SME
Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Pri skúšobnej evakuácii pasažierov Airbusu A380 sa zranilo 33 ľudí

Hamburg 27. marca (TASR) - Najväčšie dopravné lietadlo sveta A380 prekonalo ďalšiu prekážku na ceste k zaradeniu do prevádzky. Spolu 873 pasažierov a ...

Hamburg 27. marca (TASR) - Najväčšie dopravné lietadlo sveta A380 prekonalo ďalšiu prekážku na ceste k zaradeniu do prevádzky. Spolu 873 pasažierov a členov posádky dokázalo v nedeľu opustiť kabínu cez núdzové šmykľavky za 80 sekúnd, čo bolo o 10 sekúnd rýchlejšie, ako bolo určené.

"Airbus tým vytvoril nový svetový rekord," povedal šéf európskeho výrobcu lietadiel Gustav Humbert na záver testu. Humbert vyjadril mimoriadnu spokojnosť s priebehom skúšky. "Aj my sme veľmi spokojní," dodal Norbert Lohl z európskeho úradu leteckej bezpečnosti EASA. Úrad teraz bude vyhodnocovať videozáznam testu. Výsledky by mali byť známe dnes alebo v utorok. Potom sa rozhodne, či je nevyhnutné vykonať ďalší test. Potešenie z priebehu testu mali aj predstavitelia Singapore Airlines, prvých aerolínií, ktorým Airbus dodá A380.

SkryťVypnúť reklamu

K väčším problémom alebo incidentom nedošlo, dodal Humbert. Jeden z dobrovoľníkov si však zlomil nohu a 32 ďalších utrpelo menšie poranenia. Nácvik sa uskutočnil v nedeľu popoludní v leteckom hangári pri Hamburgu. Podmienky pri teste simulovali mimoriadnu situáciu, svetlá v kabíne boli teda vypnuté a polovica únikových východov bola nepriechodná. Z figurantov muselo byť 40 % žien a 35 % osôb starších ako 50 rokov. Na palube boli aj tri bábiky v životnej veľkosti, ktoré predstavovali deti do dvoch rokov. Pasažierom neoznámili, ktorý východ sa dá použiť, a každý z nich musel byť na začiatku pripútaný.

Únik pasažierov a posádky prostredníctvom nafukovacích šmykľaviek z lietadla je už desaťročia osvedčeným spôsobom záchrany. Predviesť ho musí nielen výrobca, keď uvádza nové lietadlo na trh, ale posádka ho musí pravidelne nacvičovať na špeciálnych simulátoroch. Pri rýchlom opustení kabíny totiž nie je rozhodujúca len bezprekážková cesta k východom a počet pasažierov, ale aj úroveň nácviku posádky.

SkryťVypnúť reklamu

Airbus A380 vyštartoval na svoj prvý diaľkový let v apríli 2005 z Toulouse. Odvtedy prešlo viacero skúšobných lietadiel rozsiahlym testovacím programom. Harmonogram ďalších testov je nabitý. Do plánovaného uvedenia do prevádzky v Singapore Airlines je na programe, okrem iného, testovací let s pasažiermi, aby sa overil bežný režim v lietadle.

Nateraz má Airbus 159 objednávok na A380. Európsky výrobca chce týmto lietadlom ukončiť desaťročia trvajúci monopol Boeingu v segmente lietadiel s viac ako 400 sedadlami. Americký koncern predal za uplynulých 35 rokov v tejto oblasti vyše 1 400 Boeingov 747 Jumbo-Jet. Airbus ráta v segmente extrémne veľkých dopravných lietadiel do roku 2023 s dopytom po 1 600 strojoch. Celkovú hodnotu objednávok producent odhaduje na 416 miliárd USD, čo je v prepočte asi 13 biliónov SKK.

SkryťVypnúť reklamu

Informovala o tom nemecká agentúra DPA.

(1 USD = 31,399 SKK)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  2. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  3. 4-dňový pracovný režim spoločnosti NN Slovensko získal ocenenie
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  8. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 687
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 864
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 860
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 513
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 459
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 2 856
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 480
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 217
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 367
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 795
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 445
  4. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 5 366
  5. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 4 143
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 350
  7. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 3 235
  8. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 2 796
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu