SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Plány na metro nepresvedčili

V Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca predstavili včera verejnosti a mimovládnym organizáciám nový projekt nosného systému mestskej hromadnej dopravy. Kým od sedemdesiatych rokov sa v projekte stále uvažuje len o metre pre Bratislavu, nový projekt ...


Na dvoch rušných križovatkách Miletičova – Prievozská a Bajkalská – Prievozská včera od deviatej do druhej nefungovali semafory, dopravu riadili policajti. Dôvodom vyradenia semaforov boli technické práce na káblových rozvodoch, pretože od pondelka budú v týchto miestach rozkopávky. Vo vzduchu však visí otázka, či práce nemohli počkať na menej zložitú dopravnú situáciu, počas menej frekventovaných hodín. FOTO SME – PAVOL MAJER



V Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca predstavili včera verejnosti a mimovládnym organizáciám nový projekt nosného systému mestskej hromadnej dopravy. Kým od sedemdesiatych rokov sa v projekte stále uvažuje len o metre pre Bratislavu, nový projekt uvažuje o prepojení celého regiónu. Doteraz totiž nemohlo mestské vozidlo jazdiť po koľajniciach. Po minuloročnom rozčlenení Železníc Slovenskej republiky na vlastníka tratí a prepravcu sa v projekte uvažuje o tom, že by vagóny metra pokračovali po koľajniciach až do Malaciek, Dunajskej Stredy a Trnavy. „Chceme, aby mali odborníci, verejnosť a poslanci čas premýšľať, či je to dobré riešenie, alebo nie. Ak sa ukáže, že nie, zostaneme pri projekte len pre Bratislavu,“ povedal riaditeľ spoločnosti Metro Vladimír Kovalčík.

Skryť Vypnúť reklamu

Občania, ktorí na seminár prišli, boli väčšinou skeptickí: „Celý projekt je výborný, je to asi jediné reálne riešenie pre Bratislavu. Problémom však je, aby bolo skutočne zrealizované a práve realizácia je na tom všetkom najnereálnejšia. Aj tie vyhliadky do roku 2030, diaľnice mali byť do roku 2002, ale ani zďaleka nie sú,“ povedal Peter, študent Stavebnej fakulty STU.

Ďalší ľudia v diskusii uvažovali nad možnosťou nepokračovať „vo viac ako tridsaťročnom premýšlaní o metre bez reálneho výsledku“, ale vybudovať v meste sieť električiek a spojiť tak s centrom aj Petržalku. Tieto úvahy označil Kovalčík a zástupcovia Dopravoprojektu za nereálne. Aby bolo možné prepraviť cestujúcich, museli by električky premávať cez mosty v 90-sekundových intervaloch, čo by mohlo pri povrchovom krížení s cestami spomaľovať dopravu. Na Novom moste je pritom podľa Kovalčíka miesto najviac na jednu trať a pri Moste Košická by si električkové trate vyžiadali navyše dve miliardy a ďalšie investície v Petržalke, aby električka neskončila za mostom.

Skryť Vypnúť reklamu

Na seminári sa prítomní dozvedeli, že vláda bude rokovať o pomoci pri výstavbe metra.

V prvom rade by šlo o štátnu záruku na úver, čo by umožnilo priviezť metro z Petržalky na Pribinovu ulicu. Postupne by mali na účet nabiehať ďalšie peniaze z ruských deblokácií, ktoré by metro priviedli až na hlavnú stanicu a odtiaľ do regiónov. Celý projekt s pripojením Dúbravky a ďalších mestských častí by mal byť zrealizovaný v roku 2030.

Spojenie regiónu možné aj dnes – nie je vôľa

Nový projekt nosného systému uvažuje o zlepšení spojenia centra s regiónom. Ľudia by sa dopravovali do mesta aj po existujúcich koľajniciach, pribudnúť by mali zastávky Kramáre, Lamač – sídlisko, Devínska Nová Ves – sídlisko a Podunajské Biskupice – sídlisko. Podobný projekt však v meste už existuje – Bratislavská integrovaná doprava (BID). Opýtali sme sa Ota Mošovského z magistrátu, či neuvažovali urobiť tieto zastávky už skôr, čo by zvýšilo počet ľudí, ktorí do mesta prichádzajú vlakom bez čakania v zápchach. „Uvažovali sme o tom, veľmi by sa tieto zastávky pre BID hodili, ale narážame na dva problémy – administratívny a problém peňazí. Monopolné železnice zatiaľ nechcú tieto zástavky, muselo by ich celé zaplatiť mesto. Železničné stanice sa stavali v 19. storočí podľa vtedajšieho osídlenia, v Bratislave sa v 20. storočí začala intenzívna bytová výstavba a zastávky sa dostali mimo kontaktu obyvateľov. Nie sú pre ne atraktívne, často, ak k nim chcú cestovať napríklad autobusom, ide o protismerný pohyb. Človek ide späť, nie tam, kam chce ísť. O takomto riešení rokujeme a dúfame, že sa ho podarí zrealizovať skôr ako v roku 2030.“ (haj)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  2. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  6. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  7. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  8. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  9. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  10. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  1. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  2. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  3. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  4. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  5. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  6. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  7. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  1. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 7 102
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 080
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 261
  4. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 183
  5. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 964
  6. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 606
  7. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 254
  8. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 429
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 132
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 594
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Pavel Dvořák: Sú Číňania šťastnejší?
  2. Lubo Repka: Zakladajúce štáty USA – Massachusetts
  3. Vladimír Benčík: Vietnam – viete že sa na vietnamskom trhu dá kúpiť láska i šťastie?
  4. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 16. - Kto objavil Antarktídu - Bransfield, Bellingshausen alebo Palmer?
  6. Martin Majzlan: Kirgizsko - Z konského sedla až po pláže Issyk-Kul
  7. Alžbeta Szomolaiová: Zo Stratenej na Havraniu skalu
  8. Blanka Ulaherová: Sobota v údolí Wachau - od Richarda Levie srdce až po šnicľu v žemli
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 315
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 14 010
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 9 283
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 411
  5. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 5 838
  6. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 656
  7. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 960
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 486
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
Skryť Zatvoriť reklamu