SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Letenka za 500, taxi do mesta za 250

BRATISLAVA - Hoci je košické letisko druhým najväčším v počte prepravených cestujúcich na Slovensku, doprava verejnými autobusmi ...

S nízkym záujmom o verejnú dopravu na letiská sa stretávajú najmä menšie slovenské letiská. Pre ľudí je let zatiaľ niečím výnimočným. Záujem o cestu autobusom verejnej dopravy na letisko môže vzrásť spolu so zvyšujúcim sa počtom prepravených cestujúcich. ILUSTRAČNÉ FOTO - SITA

BRATISLAVA - Hoci je košické letisko druhým najväčším v počte prepravených cestujúcich na Slovensku, doprava verejnými autobusmi k letisku nie je plne zladená s letovým poriadkom. V niektorých prípadoch to znamená, že cestujúci majú na výber. Buď budú čakať takmer hodinu na autobus, alebo zaplatia za cestu do centra taxikárovi asi 250 korún. Jednosmerná letenka z Bratislavy sa dá kúpiť aj za 500 korún.

Taxikárov v čase príletov stojí pred terminálom viac než desať. Cestujúci sa sťažujú, no predstavitelia Dopravného podniku v Košiciach sa odvolávajú na to, že autobusy nie sú vyťažené. Prieskumy letiska to potvrdzujú.

MHD pre zamestnancov

Stáva sa aj to, že autobus odíde spred letiska tesne pred príletom lietadla, hoci letisko riešilo grafikon spolu s dopravným podnikom mesta. Dôvodov je viac, podľa výkonnej riaditeľky letiska v Košiciach Marty Horváthovej sú jedným z nich zmeny letového poriadku. "Letový poriadok sa mení pravidelne dvakrát ročne na jar a na jeseň. Niektoré časy letov ostávajú, niektoré zmenia aerolinky podľa svojich prevádzkových možností," povedala. Niektoré lety sa menia aj častejšie.

Autobusy MHD slúžia najmä pre zamestnancov letiska či návštevníkov Múzea letectva, ktoré je neďaleko. "Pred asi troma rokmi sme po žiadosti riaditeľa múzea zvýšili počet liniek na letisko," povedal Karol Kuzma z košického dopravného podniku. O možnom zvýšení počtu autobusov rokovali asi pred dvoma rokmi s košickou MHD aj nízkonákladové aerolinky Sky Europe. "Odvtedy sa frekvencia spojov zvýšila," povedala hovorkyňa aeroliniek Gabriela Horváthová. Za problém naďalej považuje ich nadväznosť na niektoré lety.

Prevádzkovateľ mestskej dopravy hovorí, že riešenie hľadá. "Uvažujeme o tom, že vyskúšame prispôsobiť linku na letisko príletom a odletom a uvidíme, aké budú výsledky," hovorí Kuzma.

Strategickým investorom letiska sa zrejme stane konzorcium Two One. Jeho súčasťou je viedenské letisko Schwechat, rakúska Raiffeisen Zentralbank a česko-slovenská investičná skupina Penta.

Bratislava - do dvadsať minút

Letisko v Bratislave, s najväčším počtom cestujúcich na Slovensku, má otázku dopravy cestujúcich vyriešenú. Obsluhu zabezpečuje mestská doprava pravidelnou linkou, ktorá chodí cez deň tri- až štyrikrát za hodinu. Ak si teda cestujúci zvolí MHD, čaká na odvoz najviac 20 minút. Cesta do centra hlavného mesta trvá zhruba pol až trištvrte hodiny. V autobuse musí mať cestovný lístok za 18 korún, ktorý vystačí na cestu do centra.

Ak si cestujúci vyberie cestu taxíkom, tak ho pri telefonickej objednávke vyjde zhruba na tri stovky. V meste je však podstatne rýchlejšie.

Menšie letiská, málo záujemcov

Menšie letiská majú aj menej problémov s dopravou cestujúcich. Na tie, z ktorých lieta len jedna alebo dve pravidelné linky, chodí verejný autobus priamo k letom. Je to tak napríklad v Žiline, odkiaľ lietajú České aerolínie šesť dní do týždňa do Prahy. Cestujúci za cestu autobusom neplatia, musia sa však preukázať platnou letenkou na ten deň. Na prevádzkovaní linky sa dohodol prevádzkovateľ letiska, ktorého akcionármi sú žilinská župa, mesto Žilina a štát so žilinskou SAD.

Donedávna chodila takáto linka aj v Poprade. Autobusy však už na letisko Poprad-Tatry nejazdia. "Autobusy neboli využívané a po dohode s predstaviteľmi mesta sme linku zrušili," povedal šéf popradskej SAD Peter Štefány.

Na letisko Sliač medzi Zvolenom a Banskou Bystricou verejné autobusy tiež nejazdia. Autobusoví dopravcovia totiž chcú, aby letisko prepravcom prispievalo, povedal výkonný riaditeľ letiska Peter Ťapuška. Bolo by to však nevýhodné, tvrdí. (ik)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  2. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  3. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  4. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  2. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  3. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  4. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 217
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 363
  3. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 7 063
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 5 048
  5. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 4 323
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 960
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 764
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 158
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  2. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  3. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  5. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  6. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 238
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 6 325
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 5 615
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 046
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 991
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 616
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 217
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 126
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu