V Tatrách chcú novú osemkilometrovú zjazdovku

BRATISLAVA, VYSOKÉ TATRY - Miestni podnikatelia chcú vo Vysokých Tatrách vybudovať osemkilometrovú zjazdovku od Soliska až do Tatranskej Štrby.

Mala by smerovať zo Soliska na Furkotskú dolinu a pri Štrbskom Plese by sa spájala s druhou zjazdovkou smerujúcou na Tatranskú Štrbu.

Tým by vznikla osemkilometrová súvislá lyžiarska trať. V územnom pláne zatiaľ zjazdovka schválená nie je. Pred kalamitou o nej nik neuvažoval.

Ján Gavalier z 1. tatranskej je presvedčený, že zjazdovka by pomohla nielen cestovnému ruchu, ale aj ekológii. Myslí si, že veľa lyžiarov by zaparkovalo dolu v Tatranskej Štrbe a vyviezli by sa hore lanovkami, nejazdili by na Štrbské Pleso autami.

Šéf Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry Peter Chudý hovorí, že najmä v spodnej časti je z veľkej časti les postihnutý kalamitou a je na dohode s ochranármi, aby zjazdovka nezasahovala do chránených biotopov.

Riaditeľ hotela Patria Jozef Bendžala v časopise Cestovateľ povedal, že "všetko chceme dostať do územného plánu, do fázy stavebných povolení, aby sme možno už koncom tohto leta začali na zjazdovke skutočne pracovať".

Peter Chudý to nevidí až tak jednoducho. Posudzovanie vplyvu na životného prostredie môže trvať aj rok.

"Kadiaľ zjazdovka pôjde, môžeme povedať definitívne až po tom, čo ochranári určia, ktorým územiam sa treba vyhnúť. Zatiaľ je v územnom pláne len návrh trasy," hovorí Chudý.

Šéf TANAP-u Tomáš Vančura hovorí, že v hornej časti od Soliska na Štrbské Pleso by zjazdovka prechádzala jedným z najcennejších biotopov, ktoré Tatranský národný park má. Furkotská dolina je v piatom stupni ochrany prírody.

"To je z pohľadu ochrany absolútne neprijateľné. Na južnej strane TANAP-u je to úplne najcennejšie územie, smrekovcovo-limbové lesy s mokrinami, jazierkami. Aj Vládny výbor pre obnovu a rozvoj Vysokých Tatier odporúča jedine určitú úpravu a rozšírenie existujúcej zjazdovky na Solisku," hovorí Vančura.

Podľa neho by sa museli zmeniť zákony, zrušiť územia Natura, zrušiť rezervácie, aby sa dalo postaviť zjazdovku zo Soliska cez Furkotskú dolinu alebo popri nej.

Z podnikateľských plánov by súhlasil iba s odjazdovou trasou od autobusovej stanice na Štrbskom Plese popri starej ceste do Tatranskej Štrby.

"Nie je možné mať národný park a zároveň v ňom budovať nové lyžiarske strediská," myslí si Vančura.

Pripúšťa zmeny zjazdoviek z Tatranskej Lomnice smerom na Skalnaté Pleso. Tam je dnes zhruba päťkilometrová zjazdovka, ale v niektorých miestach nie je ideálna.

Podľa Dany Veleckej z Tatranských lanových dráh, ktoré prevádzkujú lanovky na Skalnaté Pleso, treba urobiť štúdiu, aby sa zjazdovka mohla rozšíriť a lepšie zasnežovať. "Najmä v dolnej tretine ju chceme viac rozšíriť, urobiť stredisko aj pre začiatočníkov a rodiny," hovorí.

Zjazdovka zo Soliska do Štrby

Podnikatelia chcú postaviť zjazdovku na najvzácnejšom a najchránenejšom území Tatranského národného parku. Mala by viesť zo Soliska cez  Furkotskú dolinu až do Tatranskej Štrby. V natoľko cenných územiach si to ochranári nevedia predstaviť.

Furkotská dolina je v oblasti Natura 2000

Natura 2000 - sústava chránených území členských štátov únie. Ide o najvzácnejšie a najzraniteľnejšie druhy voľne rastúcich rastlín, voľne žijúcich živočíchov. Po vstupe do únie sa ochrana oblastí Natura 2000 stala záväznou aj pre Slovensko. Jeho dodržiavanie sa opiera o smernice Európskej únie. Solisko patrí do štvrtého, Furkotská dolina do piateho - najprísnejšieho stupňa ochrany.Na území Tatier sa vyskytuje osem druhov obojživelníkov, tri druhy plazov, 115 druhov vtákov a 42 druhov cicavcov. Viaceré z nich žijú iba v tejto krajinnej oblasti a patria medzi druhy Európskeho významu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  3. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  4. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  5. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  6. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  7. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  8. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  10. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo
  1. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  2. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  3. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. V Tescu vlani zákazníci nakúpili až 700 miliónov sl. potravín
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  8. OMV ponúka kávu so sebou aj do opakovane použiteľných pohárov
  9. Pojistným podvodům při nehodě zabráníte s kamerou MiVue 733 WiFi
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 441
  2. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 22 654
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 058
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 946
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 14 509
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 11 666
  7. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 6 717
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 5 690
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 5 687
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 4 041