Záujemcovia si mohli pozrieť aj srdce a mozog tunela - velín strediska v Behárovciach.
FOTO PRE SME - VERONIKA JANUŠKOVÁ
"Vhodnejšia príležitosť na obhliadku nejestvuje," povedal hovorca spoločnosti Marcel Jánošík. V sobotu prišlo asi 500 ľudí.
Podľa prieskumov polovica vodičov v Európskej únii nevie, ako sa v kritickej situácii v tuneli zachovať. Aj preto sa väčšina požiarov v tuneloch skončila tragicky.
František Rogel z Dunajskej Lužnej sa prišiel na tunel pozrieť o dve hodiny skôr, než ho otvorili. "Dopočul som sa o tom v rádiu," povedal. "Som zvedavý, ako je tunel po bezpečnostnej stránke vybavený. A zároveň sa chcem opýtať, prečo sa ešte stále nezačalo s výstavbou druhej polovice."
Pán Rogel prešiel autom cez tunel len raz a je to podľa neho "pre vodičov nesmierna úľava". Viackrát totiž absolvoval strastiplnú cestu po serpentínach horského masívu Braniska.
K tunelu odbočili aj manželia Juraj a Zuzana Bačovci. Prešli už viac európskych tunelov a myslia si, že tento je "po bezpečnostnej stránke skvele vybavený". Na otázku, čo by robili v prípade havárie či požiaru, odpovedali hneď: "Utekali by sme k najbližšiemu bezpečnostnému východu."
(sen)
Jánošík: Generálne upratovanie tunela je nevyhnutné
BEHAROVCE - Diaľničný tunel Branisko je od 9. do 18. mája pre motoristov uzavretý pre údržbu. Národná diaľničná spoločnosť čelí kritike, že údržbu mohla robiť aj počas prevádzky. Hovorca spoločnosti Marcel Jánošík tvrdí, že by to ohrozilo kvalitu práce a bezpečnosť ľudí, čo v tuneli pracujú.
"Počas odstávky šesťkrát očistia strop a bočné steny tunela od nánosov splodín, vyčistia vozovku, kanalizáciu, osvetlenie, signalizačné značky, skontrolujú vzduchotechniku, kamerový systém, optický kábel, ktorý zabezpečuje pokrytie tunela signálom pre oboch operátorov, protipožiarny systém a ďalšie technické vybavenie. Robí sa na tom podľa harmonogramu 24 hodín denne. Počas prevádzky by to bolo nereálne. Stačí, aby tunelom prešiel kamión, tlak vzduchu dokáže strhnúť človeka."
Podľa Jánošíka je generálne upratovanie tunela dvakrát do roka nevyhnutné. "Len z vozovky a štrbinovej kanalizácie odstránime po zime tony nánosov, ktoré by mohli spôsobiť havárie. Keby sme tunel napríklad rok nečistili, museli by sme ho odstaviť aj na tri mesiace."
Plánované odstávky sú podľa hovorcu bežné aj v zahraničí. Diaľničné tunely v alpských krajinách, najmä vo Francúzsku, Taliansku a Nemecku, sú však na rozdiel od Braniska dvojrúrové. Z časti tunela, ktorú odstavia, môžu presmerovať dopravu do druhej. U nás to zatiaľ nie je možné.
Ďalšia plánovaná odstávka Tunela bude po letnej sezóne. (sen)
Ako sa správať v tuneli
Pri poruche alebo pri nehode
ak je to možné, použiť na núdzové státie odstavné plochy v tzv. zálivoch, v ktorých sú aj zariadenia na núdzové volanie, keď to porucha nedovoľuje, odstaviť vozidlo čo najbližšie k pravému okraju cesty, vypnúť motor a nefajčiť, rozsvietiť výstražné blikače, zatelefonovať z hlásky označenej SOS do operačného strediska. Pri požiari
podľa možnosti urýchlene vyjsť s autom z tunela, v krajnom prípade vozidlo odstaviť čím bližšie k pravému okraju cesty, alebo na núdzovú odstavnú plochu, vypnúť motor, kľúče nechať v štartovacej skrinke, opustiť auto, pomocou signalizácie v hláskach ohlásiť požiarny poplach, ak je to možné, uhasiť oheň hasiacim prístrojom, ak nie, opustiť tunel cez únikový východ a bezpečnostnú štôlňu, Pri vjazde do tunela je nevyhnutné mať dostatočné množstvo paliva. Oheň alebo dym môžu byť smrteľné. Zachraňujte svoj život, nie auto!
Podrobnejšie informácie na www.ndsas.sk