SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Panama chce rozšíriť námorný prieplav

PANAMA - Panama chce rozšíriť námorný kanál, ktorý spája Atlantik a Pacifik, aby sa cezeň mohla plaviť nová generácia obrovských kontajnerových lodí. Plánované náklady na ambiciózny plán sú 5,3 miliardy dolárov, v prepočte 159 miliárd korún.

ILUSTRAČNÉ FOTO - SITA

Ešte tento rok plán posúdi parlament a bude sa o ňom hlasovať v referende. Úrady budú musieť vysvetliť, z akých zdrojov Panama rozširovanie prieplavu zaplatí a tiež, prečo radoví občania nepociťujú nijaké výhody z príjmov, ktoré štát z prevádzkovania kanála má. Prieskumy však zatiaľ naznačujú, že väčšina Panamčanov projekt, ktorý vytvorí niekoľko tisíc pracovných miest, podporí.

Panamský prezident Martin Torrijos označil projekt za "obrovskú výzvu", avšak nevyhnutný krok, ak si má 80 kilometrov dlhý kanál zachovať miesto kľúčovej dopravnej tepny vo svetovej námornej doprave. Denne prejde systémom jazier a plavebných komôr okolo 40 plavidiel. Pre rastúci export z Číny dosiahla prepravná kapacita kanálu svoje maximum.

Prieplavu hrozí, že stratí klientov, ktorí budú využívať nové superlode, ktoré dokážu odviezť náklad s dvojnásobnou hmotnosťou, akú prevážajú bežné námorné plavidlá. Práve preto vláda navrhuje stavbu novej série obrovských plavebných komôr so šírkou viac ako 50 metrov. Vznikol by tretí prepravný pruh schopný pojať širšie lode.

Cez Panamský kanál dnes prechádza približne päť percent nákladu svetovej námornej dopravy. Prepravuje sa tadiaľ najmä ropa, obilie a nákladné kontajnery. Minulý rok kanál využilo 14-tisíc lodí, ktoré prepravovali 200 miliónov ton nákladu. Vyše 40 percent tvorila doprava medzi Áziou a východným pobrežím USA.

Panamský kanál otvorili v roku 1914 a až do roku 1999 ho spravovali Spojené štáty. (tasr)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 086
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 927
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 071
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 216
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 660
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 316
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 728
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 537
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 258
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 258
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu