SME

Kontroly vozidiel uprostred zmien

V marci minulého roku nadobudol účinnosť nový zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Táto udalosť stála na počiatku obdobia zásadných zmien v oblasti kontroly vozidiel. Náročný legislatívny proces

V marci minulého roku nadobudol účinnosť nový zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Táto udalosť stála na počiatku obdobia zásadných zmien v oblasti kontroly vozidiel. Náročný legislatívny proces trvajúci niekoľko mesiacov by mal byť predbežne zavŕšený už v najbližších týždňoch novou vykonávacou vyhláškou k zákonu, ktorá bude pokrývať práve časť týkajúcu sa kontroly vozidiel.Dovoz jednotlivých vozidiel

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

K prvým bezprostredným dôsledkom účinnosti zákona v marci 2006, ktoré verejnosť mohla zaznamenať, patrila dlho očakávaná väčšia zmena pravidiel pre dovoz jednotlivých vozidiel zo zahraničia. Zavedením možnosti uznávania platného typového schválenia alebo typového schválenia Európskeho spoločenstva sa dovoz tých vozidiel, ktoré takéto schválenie majú, výrazne zjednodušil. Ide najmä o vozidlá novších rokov výroby, predpokladom je, samozrejme, dobrý technický stav. Naopak vozidlám, pri ktorých žiadne z týchto schválení nemožno preukázať, šance na úspešné nové schválenie jednotlivo dovezeného vozidla a následné prihlásenie do evidencie klesli. Vo všeobecnosti teda podľa nových pravidiel možno staršie vozidlá doviezť ťažšie, na druhej strane však v prípade nových vozidiel disponujúcich potrebnými dokladmi prišlo k pozitívne vnímanému uvoľneniu prísnejších pravidiel z minulosti.

SkryťVypnúť reklamu

Nové kontrolné nálepky

Počnúc februárom tohto roku sa kontrolné nálepky technickej a emisnej kontroly na vozidlách presunuli na nové miesto. Kým predtým sa po úspešnom vykonaní kontroly lepili na zadnú tabuľku s evidenčným číslom, po novom ich mož- no nájsť buď pri pravom dolnom okraji čelného skla, alebo na vozidlách bez čelného skla, ako sú prívesy, návesy alebo motocykle, na ich zadnej časti, v blízkosti tabuľky s evidenčným číslom. Jedným z dôvodov nedávnej úpravy bola iná očakávaná legislatívna zmena. V pripravovanej novelizácii vyhlášky ministerstva vnútra č. 225/2004 Z. z., ktorá bola pred niekoľkými týždňami postúpená do pripomienkového konania, sa totiž predpokladá zmena vzhľadu tabuliek s evidenčným číslom. Na novom vyhotovení tabuliek už nebude za dvojicou písmen označujúcich okres evidencie vozidla voľné miesto, kam by bolo možné kontrolné nálepky lepiť. Z ostávajúcich možností pre voľbu miesta lepenia nálepiek sa zdá byť najvhodnejšou práve tá, ktorá sa nakoniec realizovala.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšie zmeny v novej vyhláške

Zavedenie ďalších noviniek sa dá očakávať v súvislosti s pripravovanou vykonávacou vyhláškou k zákonu. Jej návrh okrem iného predpokladal, že viac ako desaťročné osobné automobily (kategória M1) a ľahké nákladné automobily do 3,5 tony najväčšej prípustnej celkovej hmotnosti (kategória N1) budú musieť mať po desiatich rokoch od prvého prijatia do evidencie pravidelnú technickú kontrolu každoročne.

So zavedením tejto povinnosti by sa nerátalo ihneď s účinnosťou novej vyhlášky, ale až po uplynutí istej prechodnej lehoty. V súčasnosti musia takéto vozidlá po prvý raz na STK po štyroch rokoch od prvého prijatia do evidencie a následne v dvojročných intervaloch. Dôvodom skrátenia intervalu po desiatom roku prevádzky je štatisticky preukázaný vyšší výskyt dopravných nehôd zapríčinených nebezpečnými technickými chybami práve v tejto skupine vozidiel. Z ostatných očakávaných zmien v novej vyhláške možno v krátkosti spomenúť postupné rozšírenie povinných technických kontrol na traktory, ich prípojné vozidlá a malé motocykle (kategória L1e) alebo rozšírenie emisných kontrol i na vozidlá so zážihovým motorom s riadeným katalyzátorom a traktory.

SkryťVypnúť reklamu

Marián Rybianský, TESTEK, s.r.o., poverená technická služba technickej kontroly vozidiel

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 62 551
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 146
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 712
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 796
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 164
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 982
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 153
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 86 672
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 127
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 502
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 822
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 245
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 878
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 230
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu