Vypínať, alebo nie?

Asi to poznáte... prichádzate ku križovatke - a naskočí červená. Ak ste domáci, viete,

koľko budete čakať. Ale v neznámom meste je to problém. Máte dosť času? Kedy naskočí zelená?

Oplatí sa vypnúť motor?Váhate pár sekúnd, pol minúty. Kým sa rozhodnete a konečne vypnete motor, naskočí zelená a vy iba zdržujete ostatných, kým naštartujete... Ešte horšie je to s odhadom pred železničným priecestím alebo

v dopravnej zápche. Kedy je vlastne vhodné otočiť kľúčom v zapaľovaní? Koľko prinesie takáto úspora paliva? Sú iné možnosti, ako ušetriť?

Informácie, ktoré radia motoristom vypínať motor pri čakaní, sa doteraz celkom nezjednotili na čase, kedy už netreba váhať a motor nekompromisne vypnúť. Niektoré rady sú po približne 30 sekundách až necelej minúte. Vraj ak vieme, že budeme čakať minimálne toľko, oplatí sa motor vypnúť. Lenže výrobcovia, ktorí majú v aute špeciálne systémy, čo tak urobia za vás, preferujú výrazne kratšie intervaly. Tak si potom vyberte...

Filter častíc filtruje

aj naše pľúca

V hre je nielen usporené palivo, ale aj čistota ovzdušia. Hoci dnes

v ére katalyzátorov, filtrov pevných častíc a všeobecne prísnych exhalačných noriem nie je toto hľadisko na prvý pohľad také dôležité, všetko je inak. V prvom rade ide o to najcennejšie - o naše zdravie Autá, aspoň tie nové, už z výfukov nesmrdia tak otrasne, ako automobiloví starčekovia. Hoci "dízle smrdkajú" tak trocha kyslasto po formaldehyde

a "benziňáky" tiež majú mierne zapáchajúci výdych. No najviac škodí to, čo nevidíme, necítime. Oxid uhoľnatý, oxidy dusíka, ale aj množstvo iných škodlivín. Nie je ich toľko, ako pred rokmi, keď v centrách miest až zadúšalo - ale koľko áut sa dnes premelie po cestách. Škodlivín teda ubudlo absolútne. Ale pribúda ich relatívne vzhľadom na veľké množstvo áut. A najviac?navyše? čoraz jemnejšie sadze z naftových motorov. Vďaka pokroku techniky -

z dokonale rozprášeného paliva vysokotlakových systémov vstrekovania. Majú s nimi čo robiť filtre častíc. Lenže tie zasa nemajú všetky motory. Jemnučké sadze nasávame do pľúc raz a navždy - už sa ich nezbavíme. Príroda, no najmä naše pľúca by si teda významne vydýchli s každou ušetrenou kvapkou paliva. Ak vezmeme do úvahy globálny dopyt, ktorý v roku 2004 predstavoval 250 miliárd barelov, potom nielen kvalita paliva, ale tiež ekonomická jazda, môžu pomôcť ušetriť miliardy litrov paliva. Takže by aspoň mohlo o čosi dlhšie vydržať. A oddýchnu si aj naše peňaženky..

Peňaženky motoristov nariekajú

Je zaujímavé, že keď stál liter benzínu či nafty 10, 20 korún, nehľadeli sme toľko ani na ekológiu. Dnes tankujeme za vyše 40 a čakáme, že to bude s cenou čoraz horšie. Takže šetriť budeme chcieť ešte výraznejšie. Keď uvážime, že čakanie na mieste

s motorom v chode iba spotrebúva energiu, začneme sa prikláňať

k vypínaniu motora.

Nie nadarmo sa hovorí, že najlacnejšia energia je tá, ktorú netreba spotrebovať - a teda ani vyrobiť. Pochybovači sa ozvú: ako na to doplatí akumulátor auta - a čo štartér? Nuž, pastorok spúšťača asi nepôjdete vymeniť skôr, ako pri generálke motora - a batéria sa po pár kilometroch normálnej jazdy zasa dobije. Hm, normálnej. Lenže

v kolóne, kde sa každých 10 - 20 sekúnd posuniete, je vypínanie motora naozaj nezmysel, ktorý zbytočne zdržiava tých vzadu a dáva zabrať batérii. Už viete, čo urobíte nabudúce? Kúpite si predsa hybridný automobil. Taký, čo je okrem motora aj "na baterky". V porovnaní s bežnými pohonnými jednotkami môže hybridný systém ušetriť pri bežnom jazdení až dvanásť percent pohonných látok.

Všetko by bolo teda na prvý pohľad úplne jasné. Kým nebudú hybridy - vypínať motor pri akomkoľvek dlhšom státí, lenže .je tu ďalšie ale: ak hovoríme o horúcom, sparnom lete (aj v tomto roku už horúčavy ukázali, ako na tom sme) a vy máte zapnutú klimatizáciu, pomery v modelovom príklade sú celkom iné. Vypnutím motora by ste síce ušetrili viac, lebo aj klimatizácia si niečo "potiahne". Lenže pariť sa niekde v zápche na slnku? Ani za svet. Približne štvrtina vodičov motor nevypína ani pri hustých zápchach s dlhým čakaním - ale nie všetci majú pustenú klimatizáciu. V zime zasa treba kúriť...

Takže ako ušetriť

nielen pri zbytočnom státí auta?

Vypínanie motora sa oplatí najmä pred železničným prejazdom. Štatisticky to vychádza pri 90 % prípadov na niekoľkominútové čakanie. Ale pozor, aj s novým autom v dobrom technickom stave môžu ísť dvaja vodiči na rovnakej trase a pri rovnakých podmienkach s rozdielnou spotrebou. Jeden za šesť litrov na 100 kilometrov, druhý za deväť. Prvého bude stáť stokilometrová cesta aspoň 240 korún, druhý zbytočne pripraví rodinný rozpočet minimálne o ďalších 120 korún. Päťdesiat percent navrch. Rozdiel je vo vodičovom štýle a umení jazdy.

(jovi)

Ako je to v praxi so spotrebou? Motor Fabie s benzínovým štvorvalcom s objemnom 1,4 litra má na voľnobeh spotrebu okolo 0,8 - 0,9 litra za hodinu. Diesel je aj v tomto prípade skromnejší a vystačí s nejakou tou desatinkou - dvoma menej. Ak v meste postojíte dve minúty (smiešne minimum pri dennodenných zápchach vo väčších mestách...), spotrebujete asi 20 až 30 mililitrov paliva. Keď je priemerná spotreba 6 litrov na 100 kilometrov, znamená to, že na jeden meter spotrebujete teoreticky asi šesť desatín mililitra paliva. Teoreticky by ste tak

s usporeným benzínom prešli asi 450 až 550 metrov. Pri vyššej priemernej spotrebe úmerne prejdete menej. Lenže určite stojíte denne viac, ako len dve minúty. Takže čo? Oplatí sa? Určite vtedy, ak denne viac stojíte, ako jazdíte....

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 829
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 198
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 044
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 182
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 506
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 375
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 278
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 132
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 117
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 075