ZÁUJEM O LIETANIE NA SLOVENSKU RASTIE, NO O VEREJNÚ DOPRAVU NA LETISKÁ VRAJ ZÁUJEM NIE JE. TAXIKÁRI SI PRICHÁDZAJÚ NA SVOJE

Letenka za 500, taxi do mesta za 250

BRATISLAVA - Hoci je košické letisko druhým najväčším v počte prepravených cestujúcich na Slovensku, doprava verejnými autobusmi ...

S nízkym záujmom o verejnú dopravu na letiská sa stretávajú najmä menšie slovenské letiská. Pre ľudí je let zatiaľ niečím výnimočným. Záujem o cestu autobusom verejnej dopravy na letisko môže vzrásť spolu so zvyšujúcim sa počtom prepravených cestujúcich. ILUSTRAČNÉ FOTO - SITA

BRATISLAVA - Hoci je košické letisko druhým najväčším v počte prepravených cestujúcich na Slovensku, doprava verejnými autobusmi k letisku nie je plne zladená s letovým poriadkom. V niektorých prípadoch to znamená, že cestujúci majú na výber. Buď budú čakať takmer hodinu na autobus, alebo zaplatia za cestu do centra taxikárovi asi 250 korún. Jednosmerná letenka z Bratislavy sa dá kúpiť aj za 500 korún.

Taxikárov v čase príletov stojí pred terminálom viac než desať. Cestujúci sa sťažujú, no predstavitelia Dopravného podniku v Košiciach sa odvolávajú na to, že autobusy nie sú vyťažené. Prieskumy letiska to potvrdzujú.

MHD pre zamestnancov

Stáva sa aj to, že autobus odíde spred letiska tesne pred príletom lietadla, hoci letisko riešilo grafikon spolu s dopravným podnikom mesta. Dôvodov je viac, podľa výkonnej riaditeľky letiska v Košiciach Marty Horváthovej sú jedným z nich zmeny letového poriadku. "Letový poriadok sa mení pravidelne dvakrát ročne na jar a na jeseň. Niektoré časy letov ostávajú, niektoré zmenia aerolinky podľa svojich prevádzkových možností," povedala. Niektoré lety sa menia aj častejšie.

Autobusy MHD slúžia najmä pre zamestnancov letiska či návštevníkov Múzea letectva, ktoré je neďaleko. "Pred asi troma rokmi sme po žiadosti riaditeľa múzea zvýšili počet liniek na letisko," povedal Karol Kuzma z košického dopravného podniku. O možnom zvýšení počtu autobusov rokovali asi pred dvoma rokmi s košickou MHD aj nízkonákladové aerolinky Sky Europe. "Odvtedy sa frekvencia spojov zvýšila," povedala hovorkyňa aeroliniek Gabriela Horváthová. Za problém naďalej považuje ich nadväznosť na niektoré lety.

Prevádzkovateľ mestskej dopravy hovorí, že riešenie hľadá. "Uvažujeme o tom, že vyskúšame prispôsobiť linku na letisko príletom a odletom a uvidíme, aké budú výsledky," hovorí Kuzma.

Strategickým investorom letiska sa zrejme stane konzorcium Two One. Jeho súčasťou je viedenské letisko Schwechat, rakúska Raiffeisen Zentralbank a česko-slovenská investičná skupina Penta.

Bratislava - do dvadsať minút

Letisko v Bratislave, s najväčším počtom cestujúcich na Slovensku, má otázku dopravy cestujúcich vyriešenú. Obsluhu zabezpečuje mestská doprava pravidelnou linkou, ktorá chodí cez deň tri- až štyrikrát za hodinu. Ak si teda cestujúci zvolí MHD, čaká na odvoz najviac 20 minút. Cesta do centra hlavného mesta trvá zhruba pol až trištvrte hodiny. V autobuse musí mať cestovný lístok za 18 korún, ktorý vystačí na cestu do centra.

Ak si cestujúci vyberie cestu taxíkom, tak ho pri telefonickej objednávke vyjde zhruba na tri stovky. V meste je však podstatne rýchlejšie.

Menšie letiská, málo záujemcov

Menšie letiská majú aj menej problémov s dopravou cestujúcich. Na tie, z ktorých lieta len jedna alebo dve pravidelné linky, chodí verejný autobus priamo k letom. Je to tak napríklad v Žiline, odkiaľ lietajú České aerolínie šesť dní do týždňa do Prahy. Cestujúci za cestu autobusom neplatia, musia sa však preukázať platnou letenkou na ten deň. Na prevádzkovaní linky sa dohodol prevádzkovateľ letiska, ktorého akcionármi sú žilinská župa, mesto Žilina a štát so žilinskou SAD.

Donedávna chodila takáto linka aj v Poprade. Autobusy však už na letisko Poprad-Tatry nejazdia. "Autobusy neboli využívané a po dohode s predstaviteľmi mesta sme linku zrušili," povedal šéf popradskej SAD Peter Štefány.

Na letisko Sliač medzi Zvolenom a Banskou Bystricou verejné autobusy tiež nejazdia. Autobusoví dopravcovia totiž chcú, aby letisko prepravcom prispievalo, povedal výkonný riaditeľ letiska Peter Ťapuška. Bolo by to však nevýhodné, tvrdí. (ik)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 15 542
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 927
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 750
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 733
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 480
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 009
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 707
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 577
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 534
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 011