Krížna znovu láka zjazdárov

Banská Bystrica je položená medzi vrchmi, ktoré poskytujú dostatok možností na turistiku a lyžovanie. Vyznávači alpských disciplín žijúci v údolí deliacom Nízke Tatry a Veľkú Fatru však nedajú dopustiť na svahy pod vrcholom Krížnej. Súčasní štyridsiatnic

Krížna sa zobúdza. FOTO - AUTOR

i a päťdesiatnici považujú kopec doslova za kultový, kde vytáčali prvé "kristiánky" a vlastne vyrastali na lyžiach.

Pritom im neprekážalo množstvo veľkých bubnov na neupravených tratiach a niekedy silný vietor s hmlou v okolí vrcholovej stanice sedačky na Líške. Najlepší zjazdári v bývalom Československu Pažout, Sochor či Zeman sa pred náročnými pretekmi pripravovali v ťažkých podmienkach Krížnej a prirovnávali veľkofatranské zjazdovky k alpským. Profil svahu je veľmi rozmanitý a poskytuje niekoľko alternatív spustenia sa z kopca.

Základom kvalitnej lyžovačky v 70. rokoch minulého storočia bola sedačková lanovka z osady Turecká na Líšku s dĺžkou vyše dvoch kilometrov a prevýšením 750 metrov. Okolo nej sa vinulo niekoľko zjazdoviek a lyžiari si mohli vybrať dĺžku od štyroch po sedem kilometrov súvislého zjazdu, čo si nemohli dovoliť nikde v okolí. Po nežnej revolúcii sa majitelia areálu začali meniť a každý si niečo uchmatol z inventáru. Pred desiatimi rokmi došlo k likvidácii starej sedačky, ktorá pri kvalitnej údržbe mohla vydržať ešte niekoľko sezón.

Znovuzrodenie Krížnej prišlo pred štyrmi rokmi nesmelo, ale po vstupe BB Aquex a hlavne družstva Rozkvet dostali plány reálnu podobu. Najskôr spojazdnili vleky, ktorými sa lyžiari dostanú až do nadmorskej výšky 1385 metrov. ,,Prvý rok sa nedá hovoriť o nejakej prevádzke, len sme opravovali vleky a prevádzku spustili neskoršie. Pred dvomi rokmi sme vstúpili do hry a prvý náš vklad bol do prvej etapy umelého zasnežovania v najkritickejších dolných úsekoch. V druhej ho potiahneme do výšky 1200 metrov," povedal zástupca Rozkvetu a šéf strediska Juraj Sokol.

Ďalšou investíciou má byť zväčšenie parkovísk v Tureckej a v osade Salašky. Hlavným cieľom je však stavba novej sedačky, ktorú by chceli spojazdniť možno už túto alebo nasledujúcu jeseň. ,,Rokujeme s možnými partnermi, ktorí by pomohli do nej investovať. Potrebujeme zvýšiť prepravnú kapacitu vlekov a na parkovanie, lebo jedno bez druhého nemôže byť. Nechceme to však predimenzovať a uvažujeme maximálne o štvorsedačke. Pri väčšej kapacite by sa lyžiari viac zrážali, ako voľne lyžovali. K dispozícii máme tri ratraky, ktorými dokážeme všetkých vyše desať kilometrov zjazdoviek veľmi dobre pripraviť," dodal Sokol.

Kultová Krížna znovu ožíva a má predpoklad zaradiť sa medzi menšie strediská poskytujúce kvalitné služby pre náročných lyžiarov. Majitelia si totiž nič nenavrávajú, lebo strmé a ťažké zjazdovky bránia masovému rozvoju. Okrem toho je osada Turecká známa majstrovstvami sveta vo varení a jedení bryndzových halušiek a pretekmi krnačiek. MIRO GREŠKO

Cenník

  dospelí deti
1 hodina 90 70
2 hodiny 170 110
4 hodiny 290 210
1 deň 400 300
2 dni 720 530
3 dni 1030 750
4 dni 1330 960
5 dní 1620 1160
6 dní 1900 1350
7 dní 2170 1530

Deti do 5 rokov zadarmo. Detský lístok je pre deti od 5 do 12 rokov.

Lyžovanie: na upravovaných zjazdových tratiach s možnosťou využitia piatich lyžiarskych vlekov denne od 9.00 do 16.00 h.

SKI Servis: otváracie hodiny od 9.00 - 16.00 h, zabezpečuje: brúsenie hrán, sklznice, oprava sklznice, nastavenie viazania.

Požičovňa športových potrieb: lyže, lyžiarky, snowboardy, výstroj.

Lyžiarska škola: výučba jednotlivcov a skupín.

SKI BUS

Premáva zadarmo každý víkend, sviatok a počas prázdnin (od 6. 3. do 10. 3.).

Odchod zo Zvolena - železničná stanica, Západ-Tepličky o 8.00 a 12.00 h, odchod z Banskej Bystrice - VÚB, Strieborné nám. o 8.30 a 12.30 h, návrat z Tureckej o 13.00 a 16.15 h.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 37 109
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 654
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 20 650
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 056
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 248
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 980
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 722
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 579
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 357
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 737