SME

Čiernohronská železnica bude mať opäť väčší vozový park

Čierny Balog 1. mája (TASR) - Opäť s rozšíreným vozovým parkom vstúpila dnes do novej turistickej sezóny Čiernohronská železnica (ČHŽ) v Čiernom Balogu.

Návštevníci sa tak až do konca septembra môžu previezť niektorým zo 16 vagónov, ktoré ťahá buď parná lokomotíva ČKD Kolben z roku 1948, alebo motorový rušeň Rába, či historická motorová lokomotíva s označením M21004, ktorú vyrobili v roku 1939 v závode Tatra v Kopřivnici.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa riaditeľa železnice Aleša Bílka nová medzi lokomotívami je motorová Rába, ktorú v uplynulej sezóne zrekonštruovali v dielňach závodu ŽOS Zvolen. Širší je i park vagónov, ktoré sa turistom snažili tento rok aj viac prispôsobiť.

SkryťVypnúť reklamu

Aj napriek daždivému počasiu sa dnes pri otvorení sezóny v Chvatimechu zišlo asi pol tisícky ľudí, priaznivcov historických vlakov. Na úseku Chvatimech - Hronec sa potom uskutočnila súbežná jazda s parným vlakom ŽSR, ktorý priviezol turistov z B. Bystrice. Spestrením programu bol inscenovaný prepad vlakov vo Svätom Jáne spojený s ukážkou jazdy originálneho parného drevárskeho vlaku. Vedenie železnice pripravilo pre všetkých návštevníkov areálu v sezóne aj ďalšie atrakcie. Mala by medzi nimi byť aj jazda tzv. welness vlaku, ktorý ponúkne turistom vodný kúpeľ. Premávať bude napríklad aj vagón s ponukou tokajských vín.

Ojedinelá železnica uprostred malebnej nízkotatranskej prírody prepravila vlani v lete asi 70 000 turistov. Za 14 rokov obnovenej činnosti tak už odviezla takmer 700 000 cestujúcich. Najpočetnejšiu skupinu tvorili Slováci a návštevníci z Českej republiky. Podľa Bílka tento rok ostalo cestovné nezmenené. Dospelý zaplatí za jazdu z Čierneho Balogu do Chvatimechu a späť 300 korún, dieťa polovicu. Školské zájazdy majú ale zľavu, a tak lístok vyjde len asi 90 korún.

SkryťVypnúť reklamu

Jediná úzkokoľajka svojho druhu na Slovensku existuje aj napriek rozhodnutiu slovenskej vlády o jej likvidácii z roku 1985. O obnovenie prevádzky v roku 1992 sa zaslúžila parta nadšencov, priaznivcov krásnej prírody a parných vlakov. V súčasnosti ju spravuje združenie Mikroregión Čierny Hron.

História ČHŽ sa začala odvíjať v roku 1908 vybudovaním prvého úseku trate z Hronca do Čierneho Balogu s rozchodom 760 milimetrov. Pravidelná premávka sa začala o rok neskoršie na úseku 10,4 kilometra. Ďalšie vetvy železnice smerujúce do dolín v povodí Čierneho Hrona v dĺžke okolo 130 kilometrov sa vybudovali aj za pomoci zajatcov 1. svetovej vojny. V období prvej československej republiky zabezpečovalo premávku 115 zamestnancov. Súčasne so zvážaním dreva ňou denne prepravili asi 250 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  5. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  6. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  7. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  8. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  1. TIPOS spustil novú kampaň
  2. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  3. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  6. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  7. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  8. Ku kybernetickej bezpečnosti prispejú aj dobrovoľné hlásenia
  1. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 11 250
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 10 218
  3. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 6 694
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 642
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 864
  6. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu? 3 242
  7. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 3 139
  8. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké 2 993
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  2. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  3. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  4. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  5. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  6. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  8. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 110 475
  2. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 35 926
  3. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 15 896
  4. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 13 000
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 10 124
  6. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 9 729
  7. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode? 8 981
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 8 889
  1. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  2. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  3. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  4. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
  5. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
  6. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  7. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
SkryťZatvoriť reklamu