Muži, ženy a šoférovanie

Existuje vedecká oblasť, ktorá sa nazýva vedecká etológia. Vyznačuje sa tým, že skúma človeka z mnohých pohľadov - biologických, psychologických atď. Avšak prednostne sa zameriava na biologické základy správania sa človeka. Jedným z vedeckých princípov,

Existuje vedecká oblasť, ktorá sa nazýva vedecká etológia. Vyznačuje sa tým, že skúma človeka z mnohých pohľadov - biologických, psychologických atď. Avšak prednostne sa zameriava na biologické základy správania sa človeka. Jedným z vedeckých princípov, na ktorých táto veda stavia, je, že sa muži a ženy líšia nielen v pohlaví, ale aj v myslení, cítení, ale najmä v správaní. Možno nemusíme byť školovaní ani humánnymi etológmi, aby sme si to v našich každodenných situáciách všimli.Otázka ohľadom šoférovania z hľadiska humánnej etológie stojí tak: nakoľko sa spomenutý vedecký princíp môže vztiahnuť na šoférovanie mužov a žien? Na túto otázku sa pokúsil dať odpoveď rakúsky etológ Klaus Atzwanger vo svojich skorých výskumoch z konca 90-tych rokov 20. storočia. Skúmal napr. rozdiely v stratégii šoférovania medzi mužmi a ženami na príjazdovej komunikácii do diaľnice.

Tento bod cestnej premávky je v štatistikách nehôd často označovaný ako nebezpečné miesto, kde sa vyskytuje veľa nehôd. Samotný výjazd na diaľnicu si vyžaduje od vodiča pomerne veľa vyhodnotení parametrov danej situácie. Je tu potrebný odhad vlastnej rýchlosti, rýchlosti približovania sa vozidiel v priamom pruhu, do ktorého vchádzame, odhad jazdnej dráhy prichádzajúceho vozidla v priamom pruhu, do ktorého vchádzame.

Bezpečnosť situácie vo veľkej miere závisí od komunikácie medzi oboma vodičmi, na ktorú je však extrémne krátky čas. Komunikácia je priamo závislá na pochopení momentu, v ktorom prichádzajúce vozidlo z tesnej jazdy vedľa ľavého pruhu prejde do tohto pruhu. Dĺžka jazdy a malá či väčšia vzdialenosť (tesnosť) od tohto ľavého pruhu pôsobí ako signál pre vodičov prichádzajúcich v priamom pruhu. Čo na to naša humánna etológia? Čo môžeme z jej princípov a faktov v tejto situácii očakávať? Tak napr. muži a mladí muži najmä, z dôvodu svojej prirodzenej konkurencie v boji o postavenie sú ochotní viac riskovať a agresívnejšie sa vtlačiť do pravého pruhu zo svojho príjazdového.

Predpokladáme tiež, že dôležitú úlohu z hľadiska humánnej etológie bude hrať aj anonymita situácie. Preto napr. prázdne auto, len so šoférom, pôjde pravdepodobne rýchlejšie, bude sa približovať smelšie k vonkajšiemu okraju výjazdového pruhu. Toľko predpoklady. Výsledky výskumu: priemerná rýchlosť v príjazdových pruhoch je u rakúskych vodičov 115 km/h, pričom muži jazdia v tejto dopravnej situácii rýchlejšie ako ženy. Vek vodiča výrazne neovplyvňuje rýchlosť jazdy v tejto situácii a ani u žien ani u mužov nezohrával významnú úlohu.

Samostatne idúci šoféri naopak jazdia bližšie k ľavému okraju príjazdového pruhu a zároveň rýchlejšie manévrujú - odvážnejšie sa tlačia do priameho pruhu. Rýchla a tesnejšia jazda k ľavému okraju príjazdového pruhu pôsobí ako efektívny signál pre prichádzajúce vozidlá v priamom pruhu. Vodiči v priamom pruhu, ktorí idú často vyššou rýchlosťou, reagujú tak (obyčajne), že sa preradia z tohto pruhu do rýchlejšieho pruhu. Výrazné odlišnosti žien od mužov sa nepodarilo dokázať, ale zdá sa, že je to jeden z mnohých príkladov efektívneho využívania agresivity. To znamená, že sa určitý typ agresívneho správania sa zmenil (ritualizoval) z agresívneho na efektívny spôsob dorozumenia sa medzi vodičmi.

PhDr. Alexander Kövér

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 14 682
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 557
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 386
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 134
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 956
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 627
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 797
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 224
  9. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 103
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 723