BRATISLAVA - Slovenskí vodiči, ktorí stále jazdia s vodičským preukazom vydaným pred 1. májom 2004, dostali a až štvrťstoročie na to, aby si ho vymenili za nový.
Formát vodičských preukazov, ktoré dopravné inšpektoráty vydávajú od mája 2004, by sa už meniť nemal. FOTO SME - PAVOL MAJER
BRATISLAVA - Slovenskí vodiči, ktorí stále jazdia s vodičským preukazom vydaným pred 1. májom 2004, dostali a až štvrťstoročie na to, aby si ho vymenili za nový.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Európski ministri dopravy sa začiatkom týždňa v Bruseli dohodli, že 110 rozličných typov vodičských preukazov, ktoré v Európskej únii dnes platia, nahradí do roku 2031 jednotný doklad. Podľa európskej smernice by to mala byť polykarbonátová kartička, do ktorej sa bude dať zabudovať mikročip.
Novinkou bude aj obmedzená platnosť preukazov. Pre skupiny C a D ich bude dopravný inšpektorát vydávať na päť rokov, pre ostatné na 10, prípadne 15 rokov. Smernica, ktorá prešla prvým čítaním v Európskom parlamente, by mala začať platiť o dva roky. Členské krajiny budú mať ďalšie štyri roky na to, aby ju zaviedli do svojich zákonov.
Zásadné zmeny nebudú
Na Slovensku sa už vizáž vodičských preukazov radikálne meniť nebude. "Preukazy, ktoré sa začali vydávať od prvého mája 2004, už spĺňajú všetky kritériá danej smernice," povedala Zuzana Kmeťová z tlačového odboru ministerstva vnútra.
Slovenské inšpektoráty vydávajú vodičské preukazy už len na polykarbonátových kartičkách. Technológia na ich výrobu stála ministerstvo vnútra 800 miliónov korún.
Použitá technológia údaje na plastikovú kartičku gravíruje. Hotové doklady sú lepšie zabezpečené pred falšovaním, lebo majú viac ochranných prvkov ako staré, ktoré si vodiči postupne budú musieť vymeniť.
Ministerstvo sa zatiaľ nerozhodlo, či zavedie vodičské preukazy s čipmi, ktoré môžu obsahovať biometrické údaje, teda odtlačok prsta, či snímku očnej dúhovky, alebo zdravotné údaje držiteľa. "Je to na rozhodnutí členských krajín, či zvolia model s čipom, alebo bez neho," povedala Kmeťová.
Zaviesť preukazy s čipmi by na Slovensku nemal byť problém. "Je to najmä otázka zadania objednávky dodávateľovi čistopisov vodičských preukazov, ktorých sa ročne vydá okolo 360-tisíc," povedal Emil Fitoš, obchodný riaditeľ Siemens Business Services, ktorá sa s firmami Hewlett Packard, IBM a Ditec podieľa na výrobe vodičských preukazov. Okrem nových čistopisov treba podľa Fitoša urobiť isté zmeny na pracoviskách pre zber údajov, v agende vodičských preukazov a v Národnom personalizačnom centre.
Drahá biometria
Priestor na čip na kartách ostane, práve pre biometriu. Podľa platných zákonov nesmú byť biometrické údaje na preukaze viditeľné, preto by sa mali ukladať na čip, magnetický pásik, prípadne do čiarového kódu. Hoci je dnes takmer isté, že vodičské preukazy nebudú tieto údaje o držiteľovi obsahovať, karty musia byť urobené tak, aby sa do nich čipy dali v budúcnosti dodať.
Snímať biometrické údaje držiteľa preukazu je zložitejšie a drahšie, než kúpiť karty s čipmi. Ministerstvo by muselo investovať do zariadení na zber týchto informácií a náklady by sa mohli vyšplhať na stovky miliónov.
Fitoš hovorí, že údaje budú zrejme totožné s tými, ktoré sa budú zberať na biometrické pasy a tie sa majú objaviť oveľa skôr, zhruba o tri roky. (dc)