Krížna sa zobúdza. FOTO - AUTOR |
i a päťdesiatnici považujú kopec doslova za kultový, kde vytáčali prvé "kristiánky" a vlastne vyrastali na lyžiach.
Pritom im neprekážalo množstvo veľkých bubnov na neupravených tratiach a niekedy silný vietor s hmlou v okolí vrcholovej stanice sedačky na Líške. Najlepší zjazdári v bývalom Československu Pažout, Sochor či Zeman sa pred náročnými pretekmi pripravovali v ťažkých podmienkach Krížnej a prirovnávali veľkofatranské zjazdovky k alpským. Profil svahu je veľmi rozmanitý a poskytuje niekoľko alternatív spustenia sa z kopca.
Základom kvalitnej lyžovačky v 70. rokoch minulého storočia bola sedačková lanovka z osady Turecká na Líšku s dĺžkou vyše dvoch kilometrov a prevýšením 750 metrov. Okolo nej sa vinulo niekoľko zjazdoviek a lyžiari si mohli vybrať dĺžku od štyroch po sedem kilometrov súvislého zjazdu, čo si nemohli dovoliť nikde v okolí. Po nežnej revolúcii sa majitelia areálu začali meniť a každý si niečo uchmatol z inventáru. Pred desiatimi rokmi došlo k likvidácii starej sedačky, ktorá pri kvalitnej údržbe mohla vydržať ešte niekoľko sezón.
Znovuzrodenie Krížnej prišlo pred štyrmi rokmi nesmelo, ale po vstupe BB Aquex a hlavne družstva Rozkvet dostali plány reálnu podobu. Najskôr spojazdnili vleky, ktorými sa lyžiari dostanú až do nadmorskej výšky 1385 metrov. ,,Prvý rok sa nedá hovoriť o nejakej prevádzke, len sme opravovali vleky a prevádzku spustili neskoršie. Pred dvomi rokmi sme vstúpili do hry a prvý náš vklad bol do prvej etapy umelého zasnežovania v najkritickejších dolných úsekoch. V druhej ho potiahneme do výšky 1200 metrov," povedal zástupca Rozkvetu a šéf strediska Juraj Sokol.
Ďalšou investíciou má byť zväčšenie parkovísk v Tureckej a v osade Salašky. Hlavným cieľom je však stavba novej sedačky, ktorú by chceli spojazdniť možno už túto alebo nasledujúcu jeseň. ,,Rokujeme s možnými partnermi, ktorí by pomohli do nej investovať. Potrebujeme zvýšiť prepravnú kapacitu vlekov a na parkovanie, lebo jedno bez druhého nemôže byť. Nechceme to však predimenzovať a uvažujeme maximálne o štvorsedačke. Pri väčšej kapacite by sa lyžiari viac zrážali, ako voľne lyžovali. K dispozícii máme tri ratraky, ktorými dokážeme všetkých vyše desať kilometrov zjazdoviek veľmi dobre pripraviť," dodal Sokol.
Kultová Krížna znovu ožíva a má predpoklad zaradiť sa medzi menšie strediská poskytujúce kvalitné služby pre náročných lyžiarov. Majitelia si totiž nič nenavrávajú, lebo strmé a ťažké zjazdovky bránia masovému rozvoju. Okrem toho je osada Turecká známa majstrovstvami sveta vo varení a jedení bryndzových halušiek a pretekmi krnačiek. MIRO GREŠKO
Cenník
dospelí | deti | |
1 hodina | 90 | 70 |
2 hodiny | 170 | 110 |
4 hodiny | 290 | 210 |
1 deň | 400 | 300 |
2 dni | 720 | 530 |
3 dni | 1030 | 750 |
4 dni | 1330 | 960 |
5 dní | 1620 | 1160 |
6 dní | 1900 | 1350 |
7 dní | 2170 | 1530 |
Deti do 5 rokov zadarmo. Detský lístok je pre deti od 5 do 12 rokov.
Lyžovanie: na upravovaných zjazdových tratiach s možnosťou využitia piatich lyžiarskych vlekov denne od 9.00 do 16.00 h.
SKI Servis: otváracie hodiny od 9.00 - 16.00 h, zabezpečuje: brúsenie hrán, sklznice, oprava sklznice, nastavenie viazania.
Požičovňa športových potrieb: lyže, lyžiarky, snowboardy, výstroj.
Lyžiarska škola: výučba jednotlivcov a skupín.
SKI BUS
Premáva zadarmo každý víkend, sviatok a počas prázdnin (od 6. 3. do 10. 3.).
Odchod zo Zvolena - železničná stanica, Západ-Tepličky o 8.00 a 12.00 h, odchod z Banskej Bystrice - VÚB, Strieborné nám. o 8.30 a 12.30 h, návrat z Tureckej o 13.00 a 16.15 h.