Kežmarok 15. marca (TASR) - Diaľnica pod Tatrami v úseku Mengusovce-Jánovce je v predrealizačnej etape. Bola zaradená do programu pomoci Európskej únie (EÚ) z projektu ISPA. "V tomto roku by mal byť schválený rozsah financovania, v budúcom sa rozbehnú práce a 26-kilometrový úsek môže byť hotový v priebehu štyroch rokov," povedal minister dopravy Jozef Macejko počas dnešného pracovného výjazdu v okrese Kežmarok.
Náklady na výstavbu dosiahnu takmer 10 miliárd Sk, pričom 40 % prostriedkov by mala poskytnúť Európska únia prostredníctvom programu ISPA.
S predstaviteľmi okresu diskutoval minister aj o dobudovávaní hraničných priechodov s Poľskou republikou, pričom konštatoval, že závery rokovaní medzivládnej komisie korešpondujú s predstavou regionálnej štátnej správy. Slovensko-poľské hranice budú mať štyri hraničné priechody bez obmedzenia, teda vrátane kamiónovej dopravy. Ide o Skalité-Zwardoň, Trstená-Chyžné, Mníšek-Piwniczna a Vyšný Komárnik-Barwinek. Všetky ostatné budú určené pre osobnú dopravu alebo pre osobnú a nákladnú do 7,5 tony. Priechod v Lysej n/Dunajcom sa nebude prebudovávať pre potreby kamiónovej dopravy. Spresnil, že do konca roku 2005 by sa malo postúpiť v budovaní infraštruktúry na slovenskej i poľskej strane tak, aby bola možná neobmedzená doprava cez Skalité-Zwardoň. Na slovenskej strane to bude polovičný profil diaľnice a na poľskej rýchlostná komunikácia. V prípade priechodu Mníšek-Piwniczna prisľúbila poľská strana, že bude investovať do výstavby mostu a infraštruktúry. Zložitejšie boli rozhovory o hraničnom priechode Lysá n/Dunajcom, ktorý slovenská strana neodporúča budovať pre neobmedzenú dopravu s ohľadom na potreby ochrany krajiny a životného prostredia.
Na východnom Slovensku sa budujú v rámci cezhraničnej spolupráce ďalšie hraničné priechody napríklad Čirč-Leluchow, ktoré pomôžu rozptýliť dopravu.
V súvislosti so stavom cestnej siete v okrese Kežmarok minister uviedol, že 80 % ciest druhej a tretej triedy si vyžaduje opravy. Potreba financií však desaťnásobne prevyšuje možnosti, preto treba po vzájomnej dohode stanoviť priority. Podľa J. Macejka by nemalo pokračovať utlmovanie prostriedkov určených na opravy a údržbu ciest, pretože v ďalších rokoch sa to môže negatívne odraziť na zjazdnosti.
Na otázku, či rezort pomôže obci Lechnica v Kežmarskom okrese, kde povodeň pred vyše dvoma rokmi zničila most na miestnej komunikácii, J. Macejko povedal, že ministerstvo tam nemôže investovať zo svojich prostriedkov. Bolo by to v rozpore s rozpočtovými pravidlami. Z možných riešení spomenul zaradenie do štátnej cestnej siete, prípadne finančnú pomoc z rezervy vlády SR.
* sv zll