SME
Sobota, 24. september, 2022 | Meniny má Ľuboš, Ľubor

Plány na metro nepresvedčili

V Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca predstavili včera verejnosti a mimovládnym organizáciám nový projekt nosného systému mestskej hromadnej dopravy. Kým od sedemdesiatych rokov sa v projekte stále uvažuje len o metre pre Bratislavu, nový projekt ...


Na dvoch rušných križovatkách Miletičova – Prievozská a Bajkalská – Prievozská včera od deviatej do druhej nefungovali semafory, dopravu riadili policajti. Dôvodom vyradenia semaforov boli technické práce na káblových rozvodoch, pretože od pondelka budú v týchto miestach rozkopávky. Vo vzduchu však visí otázka, či práce nemohli počkať na menej zložitú dopravnú situáciu, počas menej frekventovaných hodín. FOTO SME – PAVOL MAJER



V Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca predstavili včera verejnosti a mimovládnym organizáciám nový projekt nosného systému mestskej hromadnej dopravy. Kým od sedemdesiatych rokov sa v projekte stále uvažuje len o metre pre Bratislavu, nový projekt uvažuje o prepojení celého regiónu. Doteraz totiž nemohlo mestské vozidlo jazdiť po koľajniciach. Po minuloročnom rozčlenení Železníc Slovenskej republiky na vlastníka tratí a prepravcu sa v projekte uvažuje o tom, že by vagóny metra pokračovali po koľajniciach až do Malaciek, Dunajskej Stredy a Trnavy. „Chceme, aby mali odborníci, verejnosť a poslanci čas premýšľať, či je to dobré riešenie, alebo nie. Ak sa ukáže, že nie, zostaneme pri projekte len pre Bratislavu,“ povedal riaditeľ spoločnosti Metro Vladimír Kovalčík.

SkryťVypnúť reklamu

Občania, ktorí na seminár prišli, boli väčšinou skeptickí: „Celý projekt je výborný, je to asi jediné reálne riešenie pre Bratislavu. Problémom však je, aby bolo skutočne zrealizované a práve realizácia je na tom všetkom najnereálnejšia. Aj tie vyhliadky do roku 2030, diaľnice mali byť do roku 2002, ale ani zďaleka nie sú,“ povedal Peter, študent Stavebnej fakulty STU.

Ďalší ľudia v diskusii uvažovali nad možnosťou nepokračovať „vo viac ako tridsaťročnom premýšlaní o metre bez reálneho výsledku“, ale vybudovať v meste sieť električiek a spojiť tak s centrom aj Petržalku. Tieto úvahy označil Kovalčík a zástupcovia Dopravoprojektu za nereálne. Aby bolo možné prepraviť cestujúcich, museli by električky premávať cez mosty v 90-sekundových intervaloch, čo by mohlo pri povrchovom krížení s cestami spomaľovať dopravu. Na Novom moste je pritom podľa Kovalčíka miesto najviac na jednu trať a pri Moste Košická by si električkové trate vyžiadali navyše dve miliardy a ďalšie investície v Petržalke, aby električka neskončila za mostom.

SkryťVypnúť reklamu

Na seminári sa prítomní dozvedeli, že vláda bude rokovať o pomoci pri výstavbe metra.

V prvom rade by šlo o štátnu záruku na úver, čo by umožnilo priviezť metro z Petržalky na Pribinovu ulicu. Postupne by mali na účet nabiehať ďalšie peniaze z ruských deblokácií, ktoré by metro priviedli až na hlavnú stanicu a odtiaľ do regiónov. Celý projekt s pripojením Dúbravky a ďalších mestských častí by mal byť zrealizovaný v roku 2030.

Spojenie regiónu možné aj dnes – nie je vôľa

Nový projekt nosného systému uvažuje o zlepšení spojenia centra s regiónom. Ľudia by sa dopravovali do mesta aj po existujúcich koľajniciach, pribudnúť by mali zastávky Kramáre, Lamač – sídlisko, Devínska Nová Ves – sídlisko a Podunajské Biskupice – sídlisko. Podobný projekt však v meste už existuje – Bratislavská integrovaná doprava (BID). Opýtali sme sa Ota Mošovského z magistrátu, či neuvažovali urobiť tieto zastávky už skôr, čo by zvýšilo počet ľudí, ktorí do mesta prichádzajú vlakom bez čakania v zápchach. „Uvažovali sme o tom, veľmi by sa tieto zastávky pre BID hodili, ale narážame na dva problémy – administratívny a problém peňazí. Monopolné železnice zatiaľ nechcú tieto zástavky, muselo by ich celé zaplatiť mesto. Železničné stanice sa stavali v 19. storočí podľa vtedajšieho osídlenia, v Bratislave sa v 20. storočí začala intenzívna bytová výstavba a zastávky sa dostali mimo kontaktu obyvateľov. Nie sú pre ne atraktívne, často, ak k nim chcú cestovať napríklad autobusom, ide o protismerný pohyb. Človek ide späť, nie tam, kam chce ísť. O takomto riešení rokujeme a dúfame, že sa ho podarí zrealizovať skôr ako v roku 2030.“ (haj)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  3. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  4. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  5. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  6. Realitný maklér v Poprade
  7. Je čas na cestovateľské plány, jeseň bude plná spoznávania
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ nechali všetko plávať?
  1. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  2. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  4. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  5. Je neskutočná! Pani Milada (80) búra svojou básničkou internety
  6. XTB vyhlasuje Conora McGregora za svojho globálneho ambasádora
  7. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  8. Na Slovensku máme približne 23% fajčiarov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 558
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 258
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 379
  4. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 3 354
  5. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 244
  6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 722
  7. Excelentná novinka v Tescu 2 135
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 1 986
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 12 553
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 471
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 349
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 931
  5. Filip Kaľavský: Seniori bez obedov s dotáciou 5 889
  6. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 432
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 449
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 241
  1. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  4. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
  8. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
SkryťZatvoriť reklamu