Električka premáva na trati Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice už od roku 1909. Každý rok však klesá počet cestujúcich, ktorých prepraví. FOTO SME - MICHAL PIŠKO |
TRENČIANSKE TEPLICE - Od začiatku tohto týždňa ubudli na trase Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice dva spoje. Železničná spoločnosť spoje, ktorými cestovalo najmenej ľudí, zrušila bez náhrady. Električka tak do kúpeľného mesta premáva trinásťkrát za deň.
Električková doprava je stále stratová, cestujúci ju využívajú čoraz menej a zrušenie jej hrozilo už viackrát. Napriek tomu v roku 2000 trať rekonštruovali za viac ako 20 miliónov korún.
Mesto aj obec by atraktívny druh dopravy radi zachovali. "Spĺňa funkciu kúpeľnej atrakcie a je neodmysliteľne spojená s koloritom regiónu," hovorí viceprimátor Trenčianskych Teplíc Milan Koža. Prvá jazda električky sa uskutočnila už takmer pred 100 rokmi.
Najdôležitejšou úlohou úzkorozchodnej elektrickej trate bolo sprístupniť teplické kúpele svetu. "Keď vznikla koncom 19. storočia vlaková trasa do Teplej, začali Teplice hojnejšie navštevovať napríklad klienti z Budapešti. Električka sa stala nevyhnutnosťou najmä pre lepšiu klientelu," hovorí bývalý riaditeľ teplických kúpeľov Juraj Čelko.
Význam električky začal upadať s masívnym nástupom automobilového priemyslu. "Asi pred pätnástimi rokmi sme museli začať s rozsiahlym rozširovaním parkovísk, dnes už kúpeľní hostia prichádzajú takmer výlučne na autách."
Podľa Miloša Čikovského zo Železničnej spoločnosti závisí osud električkovej dopravy aj od prístupu mesta a kúpeľov.
(mp)