SME

V tuneli Branisko cez víkend korzovali chodci

Prvýkrát od júna 2003, keď bol otvorený diaľničný tunel Branisko, si ho ľudia mohli pozrieť nielen z auta. Tunel je na 10 dní odstavený pre motoristov, Národná diaľničná spoločnosť teda pozvala do tunela chodcov.

Záujemcovia si mohli pozrieť aj srdce a mozog tunela - velín strediska v Behárovciach.

FOTO PRE SME - VERONIKA JANUŠKOVÁ

"Vhodnejšia príležitosť na obhliadku nejestvuje," povedal hovorca spoločnosti Marcel Jánošík. V sobotu prišlo asi 500 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa prieskumov polovica vodičov v Európskej únii nevie, ako sa v kritickej situácii v tuneli zachovať. Aj preto sa väčšina požiarov v tuneloch skončila tragicky.

František Rogel z Dunajskej Lužnej sa prišiel na tunel pozrieť o dve hodiny skôr, než ho otvorili. "Dopočul som sa o tom v rádiu," povedal. "Som zvedavý, ako je tunel po bezpečnostnej stránke vybavený. A zároveň sa chcem opýtať, prečo sa ešte stále nezačalo s výstavbou druhej polovice."

SkryťVypnúť reklamu

Pán Rogel prešiel autom cez tunel len raz a je to podľa neho "pre vodičov nesmierna úľava". Viackrát totiž absolvoval strastiplnú cestu po serpentínach horského masívu Braniska.

K tunelu odbočili aj manželia Juraj a Zuzana Bačovci. Prešli už viac európskych tunelov a myslia si, že tento je "po bezpečnostnej stránke skvele vybavený". Na otázku, čo by robili v prípade havárie či požiaru, odpovedali hneď: "Utekali by sme k najbližšiemu bezpečnostnému východu."

(sen)

Jánošík: Generálne upratovanie tunela je nevyhnutné

BEHAROVCE - Diaľničný tunel Branisko je od 9. do 18. mája pre motoristov uzavretý pre údržbu. Národná diaľničná spoločnosť čelí kritike, že údržbu mohla robiť aj počas prevádzky. Hovorca spoločnosti Marcel Jánošík tvrdí, že by to ohrozilo kvalitu práce a bezpečnosť ľudí, čo v tuneli pracujú.

SkryťVypnúť reklamu

"Počas odstávky šesťkrát očistia strop a bočné steny tunela od nánosov splodín, vyčistia vozovku, kanalizáciu, osvetlenie, signalizačné značky, skontrolujú vzduchotechniku, kamerový systém, optický kábel, ktorý zabezpečuje pokrytie tunela signálom pre oboch operátorov, protipožiarny systém a ďalšie technické vybavenie. Robí sa na tom podľa harmonogramu 24 hodín denne. Počas prevádzky by to bolo nereálne. Stačí, aby tunelom prešiel kamión, tlak vzduchu dokáže strhnúť človeka."

Podľa Jánošíka je generálne upratovanie tunela dvakrát do roka nevyhnutné. "Len z vozovky a štrbinovej kanalizácie odstránime po zime tony nánosov, ktoré by mohli spôsobiť havárie. Keby sme tunel napríklad rok nečistili, museli by sme ho odstaviť aj na tri mesiace."

SkryťVypnúť reklamu

Plánované odstávky sú podľa hovorcu bežné aj v zahraničí. Diaľničné tunely v alpských krajinách, najmä vo Francúzsku, Taliansku a Nemecku, sú však na rozdiel od Braniska dvojrúrové. Z časti tunela, ktorú odstavia, môžu presmerovať dopravu do druhej. U nás to zatiaľ nie je možné.

Ďalšia plánovaná odstávka Tunela bude po letnej sezóne. (sen)

Ako sa správať v tuneli

Pri poruche alebo pri nehode

ak je to možné, použiť na núdzové státie odstavné plochy v tzv. zálivoch, v ktorých sú aj zariadenia na núdzové volanie, keď to porucha nedovoľuje, odstaviť vozidlo čo najbližšie k pravému okraju cesty, vypnúť motor a nefajčiť, rozsvietiť výstražné blikače, zatelefonovať z hlásky označenej SOS do operačného strediska. Pri požiari

podľa možnosti urýchlene vyjsť s autom z tunela, v krajnom prípade vozidlo odstaviť čím bližšie k pravému okraju cesty, alebo na núdzovú odstavnú plochu, vypnúť motor, kľúče nechať v štartovacej skrinke, opustiť auto, pomocou signalizácie v hláskach ohlásiť požiarny poplach, ak je to možné, uhasiť oheň hasiacim prístrojom, ak nie, opustiť tunel cez únikový východ a bezpečnostnú štôlňu, Pri vjazde do tunela je nevyhnutné mať dostatočné množstvo paliva. Oheň alebo dym môžu byť smrteľné. Zachraňujte svoj život, nie auto!

SkryťVypnúť reklamu

Podrobnejšie informácie na www.ndsas.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 382
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 10 886
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 821
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 401
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 407
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 097
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 650
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 26 781
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 376
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 134
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 843
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 263
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 921
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 495
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu