SME
Sobota, 23. september, 2023 | Meniny má Zdenka

Vypínať, alebo nie?

Asi to poznáte... prichádzate ku križovatke - a naskočí červená. Ak ste domáci, viete,

koľko budete čakať. Ale v neznámom meste je to problém. Máte dosť času? Kedy naskočí zelená?

Oplatí sa vypnúť motor?Váhate pár sekúnd, pol minúty. Kým sa rozhodnete a konečne vypnete motor, naskočí zelená a vy iba zdržujete ostatných, kým naštartujete... Ešte horšie je to s odhadom pred železničným priecestím alebo

v dopravnej zápche. Kedy je vlastne vhodné otočiť kľúčom v zapaľovaní? Koľko prinesie takáto úspora paliva? Sú iné možnosti, ako ušetriť?

Informácie, ktoré radia motoristom vypínať motor pri čakaní, sa doteraz celkom nezjednotili na čase, kedy už netreba váhať a motor nekompromisne vypnúť. Niektoré rady sú po približne 30 sekundách až necelej minúte. Vraj ak vieme, že budeme čakať minimálne toľko, oplatí sa motor vypnúť. Lenže výrobcovia, ktorí majú v aute špeciálne systémy, čo tak urobia za vás, preferujú výrazne kratšie intervaly. Tak si potom vyberte...

SkryťVypnúť reklamu

Filter častíc filtruje

aj naše pľúca

V hre je nielen usporené palivo, ale aj čistota ovzdušia. Hoci dnes

v ére katalyzátorov, filtrov pevných častíc a všeobecne prísnych exhalačných noriem nie je toto hľadisko na prvý pohľad také dôležité, všetko je inak. V prvom rade ide o to najcennejšie - o naše zdravie Autá, aspoň tie nové, už z výfukov nesmrdia tak otrasne, ako automobiloví starčekovia. Hoci "dízle smrdkajú" tak trocha kyslasto po formaldehyde

a "benziňáky" tiež majú mierne zapáchajúci výdych. No najviac škodí to, čo nevidíme, necítime. Oxid uhoľnatý, oxidy dusíka, ale aj množstvo iných škodlivín. Nie je ich toľko, ako pred rokmi, keď v centrách miest až zadúšalo - ale koľko áut sa dnes premelie po cestách. Škodlivín teda ubudlo absolútne. Ale pribúda ich relatívne vzhľadom na veľké množstvo áut. A najviac?navyše? čoraz jemnejšie sadze z naftových motorov. Vďaka pokroku techniky -

SkryťVypnúť reklamu

z dokonale rozprášeného paliva vysokotlakových systémov vstrekovania. Majú s nimi čo robiť filtre častíc. Lenže tie zasa nemajú všetky motory. Jemnučké sadze nasávame do pľúc raz a navždy - už sa ich nezbavíme. Príroda, no najmä naše pľúca by si teda významne vydýchli s každou ušetrenou kvapkou paliva. Ak vezmeme do úvahy globálny dopyt, ktorý v roku 2004 predstavoval 250 miliárd barelov, potom nielen kvalita paliva, ale tiež ekonomická jazda, môžu pomôcť ušetriť miliardy litrov paliva. Takže by aspoň mohlo o čosi dlhšie vydržať. A oddýchnu si aj naše peňaženky..

Peňaženky motoristov nariekajú

Je zaujímavé, že keď stál liter benzínu či nafty 10, 20 korún, nehľadeli sme toľko ani na ekológiu. Dnes tankujeme za vyše 40 a čakáme, že to bude s cenou čoraz horšie. Takže šetriť budeme chcieť ešte výraznejšie. Keď uvážime, že čakanie na mieste

SkryťVypnúť reklamu

s motorom v chode iba spotrebúva energiu, začneme sa prikláňať

k vypínaniu motora.

Nie nadarmo sa hovorí, že najlacnejšia energia je tá, ktorú netreba spotrebovať - a teda ani vyrobiť. Pochybovači sa ozvú: ako na to doplatí akumulátor auta - a čo štartér? Nuž, pastorok spúšťača asi nepôjdete vymeniť skôr, ako pri generálke motora - a batéria sa po pár kilometroch normálnej jazdy zasa dobije. Hm, normálnej. Lenže

v kolóne, kde sa každých 10 - 20 sekúnd posuniete, je vypínanie motora naozaj nezmysel, ktorý zbytočne zdržiava tých vzadu a dáva zabrať batérii. Už viete, čo urobíte nabudúce? Kúpite si predsa hybridný automobil. Taký, čo je okrem motora aj "na baterky". V porovnaní s bežnými pohonnými jednotkami môže hybridný systém ušetriť pri bežnom jazdení až dvanásť percent pohonných látok.

SkryťVypnúť reklamu

Všetko by bolo teda na prvý pohľad úplne jasné. Kým nebudú hybridy - vypínať motor pri akomkoľvek dlhšom státí, lenže .je tu ďalšie ale: ak hovoríme o horúcom, sparnom lete (aj v tomto roku už horúčavy ukázali, ako na tom sme) a vy máte zapnutú klimatizáciu, pomery v modelovom príklade sú celkom iné. Vypnutím motora by ste síce ušetrili viac, lebo aj klimatizácia si niečo "potiahne". Lenže pariť sa niekde v zápche na slnku? Ani za svet. Približne štvrtina vodičov motor nevypína ani pri hustých zápchach s dlhým čakaním - ale nie všetci majú pustenú klimatizáciu. V zime zasa treba kúriť...

Takže ako ušetriť

nielen pri zbytočnom státí auta?

Vypínanie motora sa oplatí najmä pred železničným prejazdom. Štatisticky to vychádza pri 90 % prípadov na niekoľkominútové čakanie. Ale pozor, aj s novým autom v dobrom technickom stave môžu ísť dvaja vodiči na rovnakej trase a pri rovnakých podmienkach s rozdielnou spotrebou. Jeden za šesť litrov na 100 kilometrov, druhý za deväť. Prvého bude stáť stokilometrová cesta aspoň 240 korún, druhý zbytočne pripraví rodinný rozpočet minimálne o ďalších 120 korún. Päťdesiat percent navrch. Rozdiel je vo vodičovom štýle a umení jazdy.

SkryťVypnúť reklamu

(jovi)

Ako je to v praxi so spotrebou? Motor Fabie s benzínovým štvorvalcom s objemnom 1,4 litra má na voľnobeh spotrebu okolo 0,8 - 0,9 litra za hodinu. Diesel je aj v tomto prípade skromnejší a vystačí s nejakou tou desatinkou - dvoma menej. Ak v meste postojíte dve minúty (smiešne minimum pri dennodenných zápchach vo väčších mestách...), spotrebujete asi 20 až 30 mililitrov paliva. Keď je priemerná spotreba 6 litrov na 100 kilometrov, znamená to, že na jeden meter spotrebujete teoreticky asi šesť desatín mililitra paliva. Teoreticky by ste tak

s usporeným benzínom prešli asi 450 až 550 metrov. Pri vyššej priemernej spotrebe úmerne prejdete menej. Lenže určite stojíte denne viac, ako len dve minúty. Takže čo? Oplatí sa? Určite vtedy, ak denne viac stojíte, ako jazdíte....

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  7. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Hladinka smeruje do Košíc!
  2. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  3. Union zdravotná poisťovňa prináša novinku vo vzdelávaní
  4. Tento domáci nápoj vzpruží lepšie než káva, šlofík a energiťák
  5. Geniálne, čo dokáže minca v mrazničke!
  6. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  7. Novesta predstavuje novú kolekciu pre jeseň/zimu 2023
  8. Katolícka univerzita vykročila na ďalšiu misiu
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 890
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 9 571
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 302
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 3 734
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 577
  6. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 229
  7. Hladinka smeruje do Košíc! 3 043
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 3 042
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Blanka Ulaherová: V Madride, tri minúty od Guerniky
  2. Matej Peluha: Podporuje svoje dieťa aby bol samovražedný atentátnik. Ako sme si sadli s Talibanom na čaj.
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Klin (III)
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Malé Zlievce
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami: Čakanovce - Galamba
  6. Andrej Šverha: Rakúske Alpy, láska na prvý pohľad
  7. Dušan Király: Saigon s deravou topánkou
  8. Martin Majzlan: Nepál – kráľovstvo bohov
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 965
  2. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 28 654
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 22 433
  4. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 736
  5. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 10 715
  6. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 397
  7. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 330
  8. Adriana Boysová: Kto mrzačí naše deti? 6 602
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu