Náklad je ako časovaná bomba

Na cestách pribúda stále viac osobných vozidiel v úžitkovej verzii. Sú autá a ich vodiči pripravení na maximálnu záťaž a zmenu jazdných vlastností ?Na preplnenej ceste medzi Žiarom nad Hronom a Zlatými Moravcami kľučkuje pomedzi autá biely Opel Astra Caravan naprataný tovarom

až po strechu. Vodičovi zjavne neprekáža blikanie protiidúcich vozidiel a evidentne plávajúci zadok auta. Aj posledný predbiehací manéver v kolóne mu len tak-tak vyšiel a mizne v diaľke. Aj tie najlepšie kombi autá upravené na malé úžitkové automobily sa totiž pri plnom naložení správajú úplne

ináč a nebezpečnejšie. Mnohým slovenským vodičom to neprekáža. My sme vplyv plného užitočného zaťaženia na jazdné vlastnosti vyskúšali

na vlastnej koži. Len s tým rozdielom, že oproti nešiel kamión.Čo spôsobujú kilá navyše

Presne to, čo u ľudí s nadváhou. Horšiu manévrovaciu schopnosť a pomalšie reakcie. Naložením tristo- alebo štyristokilogramovej záťaže dozadu sa mení hmotnostný pomer zaťaženia na nápravách a z pretáčavého auta sa môže stať nedotáčavé, prípadne opačne. Najhoršie je, že zaťažená zadná náprava síce dobre sedí na ceste, ale keď sa začne šmýkať, niet pomoci. S nárastom hmotnosti sa mení poloha ťažiska a stúpa riziko prevrátenia alebo rozkmitania karosérie. Tlmiče, ktoré majú za sebou okolo 50 000 km, majú problém tlmiť bočné kmity oceľového monštra. Celkovo sa zaťažením auta na maximum menia jazdné vlastnosti, čo si nie každý vodič uvedomuje. S výnimkou málo prípadov, kedy môže zaťaženie auta pomôcť, predstavuje vysoká hmotnosť negatívum.

Ako jazdiť s naloženým autom?

Auto nabalené na dovolenku, prípadne naložené tovarom znamená pre vodiča zmenu jazdného štýlu a myslenia. Pri automobiloch so slabším motorom si treba nechať väčšiu vzdialenosť na predbiehanie, pretože plné využitie užitočnej hmotnosti spôsobuje aj o štyridsať

percent horšie dynamické vlastnosti. Predbiehanie na poslednú chvíľu obyčajne vodič ukončí prudkou myšičkou pred protiidúcim autom. Práve vtedy sa môžu prejaviť zhoršené jazdné vlastnosti a šmyk je na svete. V prudkom a dlhom klesaní nemožno podceniť ani brzdy osobného auta, zvlášť ak je poriadne zaťažené. Za normálnych okolností by sa nemali brzdy prehriať, "uvariť" ani pri zjazde bez zaradeného prevodového stupňa, auto sa bude dať stále zastaviť. Ak však príde krízová situácia, vädnúce brzdy sa neosvedčia.

V kopcoch sa oplatí použiť zaradený rýchlostný stupeň aj cestou dole. Navyše moderným motorom s katalyzátorom to prospieva. Cestou hore sa motor lepšie cíti v stredných a mierne vyšších otáčkach. Jednak sa tak nenamáha, spaľovací priestor sa lepšie vyprázdňuje a obeh chladiacej kvapaliny je rýchlejší. Motor "dusený" na nízkych otáčkach a pod vysokou záťažou vyslovene trpí a na spotrebe sa takto veľa neušetrí. Základom bezpečnej jazdy je citlivé ovládanie auta, vyhýbanie sa kolíznym situáciám, prudkým pohybom volantu a brzdeniu na poslednú chvíľu.

TEXT A FOTO: RASTISLAV CHVÁLA

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 472
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 854
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 490
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 142
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 016
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 954
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 773
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 541
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 303
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 892