V tuneli Branisko cez víkend korzovali chodci

Prvýkrát od júna 2003, keď bol otvorený diaľničný tunel Branisko, si ho ľudia mohli pozrieť nielen z auta. Tunel je na 10 dní odstavený pre motoristov, Národná diaľničná spoločnosť teda pozvala do tunela chodcov.

Záujemcovia si mohli pozrieť aj srdce a mozog tunela - velín strediska v Behárovciach.

FOTO PRE SME - VERONIKA JANUŠKOVÁ

"Vhodnejšia príležitosť na obhliadku nejestvuje," povedal hovorca spoločnosti Marcel Jánošík. V sobotu prišlo asi 500 ľudí.

Podľa prieskumov polovica vodičov v Európskej únii nevie, ako sa v kritickej situácii v tuneli zachovať. Aj preto sa väčšina požiarov v tuneloch skončila tragicky.

František Rogel z Dunajskej Lužnej sa prišiel na tunel pozrieť o dve hodiny skôr, než ho otvorili. "Dopočul som sa o tom v rádiu," povedal. "Som zvedavý, ako je tunel po bezpečnostnej stránke vybavený. A zároveň sa chcem opýtať, prečo sa ešte stále nezačalo s výstavbou druhej polovice."

Pán Rogel prešiel autom cez tunel len raz a je to podľa neho "pre vodičov nesmierna úľava". Viackrát totiž absolvoval strastiplnú cestu po serpentínach horského masívu Braniska.

K tunelu odbočili aj manželia Juraj a Zuzana Bačovci. Prešli už viac európskych tunelov a myslia si, že tento je "po bezpečnostnej stránke skvele vybavený". Na otázku, čo by robili v prípade havárie či požiaru, odpovedali hneď: "Utekali by sme k najbližšiemu bezpečnostnému východu."

(sen)

Jánošík: Generálne upratovanie tunela je nevyhnutné

BEHAROVCE - Diaľničný tunel Branisko je od 9. do 18. mája pre motoristov uzavretý pre údržbu. Národná diaľničná spoločnosť čelí kritike, že údržbu mohla robiť aj počas prevádzky. Hovorca spoločnosti Marcel Jánošík tvrdí, že by to ohrozilo kvalitu práce a bezpečnosť ľudí, čo v tuneli pracujú.

"Počas odstávky šesťkrát očistia strop a bočné steny tunela od nánosov splodín, vyčistia vozovku, kanalizáciu, osvetlenie, signalizačné značky, skontrolujú vzduchotechniku, kamerový systém, optický kábel, ktorý zabezpečuje pokrytie tunela signálom pre oboch operátorov, protipožiarny systém a ďalšie technické vybavenie. Robí sa na tom podľa harmonogramu 24 hodín denne. Počas prevádzky by to bolo nereálne. Stačí, aby tunelom prešiel kamión, tlak vzduchu dokáže strhnúť človeka."

Podľa Jánošíka je generálne upratovanie tunela dvakrát do roka nevyhnutné. "Len z vozovky a štrbinovej kanalizácie odstránime po zime tony nánosov, ktoré by mohli spôsobiť havárie. Keby sme tunel napríklad rok nečistili, museli by sme ho odstaviť aj na tri mesiace."

Plánované odstávky sú podľa hovorcu bežné aj v zahraničí. Diaľničné tunely v alpských krajinách, najmä vo Francúzsku, Taliansku a Nemecku, sú však na rozdiel od Braniska dvojrúrové. Z časti tunela, ktorú odstavia, môžu presmerovať dopravu do druhej. U nás to zatiaľ nie je možné.

Ďalšia plánovaná odstávka Tunela bude po letnej sezóne. (sen)

Ako sa správať v tuneli

Pri poruche alebo pri nehode

  • ak je to možné, použiť na núdzové státie odstavné plochy v tzv. zálivoch, v ktorých sú aj zariadenia na núdzové volanie,
  • keď to porucha nedovoľuje, odstaviť vozidlo čo najbližšie k pravému okraju cesty,
  • vypnúť motor a nefajčiť,
  • rozsvietiť výstražné blikače,
  • zatelefonovať z hlásky označenej SOS do operačného strediska.

Pri požiari

  • podľa možnosti urýchlene vyjsť s autom z tunela,
  • v krajnom prípade vozidlo odstaviť čím bližšie k pravému okraju cesty, alebo na núdzovú odstavnú plochu,
  • vypnúť motor,
  • kľúče nechať v štartovacej skrinke,
  • opustiť auto,
  • pomocou signalizácie v hláskach ohlásiť požiarny poplach,
  • ak je to možné, uhasiť oheň hasiacim prístrojom,
  • ak nie, opustiť tunel cez únikový východ a bezpečnostnú štôlňu,

Pri vjazde do tunela je nevyhnutné mať dostatočné množstvo paliva. Oheň alebo dym môžu byť smrteľné. Zachraňujte svoj život, nie auto!

Podrobnejšie informácie na www.ndsas.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  3. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  2. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  3. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  4. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  5. Kreditná karta – áno alebo nie
  6. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  7. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  8. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  9. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  10. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 24 229
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 18 163
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 12 668
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 563
  5. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 12 384
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 980
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 4 567
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 529
  9. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 4 405
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 065