Panama chce rozšíriť námorný prieplav

PANAMA - Panama chce rozšíriť námorný kanál, ktorý spája Atlantik a Pacifik, aby sa cezeň mohla plaviť nová generácia obrovských kontajnerových lodí. Plánované náklady na ambiciózny plán sú 5,3 miliardy dolárov, v prepočte 159 miliárd korún.

ILUSTRAČNÉ FOTO - SITA

Ešte tento rok plán posúdi parlament a bude sa o ňom hlasovať v referende. Úrady budú musieť vysvetliť, z akých zdrojov Panama rozširovanie prieplavu zaplatí a tiež, prečo radoví občania nepociťujú nijaké výhody z príjmov, ktoré štát z prevádzkovania kanála má. Prieskumy však zatiaľ naznačujú, že väčšina Panamčanov projekt, ktorý vytvorí niekoľko tisíc pracovných miest, podporí.

Panamský prezident Martin Torrijos označil projekt za "obrovskú výzvu", avšak nevyhnutný krok, ak si má 80 kilometrov dlhý kanál zachovať miesto kľúčovej dopravnej tepny vo svetovej námornej doprave. Denne prejde systémom jazier a plavebných komôr okolo 40 plavidiel. Pre rastúci export z Číny dosiahla prepravná kapacita kanálu svoje maximum.

Prieplavu hrozí, že stratí klientov, ktorí budú využívať nové superlode, ktoré dokážu odviezť náklad s dvojnásobnou hmotnosťou, akú prevážajú bežné námorné plavidlá. Práve preto vláda navrhuje stavbu novej série obrovských plavebných komôr so šírkou viac ako 50 metrov. Vznikol by tretí prepravný pruh schopný pojať širšie lode.

Cez Panamský kanál dnes prechádza približne päť percent nákladu svetovej námornej dopravy. Prepravuje sa tadiaľ najmä ropa, obilie a nákladné kontajnery. Minulý rok kanál využilo 14-tisíc lodí, ktoré prepravovali 200 miliónov ton nákladu. Vyše 40 percent tvorila doprava medzi Áziou a východným pobrežím USA.

Panamský kanál otvorili v roku 1914 a až do roku 1999 ho spravovali Spojené štáty. (tasr)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  2. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  3. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  4. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Rozprávkové tankovanie
  8. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 932
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 12 689
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 451
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 399
  5. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 9 963
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 573
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 564
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 322
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 915
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 413