SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Vypínať, alebo nie?

Asi to poznáte... prichádzate ku križovatke - a naskočí červená. Ak ste domáci, viete,

koľko budete čakať. Ale v neznámom meste je to problém. Máte dosť času? Kedy naskočí zelená?

Oplatí sa vypnúť motor?Váhate pár sekúnd, pol minúty. Kým sa rozhodnete a konečne vypnete motor, naskočí zelená a vy iba zdržujete ostatných, kým naštartujete... Ešte horšie je to s odhadom pred železničným priecestím alebo

v dopravnej zápche. Kedy je vlastne vhodné otočiť kľúčom v zapaľovaní? Koľko prinesie takáto úspora paliva? Sú iné možnosti, ako ušetriť?

Informácie, ktoré radia motoristom vypínať motor pri čakaní, sa doteraz celkom nezjednotili na čase, kedy už netreba váhať a motor nekompromisne vypnúť. Niektoré rady sú po približne 30 sekundách až necelej minúte. Vraj ak vieme, že budeme čakať minimálne toľko, oplatí sa motor vypnúť. Lenže výrobcovia, ktorí majú v aute špeciálne systémy, čo tak urobia za vás, preferujú výrazne kratšie intervaly. Tak si potom vyberte...

Skryť Vypnúť reklamu

Filter častíc filtruje

aj naše pľúca

V hre je nielen usporené palivo, ale aj čistota ovzdušia. Hoci dnes

v ére katalyzátorov, filtrov pevných častíc a všeobecne prísnych exhalačných noriem nie je toto hľadisko na prvý pohľad také dôležité, všetko je inak. V prvom rade ide o to najcennejšie - o naše zdravie Autá, aspoň tie nové, už z výfukov nesmrdia tak otrasne, ako automobiloví starčekovia. Hoci "dízle smrdkajú" tak trocha kyslasto po formaldehyde

a "benziňáky" tiež majú mierne zapáchajúci výdych. No najviac škodí to, čo nevidíme, necítime. Oxid uhoľnatý, oxidy dusíka, ale aj množstvo iných škodlivín. Nie je ich toľko, ako pred rokmi, keď v centrách miest až zadúšalo - ale koľko áut sa dnes premelie po cestách. Škodlivín teda ubudlo absolútne. Ale pribúda ich relatívne vzhľadom na veľké množstvo áut. A najviac?navyše? čoraz jemnejšie sadze z naftových motorov. Vďaka pokroku techniky -

Skryť Vypnúť reklamu

z dokonale rozprášeného paliva vysokotlakových systémov vstrekovania. Majú s nimi čo robiť filtre častíc. Lenže tie zasa nemajú všetky motory. Jemnučké sadze nasávame do pľúc raz a navždy - už sa ich nezbavíme. Príroda, no najmä naše pľúca by si teda významne vydýchli s každou ušetrenou kvapkou paliva. Ak vezmeme do úvahy globálny dopyt, ktorý v roku 2004 predstavoval 250 miliárd barelov, potom nielen kvalita paliva, ale tiež ekonomická jazda, môžu pomôcť ušetriť miliardy litrov paliva. Takže by aspoň mohlo o čosi dlhšie vydržať. A oddýchnu si aj naše peňaženky..

Peňaženky motoristov nariekajú

Je zaujímavé, že keď stál liter benzínu či nafty 10, 20 korún, nehľadeli sme toľko ani na ekológiu. Dnes tankujeme za vyše 40 a čakáme, že to bude s cenou čoraz horšie. Takže šetriť budeme chcieť ešte výraznejšie. Keď uvážime, že čakanie na mieste

Skryť Vypnúť reklamu

s motorom v chode iba spotrebúva energiu, začneme sa prikláňať

k vypínaniu motora.

Nie nadarmo sa hovorí, že najlacnejšia energia je tá, ktorú netreba spotrebovať - a teda ani vyrobiť. Pochybovači sa ozvú: ako na to doplatí akumulátor auta - a čo štartér? Nuž, pastorok spúšťača asi nepôjdete vymeniť skôr, ako pri generálke motora - a batéria sa po pár kilometroch normálnej jazdy zasa dobije. Hm, normálnej. Lenže

v kolóne, kde sa každých 10 - 20 sekúnd posuniete, je vypínanie motora naozaj nezmysel, ktorý zbytočne zdržiava tých vzadu a dáva zabrať batérii. Už viete, čo urobíte nabudúce? Kúpite si predsa hybridný automobil. Taký, čo je okrem motora aj "na baterky". V porovnaní s bežnými pohonnými jednotkami môže hybridný systém ušetriť pri bežnom jazdení až dvanásť percent pohonných látok.

Skryť Vypnúť reklamu

Všetko by bolo teda na prvý pohľad úplne jasné. Kým nebudú hybridy - vypínať motor pri akomkoľvek dlhšom státí, lenže .je tu ďalšie ale: ak hovoríme o horúcom, sparnom lete (aj v tomto roku už horúčavy ukázali, ako na tom sme) a vy máte zapnutú klimatizáciu, pomery v modelovom príklade sú celkom iné. Vypnutím motora by ste síce ušetrili viac, lebo aj klimatizácia si niečo "potiahne". Lenže pariť sa niekde v zápche na slnku? Ani za svet. Približne štvrtina vodičov motor nevypína ani pri hustých zápchach s dlhým čakaním - ale nie všetci majú pustenú klimatizáciu. V zime zasa treba kúriť...

Takže ako ušetriť

nielen pri zbytočnom státí auta?

Vypínanie motora sa oplatí najmä pred železničným prejazdom. Štatisticky to vychádza pri 90 % prípadov na niekoľkominútové čakanie. Ale pozor, aj s novým autom v dobrom technickom stave môžu ísť dvaja vodiči na rovnakej trase a pri rovnakých podmienkach s rozdielnou spotrebou. Jeden za šesť litrov na 100 kilometrov, druhý za deväť. Prvého bude stáť stokilometrová cesta aspoň 240 korún, druhý zbytočne pripraví rodinný rozpočet minimálne o ďalších 120 korún. Päťdesiat percent navrch. Rozdiel je vo vodičovom štýle a umení jazdy.

Skryť Vypnúť reklamu

(jovi)

Ako je to v praxi so spotrebou? Motor Fabie s benzínovým štvorvalcom s objemnom 1,4 litra má na voľnobeh spotrebu okolo 0,8 - 0,9 litra za hodinu. Diesel je aj v tomto prípade skromnejší a vystačí s nejakou tou desatinkou - dvoma menej. Ak v meste postojíte dve minúty (smiešne minimum pri dennodenných zápchach vo väčších mestách...), spotrebujete asi 20 až 30 mililitrov paliva. Keď je priemerná spotreba 6 litrov na 100 kilometrov, znamená to, že na jeden meter spotrebujete teoreticky asi šesť desatín mililitra paliva. Teoreticky by ste tak

s usporeným benzínom prešli asi 450 až 550 metrov. Pri vyššej priemernej spotrebe úmerne prejdete menej. Lenže určite stojíte denne viac, ako len dve minúty. Takže čo? Oplatí sa? Určite vtedy, ak denne viac stojíte, ako jazdíte....

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  3. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  4. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  5. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  9. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  1. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 990
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 11 125
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 735
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 500
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 001
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 473
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 6 376
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 277
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 146
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 895
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu