SME

Čiernohronská železnica bude mať opäť väčší vozový park

Čierny Balog 1. mája (TASR) - Opäť s rozšíreným vozovým parkom vstúpila dnes do novej turistickej sezóny Čiernohronská železnica (ČHŽ) v Čiernom Balogu.

Návštevníci sa tak až do konca septembra môžu previezť niektorým zo 16 vagónov, ktoré ťahá buď parná lokomotíva ČKD Kolben z roku 1948, alebo motorový rušeň Rába, či historická motorová lokomotíva s označením M21004, ktorú vyrobili v roku 1939 v závode Tatra v Kopřivnici.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa riaditeľa železnice Aleša Bílka nová medzi lokomotívami je motorová Rába, ktorú v uplynulej sezóne zrekonštruovali v dielňach závodu ŽOS Zvolen. Širší je i park vagónov, ktoré sa turistom snažili tento rok aj viac prispôsobiť.

SkryťVypnúť reklamu

Aj napriek daždivému počasiu sa dnes pri otvorení sezóny v Chvatimechu zišlo asi pol tisícky ľudí, priaznivcov historických vlakov. Na úseku Chvatimech - Hronec sa potom uskutočnila súbežná jazda s parným vlakom ŽSR, ktorý priviezol turistov z B. Bystrice. Spestrením programu bol inscenovaný prepad vlakov vo Svätom Jáne spojený s ukážkou jazdy originálneho parného drevárskeho vlaku. Vedenie železnice pripravilo pre všetkých návštevníkov areálu v sezóne aj ďalšie atrakcie. Mala by medzi nimi byť aj jazda tzv. welness vlaku, ktorý ponúkne turistom vodný kúpeľ. Premávať bude napríklad aj vagón s ponukou tokajských vín.

Ojedinelá železnica uprostred malebnej nízkotatranskej prírody prepravila vlani v lete asi 70 000 turistov. Za 14 rokov obnovenej činnosti tak už odviezla takmer 700 000 cestujúcich. Najpočetnejšiu skupinu tvorili Slováci a návštevníci z Českej republiky. Podľa Bílka tento rok ostalo cestovné nezmenené. Dospelý zaplatí za jazdu z Čierneho Balogu do Chvatimechu a späť 300 korún, dieťa polovicu. Školské zájazdy majú ale zľavu, a tak lístok vyjde len asi 90 korún.

SkryťVypnúť reklamu

Jediná úzkokoľajka svojho druhu na Slovensku existuje aj napriek rozhodnutiu slovenskej vlády o jej likvidácii z roku 1985. O obnovenie prevádzky v roku 1992 sa zaslúžila parta nadšencov, priaznivcov krásnej prírody a parných vlakov. V súčasnosti ju spravuje združenie Mikroregión Čierny Hron.

História ČHŽ sa začala odvíjať v roku 1908 vybudovaním prvého úseku trate z Hronca do Čierneho Balogu s rozchodom 760 milimetrov. Pravidelná premávka sa začala o rok neskoršie na úseku 10,4 kilometra. Ďalšie vetvy železnice smerujúce do dolín v povodí Čierneho Hrona v dĺžke okolo 130 kilometrov sa vybudovali aj za pomoci zajatcov 1. svetovej vojny. V období prvej československej republiky zabezpečovalo premávku 115 zamestnancov. Súčasne so zvážaním dreva ňou denne prepravili asi 250 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 82 009
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 466
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 192
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 447
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 715
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 280
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 215
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 361
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 676
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 574
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 45 629
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 685
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 417
  6. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 12 026
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 964
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 766
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu