ZÁUJEM O LIETANIE NA SLOVENSKU RASTIE, NO O VEREJNÚ DOPRAVU NA LETISKÁ VRAJ ZÁUJEM NIE JE. TAXIKÁRI SI PRICHÁDZAJÚ NA SVOJE

Letenka za 500, taxi do mesta za 250

BRATISLAVA - Hoci je košické letisko druhým najväčším v počte prepravených cestujúcich na Slovensku, doprava verejnými autobusmi ...

S nízkym záujmom o verejnú dopravu na letiská sa stretávajú najmä menšie slovenské letiská. Pre ľudí je let zatiaľ niečím výnimočným. Záujem o cestu autobusom verejnej dopravy na letisko môže vzrásť spolu so zvyšujúcim sa počtom prepravených cestujúcich. ILUSTRAČNÉ FOTO - SITA

BRATISLAVA - Hoci je košické letisko druhým najväčším v počte prepravených cestujúcich na Slovensku, doprava verejnými autobusmi k letisku nie je plne zladená s letovým poriadkom. V niektorých prípadoch to znamená, že cestujúci majú na výber. Buď budú čakať takmer hodinu na autobus, alebo zaplatia za cestu do centra taxikárovi asi 250 korún. Jednosmerná letenka z Bratislavy sa dá kúpiť aj za 500 korún.

Taxikárov v čase príletov stojí pred terminálom viac než desať. Cestujúci sa sťažujú, no predstavitelia Dopravného podniku v Košiciach sa odvolávajú na to, že autobusy nie sú vyťažené. Prieskumy letiska to potvrdzujú.

MHD pre zamestnancov

Stáva sa aj to, že autobus odíde spred letiska tesne pred príletom lietadla, hoci letisko riešilo grafikon spolu s dopravným podnikom mesta. Dôvodov je viac, podľa výkonnej riaditeľky letiska v Košiciach Marty Horváthovej sú jedným z nich zmeny letového poriadku. "Letový poriadok sa mení pravidelne dvakrát ročne na jar a na jeseň. Niektoré časy letov ostávajú, niektoré zmenia aerolinky podľa svojich prevádzkových možností," povedala. Niektoré lety sa menia aj častejšie.

Autobusy MHD slúžia najmä pre zamestnancov letiska či návštevníkov Múzea letectva, ktoré je neďaleko. "Pred asi troma rokmi sme po žiadosti riaditeľa múzea zvýšili počet liniek na letisko," povedal Karol Kuzma z košického dopravného podniku. O možnom zvýšení počtu autobusov rokovali asi pred dvoma rokmi s košickou MHD aj nízkonákladové aerolinky Sky Europe. "Odvtedy sa frekvencia spojov zvýšila," povedala hovorkyňa aeroliniek Gabriela Horváthová. Za problém naďalej považuje ich nadväznosť na niektoré lety.

Prevádzkovateľ mestskej dopravy hovorí, že riešenie hľadá. "Uvažujeme o tom, že vyskúšame prispôsobiť linku na letisko príletom a odletom a uvidíme, aké budú výsledky," hovorí Kuzma.

Strategickým investorom letiska sa zrejme stane konzorcium Two One. Jeho súčasťou je viedenské letisko Schwechat, rakúska Raiffeisen Zentralbank a česko-slovenská investičná skupina Penta.

Bratislava - do dvadsať minút

Letisko v Bratislave, s najväčším počtom cestujúcich na Slovensku, má otázku dopravy cestujúcich vyriešenú. Obsluhu zabezpečuje mestská doprava pravidelnou linkou, ktorá chodí cez deň tri- až štyrikrát za hodinu. Ak si teda cestujúci zvolí MHD, čaká na odvoz najviac 20 minút. Cesta do centra hlavného mesta trvá zhruba pol až trištvrte hodiny. V autobuse musí mať cestovný lístok za 18 korún, ktorý vystačí na cestu do centra.

Ak si cestujúci vyberie cestu taxíkom, tak ho pri telefonickej objednávke vyjde zhruba na tri stovky. V meste je však podstatne rýchlejšie.

Menšie letiská, málo záujemcov

Menšie letiská majú aj menej problémov s dopravou cestujúcich. Na tie, z ktorých lieta len jedna alebo dve pravidelné linky, chodí verejný autobus priamo k letom. Je to tak napríklad v Žiline, odkiaľ lietajú České aerolínie šesť dní do týždňa do Prahy. Cestujúci za cestu autobusom neplatia, musia sa však preukázať platnou letenkou na ten deň. Na prevádzkovaní linky sa dohodol prevádzkovateľ letiska, ktorého akcionármi sú žilinská župa, mesto Žilina a štát so žilinskou SAD.

Donedávna chodila takáto linka aj v Poprade. Autobusy však už na letisko Poprad-Tatry nejazdia. "Autobusy neboli využívané a po dohode s predstaviteľmi mesta sme linku zrušili," povedal šéf popradskej SAD Peter Štefány.

Na letisko Sliač medzi Zvolenom a Banskou Bystricou verejné autobusy tiež nejazdia. Autobusoví dopravcovia totiž chcú, aby letisko prepravcom prispievalo, povedal výkonný riaditeľ letiska Peter Ťapuška. Bolo by to však nevýhodné, tvrdí. (ik)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 12 495
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 481
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 783
  4. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 983
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 839
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 518
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 151
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 936
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 673
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 621