyššie uvedených spôsobov, ostáva vám ako posledná šanca práve schválenie. Prílohou príslušnej žiadosti na obvodný úrad je doklad o nadobudnutí vozidla, pôvodný doklad o evidencii (technický preukaz) alebo vyradení z evidencie v krajine pôvodu a doklad o zaplatení poplatku do recyklačného fondu a pri vozidlách dovezených z krajín mimo únie i doklad o prepustení do voľného obehu. Komplikácia však nastáva na STK, kde musíte okrem emisnej kontroly zvláštnej úspešne absolvovať technickú kontrolu pred schválením vozidla. Ide o rozsiahlejšiu a tiež primerane drahšiu kontrolu v porovnaní s pravidelnou kontrolou, vyžadovanou v ostatných prípadoch. Podstatné ale je, že v rámci nej musíte preukázať, že vaše vozidlo plní aktuálne homologizačné predpisy v oblastiach, v ktorých zákon neumožňuje udeliť výnimku. Ide o predpisy pre hluk, emisie škodlivín vo výfukových plynoch, brzdy a elektromagnetickú kompatibilitu. Pod prívlastkom "aktuálne" treba rozumieť zhodné s tými, ktoré sa požadujú v súčasnosti pre typové (hromadné) schválenia nových vozidiel. Táto podmienka je pomerne prísna. Dovezené staršie vozidlo bolo schválené podľa predpisov platných v čase, keď sa jeho typ začal vyrábať. Homologizačné predpisy podliehajú neustálemu vývoju. Tie, ktoré boli platné vtedy, dnes už platiť nemusia. Nie vždy je technicky možné, aby najmä staršie vozidlá tieto podmienky plnili. Každú investíciu do vozidla, ktoré by prechádzalo schvaľovaním, treba vopred dôkladne zvážiť a najmä preskúmať šance na úspešné absolvovanie technickej kontroly zahŕňajúcej preukázanie plnenia homologizačných predpisov.

SkryťVypnúť reklamu

Marián Rybianský

TESTEK, s.r.o.,

Poverená technická služba

technickej kontroly vozidiel

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 711
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 344
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 882
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 215
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 028
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 797
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 838
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 029
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 643
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 431
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 000
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 443
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 361
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 235
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu