Náklad je ako časovaná bomba

Na cestách pribúda stále viac osobných vozidiel v úžitkovej verzii. Sú autá a ich vodiči pripravení na maximálnu záťaž a zmenu jazdných vlastností ?Na preplnenej ceste medzi Žiarom nad Hronom a Zlatými Moravcami kľučkuje pomedzi autá biely Opel Astra Caravan naprataný tovarom

až po strechu. Vodičovi zjavne neprekáža blikanie protiidúcich vozidiel a evidentne plávajúci zadok auta. Aj posledný predbiehací manéver v kolóne mu len tak-tak vyšiel a mizne v diaľke. Aj tie najlepšie kombi autá upravené na malé úžitkové automobily sa totiž pri plnom naložení správajú úplne

ináč a nebezpečnejšie. Mnohým slovenským vodičom to neprekáža. My sme vplyv plného užitočného zaťaženia na jazdné vlastnosti vyskúšali

na vlastnej koži. Len s tým rozdielom, že oproti nešiel kamión.Čo spôsobujú kilá navyše

Presne to, čo u ľudí s nadváhou. Horšiu manévrovaciu schopnosť a pomalšie reakcie. Naložením tristo- alebo štyristokilogramovej záťaže dozadu sa mení hmotnostný pomer zaťaženia na nápravách a z pretáčavého auta sa môže stať nedotáčavé, prípadne opačne. Najhoršie je, že zaťažená zadná náprava síce dobre sedí na ceste, ale keď sa začne šmýkať, niet pomoci. S nárastom hmotnosti sa mení poloha ťažiska a stúpa riziko prevrátenia alebo rozkmitania karosérie. Tlmiče, ktoré majú za sebou okolo 50 000 km, majú problém tlmiť bočné kmity oceľového monštra. Celkovo sa zaťažením auta na maximum menia jazdné vlastnosti, čo si nie každý vodič uvedomuje. S výnimkou málo prípadov, kedy môže zaťaženie auta pomôcť, predstavuje vysoká hmotnosť negatívum.

Ako jazdiť s naloženým autom?

Auto nabalené na dovolenku, prípadne naložené tovarom znamená pre vodiča zmenu jazdného štýlu a myslenia. Pri automobiloch so slabším motorom si treba nechať väčšiu vzdialenosť na predbiehanie, pretože plné využitie užitočnej hmotnosti spôsobuje aj o štyridsať

percent horšie dynamické vlastnosti. Predbiehanie na poslednú chvíľu obyčajne vodič ukončí prudkou myšičkou pred protiidúcim autom. Práve vtedy sa môžu prejaviť zhoršené jazdné vlastnosti a šmyk je na svete. V prudkom a dlhom klesaní nemožno podceniť ani brzdy osobného auta, zvlášť ak je poriadne zaťažené. Za normálnych okolností by sa nemali brzdy prehriať, "uvariť" ani pri zjazde bez zaradeného prevodového stupňa, auto sa bude dať stále zastaviť. Ak však príde krízová situácia, vädnúce brzdy sa neosvedčia.

V kopcoch sa oplatí použiť zaradený rýchlostný stupeň aj cestou dole. Navyše moderným motorom s katalyzátorom to prospieva. Cestou hore sa motor lepšie cíti v stredných a mierne vyšších otáčkach. Jednak sa tak nenamáha, spaľovací priestor sa lepšie vyprázdňuje a obeh chladiacej kvapaliny je rýchlejší. Motor "dusený" na nízkych otáčkach a pod vysokou záťažou vyslovene trpí a na spotrebe sa takto veľa neušetrí. Základom bezpečnej jazdy je citlivé ovládanie auta, vyhýbanie sa kolíznym situáciám, prudkým pohybom volantu a brzdeniu na poslednú chvíľu.

TEXT A FOTO: RASTISLAV CHVÁLA

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 13 782
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 931
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 447
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 393
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 9 699
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 499
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 563
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 098
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 914
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 055