SME

Kontroly vozidiel uprostred zmien

V marci minulého roku nadobudol účinnosť nový zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Táto udalosť stála na počiatku obdobia zásadných zmien v oblasti kontroly vozidiel. Náročný legislatívny proces

V marci minulého roku nadobudol účinnosť nový zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Táto udalosť stála na počiatku obdobia zásadných zmien v oblasti kontroly vozidiel. Náročný legislatívny proces trvajúci niekoľko mesiacov by mal byť predbežne zavŕšený už v najbližších týždňoch novou vykonávacou vyhláškou k zákonu, ktorá bude pokrývať práve časť týkajúcu sa kontroly vozidiel.Dovoz jednotlivých vozidiel

K prvým bezprostredným dôsledkom účinnosti zákona v marci 2006, ktoré verejnosť mohla zaznamenať, patrila dlho očakávaná väčšia zmena pravidiel pre dovoz jednotlivých vozidiel zo zahraničia. Zavedením možnosti uznávania platného typového schválenia alebo typového schválenia Európskeho spoločenstva sa dovoz tých vozidiel, ktoré takéto schválenie majú, výrazne zjednodušil. Ide najmä o vozidlá novších rokov výroby, predpokladom je, samozrejme, dobrý technický stav. Naopak vozidlám, pri ktorých žiadne z týchto schválení nemožno preukázať, šance na úspešné nové schválenie jednotlivo dovezeného vozidla a následné prihlásenie do evidencie klesli. Vo všeobecnosti teda podľa nových pravidiel možno staršie vozidlá doviezť ťažšie, na druhej strane však v prípade nových vozidiel disponujúcich potrebnými dokladmi prišlo k pozitívne vnímanému uvoľneniu prísnejších pravidiel z minulosti.

SkryťVypnúť reklamu

Nové kontrolné nálepky

Počnúc februárom tohto roku sa kontrolné nálepky technickej a emisnej kontroly na vozidlách presunuli na nové miesto. Kým predtým sa po úspešnom vykonaní kontroly lepili na zadnú tabuľku s evidenčným číslom, po novom ich mož- no nájsť buď pri pravom dolnom okraji čelného skla, alebo na vozidlách bez čelného skla, ako sú prívesy, návesy alebo motocykle, na ich zadnej časti, v blízkosti tabuľky s evidenčným číslom. Jedným z dôvodov nedávnej úpravy bola iná očakávaná legislatívna zmena. V pripravovanej novelizácii vyhlášky ministerstva vnútra č. 225/2004 Z. z., ktorá bola pred niekoľkými týždňami postúpená do pripomienkového konania, sa totiž predpokladá zmena vzhľadu tabuliek s evidenčným číslom. Na novom vyhotovení tabuliek už nebude za dvojicou písmen označujúcich okres evidencie vozidla voľné miesto, kam by bolo možné kontrolné nálepky lepiť. Z ostávajúcich možností pre voľbu miesta lepenia nálepiek sa zdá byť najvhodnejšou práve tá, ktorá sa nakoniec realizovala.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšie zmeny v novej vyhláške

Zavedenie ďalších noviniek sa dá očakávať v súvislosti s pripravovanou vykonávacou vyhláškou k zákonu. Jej návrh okrem iného predpokladal, že viac ako desaťročné osobné automobily (kategória M1) a ľahké nákladné automobily do 3,5 tony najväčšej prípustnej celkovej hmotnosti (kategória N1) budú musieť mať po desiatich rokoch od prvého prijatia do evidencie pravidelnú technickú kontrolu každoročne.

So zavedením tejto povinnosti by sa nerátalo ihneď s účinnosťou novej vyhlášky, ale až po uplynutí istej prechodnej lehoty. V súčasnosti musia takéto vozidlá po prvý raz na STK po štyroch rokoch od prvého prijatia do evidencie a následne v dvojročných intervaloch. Dôvodom skrátenia intervalu po desiatom roku prevádzky je štatisticky preukázaný vyšší výskyt dopravných nehôd zapríčinených nebezpečnými technickými chybami práve v tejto skupine vozidiel. Z ostatných očakávaných zmien v novej vyhláške možno v krátkosti spomenúť postupné rozšírenie povinných technických kontrol na traktory, ich prípojné vozidlá a malé motocykle (kategória L1e) alebo rozšírenie emisných kontrol i na vozidlá so zážihovým motorom s riadeným katalyzátorom a traktory.

SkryťVypnúť reklamu

Marián Rybianský, TESTEK, s.r.o., poverená technická služba technickej kontroly vozidiel

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 195
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 870
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 182
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 024
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 776
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 907
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 957
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 618
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 415
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 137
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 427
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 360
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 212
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu