SME

Nové vodičské sa meniť nebudú

BRATISLAVA - Slovenskí vodiči, ktorí stále jazdia s vodičským preukazom vydaným pred 1. májom 2004, dostali a až štvrťstoročie na to, aby si ho vymenili za nový.

Formát vodičských preukazov, ktoré dopravné inšpektoráty vydávajú od mája 2004, by sa už meniť nemal. FOTO SME - PAVOL MAJER

BRATISLAVA - Slovenskí vodiči, ktorí stále jazdia s vodičským preukazom vydaným pred 1. májom 2004, dostali a až štvrťstoročie na to, aby si ho vymenili za nový.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Európski ministri dopravy sa začiatkom týždňa v Bruseli dohodli, že 110 rozličných typov vodičských preukazov, ktoré v Európskej únii dnes platia, nahradí do roku 2031 jednotný doklad. Podľa európskej smernice by to mala byť polykarbonátová kartička, do ktorej sa bude dať zabudovať mikročip.

SkryťVypnúť reklamu

Novinkou bude aj obmedzená platnosť preukazov. Pre skupiny C a D ich bude dopravný inšpektorát vydávať na päť rokov, pre ostatné na 10, prípadne 15 rokov. Smernica, ktorá prešla prvým čítaním v Európskom parlamente, by mala začať platiť o dva roky. Členské krajiny budú mať ďalšie štyri roky na to, aby ju zaviedli do svojich zákonov.

Zásadné zmeny nebudú

Na Slovensku sa už vizáž vodičských preukazov radikálne meniť nebude. "Preukazy, ktoré sa začali vydávať od prvého mája 2004, už spĺňajú všetky kritériá danej smernice," povedala Zuzana Kmeťová z tlačového odboru ministerstva vnútra.

Slovenské inšpektoráty vydávajú vodičské preukazy už len na polykarbonátových kartičkách. Technológia na ich výrobu stála ministerstvo vnútra 800 miliónov korún.

SkryťVypnúť reklamu

Použitá technológia údaje na plastikovú kartičku gravíruje. Hotové doklady sú lepšie zabezpečené pred falšovaním, lebo majú viac ochranných prvkov ako staré, ktoré si vodiči postupne budú musieť vymeniť.

Ministerstvo sa zatiaľ nerozhodlo, či zavedie vodičské preukazy s čipmi, ktoré môžu obsahovať biometrické údaje, teda odtlačok prsta, či snímku očnej dúhovky, alebo zdravotné údaje držiteľa. "Je to na rozhodnutí členských krajín, či zvolia model s čipom, alebo bez neho," povedala Kmeťová.

Zaviesť preukazy s čipmi by na Slovensku nemal byť problém. "Je to najmä otázka zadania objednávky dodávateľovi čistopisov vodičských preukazov, ktorých sa ročne vydá okolo 360-tisíc," povedal Emil Fitoš, obchodný riaditeľ Siemens Business Services, ktorá sa s firmami Hewlett Packard, IBM a Ditec podieľa na výrobe vodičských preukazov. Okrem nových čistopisov treba podľa Fitoša urobiť isté zmeny na pracoviskách pre zber údajov, v agende vodičských preukazov a v Národnom personalizačnom centre.

SkryťVypnúť reklamu

Drahá biometria

Priestor na čip na kartách ostane, práve pre biometriu. Podľa platných zákonov nesmú byť biometrické údaje na preukaze viditeľné, preto by sa mali ukladať na čip, magnetický pásik, prípadne do čiarového kódu. Hoci je dnes takmer isté, že vodičské preukazy nebudú tieto údaje o držiteľovi obsahovať, karty musia byť urobené tak, aby sa do nich čipy dali v budúcnosti dodať.

Snímať biometrické údaje držiteľa preukazu je zložitejšie a drahšie, než kúpiť karty s čipmi. Ministerstvo by muselo investovať do zariadení na zber týchto informácií a náklady by sa mohli vyšplhať na stovky miliónov.

Fitoš hovorí, že údaje budú zrejme totožné s tými, ktoré sa budú zberať na biometrické pasy a tie sa majú objaviť oveľa skôr, zhruba o tri roky. (dc)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 58 910
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 098
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 672
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 442
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 872
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 152
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 919
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 148
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 93 583
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 029
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 496
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 818
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 229
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 866
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 203
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu