Musíme sa viac ukazovať vo svete

BRATISLAVA - Nepropagovať sa v zahraničí znamená pre krajinu pripraviť sa o najľahšie získavané devízy z cestovného ruchu. Podľa odborníkov sa na zahraničných turistoch zarábajú devízové prostriedky o pätinu ľahšie než v klasických odvetviach.


ILUSTRAČNÉ FOTO SME - JÁN KROŠLÁK



Preto sa mnohé krajiny snažia spropagovať a investujú do svojej vlastnej reklamy. V súčasnosti, keď sa v dôsledku terorizmu mení dlhodobé cestovateľské správanie európskych a zámorských turistov, je to ešte vypuklejšie. Krajiny sa o nich doslova bijú. Napríklad Maďarsko, Nemecko a ďalšie turistické kampane znásobili.

Ako však robiť štátnu propagáciu? Niekde ju stopercentne dotuje štát, inde sa od tohto modelu odchádza. „Pred ôsmimi rokmi parlament rozhodol, že nebudeme plne dotovaní a musíme mať aj vlastné príjmy, aby sme si udržali činnosť,“ hovorí šéf jednej z pobočiek Nemeckej centrály pre cestovný ruch Jörgen Knud.

Štátnu propagáciu vlani radikálne zmenili i Rakúšania. Šlo o to, aby úradníci nemali pocit, že peniaze vždy budú, ale aby boli motivovaní tvorivejšie pracovať.

Kým predtým museli byť krajinské turistické organizácie povinne členmi centrálnej organizácie Österreich Werbung a dotovali ju odvodmi, vlani členstvo odmietli a vystúpili z nej.

„Chceli sme, aby úradníci v centre boli donútení robiť atraktívnejšie. Boli to už také stojaté vody,“ prezradila Andrea Musková zo salzburskej krajinskej turistickej organizácie, „teraz nám musia robiť ponuku svojich služieb, workshopy, tlačové besedy, cesty pre novinárov a my to od nich kúpime alebo aj nie. Začali sa viac snažiť.“

Štáty východnej Európy nie sú na to veľmi pripravené. Výnimkou je Maďarsko, ktoré najviac stavilo na turizmus.

Živoriaci slovenský cestovný ruch by mal v tomto roku podľa ministra hospodárstva Haracha konečne dostať viac peňazí. Ako oznámil pred týždňom, po prvýkrát pôjde šesť miliónov na to, aby sa vybudovali aj nové turistické zastúpenia vo svete. Zatiaľ máme len jedno (!), Maďari 18, Česi 12, Poliaci 11, Rakúšania 32. Ochote financovať cestovný ruch a reklamu v zahraničí zodpovedajú aj príjmy z turistiky, ktoré u susedov mnohonásobne prevyšujú tie naše.

TÁŇA RUNDESOVÁ

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Top First moment dovolenky na leto 2018
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Slováci triedia lepšie
  1. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  2. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  3. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  4. Accessible Urban Living
  5. RPSP – A good intention ruined by execution
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Riešenia pre hnedú planétu
  9. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  10. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 13 251
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 429
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 4 737
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 123
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 365
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 861
  7. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 583
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 442
  9. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 087
  10. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 058