SME
Štvrtok, 23. marec, 2023 | Meniny má Adrián

Nové vodičské sa meniť nebudú

BRATISLAVA - Slovenskí vodiči, ktorí stále jazdia s vodičským preukazom vydaným pred 1. májom 2004, dostali a až štvrťstoročie na to, aby si ho vymenili za nový.

Formát vodičských preukazov, ktoré dopravné inšpektoráty vydávajú od mája 2004, by sa už meniť nemal. FOTO SME - PAVOL MAJER

BRATISLAVA - Slovenskí vodiči, ktorí stále jazdia s vodičským preukazom vydaným pred 1. májom 2004, dostali a až štvrťstoročie na to, aby si ho vymenili za nový.

Európski ministri dopravy sa začiatkom týždňa v Bruseli dohodli, že 110 rozličných typov vodičských preukazov, ktoré v Európskej únii dnes platia, nahradí do roku 2031 jednotný doklad. Podľa európskej smernice by to mala byť polykarbonátová kartička, do ktorej sa bude dať zabudovať mikročip.

Novinkou bude aj obmedzená platnosť preukazov. Pre skupiny C a D ich bude dopravný inšpektorát vydávať na päť rokov, pre ostatné na 10, prípadne 15 rokov. Smernica, ktorá prešla prvým čítaním v Európskom parlamente, by mala začať platiť o dva roky. Členské krajiny budú mať ďalšie štyri roky na to, aby ju zaviedli do svojich zákonov.

Zásadné zmeny nebudú

Na Slovensku sa už vizáž vodičských preukazov radikálne meniť nebude. "Preukazy, ktoré sa začali vydávať od prvého mája 2004, už spĺňajú všetky kritériá danej smernice," povedala Zuzana Kmeťová z tlačového odboru ministerstva vnútra.

Slovenské inšpektoráty vydávajú vodičské preukazy už len na polykarbonátových kartičkách. Technológia na ich výrobu stála ministerstvo vnútra 800 miliónov korún.

Použitá technológia údaje na plastikovú kartičku gravíruje. Hotové doklady sú lepšie zabezpečené pred falšovaním, lebo majú viac ochranných prvkov ako staré, ktoré si vodiči postupne budú musieť vymeniť.

Ministerstvo sa zatiaľ nerozhodlo, či zavedie vodičské preukazy s čipmi, ktoré môžu obsahovať biometrické údaje, teda odtlačok prsta, či snímku očnej dúhovky, alebo zdravotné údaje držiteľa. "Je to na rozhodnutí členských krajín, či zvolia model s čipom, alebo bez neho," povedala Kmeťová.

Zaviesť preukazy s čipmi by na Slovensku nemal byť problém. "Je to najmä otázka zadania objednávky dodávateľovi čistopisov vodičských preukazov, ktorých sa ročne vydá okolo 360-tisíc," povedal Emil Fitoš, obchodný riaditeľ Siemens Business Services, ktorá sa s firmami Hewlett Packard, IBM a Ditec podieľa na výrobe vodičských preukazov. Okrem nových čistopisov treba podľa Fitoša urobiť isté zmeny na pracoviskách pre zber údajov, v agende vodičských preukazov a v Národnom personalizačnom centre.

Drahá biometria

Priestor na čip na kartách ostane, práve pre biometriu. Podľa platných zákonov nesmú byť biometrické údaje na preukaze viditeľné, preto by sa mali ukladať na čip, magnetický pásik, prípadne do čiarového kódu. Hoci je dnes takmer isté, že vodičské preukazy nebudú tieto údaje o držiteľovi obsahovať, karty musia byť urobené tak, aby sa do nich čipy dali v budúcnosti dodať.

Snímať biometrické údaje držiteľa preukazu je zložitejšie a drahšie, než kúpiť karty s čipmi. Ministerstvo by muselo investovať do zariadení na zber týchto informácií a náklady by sa mohli vyšplhať na stovky miliónov.

Fitoš hovorí, že údaje budú zrejme totožné s tými, ktoré sa budú zberať na biometrické pasy a tie sa majú objaviť oveľa skôr, zhruba o tri roky. (dc)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  3. Koho prepustiť a komu zvýšiť mzdu? Také otázky budú riešiť firmy
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  2. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  3. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  4. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  5. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  6. Počasie láka do prírody. Zodpovední majú v batohu tieto 2 veci
  7. Aké sú národnosti podnikateľov s virtuálnou adresou v Košiciach?
  8. Rozdielový impulz: Fix hypotéky 1,49 % na tri roky
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 9 475
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 185
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 902
  4. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 6 832
  5. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 5 417
  6. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 612
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 872
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 023
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  2. Vladimír Benčík: Rím - Tajomstvá Vatikánskych múzeí (1. časť)
  3. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  4. Iveta Bakitová: Laponsko - výlet za polárnou žiarou
  5. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Čachtice
  6. Monika Kusendová: Karibsko-mexické dobrodružstvá: na lodi, ostrovoch i pevnine
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liesek (I)
  8. Irena Šimuneková: Starohutský ľadopád /vodopád/
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 7 642
  2. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 356
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 385
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 403
  5. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 3 247
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 733
  7. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 2 580
  8. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 538
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu