V marci minulého roku nadobudol účinnosť nový zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Táto udalosť stála na počiatku obdobia zásadných zmien v oblasti kontroly vozidiel. Náročný legislatívny proces
V marci minulého roku nadobudol účinnosť nový zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Táto udalosť stála na počiatku obdobia zásadných zmien v oblasti kontroly vozidiel. Náročný legislatívny proces trvajúci niekoľko mesiacov by mal byť predbežne zavŕšený už v najbližších týždňoch novou vykonávacou vyhláškou k zákonu, ktorá bude pokrývať práve časť týkajúcu sa kontroly vozidiel.Dovoz jednotlivých vozidiel
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
K prvým bezprostredným dôsledkom účinnosti zákona v marci 2006, ktoré verejnosť mohla zaznamenať, patrila dlho očakávaná väčšia zmena pravidiel pre dovoz jednotlivých vozidiel zo zahraničia. Zavedením možnosti uznávania platného typového schválenia alebo typového schválenia Európskeho spoločenstva sa dovoz tých vozidiel, ktoré takéto schválenie majú, výrazne zjednodušil. Ide najmä o vozidlá novších rokov výroby, predpokladom je, samozrejme, dobrý technický stav. Naopak vozidlám, pri ktorých žiadne z týchto schválení nemožno preukázať, šance na úspešné nové schválenie jednotlivo dovezeného vozidla a následné prihlásenie do evidencie klesli. Vo všeobecnosti teda podľa nových pravidiel možno staršie vozidlá doviezť ťažšie, na druhej strane však v prípade nových vozidiel disponujúcich potrebnými dokladmi prišlo k pozitívne vnímanému uvoľneniu prísnejších pravidiel z minulosti.
Nové kontrolné nálepky
Počnúc februárom tohto roku sa kontrolné nálepky technickej a emisnej kontroly na vozidlách presunuli na nové miesto. Kým predtým sa po úspešnom vykonaní kontroly lepili na zadnú tabuľku s evidenčným číslom, po novom ich mož- no nájsť buď pri pravom dolnom okraji čelného skla, alebo na vozidlách bez čelného skla, ako sú prívesy, návesy alebo motocykle, na ich zadnej časti, v blízkosti tabuľky s evidenčným číslom. Jedným z dôvodov nedávnej úpravy bola iná očakávaná legislatívna zmena. V pripravovanej novelizácii vyhlášky ministerstva vnútra č. 225/2004 Z. z., ktorá bola pred niekoľkými týždňami postúpená do pripomienkového konania, sa totiž predpokladá zmena vzhľadu tabuliek s evidenčným číslom. Na novom vyhotovení tabuliek už nebude za dvojicou písmen označujúcich okres evidencie vozidla voľné miesto, kam by bolo možné kontrolné nálepky lepiť. Z ostávajúcich možností pre voľbu miesta lepenia nálepiek sa zdá byť najvhodnejšou práve tá, ktorá sa nakoniec realizovala.
Ďalšie zmeny v novej vyhláške
Zavedenie ďalších noviniek sa dá očakávať v súvislosti s pripravovanou vykonávacou vyhláškou k zákonu. Jej návrh okrem iného predpokladal, že viac ako desaťročné osobné automobily (kategória M1) a ľahké nákladné automobily do 3,5 tony najväčšej prípustnej celkovej hmotnosti (kategória N1) budú musieť mať po desiatich rokoch od prvého prijatia do evidencie pravidelnú technickú kontrolu každoročne.
So zavedením tejto povinnosti by sa nerátalo ihneď s účinnosťou novej vyhlášky, ale až po uplynutí istej prechodnej lehoty. V súčasnosti musia takéto vozidlá po prvý raz na STK po štyroch rokoch od prvého prijatia do evidencie a následne v dvojročných intervaloch. Dôvodom skrátenia intervalu po desiatom roku prevádzky je štatisticky preukázaný vyšší výskyt dopravných nehôd zapríčinených nebezpečnými technickými chybami práve v tejto skupine vozidiel. Z ostatných očakávaných zmien v novej vyhláške možno v krátkosti spomenúť postupné rozšírenie povinných technických kontrol na traktory, ich prípojné vozidlá a malé motocykle (kategória L1e) alebo rozšírenie emisných kontrol i na vozidlá so zážihovým motorom s riadeným katalyzátorom a traktory.
Marián Rybianský, TESTEK, s.r.o., poverená technická služba technickej kontroly vozidiel