SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky
PLÁTANIE DIER PO ZIME SI KAŽDOROČNE VYŽIADA STOVKY MILIÓNOV KORÚN. ĎALŠIE NÁKLADY VZNIKAJÚ ZO ŽIADOSTÍ O NÁHRADU ŠKODY

Rozbil vám výtlk auto? Žiadajte náhradu

BRATISLAVA - O náhradu škody na aute spôsobenú nabehnutím do niektorého z výtlkov, ktoré na cestách zostali po zime, sa oplatí prihlásiť, ...

Opravy výtlkov, ktoré dokážu motoristom spôsobiť nemalé škody, sú síce drahé, no pred zodpovednosťou za rozbité autá by sa samosprávy skrývať nemali. FOTO - SITA

BRATISLAVA - O náhradu škody na aute spôsobenú nabehnutím do niektorého z výtlkov, ktoré na cestách zostali po zime, sa oplatí prihlásiť, hoci zodpovední samosprávni úradníci tvrdia opak. Skúsenosti ukazujú, že mestá či samosprávy nechcú dobrovoľne platiť niekoľkotisícové faktúry za preseknuté pneumatiky, disky či vybité tlmiče, aj keď za kvalitu ciest sú priamo zodpovedné.

Správcovia ciest si často svoje povinnosti nesplnia tak, ako majú. Úradníci napriek tomu spravia všetko, aby záujemcov o preplatenie faktúr z autoservisov od podobných nápadov odradili. Treba preto byť trpezlivý. Žiadateľovi to zaručí, že nakoniec uspeje, i keď celá vec skončí na súde.

Arogancia a alibizmus

Súdy už riešili aj žiadosť o náhradu škody za dve pneumatiky preťaté na výmole na Viedenskej ceste oproti bratislavskému Auparku. Vodič po zdokumentovaní nehody políciou požiadal mesto, ktoré za kvalitu cesty zodpovedá, aby mu niekoľkotisícovú škodu na aute preplatilo. K žiadosti doložil policajný zápis o nehode a blok z autoservisu.

Z magistrátu prišla asi po mesiaci odpoveď, že mesto nič platiť nemieni. Poškodený vodič si chcel vec vydiskutovať priamo s primátorom, ktorého požiadal o sedenie. Šéf bratislavskej mestskej samosprávy bol príliš zaneprázdnený, a tak na stretnutie poslal svojho zástupcu. Ten sa potom v presile s kolegami snažil trúfalého žiadateľa presvedčiť, že nie mesto, ale on je na vine, pretože "neprispôsobil jazdu stavu vozovky." Mesto však dieru na ceste neoznačilo, čím si nesplnilo svoju povinnosť.

Poškodený si stál za svojím a debata skončila odporučením, že ak chce od mesta nejaké peniaze, musí sa obrátiť na súd. Najprv požiadal o vydanie platobného rozkazu. S tým však neuspel, a tak sa pustil do občianskoprávneho konania o náhradu škody. Právnička zastupujúca mesto sa snažila argumentovať "zaklínadlom" o prispôsobení jazdy. Na sudkyňu zabrali protiargumenty - mesto malo megajamu na ceste viditeľne označiť. Magistrát tak okrem škody zaplatil aj súdne trovy.

Každoročný problém

Problémy s výtlkmi sa na slovenských cestách opakujú každoročne. Cestári a samospráva tvrdia, že na ich zaplátanie nemajú dosť peňazí. Samosprávy majú po fiškálnej decentralizácii možnosť prerozdeliť balík peňazí, ktorý dostávajú zo štátneho rozpočtu na infraštruktúru podľa svojich miestnych potrieb.

Slovenská správa ciest, ktorá spravuje bezmála 3,5-tisíca kilometrov ciest prvej triedy počíta, že v tomto roku investuje do ich opráv 982 miliónov korún. Podľa ministerstva dopravy by si oprava súčasného stavu ciest prvej triedy vyžiadala raz toľko peňazí.

Ďalšie desiatky miliónov nalejú do dier, ktoré po zime zostali na cestách druhej a tretej triedy, kraje a mestá. Niektoré samosprávy upozorňujú, že väčšinu peňazí na plátanie ciest si vyžiadala ich údržba počas tohtoročnej dlhej zimy. Zdroje na opravu ciest preto budú musieť presunúť z iných rozpočtových položiek. Chce to spraviť aj magistrát hlavného mesta, keď mu na opravu dier na cestách nebude stačiť šesť miliónov korún, ktoré si na to vyčlenil z 80-miliónového rozpočtu svojho cestného hospodárstva. (dc)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 998
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 525
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 336
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 214
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 769
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 695
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 419
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 385
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 308
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 173
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu