SME

Musíme sa viac ukazovať vo svete

BRATISLAVA - Nepropagovať sa v zahraničí znamená pre krajinu pripraviť sa o najľahšie získavané devízy z cestovného ruchu. Podľa odborníkov sa na zahraničných turistoch zarábajú devízové prostriedky o pätinu ľahšie než v klasických odvetviach.


ILUSTRAČNÉ FOTO SME - JÁN KROŠLÁK



Preto sa mnohé krajiny snažia spropagovať a investujú do svojej vlastnej reklamy. V súčasnosti, keď sa v dôsledku terorizmu mení dlhodobé cestovateľské správanie európskych a zámorských turistov, je to ešte vypuklejšie. Krajiny sa o nich doslova bijú. Napríklad Maďarsko, Nemecko a ďalšie turistické kampane znásobili.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako však robiť štátnu propagáciu? Niekde ju stopercentne dotuje štát, inde sa od tohto modelu odchádza. „Pred ôsmimi rokmi parlament rozhodol, že nebudeme plne dotovaní a musíme mať aj vlastné príjmy, aby sme si udržali činnosť,“ hovorí šéf jednej z pobočiek Nemeckej centrály pre cestovný ruch Jörgen Knud.

SkryťVypnúť reklamu

Štátnu propagáciu vlani radikálne zmenili i Rakúšania. Šlo o to, aby úradníci nemali pocit, že peniaze vždy budú, ale aby boli motivovaní tvorivejšie pracovať.

Kým predtým museli byť krajinské turistické organizácie povinne členmi centrálnej organizácie Österreich Werbung a dotovali ju odvodmi, vlani členstvo odmietli a vystúpili z nej.

„Chceli sme, aby úradníci v centre boli donútení robiť atraktívnejšie. Boli to už také stojaté vody,“ prezradila Andrea Musková zo salzburskej krajinskej turistickej organizácie, „teraz nám musia robiť ponuku svojich služieb, workshopy, tlačové besedy, cesty pre novinárov a my to od nich kúpime alebo aj nie. Začali sa viac snažiť.“

Štáty východnej Európy nie sú na to veľmi pripravené. Výnimkou je Maďarsko, ktoré najviac stavilo na turizmus.

SkryťVypnúť reklamu

Živoriaci slovenský cestovný ruch by mal v tomto roku podľa ministra hospodárstva Haracha konečne dostať viac peňazí. Ako oznámil pred týždňom, po prvýkrát pôjde šesť miliónov na to, aby sa vybudovali aj nové turistické zastúpenia vo svete. Zatiaľ máme len jedno (!), Maďari 18, Česi 12, Poliaci 11, Rakúšania 32. Ochote financovať cestovný ruch a reklamu v zahraničí zodpovedajú aj príjmy z turistiky, ktoré u susedov mnohonásobne prevyšujú tie naše.

TÁŇA RUNDESOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  2. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  2. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  5. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  6. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  7. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  8. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 4 561
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 738
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 621
  4. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu? 2 807
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 388
  6. Bez nich by elektrina netiekla. 1 722
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 638
  8. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 1 386
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Blanka Ulaherová: ... a každý deň sme videli Ararat
  2. Dada Vozáriková: Cez pol Európy na trajekt. Do Írska. (+ video)
  3. Ľuboš Vodička: Drevená vodárenská veža v Palárikove, slovenský unikát
  4. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LII.
  5. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút!
  6. Irena Šimuneková: Topoľčiansky hrad
  7. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  8. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 702
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 13 523
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 510
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 11 628
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 10 791
  6. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 959
  7. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 945
  8. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 205
  1. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  2. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  3. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  4. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  5. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  6. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  7. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  8. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
SkryťZatvoriť reklamu