SME
Nedeľa, 26. marec, 2023 | Meniny má Emanuel

V tuneli Branisko cez víkend korzovali chodci

Prvýkrát od júna 2003, keď bol otvorený diaľničný tunel Branisko, si ho ľudia mohli pozrieť nielen z auta. Tunel je na 10 dní odstavený pre motoristov, Národná diaľničná spoločnosť teda pozvala do tunela chodcov.

Záujemcovia si mohli pozrieť aj srdce a mozog tunela - velín strediska v Behárovciach.

FOTO PRE SME - VERONIKA JANUŠKOVÁ

"Vhodnejšia príležitosť na obhliadku nejestvuje," povedal hovorca spoločnosti Marcel Jánošík. V sobotu prišlo asi 500 ľudí.

Podľa prieskumov polovica vodičov v Európskej únii nevie, ako sa v kritickej situácii v tuneli zachovať. Aj preto sa väčšina požiarov v tuneloch skončila tragicky.

František Rogel z Dunajskej Lužnej sa prišiel na tunel pozrieť o dve hodiny skôr, než ho otvorili. "Dopočul som sa o tom v rádiu," povedal. "Som zvedavý, ako je tunel po bezpečnostnej stránke vybavený. A zároveň sa chcem opýtať, prečo sa ešte stále nezačalo s výstavbou druhej polovice."

Pán Rogel prešiel autom cez tunel len raz a je to podľa neho "pre vodičov nesmierna úľava". Viackrát totiž absolvoval strastiplnú cestu po serpentínach horského masívu Braniska.

K tunelu odbočili aj manželia Juraj a Zuzana Bačovci. Prešli už viac európskych tunelov a myslia si, že tento je "po bezpečnostnej stránke skvele vybavený". Na otázku, čo by robili v prípade havárie či požiaru, odpovedali hneď: "Utekali by sme k najbližšiemu bezpečnostnému východu."

(sen)

Jánošík: Generálne upratovanie tunela je nevyhnutné

BEHAROVCE - Diaľničný tunel Branisko je od 9. do 18. mája pre motoristov uzavretý pre údržbu. Národná diaľničná spoločnosť čelí kritike, že údržbu mohla robiť aj počas prevádzky. Hovorca spoločnosti Marcel Jánošík tvrdí, že by to ohrozilo kvalitu práce a bezpečnosť ľudí, čo v tuneli pracujú.

"Počas odstávky šesťkrát očistia strop a bočné steny tunela od nánosov splodín, vyčistia vozovku, kanalizáciu, osvetlenie, signalizačné značky, skontrolujú vzduchotechniku, kamerový systém, optický kábel, ktorý zabezpečuje pokrytie tunela signálom pre oboch operátorov, protipožiarny systém a ďalšie technické vybavenie. Robí sa na tom podľa harmonogramu 24 hodín denne. Počas prevádzky by to bolo nereálne. Stačí, aby tunelom prešiel kamión, tlak vzduchu dokáže strhnúť človeka."

Podľa Jánošíka je generálne upratovanie tunela dvakrát do roka nevyhnutné. "Len z vozovky a štrbinovej kanalizácie odstránime po zime tony nánosov, ktoré by mohli spôsobiť havárie. Keby sme tunel napríklad rok nečistili, museli by sme ho odstaviť aj na tri mesiace."

Plánované odstávky sú podľa hovorcu bežné aj v zahraničí. Diaľničné tunely v alpských krajinách, najmä vo Francúzsku, Taliansku a Nemecku, sú však na rozdiel od Braniska dvojrúrové. Z časti tunela, ktorú odstavia, môžu presmerovať dopravu do druhej. U nás to zatiaľ nie je možné.

Ďalšia plánovaná odstávka Tunela bude po letnej sezóne. (sen)

Ako sa správať v tuneli

Pri poruche alebo pri nehode

  • ak je to možné, použiť na núdzové státie odstavné plochy v tzv. zálivoch, v ktorých sú aj zariadenia na núdzové volanie,
  • keď to porucha nedovoľuje, odstaviť vozidlo čo najbližšie k pravému okraju cesty,
  • vypnúť motor a nefajčiť,
  • rozsvietiť výstražné blikače,
  • zatelefonovať z hlásky označenej SOS do operačného strediska.

Pri požiari

  • podľa možnosti urýchlene vyjsť s autom z tunela,
  • v krajnom prípade vozidlo odstaviť čím bližšie k pravému okraju cesty, alebo na núdzovú odstavnú plochu,
  • vypnúť motor,
  • kľúče nechať v štartovacej skrinke,
  • opustiť auto,
  • pomocou signalizácie v hláskach ohlásiť požiarny poplach,
  • ak je to možné, uhasiť oheň hasiacim prístrojom,
  • ak nie, opustiť tunel cez únikový východ a bezpečnostnú štôlňu,

Pri vjazde do tunela je nevyhnutné mať dostatočné množstvo paliva. Oheň alebo dym môžu byť smrteľné. Zachraňujte svoj život, nie auto!

Podrobnejšie informácie na www.ndsas.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  2. Sodastream sa mení
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  4. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  5. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  6. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  7. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  8. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 438
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 5 091
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 4 501
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 377
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 497
  6. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 3 290
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 688
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 561
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  2. Vladimír Benčík: Rím - Tajomstvá Vatikánskych múzeí (1. časť)
  3. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  4. Iveta Bakitová: Laponsko - výlet za polárnou žiarou
  5. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Čachtice
  6. Monika Kusendová: Karibsko-mexické dobrodružstvá: na lodi, ostrovoch i pevnine
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liesek (I)
  8. Aleš Tvrdý: Sedem mŕtvych byvolov
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 022
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 685
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 5 415
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 4 731
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 847
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 362
  7. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 125
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 112
  1. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu