Na ozubnicovej trati pri Tisovci bude v lete jazdiť vlak pre turistov

Tisovec 13. júna (TASR) - Motorový vlak začína opäť po rokoch jazdiť na ozubnicovej železničnej trati medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou. Zatiaľ pôjde ...

Tisovec 13. júna (TASR) - Motorový vlak začína opäť po rokoch jazdiť na ozubnicovej železničnej trati medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou. Zatiaľ pôjde len o jazdy na požiadanie, v rámci letnej turistickej sezóny.

Motoráčik odštartoval novú sezónu svojou prvou jazdou už počas uplynulého víkendu, kedy prevážal návštevníkov Dní mesta Tisovec. Podľa primátora Petra Mináča jazdiť bude až do septembra, prevažne cez víkendy a na požiadanie organizovaných turistických skupín. O obnovu premávky na 16 kilometrov dlhej trati s výnimočným prevýšením až 51 promile sa už niekoľko rokov usilovalo Občianske združenie Zubačka. Prvú historickú jazdu zorganizovalo už vlani v novembri. Cestu motorovým vlakom absolvovali najmä tí, ktorí sa o oživenie prevádzky najviac zaslúžili.

K myšlienke obnovy historických jázd v Tisovci prispela pred časom návšteva železničiarskych nadšencov na obdobnej trati v rumunskom Sedmohradsku. Trať v Subcetate je síce kvôli zlému technickému stavu definitívne odsúdená k zániku, odpísané ale neboli parné lokomotívy. Dve z nich sa po dlhých rokovaniach podarilo nadšencom z Tisovca priviezť na Slovensko. Rušne sa opravujú vo Vrútkach. Ak všetko dobre pôjde, parná lokomotíva by mala na trati jazdiť už na budúci rok.

Podľa autorov projektu obnovy by trať mala slúžiť výlučne cestovnému ruchu. Zdroje na pokrytie vidia predovšetkým vo fondoch Európskej únie. Pre turistov je lákavé najmä okolie železnice. Sú tu lomené viadukty, tunely a samozrejme prekrásna príroda.

Prvé vlaky na trati z Tisovca do P. Polhory jazdili už koncom 19. storočia. Ozubnicový systém, ktorý sa nachádza na jej časti, je v republike ojedinelý. Parným lokomotívam pomáhal na ceste ešte v 60. rokoch uplynulého storočia, kedy tadiaľto prevážali rudu do železiarne v Podbrezovej. Uplynulé desaťročia však znamenali postupný úpadok a následne i zrušenie trate.

Ozubnicový systém železníc vybudovaný ešte za monarchie, existuje len na štyroch miestach Európy. Prvú postavili v Rakúsku, druhú o niečo neskôr v Tisovci. Treťou v poradí bola ozubnica v českom Tanvalde a posledná v Subcetate. Niektoré z nich sú už ale technicky neobnoviteľné.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 038
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 051
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 437
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 947
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 540
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 533
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 482
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 343
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 294
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 239