SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Krížna znovu láka zjazdárov

Banská Bystrica je položená medzi vrchmi, ktoré poskytujú dostatok možností na turistiku a lyžovanie. Vyznávači alpských disciplín žijúci v údolí deliacom Nízke Tatry a Veľkú Fatru však nedajú dopustiť na svahy pod vrcholom Krížnej. Súčasní štyridsiatnic

Krížna sa zobúdza. FOTO - AUTOR

i a päťdesiatnici považujú kopec doslova za kultový, kde vytáčali prvé "kristiánky" a vlastne vyrastali na lyžiach.

Pritom im neprekážalo množstvo veľkých bubnov na neupravených tratiach a niekedy silný vietor s hmlou v okolí vrcholovej stanice sedačky na Líške. Najlepší zjazdári v bývalom Československu Pažout, Sochor či Zeman sa pred náročnými pretekmi pripravovali v ťažkých podmienkach Krížnej a prirovnávali veľkofatranské zjazdovky k alpským. Profil svahu je veľmi rozmanitý a poskytuje niekoľko alternatív spustenia sa z kopca.

Základom kvalitnej lyžovačky v 70. rokoch minulého storočia bola sedačková lanovka z osady Turecká na Líšku s dĺžkou vyše dvoch kilometrov a prevýšením 750 metrov. Okolo nej sa vinulo niekoľko zjazdoviek a lyžiari si mohli vybrať dĺžku od štyroch po sedem kilometrov súvislého zjazdu, čo si nemohli dovoliť nikde v okolí. Po nežnej revolúcii sa majitelia areálu začali meniť a každý si niečo uchmatol z inventáru. Pred desiatimi rokmi došlo k likvidácii starej sedačky, ktorá pri kvalitnej údržbe mohla vydržať ešte niekoľko sezón.

Znovuzrodenie Krížnej prišlo pred štyrmi rokmi nesmelo, ale po vstupe BB Aquex a hlavne družstva Rozkvet dostali plány reálnu podobu. Najskôr spojazdnili vleky, ktorými sa lyžiari dostanú až do nadmorskej výšky 1385 metrov. ,,Prvý rok sa nedá hovoriť o nejakej prevádzke, len sme opravovali vleky a prevádzku spustili neskoršie. Pred dvomi rokmi sme vstúpili do hry a prvý náš vklad bol do prvej etapy umelého zasnežovania v najkritickejších dolných úsekoch. V druhej ho potiahneme do výšky 1200 metrov," povedal zástupca Rozkvetu a šéf strediska Juraj Sokol.

Ďalšou investíciou má byť zväčšenie parkovísk v Tureckej a v osade Salašky. Hlavným cieľom je však stavba novej sedačky, ktorú by chceli spojazdniť možno už túto alebo nasledujúcu jeseň. ,,Rokujeme s možnými partnermi, ktorí by pomohli do nej investovať. Potrebujeme zvýšiť prepravnú kapacitu vlekov a na parkovanie, lebo jedno bez druhého nemôže byť. Nechceme to však predimenzovať a uvažujeme maximálne o štvorsedačke. Pri väčšej kapacite by sa lyžiari viac zrážali, ako voľne lyžovali. K dispozícii máme tri ratraky, ktorými dokážeme všetkých vyše desať kilometrov zjazdoviek veľmi dobre pripraviť," dodal Sokol.

Kultová Krížna znovu ožíva a má predpoklad zaradiť sa medzi menšie strediská poskytujúce kvalitné služby pre náročných lyžiarov. Majitelia si totiž nič nenavrávajú, lebo strmé a ťažké zjazdovky bránia masovému rozvoju. Okrem toho je osada Turecká známa majstrovstvami sveta vo varení a jedení bryndzových halušiek a pretekmi krnačiek. MIRO GREŠKO

Cenník

  dospelí deti
1 hodina 90 70
2 hodiny 170 110
4 hodiny 290 210
1 deň 400 300
2 dni 720 530
3 dni 1030 750
4 dni 1330 960
5 dní 1620 1160
6 dní 1900 1350
7 dní 2170 1530

Deti do 5 rokov zadarmo. Detský lístok je pre deti od 5 do 12 rokov.

Lyžovanie: na upravovaných zjazdových tratiach s možnosťou využitia piatich lyžiarskych vlekov denne od 9.00 do 16.00 h.

SKI Servis: otváracie hodiny od 9.00 - 16.00 h, zabezpečuje: brúsenie hrán, sklznice, oprava sklznice, nastavenie viazania.

Požičovňa športových potrieb: lyže, lyžiarky, snowboardy, výstroj.

Lyžiarska škola: výučba jednotlivcov a skupín.

SKI BUS

Premáva zadarmo každý víkend, sviatok a počas prázdnin (od 6. 3. do 10. 3.).

Odchod zo Zvolena - železničná stanica, Západ-Tepličky o 8.00 a 12.00 h, odchod z Banskej Bystrice - VÚB, Strieborné nám. o 8.30 a 12.30 h, návrat z Tureckej o 13.00 a 16.15 h.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 516
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 644
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 433
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 747
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 182
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 912
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 854
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 503
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 236
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 021
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu