SME
Pondelok, 16. máj, 2022 | Meniny má Svetozár

Na ozubnicovej trati pri Tisovci bude v lete jazdiť vlak pre turistov

Tisovec 13. júna (TASR) - Motorový vlak začína opäť po rokoch jazdiť na ozubnicovej železničnej trati medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou. Zatiaľ pôjde ...

Tisovec 13. júna (TASR) - Motorový vlak začína opäť po rokoch jazdiť na ozubnicovej železničnej trati medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou. Zatiaľ pôjde len o jazdy na požiadanie, v rámci letnej turistickej sezóny.

Motoráčik odštartoval novú sezónu svojou prvou jazdou už počas uplynulého víkendu, kedy prevážal návštevníkov Dní mesta Tisovec. Podľa primátora Petra Mináča jazdiť bude až do septembra, prevažne cez víkendy a na požiadanie organizovaných turistických skupín. O obnovu premávky na 16 kilometrov dlhej trati s výnimočným prevýšením až 51 promile sa už niekoľko rokov usilovalo Občianske združenie Zubačka. Prvú historickú jazdu zorganizovalo už vlani v novembri. Cestu motorovým vlakom absolvovali najmä tí, ktorí sa o oživenie prevádzky najviac zaslúžili.

SkryťVypnúť reklamu

K myšlienke obnovy historických jázd v Tisovci prispela pred časom návšteva železničiarskych nadšencov na obdobnej trati v rumunskom Sedmohradsku. Trať v Subcetate je síce kvôli zlému technickému stavu definitívne odsúdená k zániku, odpísané ale neboli parné lokomotívy. Dve z nich sa po dlhých rokovaniach podarilo nadšencom z Tisovca priviezť na Slovensko. Rušne sa opravujú vo Vrútkach. Ak všetko dobre pôjde, parná lokomotíva by mala na trati jazdiť už na budúci rok.

Podľa autorov projektu obnovy by trať mala slúžiť výlučne cestovnému ruchu. Zdroje na pokrytie vidia predovšetkým vo fondoch Európskej únie. Pre turistov je lákavé najmä okolie železnice. Sú tu lomené viadukty, tunely a samozrejme prekrásna príroda.

Prvé vlaky na trati z Tisovca do P. Polhory jazdili už koncom 19. storočia. Ozubnicový systém, ktorý sa nachádza na jej časti, je v republike ojedinelý. Parným lokomotívam pomáhal na ceste ešte v 60. rokoch uplynulého storočia, kedy tadiaľto prevážali rudu do železiarne v Podbrezovej. Uplynulé desaťročia však znamenali postupný úpadok a následne i zrušenie trate.

SkryťVypnúť reklamu

Ozubnicový systém železníc vybudovaný ešte za monarchie, existuje len na štyroch miestach Európy. Prvú postavili v Rakúsku, druhú o niečo neskôr v Tisovci. Treťou v poradí bola ozubnica v českom Tanvalde a posledná v Subcetate. Niektoré z nich sú už ale technicky neobnoviteľné.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  2. S jazykom vám pomôže elektronický prekladač Vasco Translator M3
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  2. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  6. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  7. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  1. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 12 695
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 11 457
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 180
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 309
  5. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 3 113
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 2 951
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 017
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 628
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  2. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  3. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  4. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  6. Natália Šepitková: V Dánsku sa nešibe ani neoblieva. Aké majú veľkonočné zvyky?
  7. Lubo Repka: Guayaquil - najnebezpečnejšie mesto v Ekvádore
  8. Lubo Repka: Ingapirca je najvýznamnejšia archeologická lokalita v Ekvádore
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 19 887
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 9 440
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 171
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 388
  5. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 4 772
  6. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 4 228
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 220
  8. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste 2 505
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu